2016-04-23, 19:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kanske är svårt att läsa vad jag skrev? För min del är han inget jag förhåller mig till.
En nobody precis som vilken annan försvarare som helst. Och för den slags juridik som förekommer då det gäller HD, så är dom lätträknade som har något att komma med.
Förklaringsbörda är inget man pådyvlat N i någon av de domstolsförhandlingarna som varit. Han pratar i nattmössan. Precis som han gjorde i brottsfallet om terroristerna i Göteborg.

Nej, jag hade inga problem att läsa och svarade därefter:
Tuhkanen har haft rätt ang TR, HovR och betvivlar nu att överklagan ska gå igenom.

Om du sen tycker att han är en nobody, inte direkt pålitlig eller inte kan sia får stå för dig.

Självklart har NB en förklaringsbörda relaterat till den tunga bevisningen. Han tycks dock tro att det ska gå bra att tiga sig fram genom instanserna.
2016-04-23, 19:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag kanske låg bredvid
Jag har inte skrivit att Nerijus är äcklig typ.
Jag skrev - den som mördade Lisa är vidrig och äcklig fegis.
Den blå bilen existerar i fup och du kan inte förneka det trots att du försöker.
Killarna visar sig inte och man kan förstå varför.
LGWP är förkortning för Leif GW Persson.
Den spöken som syns inte för visa är synlig för andra.
Det brukar betecknas som vanföreställningar det där och är inte att leka med alla gånger.
Kan också kallas "hjärnspöken".

"Vanföreställningarna kan upplevas väldigt olika hos personer beroende på sjukdomstillstånd. Personer med psykossjukdomar av paranoid karaktär, paranoida psykoser, upplever ofta saker som har direkt anknytning till aktuella händelser, fast i förändrad form. Under kalla kriget kretsade inte sällan vanföreställningar hos människor med paranoia kring att de var förföljda av KGB, CIA eller Stasi. Likaså förekom det efter mordet på Olof Palme människor med vanföreställningar som upplevde att de på något vis var delaktiga i detta drama. Den som drabbats kan misstolka andra människors blickar eller talesätt och uppfatta att detta har en speciell betydelse. Grannar som exempelvis spolar sin toalett nattetid kan upplevas vara i maskopi med någon hemlig organisation eller liknande. Personer med missbruksproblem upplever ofta vanföreställningar relaterade till missbruket, exempelvis att man ser poliser överallt (så kallad "snutnoja"). "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C...st%C3%A4llning
2016-04-23, 19:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Menar du att alla de inlägg du skrev om hur militären agerade och hur order togs på platsen var något du fantiserade ihop som om du vore en regissör? För du har väl inte glömt att det var du som benämnde det avgörande vittnet civil militär?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

5) Militären steg åt sidan då söket var över. Eller kan du se något annat. Under pågående sök var det militärer i civila kläder som kunde beslå Nerijus med en lögn och omedelbart rapportera försöket till vildeledning/

Fast denna militär tog själv tillbaka att det skulle vara lögn (och "levererade" själv, milt sagt, osanningar, inför sittande rätt) eftersom de var där vid Martorp på torsdag med militär kontingent. "mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,"

Har du förresten provåkt och prövat vilket/vilka väderstreck man hamnar på då man söker nattetid vid Martorp?

Du verkar vara väldigt begeistrad av militärer helt klart .
Nog är det bra att de fanns till hand och kunde avslöja Nerijus försök
att komma in på teaterskolan med sitt maskade maskdrama .
BS borde ju ha medalj för sitt rådiga handlande då han vidarebefordrade uppgiften
om Nerijus dåliga skådespeleri till polisen eller hur ?
Har du kommit på hur du får ihop att Lisa aldrig var i ladan när till och med
Hurtig är övertygad om hon mördades där ?
Jag tycker det går lite si och så med ditt försvar av mördar-balten Nerijus .
Har du någon alternativ mördare på lut tro ?
2016-04-23, 19:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är skönt att ni tycker. För då kommer vi alla vara väldigt överens om PT avslås.

