2016-04-23, 18:13
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har inte studerat överklaganden från dödsdömda i USA, det hör jag det.

När man sitter med arslet rejält inklämt i kniptången så tar man till ALLT man kan hitta i sin utredning som det finns minsta lilla frågetecken kring. Även om det är perifera saker som vare sig bevisar eller motbevisar någonting. Även om det är saker som lika troligt kan peka mot en själv.

NB skulle ha haft mycket större chans att bli friad genom att hitta på en historia där han varit i kontakt med Lisa utan att ha varit delaktig i mordet. Det hade han haft allt att vinna på om han var skyldig. Att begära granskning av hårstrån som han vet med sig sannolikt är hans egna hade inte varit något konstruktivt drag. Det mesta talar för att NB är säker på att hårstråna inte kommer från honom själv.

Och skulle ytterligare undersökningar visa att mänskohåren kommer från någon annan person än NB och att djurhåren härrör från exempelvis en hund så är det knappast något perifert utan kan mycket väl motivera prövningstillstånd.

Citat:
Du har som du haft hela tråden igenom för mycket livlig fantasi och för lite kritiskt, strukturerat tänkande. Mördaren sitter och han kommer att bli sittande. Om han inte tar livet av sig så kommer han inte att få andas frihetens luft på bra många år.

Och du lider av trångsynthet och konformism. Du är inte osmart på något sätt men din starka tilltro och lojalitet till auktoriteter och experter begränsar ditt tänkande. Du ondgör dig ofta över sk "alternativteoretiker" men du har å andra sidan av en överdriven tilltro till det allmänt accepterade och vedertagna som inte heller är sund.
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du gör en väldigt intressant iakttagelse där!

Jag har också noterat att vissa personer här i tråden lägger ner oerhört mycket tid och engagemang på att skriva nedlåtande om NB.

Dessa hatiska inlägg har faktiskt fått mig att bli mer tvivlande till att NB skulle vara ensamt skyldig GM.

D.v.s att de ofta väldigt aggressiva inläggen faktiskt får omvänd effekt - alla personangrepp som görs i hatiska ordalag minskar snarare kredibiliteten hos avsändarna.

För att inte tala om hur mycket kredibiliteten minskar hos er som har tvivel på
att mördaren Nerijus är skyldig när ni aldrig kan belägga era tvivel med fakta
eller bevis på att det ni påstår stämmer .
Som tur var så kom ju Hurtigs fantasier som ni kan haka på och då slippa hitta på egna förklaringar .
Hatiska inlägg har han väl gjort sig jävligt förtjänt tack vare sitt vidriga brott .
Du som tvivlar , vem är de andra personerna som är inblandade i mordet ?
Men du undgår väl att svara som alla andra tvivlare kan jag tro ?
Vem är spöket som mördar utan att lämna ett enda spår eller syns ?
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kul att fler än jag tycker att BH har gjort ett bra jobb, att det dessutom är experter stärker min tro på att BH är en skicklig försvarare i det här fallet, åtminstone så är han inte ute och cyklar.
Jag tycker att det är väldigt bra att ni som har avvikande åsikter om domen verkligen uppskattar Hurtigs arbete och tycker att han varit riktigt skicklig med sin överklagan.
Den inställningen måste då alltså göra att ni accepterar om NB inte beviljas PT, för då har den skicklige försvararen Hurtig gjort allt han kunde och vänt på alla stenar men inget hjälpte för Nerijus är skyldig som synden.
Accepterar ni ett nej?
2016-04-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Lägg av. jag tycker du ägnar dig åt otillbörlig smutskastning. Så länge NB nekar till brott ska man kunna spekulera i alternativa teorier utan att bli idiotförklarad.

Nu verkar det som att han inte längre nekar fullt ut, men vad vet man? Han vägrar ännu att snacka.

Tänk om han är helt oskyldig? Månne långsökt, men ändå. Det går inte att förklara DNA:t, då måste man ta till alternativt försvar. Betona sådant som inte kan utesluta annan GM. Mumla lite om bortforslande utan att erkänna något. Om han fälls för endast griftefridsbrott, är han ute inom kort. Han får inget skadestånd, men det är totalt sett en lättare utväg ur dilemmat att halvmumla något om inblandning, än att ge sig på DNA-träffarna. Det skulle bara leda till planteringsteorier och det går inte hem.
Det tycker inte jag. Menar du att Hurtig är tankeläsare ?
I så fall har ju Hurtig misslyckats totalt med att företräda sin klient.
2016-04-23, 18:15
Medlem
Citat:
Lägg av. jag tycker du ägnar dig åt otillbörlig smutskastning. Så länge NB nekar till brott ska man kunna spekulera i alternativa teorier utan att bli idiotförklarad.

