2016-04-15, 10:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Svårt få prövning

Att få prövningstillstånd i HD är mycket svårt. HD ger prövningstillstånd endast om domen eller beslutet kan få betydelse som prejudikat eller om det finns synnerliga skäl, det kan vara att det förekommit ett grovt rättegångsfel

– Att få prövningstillstånd i HD är näst intill omöjligt, men inte helt omöjligt, har Hurtig tidigare sagt till SLA.

I det här fallet är det omöjligt att få PT. Det vet Hurtig. Man får väl veta när skrivelsen lämnats in? Trots allt vill man läsa om varför NB vill överklaga domen.

Jag tror det blir svårt att få PT i skuldfrågan, lite bättre förutsättningar såvitt avser påföljdsfrågan.
2016-04-15, 10:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
HD har väl det slutgiltiga ordet för sen finns det väl ingen mer att gå till och försöka bli förklarad oskyldig?

Man kan begära resning, men då måste det ha tillkommit ny bevisning som gör det sannolikt att utfallet i hovrätten skulle fått en annan utgång om sådan bevisning förebringats där.
2016-04-15, 10:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Jag är nog som sagt den enda är som de facto träffat Adriana och pratat med henne, och även om min åsikt inte väger särskilt mycket så har jag mycket svårt att se att en biträdande jurist som aspirerar att bli advokat på en av Sveriges mest välrenommerade advokatbyråer skulle ta minsta risk att endast starta spekulationer kring att uppge falska uppgifter i domstol, i samband med förberedelserna inför examen i advokatetik. Denna åsikt stärks av att jag som sagt även träffat och pratat med henne.
2016-04-15, 11:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Förlåt om jag är både påstridig och lat. Vet man om AB fick se bilderna som IB fick se?
Oj! Missat röksignalerna helt - ser dock du fått svar i tråden nu.
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Beskrivningen i ditt inläggs avslutande spoiler är helt obetalbart underbar!
Du har pekat på en inriktning, som om den kommer att genomföras av "Hurtig-Rutten", blir en lika vansinnig äckelhantering som Rönnbäckskans skamliga s.k. försvar av baltskvättaren.
Jag kunde inte låta bli oavsett allvarligt ämne så är det såna turer så man blir ju så trötter.
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Det låter nästan lite likt filmen "Det våras för Frankenstein" när assistenten som skulle stjäla en hjärna och tappar den så han får ta en annan. Doktorn undrar: - Vad stod det på burken? -Abby Norman (abnormal).
Hahhahaha - ja lite så va? Eller Monty Python. Lika puckad dialog.
Remarkable bird, the Norwegian Blue!
Citat:
Han sade också att dna-spåren är de enda bevisen mot hans klient.
http://sla.se/skovde/2016/04/15/hd-p...n-sjalvklarhet
"De enda bevisen"... Ja, så kan man också uttrycka sig, men utöver den rejäla avsättningen så finns det vittnen också som bevisning.
Citat:
På Lisa Holms jacka i rishögen på Martorps gård hittade man bl.a.
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) i en blodbesudling framtill på höger ärm,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) och Lisa Holms DNA (+3) i en blandbild på höger ärm,
 Nerijus Bilevicius DNA (+3) och Lisa Holms DNA (+2) i en blandbild på vänster ärm och
 Nerijus Bilevicius DNA (+1) och Lisa Holms DNA (+2) i ett område högt upp på baksidan av jackan.

På de kläder som Lisa Holm hade på sig gjordes fynd av bl.a.
 Irina Bilevicienes DNA (+3) i en blandbild med Lisa Holms DNA på trosorna,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) i en blodbesudling vid vänster ficka framtill på jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) och Lisa Holms DNA (+2) i en blandbild, i en blodbesudling på avigsidan vid knäppningen framtill på jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+3) och Lisa Holms DNA (+3) i en blandbild i ett område vid knäppningen på jeansen,
 Nerijus Bilevicius DNA (+4) och Lisa Holms DNA (+4) i en blandbild i ett område på höger sida, upptill på avigsidan av träningsbyxorna,
 Nerijus Bilevicius DNA (+3) och Lisa Holms DNA (+4) i en blandbild i ett område på höger sida, upptill på rätsidan av träningsbyxorna
 Nerijus Bilevicius DNA (+1) och Lisa Holms DNA (+2) i en blandbild i ett område på vänster sida, upptill på avigsidan av träningsbyxorna.
Citat:
 Lisa Holms DNA (+4) och Nerijus Bilevicius DNA (+3) i en LCN-analyserad blandbild på en bit snöre precis under röret
 Lisa Holms DNA (+3) och Nerijus Bilevicius DNA (+3) i en LCN-analyserad blandbild på detta snöre.
2016-04-15, 11:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag är nog som sagt den enda är som de facto träffat Adriana och pratat med henne, och även om min åsikt inte väger särskilt mycket så har jag mycket svårt att se att en biträdande jurist som aspirerar att bli advokat på en av Sveriges mest välrenommerade advokatbyråer skulle ta minsta risk att endast starta spekulationer kring att uppge falska uppgifter i domstol, i samband med förberedelserna inför examen i advokatetik. Denna åsikt stärks av att jag som sagt även träffat och pratat med henne.

Samtidigt bör man inte heller utgå ifrån att någons vittnesmål väger tyngre än andras, bara för att vittnet ifråga är advokat och tidigare tjänstgjort som tingsnotarie. Likhet inför lagen gäller alla, oavsett yrke.