Jag tycker även att det är intressant att en av experterna ställer sig frågande om det hjälper överhuvudtaget.
Något "om" är inte aktuellt här. Det handlar om när. När ska avslaget som blir
av en rungande karaktär dimpa ner och sätta punkt för denna alldeles för långlivade
historia om ett mord som skakade om en hel nation utan att överdriva?

Ingenting i denna textmassa med alla sina många punkter som herr advokaten lyckats
knåpa ihop och ska ha jävligt bra betalt för att ha gjort - 178 000 kr för 90 timmars arbete
var det väl fråga om - gör det berättigat att dra det här målet ett varv till.
HD befattar sig som bekant inte med bevisvärderingsfrågor vilket är vad Hurtig tydligen
vill att man ska syssla med och det finns inte skymten av något som kan ha en prejudicerande
betydelse eller något påvisat rättegångsfel.

Det gjordes verkligen en höna av liten sketen fjäder när det handlar om detta med
datorerna. BH fick besked om var felet låg men gjorde lik förbannat en stor affär av saken.
Det blir inget beviljat prövningstillstånd på grund av detta lika lite som det blir av något
djur- eller huvudhår.

Gänget av ihärdiga alternativteoretiker i tråden gör klart bäst i att skruva ner sina
förhoppningar rejält. Man får inte den här gynnaren fri nu heller. Han är definitivt körd.

Nu skulle det vara rätt intressant förresten att få höra några kommentarer från fru Irina
och bror Aivaras efter de senaste turerna. Vad man tycker om att bli utpekade på det
här viset som skett. Jag kan ana att även en viss katt känner sig misstänkliggjord.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-23 kl. 19:51.
2016-04-23, 20:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej, jag hade inga problem att läsa och svarade därefter:
Tuhkanen har haft rätt ang TR, HovR och betvivlar nu att överklagan ska gå igenom.

Om du sen tycker att han är en nobody, inte direkt pålitlig eller inte kan sia får stå för dig.

Självklart har NB en förklaringsbörda relaterat till den tunga bevisningen. Han tycks dock tro att det ska gå bra att tiga sig fram genom instanserna.

Citat:

Erfarenhet av att vara dömd till fotboja och erfarenhet som fd kriminalare har inte direkt med svåra juridiska frågor att göra. Så dom kan sia och diskutera men det ger inget av värde för min del.

Det står för mig också, så om du inte kan ta att andra inte tycker som du är du kanske på fel ställe.
Förklaringsbörda är något som används extremt sällan bara så du vet, så du inte använder uttrycket lite hur som helst. Jag har sett ett par fall där man haft med detta och det är i Arbogafallet. Och i Marinafallet där HD ansåg att den misstänkte hade en sk förklaringsbörda.

Marinafallet
https://lagen.nu/dom/nja/2013s931

Arboga
http://magazin24.se/nyheter/arboga/2...-hovrattsdomen

Så någon förklaringsbörda i detta fallet tror jag man kan bortse ifrån helt.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-23 kl. 20:30.
2016-04-23, 20:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Lägg av. jag tycker du ägnar dig åt otillbörlig smutskastning. Så länge NB nekar till brott ska man kunna spekulera i alternativa teorier utan att bli idiotförklarad.

Nu verkar det som att han inte längre nekar fullt ut, men vad vet man? Han vägrar ännu att snacka.

Tänk om han är helt oskyldig? Månne långsökt, men ändå. Det går inte att förklara DNA:t, då måste man ta till alternativt försvar. Betona sådant som inte kan utesluta annan GM. Mumla lite om bortforslande utan att erkänna något. Om han fälls för endast griftefridsbrott, är han ute inom kort. Han får inget skadestånd, men det är totalt sett en lättare utväg ur dilemmat att halvmumla något om inblandning, än att ge sig på DNA-träffarna. Det skulle bara leda till planteringsteorier och det går inte hem.
Berätta hur man gör om man genom att "halvmumla" något om griftefridsbrott i det här läget och sen är ute inom kort istället för livstidsstraffet man är dömd till? Du verkar ligga inne med en superlösning för Nerijus!
2016-04-23, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Det står för mig också, så om du inte kan ta att andra inte tycker som du är du kanske på fel ställe.
Moget.

