2016-04-19, 18:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ser vad BH envisas med. Jag ser sen att det inte är FUP som är felväxlad utan snarare ett svar per mail via en tekniker på frågor som BH ställt.

Jag anser att man således skulle kunna yra om vartenda BG-nummer i hela FUP med den ansatsen. Om jag av misstag i denna tråd skriver fel i ett inlägg så gör det inte källan felaktig.

Det finns ingenting mer konkret än en tekniker som gjort fel i ett mail till Hurtig, bett om ursäkt och denna förklaring är sen mailad BH.
Enligt metadatabladet med flashspåret så är ägaren till denna dator AB - och numret är samma som IB/NB:s dator genomgående har som referens i FUP: BG59707-1. - Teknikern kan i förstone ha använt sig av numren i FUP:et.
2016-04-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men varför ska man bekosta sånt som är sinnessjukt? Det finns inte ett enda mordfall där inte en försvarare har en massa outredda detaljer. Alltså framgår det tydligt att det han vill undersöka är liksom döfött.
Vadå nedböjning av slang? Polisen har testat att hänga i röret och det håller för en vuxen man.
Datortrafiken är polisen ute och förklarar om i dag. Smuts på snöret? Ehh? Bland DNA är inget heller som är relevant utan det har bedömts av domstolen. Han begriper helt enkelt inte bättre gällande bland DNA.

Du glömde kläderna som han anser är för lite undersökt också. Han vill väl ta hela jackan och bekosta en undersökning på. Det här är sånt som alltid förekommer från försvarshåll.
Så hårtussen som NFC inte anser vara lämpat för standard analys, så ska han då påstå att LCN kan användas. Vet han ens det?
Jag håller ju med dig - det räcker nu. Så mitt tillägg var mera ett retoriskt uttryck för generositet med det goda syftet att få tyst på det mesta tvivlet.
2016-04-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se BH:s överklagan, bl.a. p. 19 resp. 20. - BH baserar sig på datorernas BG-nummer i FUP. - Av LJ:s klargörande framgår (också i enlighet med metadatabladet) att AB:s dator är benämnd GB59707-1. - Innanmätet hämtar BH från FUP.

P. 15 utvisar att BH (trots sitt metadatablad där AB:s korrekta databenämning framgår: GB59707-1) envisas med att IB/NB:s dator har detta nummer (baserande sig på de - enligt min hypotes - förväxlade numren i FUP:et).

Jag håller med. Det verkar som att beslagsnumren på respektive dator förväxlats i FUP, men användarnamn, skypekonton och flash- respektive skypeaktivitet är kopplade till rätt dator utan förväxling.
Slutsatsen blir att BH pekat på ett klumpigt misstag i FUP som dock inte påverkar slutsatsen av datorinformationen.
2016-04-19, 18:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men varför ska man bekosta sånt som är sinnessjukt? Det finns inte ett enda mordfall där inte en försvarare har en massa outredda detaljer. Alltså framgår det tydligt att det han vill undersöka är liksom döfött.
Vadå nedböjning av slang? Polisen har testat att hänga i röret och det håller för en vuxen man.
Datortrafiken är polisen ute och förklarar om i dag. Smuts på snöret? Ehh? Bland DNA är inget heller som är relevant utan det har bedömts av domstolen. Han begriper helt enkelt inte bättre gällande bland DNA.

Du glömde kläderna som han anser är för lite undersökt också. Han vill väl ta hela jackan och bekosta en undersökning på. Det här är sånt som alltid förekommer från försvarshåll.
Så hårtussen som NFC inte anser vara lämpat för standard analys, så ska han då påstå att LCN kan användas. Vet han ens det?

Ja tänk det vore väl för djävligt om man skulle vidta en massa undersökningar som kanske inte visar NB oskyldig men att någon av de andra två varit inblandad. Från åklagarsidan uppgav man ju att de var att betrakta som misstänkta även sedan de släpptes ur häkte.
2016-04-19, 18:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Som verkligen är ABs dator?
Han står som ägare till "flashdatorn"; det är väl ungefär så långt man kan komma.
2016-04-19, 18:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Enligt metadatabladet med flashspåret så är ägaren till denna dator AB - och numret är samma som IB/NB:s dator genomgående har som referens i FUP: BG59707-1. - Teknikern kan i förstone ha använt sig av numren i FUP:et.
Nr i FUP ÄR sammanfallande mellan metadata och FUP. Det enda fel är ett mailsvar från tekniker. Han har skrivit fel och knappast läst fel.
FUP:
Aivaras dator BG59707-1

Det står ju ABs datornr på bladet som anger flash på samma sätt som i FUP??

Metadata:
Last accessed: 06/07/15 18:27:35
Intern path: BG59707-1 (flashspår)
2016-04-19, 18:25
Medlem
Citat:
Som verkligen är ABs dator?