Dessutom, oavsett vilket yrke ett vittne än har så finns alltid ordspråket att blod är tjockare än vatten. Ingen anklagelse från min sida, men det jag menar är att det trots allt aldrig finns en 100% garanti att alla resonerar som man förutsätter att de borde göra. Varken i rätten eller i vanliga livet.
2016-04-15, 11:10
Medlem
Citat:

I domen från Skaraborgs Tingsrätt står det att läsa; "Det finns således ett utrymme
för att Adriana Berglund fyra månader senare kan ha tagit fel på person då hon
pekat ut Nerijus Belivicius som den man hon talade med vid kopplingsstationen."
Finns det någon eller några här som påstår att Adriana uppgett falska uppgifter medvetet så har jag missat det i så fall, men det finns dom som argumenterar för att Adriana uppgett falska uppgifter omedvetet - alltså tagit fel på person. Det är en stor skillnad.
Senast redigerad av helsan 2016-04-15 kl. 11:20.
2016-04-15, 11:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Man kan begära resning, men då måste det ha tillkommit ny bevisning som gör det sannolikt att utfallet i hovrätten skulle fått en annan utgång om sådan bevisning förebringats där.
Enligt åklagarsidan är det ett par fall om året.
En sak jag dock inte begriper är varför det står att domen vunnit laga kraft gällande resning om nu ny bevisning tillkommer. Eller att ansökan för överklagan gått ut. Kan du förklara denna snårskog för mig gällande ordval.

Citat:
Resning
Ett särskilt rättsmedel som innebär att en dom som vunnit laga kraft kan ändras. Det vanligaste skälet till att bevilja resning är att nya omständigheter eller bevis har tillkommit efter det att domen vunnit laga kraft. Resning söks vid instansen över den som dömt i målet, dvs. Högsta domstolen när det gäller hovrättsdomar och hovrätten om det gäller en tingsrättsdom. Högsta domstolen beviljar i genomsnitt resning i ett par fall om året.

Laga kraft
När tiden för överklagande har gått ut eller om den inte är överklagningsbar har en dom (eller ett beslut) vunnit laga kraft. Därefter kan domen verkställas.
https://www.aklagare.se/ordlista/r/resning/
2016-04-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oj! Missat röksignalerna helt - ser dock du fått svar i tråden nu.

Jag kunde inte låta bli oavsett allvarligt ämne så är det såna turer så man blir ju så trötter.
Hahhahaha - ja lite så va? Eller Monty Python. Lika puckad dialog.
Remarkable bird, the Norwegian Blue!

"De enda bevisen"... Ja, så kan man också uttrycka sig, men utöver den rejäla avsättningen så finns det vittnen också som bevisning.

När man ser denna sammanställning så blir det väldigt tydligt att IB måste ha varit med.
Det finns ingen möjlighet att NB skulle sekundärt överföra just IBs DNA till trosorna.
I så fall skulle IB DNA funnits även på andra klädesplagg.
Rimligtvis drog NB ned byxorna innan han rörde trosorna.
2016-04-15, 11:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
När man ser denna sammanställning så blir det väldigt tydligt att IB måste ha varit med.
Det finns ingen möjlighet att NB skulle sekundärt överföra just IBs DNA till trosorna.
I så fall skulle IB DNA funnits även på andra klädesplagg.
Rimligtvis drog NB ned byxorna innan han rörde trosorna.
Per- eller post?
När landade det där? Under tiden, i förflyttningen, uppe på Martorp?
Nej, det blir väldigt tydligt i min Monty Python variant.
2016-04-15, 11:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Samtidigt bör man inte heller utgå ifrån att någons vittnesmål väger tyngre än andras, bara för att vittnet ifråga är advokat och tidigare tjänstgjort som tingsnotarie. Likhet inför lagen gäller alla, oavsett yrke.

Dessutom, oavsett vilket yrke ett vittne än har så finns alltid ordspråket att blod är tjockare än vatten. Ingen anklagelse från min sida, men det jag menar är att det trots allt aldrig finns en 100% garanti att alla resonerar som man förutsätter att de borde göra. Varken i rätten eller i vanliga livet.
Jag håller givetvis med i sak men om jag skulle yra i en rättegång så skulle jag inte riskera förlora jobb, karriär eller tappa klienter om jag var mindre nogräknad. Såtillvida det inte handlar om direkt brott mot lag.
Jag tror även det menas att förstå allvarsgrad (vara insatt). Sen kan tant Olga i kiosken vara den mest samvetsgranna inte tu tal om annat.
Det finns givetvis skitstövlar inom varje ämbete och handlar om samvete och etik men jag vill gärna tro att vissa ska jag kunna lita på (i större utsträckning iaf) som polisen och rättsväsen överhuvudtaget.

2016-04-15, 13:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Vad tror ni, får vi veta något idag?

Jag antar att det färdiga överklagandet blir offentlig handling så snart det inkommit till domstolen. Men, om BH har till midnatt på sig att skicka in det, hur snabbt kan det då bli tillgängligt? Kan inte tänka mig att det finns registratorer där mitt i natten som tillhandahåller handlingen för journalister etc.

I så fall måste vi kanske vänta till måndag, om inte BH själv redogör för innehållet i media eller åtminstone låter någon murvel kika innan han skickar in det.
Fast man kanske även jobbar på helger i HD?
2016-04-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Förlåt om jag är både påstridig och lat. Vet man om AB fick se bilderna som IB fick se?

Dom behövde inte knäcka honom. Han hade i princip blivit lovad att slippa vittna.
Det var heller inte hans fru som hade sett två män placera ut mobilfynden.

Dessutom for Fhl med osanning när det påstod att AB mådde bra i Litauen. Fundera på varför de gjorde det, alla åklagarkramare (med vad som tycks inbyggd baltskräck).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in