Likt dig så skriver jag och tycker vad jag vill - och jag kommenterade om att Tuhkanen snarare har "siat" rätt redan i två instanser.

NB har redan påbörjat en förklaring i förhör: Han skyller på lättblödande och sin tröja.
Med denna tunga DNA bevisning har han givetvis en förklaringsbörda och jag pratar om just detta rättsfall och skiter blankt i andra:

För att det handlar då om alternativa vägar iom att allt annat anses absurt (plantering, kontaminering) - nu kokar det ner till griftefridsbrott.

Sjung ut eller bli inlåst.
2016-04-23, 20:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag kommer inte att gå in i detalj på vilka frågetecken som finns, de ingår till stor del i BH's begäran om överprövning.

Som förälder själv, så har jag ALL förståelse och respekt i världen för att LH's anhöriga vill se ett slut på rättegångsturerna och kunna gå vidare.

Men, enligt min åsikt, så är omständigheterna kring hela fallet faktiskt i praktiken omöjliga för en ensam GM att kunna ha genomfört på den korta tid. Därför är jag ganska övertygad om att vare sig NB är oskyldig, eller om han medverkat som "städare", så saknas fortfarande en eller flera GM i detta domslut.

Därför är det bra för rättssäkerheten om dessa frågetecken kring datorerna, den exakta mordplatsen etc verkligen genomlyses för att skingra alla eventuella misstankar.

För allas skull, inte minst LH's anhöriga, så är det viktigt att rätt GM verkligen döms. För tänk om en GM fortfarande går fri? Så hade åtminstone jag resonerat om någon hade skadat eller - gud förbjude! - dödat någon av mina döttrar vare sig nu eller när de kommer upp i tonåren.

Av hänsyn att du uttrycker dig om tidsramen som åklagaren målat upp, tar jag för givet att du besökt området och alla dess aktuella platser?
Att du har något konkret att utgå från i en sådan personlig känsla?

Efter bästa försök att tömma ut känsloåsikt av Pernilla Wadebäck i Kaliber-reportaget, är det anmärkningsvärt, men ej förvånande, att faktiskt flera i trakten (även utanför trakten) sitter på en otrygg känsla över att man har mördaren.
Ett ganska komplicerat spaningsmord, fortfarande med många luckor, och jag förstår också resonemanget över att det vilar en känsla av att fallet inte går helt klart inom juridikens ramar.

Hur man än vrider och vänder på det, skulle det till sin spets kunna finnas tex 4-5 slätstrukna skjortor med feta plånböcker till delaktiga, "beställare" eller liknande, i någon spårlös maskopi.
Eller en sjujävla anamma hos lillebror AB i att dels inte lämna spår, och dels knipa, ihop med att hela Litauen-trion förutsett vad som ska ske i polisförhören vid ev inplock. Nerijus är då svarta fåret som aldrig lär sig det där med spårlämning/alibi. Han kanske är otursförföljd.

Eller kan det bero på vår tids allra första stor-fall, helt utan läckor? Vad ställer det till med i sinnet på folk och hur smittar det?

Bredden på utredningen utanför FUP är nog större än vad många kan föreställa sig. Allt hamnar inte ens i slasken. Det såg bitvis trögjobbat ut under sökveckan, och tex Fredman´s front i media rimmade inte helt med vad hur aktiviteten på kullen var. Eller gjorde den?
Jag har själv frågetecken, säkert annorlunda mot andras, rent av frågetecken som sträcker sig ända bak till:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/g...nna-lisa-holm/
Senast redigerad av rotesau 2016-04-23 kl. 21:05.
2016-04-23, 20:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du gör en väldigt intressant iakttagelse där!

Jag har också noterat att vissa personer här i tråden lägger ner oerhört mycket tid och engagemang på att skriva nedlåtande om NB.

Dessa hatiska inlägg har faktiskt fått mig att bli mer tvivlande till att NB skulle vara ensamt skyldig GM.

D.v.s att de ofta väldigt aggressiva inläggen faktiskt får omvänd effekt - alla personangrepp som görs i hatiska ordalag minskar snarare kredibiliteten hos avsändarna.

Inte underligt att folk kommer fram till alternativhypoteser när dom resonerar på det sättet som du gör.