Den dator som har flash-aktivitet 18.27 har användarkonto *ivaras*ilevicius (a,b) och skypekono med namn *ivaras (a).
Det tolkar jag som att det är ABs dator.
2016-04-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ja tänk det vore väl för djävligt om man skulle vidta en massa undersökningar som kanske inte visar NB oskyldig men att någon av de andra två varit inblandad. Från åklagarsidan uppgav man ju att de var att betrakta som misstänkta även sedan de släpptes ur häkte.
Men Hurtigs framställan syftar väl inte till att göra AB eller IB skyldiga/medskyldiga, utan till att göra NB mindre säkert skyldig och/eller möjligen skyldig till ett mindre allvarligt brott. De andra tjänar bara som medel för att underminera bevisningen mot NB. Men åklagaren kan ju aktivera utredningen gällande AB och IB, antar jag.
2016-04-19, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Den dator som har flash-aktivitet 18.27 har användarkonto *ivaras*ilevicius (a,b) och skypekono med namn *ivaras (a).
Det tolkar jag som att det är ABs dator.
Ja, det är denna "rådata" jag tittar på via meta - men nu ser jag vad Letsdoit far efter.
2016-04-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nr i FUP ÄR sammanfallande mellan metadata och FUP. Det enda fel är ett mailsvar från tekniker. Han har skrivit fel och knappast läst fel.
FUP:
Aivaras dator BG59707-1

Det står ju ABs datornr på bladet som anger flash på samma sätt som i FUP??

Metadata:
Last accessed: 06/07/15 18:27:35
Intern path: BG59707-1 (flashspår)

Nej.
FUP sid. 957.
Aivaras dator. BG59711-1

Fel i FUP, rätt i teknikerns förtydligande mailsvar.

Edit.
Ok. Ser ovan att du kommit med i matchen. nu
Senast redigerad av Prudent 2016-04-19 kl. 18:31.
2016-04-19, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej.
FUP sid. 957.
Aivaras dator. BG59711-1

Fel i FUP, rätt i teknikerns förtydligande mailsvar.
Jag ser det nu - jag skrev nyss jag tittar i meta (rådata).

Edit. Ordningen är återställd och AB satt vid datorn.
2016-04-19, 18:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Instämmer.
Jag ser heller inget relevant i denna överklagan som innehåller mycket text men utan något viktigt innehåll. Då kanske man kan konstatera att det är ungefär så här det brukar se ut, kvantitet istället för kvalitét. Om Hurtigs inlaga anses "normal, inte så tokig" o.s.v så är det då mycket enkelt att förstå varför så otroligt få beviljas PT.

BH siktar in sig på kvalitet istället för kvantitet, det är min uppfattning.

Han siktar in sig på och kritiserar ett antal bevis som utgör vitala delar av den strukturala bevisningen, antagligen för att på så sätt visa att helhetsbilden inte är självklar om bildens alla beståndsdelar inte är uppenbara.

Varje enskilt bevis skall värderas enskilt, därefter kan de ses i en kontext. Har man från början siktat in sig på att NB är skyldig är det inte heller svårt att få alla delar att passa in i en helhet, frågan handlar om att de olika bevisen kan ha mer än en förklaring och då är inte helheten alldeles självklar. Detta bör vara essensen av det som BH för fram som jag ser det.

Jag säger det här utan att ta ställning till om NB är skyldig eller inte, de flesta vet vad jag tror i den frågan, däremot så försöker jag se objektivt på saken och det säger mig att BH inte alls är ute och seglar, han gör det som han är anställd för att göra, och han gör det bra tycker jag.

Blodet på kläderna, DNA på insidan av byxor, det finns alternativa förklaringar som inte är osannolika vilket BH också framhäver.

Ljusa hårtussar samt djurhår i offrets trosa har inte analyserats och jämförts mot person och djur, det är givetvis en stor brist i utredningen,(särskilt då trosorna var neddragna och bh:n blottad och rättvisan surrar om ett sexuellt motiv) BH anger också att det är sannolikt att IB själv har avsatt sitt DNA på offrets trosa och förklarar också varför han drar den slutsatsen.

BH presenterar en logisk händelsekedja på en tidsaxel, med hjälp av fynden i ladan berättar han vad som kan ha hänt, BH förklarar fynden och fyndplatserna i ett logiskt resonemang, åklagarens version består i stort sett av antaganden utan förklaring till hur slutsatser har dragits, i det läget så är åklagarens påstående om vad som sannolikt har hänt en fri fantasi där fantasin kompletteras av fynd medans BH ser på fynden för att utröna vad som sannolikt har hänt, BH drar slutsatser av det man känner till och fyller inte ut luckor med antaganden som passar in, stor skillnad.

Det viktiga är inte att BH:s teori är vad som verkligen hände, det väsentliga är att det kan finnas mer än en förklaring till de olika fynden, NB måste inte vara mördaren. Att NB tiger förklarar BH med att den som mördade kan vara brodern eller frun, inget märkligt, särskilt inte när han backar upp möjligheten med IB:s DNA på trosan och också förklarar varför det är troligare att IB avsatte sitt DNA på trosan än att NB avsatte hennes DNA där.

Datorerna bevisar inte mord, dock så har de sannolikt haft en betydelse för den strukturala bevisningen och i viss mån bedömningen av NB:s trovärdighet, hela vägen så har fynden i datorerna använts mot NB i negativ riktning. Givetvis så är det viktigt att åklagaren går till åtal med korrekt information.

Jag tror att NB är mördaren men utesluter inte att AB är det, och att NB och IB städade upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in