Nu verkar det som att han inte längre nekar fullt ut, men vad vet man? Han vägrar ännu att snacka.

Tänk om han är helt oskyldig? Månne långsökt, men ändå. Det går inte att förklara DNA:t, då måste man ta till alternativt försvar. Betona sådant som inte kan utesluta annan GM. Mumla lite om bortforslande utan att erkänna något. Om han fälls för endast griftefridsbrott, är han ute inom kort. Han får inget skadestånd, men det är totalt en lättare utväg ur dilemmat att halvmumla något om inblandning, än att ge sig på DNA-träffarna. Det skulle bara leda till planteringsteorier och det går inte hem.

Om han ska fällas endast för griftefridsbrott borde han börjat snacka i överklagan och komma upp med en trovärdig berättelse, men jag tror inte Hurtig har med honom på den teorin fullt ut. Varför hålla tyst i 14 polisförhör, tingsrätt och hovrätt för att skydda någon annan och själv riskera livstid? Finns inte mycket logik i det.

Men Hurtig går förstås på rätt väg för det är den enda vägen att minska straffet. Han går aldrig helt fri med den bevisningen och de domsluten som HD kommer kolla på.
Senast redigerad av SuperMario50 2016-04-23 kl. 18:18.
2016-04-23, 18:21
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:

Tänk om han är helt oskyldig? Månne långsökt, men ändå. Det går inte att förklara DNA:t, då måste man ta till alternativt försvar. Betona sådant som inte kan utesluta annan GM. Mumla lite om bortforslande utan att erkänna något. Om han fälls för endast griftefridsbrott, är han ute inom kort. Han får inget skadestånd, men det är totalt sett en lättare utväg ur dilemmat att halvmumla något om inblandning, än att ge sig på DNA-träffarna. Det skulle bara leda till planteringsteorier och det går inte hem.

Jag uppfattar inte att NB på något vis har gjort några medgivanden utan han låter sin advokat argumentera på det sätt som denne bedömer mest fruktbart för att få PT.
2016-04-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Som den värste Fellini regiserade han. Och Nerijus hade så stor respekt för honom att han såg till att vara på plats i rätt tid vid Martorp. Han hade gjort hemläxan också och både skitit och runkat i ladan. Allt i överenstämmelse med Fellinis direktiv. Massor med gånger runkade han för säkerhets skull. Så skötte han om approcheringen av Adriana vid gömslet också. Vi får heller inte glömma flytten av kökskniven till bilen. Helt enligt direktiv från militären-i-civila-kläder/Fellini.

Menar du att alla de inlägg du skrev om hur militären agerade och hur order togs på platsen var något du fantiserade ihop som om du vore en regissör? För du har väl inte glömt att det var du som benämnde det avgörande vittnet civil militär?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

5) Militären steg åt sidan då söket var över. Eller kan du se något annat. Under pågående sök var det militärer i civila kläder som kunde beslå Nerijus med en lögn och omedelbart rapportera försöket till vildeledning/

Fast denna militär tog själv tillbaka att det skulle vara lögn (och "levererade" själv, milt sagt, osanningar, inför sittande rätt) eftersom de var där vid Martorp på torsdag med militär kontingent. "mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,"

Har du förresten provåkt och prövat vilket/vilka väderstreck man hamnar på då man söker nattetid vid Martorp?
2016-04-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Såg du Hönö. m när han låg i sin säng och spelade dataspel ?
Va skönt att vi är överens om att Nerijus är en äcklig typ .
Alltså har blå bil och killen med svarta manen + en till aldrig existerat då ?
Eller man kanske har bränt upp killarna också ?
Det kanske är polisen som har eldat upp både bilen och killarna i sann
konspirationsanda eller vad tror du ?
Vem är LWGP ?
Vem han än är finns det väl ingen anledning att bry sig om vad han säger .
Att man uteslutit andra misstänkta från början beror ju på att det bara finns
mördaren Nerijus som har lämnat några spår .
Hur ska man kunna leta efter ett spöke som varken syns eller lämnar några spår ?