Hur tonen på ett internetforum skulle kunna användas som bevis för skuld eller oskuld hos en åtalad och dömd förbrytare övergår mitt förstånd.

Givetvis då undantaget foliehattspekulationer om att den verkliga mördaren + diverse medhjälpare lägger tid på att sitta på Flashback och argumentera för att Nerijus verkligen är skyldig. Men tror man på sånt är det nog dags att ta och beställa en tid hos tant/farbror psykdoktorn.
2016-04-23, 20:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Moget.

Likt dig så skriver jag och tycker vad jag vill - och jag kommenterade om att Tuhkanen snarare har "siat" rätt redan i två instanser.

NB har redan påbörjat en förklaring i förhör: Han skyller på lättblödande och sin tröja.
Med denna tunga DNA bevisning har han givetvis en förklaringsbörda och jag pratar om just detta rättsfall och skiter blankt i andra:

För att det handlar då om alternativa vägar iom att allt annat anses absurt (plantering, kontaminering) - nu kokar det ner till griftefridsbrott.

Sjung ut eller bli inlåst.

Ja, och förklaringsbörda på en som aldrig träffat offret blir ju lite väl ovidkommande. Totalt jäkla ointressant vad Tukhanen säger. Vem har inte siat rätt i två instanser menar du? Det här var över då han häktades. Så det krävs inte raketforskning för att sia i detta fallet direkt.
2016-04-23, 20:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte underligt att folk kommer fram till alternativhypoteser när dom resonerar på det sättet som du gör.

Hur tonen på ett internetforum skulle kunna användas som bevis för skuld eller oskuld hos en åtalad och dömd förbrytare övergår mitt förstånd.

Givetvis då undantaget foliehattspekulationer om att den verkliga mördaren + diverse medhjälpare lägger tid på att sitta på Flashback och argumentera för att Nerijus verkligen är skyldig. Men tror man på sånt är det nog dags att ta och beställa en tid hos tant/farbror psykdoktorn.

Bättre förekomma än förekommas: Jag är medveten om att några misstänkta personer har suttit i FB-trådar och skrivit förvillande inlägg. Såvitt jag känner till är det dock saker som ägt rum inledningsvis i utredningen, för att man varit rädd att folk skulle gräva fram saker och kanske för att det känts obehagligt att vara utpekad på ett offentligt forum. Att någon helt anonym mördare suttit efter avslutad rättegång och i strategiskt syfte (hur sjutton nu det skulle kunna påverka rättsprocessen) supporterat åklagarsidan finns såvitt jag känner till inte minsta lilla indikation på.
2016-04-23, 20:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, och förklaringsbörda på en som aldrig träffat offret blir ju lite väl ovidkommande. Totalt jäkla ointressant vad Tukhanen säger. Vem har inte siat rätt i två instanser menar du? Det här var över då han häktades. Så det krävs inte raketforskning för att sia i detta fallet direkt.

Så du ser det som att NB aldrig träffat Lisa? Med allt detta DNA?

Det är exakt vad två domslut anser och ska fanstyget ta sig nån vägen öht så handlar det om griftefridsbrott dvs exakt vad BH försöker sig på med.

Men hans klient tiger. Vilket är fullständigt patetiskt.

M Tuhkanen:
"...här resonerar advokaten att han kan ha hjälpt till vid transport, men här påstår jag nog att det faller eftersom det borde i så fall ha kommit från honom själv - eftersom han får en förklaringsbörda när så här mycket bevisning pekar mot dig.
Han borde ha lyft det själv i så fall och sagt jag har bara gjort mig skyldig till brott mot griftefriden och så här har det gått till. Jag tror att det faller på det. "
http://www.tv4.se/brottsplats-sverig...klagas-3350491

Björn Hurtig:
Citat:
Han har en ganska stark förklaringsbörda med tanke på den DNA-bevisning som finns i målet
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...lagar-till-hd/

Citat:
Bilevicius har en förklaringsbörda, han måste förklara vissa saker och gör han det kanske Högsta domstolen väljer att ta upp detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22253146.ab
Senast redigerad av develi 2016-04-23 kl. 21:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in