Jag kanske låg bredvid
Jag har inte skrivit att Nerijus är äcklig typ.
Jag skrev - den som mördade Lisa är vidrig och äcklig fegis.
Den blå bilen existerar i fup och du kan inte förneka det trots att du försöker.
Killarna visar sig inte och man kan förstå varför.
LGWP är förkortning för Leif GW Persson.
Den spöken som syns inte för visa är synlig för andra.
2016-04-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
NB skulle ha haft mycket större chans att bli friad genom att hitta på en historia där han varit i kontakt med Lisa utan att ha varit delaktig i mordet. Det hade han haft allt att vinna på om han var skyldig. Att begära granskning av hårstrån som han vet med sig sannolikt är hans egna hade inte varit något konstruktivt drag. [1] Det mesta talar för att NB är säker på att hårstråna inte kommer från honom själv.

Och [2] skulle ytterligare undersökningar visa att mänskohåren kommer från någon annan person än NB och [3] att djurhåren härrör från exempelvis en hund så är det knappast något perifert utan kan mycket väl motivera prövningstillstånd.
.....
Det här har vi diskuterat:
[1] Hur kommer man fram till en sådan slutsats ? Hur skulle han ö h t kunna veta detta ? Även om han (mot min förmodan) vore oskyldig, så skulle han inte kunna veta något alls. Han är ju själv den som pekat på möjligheten av kontaminering i ladan.
[2] För det första kan det ju vara så att NFC är kompetenta och har uteslutit möjligheten att göra någon givande analys. För det andra har ju offret hanterats hänsynslöst i flera kraftigt förorenade miljöer. Man kan ju inte trovärdigt beskriva sina egna blodfläckar som resultatet av kontaminering i lokalerna och samtidigt avvisa den uppenbara kontamineringsrisken för löst skräp, som hårstrån. Om hårfyndet pekar på okänd person, så avstannar analysen (man kan inte söka i hela bygden efter okända gärningsmän).
[3] Samma typ av resonemang. Det enda intressanta vore om Trulsens hår uppdagades. Då skulle tankarna gå till The Black Cat av Edgar Allan Poe.
2016-04-23, 18:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte tidigare gällande det här rättsfallet i alla fall ang. Marko Tuhkanen. Han har dels haft rätt och han har bra argumentation.
... och han ställer sig tveksam till att överklagan håller med argument att allt detta skulle ha kommit från NB själv istället samt inkluderat en berättelse som förklaring:

MT säger att han (Hurtig) kommer ganska långt på frågan "Håller det här?"
(...) " men vi har fortfarande spåren från den dömde i kläderna, och innanför kläderna, och här resonerar advokaten att han kan ha hjälpt till vid transport, men här påstår jag nog att det faller eftersom det borde i så fall ha kommit från honom själv - eftersom han får en förklaringsbörda när så här mycket bevisning pekar mot dig.
Han borde ha lyft det själv i så fall och sagt jag har bara gjort mig skyldig till brott mot griftefriden och så här har det gått till.
Jag tror att det faller på det. "

avskrift brottsplatssverige och det klipp som diskuteras.

Dess innan har tuhkanen sagt följande när han läst FUP innan TR:

Dess innan har tuhkanen sagt följande innan HovR:

Kanske är svårt att läsa vad jag skrev? För min del är han inget jag förhåller mig till.
En nobody precis som vilken annan försvarare som helst. Och för den slags juridik som förekommer då det gäller HD, så är dom lätträknade som har något att komma med.

Förklaringsbörda är inget man pådyvlat N i någon av de domstolsförhandlingarna som varit. Han pratar i nattmössan. Precis som han gjorde i brottsfallet om terroristerna i Göteborg.
2016-04-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag kanske låg bredvid
Den blå bilen existerar i fup och du kan inte förneka det trots att du försöker.

Intressant att du nämner LGWP för han ansåg att FUP var helt perfekt, välskriven och grundlig. Helt efter hans handbok. Samt han lovade också att äta upp sin doktorshatt om NB inte blev fälld.
2016-04-23, 18:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag kanske låg bredvid

Den som mördade Lisa är ju Nerijus , alltså skriver du att han är äcklig .
Fegis stämmer ju också , det är verkligen höjden av feghet att ge sig på
en liten späd tjej som Lisa för att få utlopp för sina sjuka sexfantasier .
Usch , vilken vidrig typ han är din polare Nerijus .
Om bilen existerar eller inte spelar ingen roll , bilar kan inte mörda .
Hur motiverar du att dessa killar skulle vara inblandade ?
Har det hittats nägra spår efter dessa ?
Dina spöken existerar bara i din fantasi .
Den som däremot existerar med spår och allt är den äcklige och fege Nerijus .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in