2016-05-03, 02:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du har helt rätt i det du skriver och ibland kan det ju också vara så att uppväxten varit helt normal hos någon som sen växer upp och blir en seriemördare t.ex. Kan vara svårt i vissa fall att hitta några förklaringar. Är då man börjar fundera om det finns Pure Evil!
Men, jag har dock en känsla av att familjen med modern i spetsen är riktigt dysfunktionell samling individer.
Och både mamman och Nerijus är förnekande och förljugna.
Att hennes son skulle ha utfört det här hemska mordet - det finns inte, det går inte.
Det kommer hon aldrig att kännas vid ( och inte han heller )
Ska bli intressant om det kommer någon intervju med mamman så småningom.

Om man är född psykopat så gör kanske inte miljön gör så mycket från eller till, möjligen att barnet inte växer upp till seriemördare utan istället blir chef på t.ex Nordea. Samvetslös.

Det fattas nånting i hjärnan, kanske någon transmittorsubstans, någon koppling som inte fungerar eller något annat ännu outforskat. Pure evil ser jag som ett amerikanskt påhitt när man är överdrivet religiös och tror på djävulen.
2016-05-03, 02:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
De flesta som anländer med statens färdtjänst är ganska beskedliga. Lite tystlåtna men lite spända och nyfikna. De flesta har ingen aning om vad som väntar och hur det funkar.

Om han nu inte lättar sitt hjärta frivilligt, skulle det inte förvåna mig om någon mediadrake kommer viftande med en sedelbunt och vill köpa storryn.

Ja, han är säkert beskedlig i början, efter färdtjänsten. Men sen, när han har blivit varm i kläderna och kanske träffar andra litauer.

Det skulle vara intressant, onekligen, att läsa den storyn.
2016-05-03, 02:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har helt rätt i det du skriver och ibland kan det ju också vara så att uppväxten varit helt normal hos någon som sen växer upp och blir en seriemördare t.ex. Kan vara svårt i vissa fall att hitta några förklaringar. Är då man börjar fundera om det finns Pure Evil!
Men, jag har dock en känsla av att familjen med modern i spetsen är riktigt dysfunktionell samling individer.
Och både mamman och Nerijus är förnekande och förljugna.
Att hennes son skulle ha utfört det här hemska mordet - det finns inte, det går inte.
Det kommer hon aldrig att kännas vid ( och inte han heller )
Ska bli intressant om det kommer någon intervju med mamman så småningom.
Natural born killer.
Ja, det är onekligen ett fascinerande område gällande både arv och miljö. Neurobiologi eller vad? Eller en kombination där ett barn är mer predisponerat än andra syskon? I farozon att inte kunna hantera tingen varav nästa barn kan klara av en neurotisk vårdare, luddigt socialt samspel, övergrepp, dålig anknytning, blivit åtsidosatt - eller rent generellt en utsatthet?
Frågan är om mor säger så mycket mer - en strategi kan väl vara att backa in i ett skal och tiga.
Baddar såren med salt..
2016-05-03, 02:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Brottet har inte med saken att göra. Alla livstidsdömda sitter för allvarliga brott. Utan att ta fullt ansvar för sin gärning samt gå i terapi för densamma så är det jäkligt svårt att få sitt straff tidsbestämt. Så länge NB nekar så får han vackert sitta och virka dukar helt enkelt. Samarbetar man med snuten och kriminalvården från dag ett så kommer man att få absolut kortast möjligaste straff. För NB skulle det kunna vara ca 20 år brutto eller nåt sånt. Om han fortsätter att neka så får han sitta bra mycket längre än så.

Du drar fram en slags utpressning som ska få livstidsdömda till att erkänna och gå i terapi.
Det är inte riktigt samma sak som ett erkännande som jag var ute efter. Fullt ansvar för sina gärningar låter som om han skulle sjunga ut. Nä, så går det inte riktigt till även om du tror det. Händer inte här, och att gå i terapi kan vilken idiot som helst göra. Innebörden av ett erkännande är betydligt djupare än kriminalvårdens krav för att anses som färdigvårdad.

Hur länge han får sitta är däremot höljt i dunkel och ju längre desto bättre givetvis. Du drar fram Axmyr som om det vore standard. Det är det verkligen inte utan långt därifrån.
2016-05-03, 02:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
– Det var en besvikelse. Vi är medvetna om hur det ser ut i HD, men hade ändå vissa förhoppningar om att det åtminstone skulle skickas till Riksåklagaren för ett utlåtande, säger hans advokat Björn Hurtig.
Min klient är bedrövad så klart, det är ett jobbigt besked för honom. Men nu vet han i alla fall vad som gäller
.
Den här kommentaren av Hurtig låter lite som: "fick i alla fall nåt gjort, nu vet han att det är kört.
Har nog kanske varit lite otydlig information på den fronten av Rönnbäck, Nerijus var ju "helt förstörd" efter bakslaget i HR.

http://www.svd.se/beslut-lisa-holm-m...-provning-i-hd
2016-05-03, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som Åsgård sa och som andra professorer jag citerat in: Svår personlighetsstörning kan ofta bete sig så här vilket verkar helt rubbat för omgivningen.
Att ända in i det sista tro sig kunna bedra folk på alla plan och juridiska nivåer. Sin egen strategi trogen som fungerat genom alla år tidigare då de levt dubbelliv.

Att det inte står helt rätt till i NB:s tankebanor är utom all tvivel. Brottsoperandet tyder på en hel del svackor i den hjärnan. Det blir nått för Åsgård och co att bita i. Jag brukar ha svårt för dessa psyklärda personer men Åsgård är faktiskt intressant att samtala med.
2016-05-03, 02:54
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Är mina frågor till dig oseriösa?

Du skrev:
"Nej jag tycker, fortfarande, inte att vi vet hur det gick till. Och om det skulle vara så att NB nu har något att berätta så tycker jag förstås att det vore otroligt intressant."

Det är mycket oseriöst av dig att, efter nästan ett år, påstå att vi fortfarande inte vet hur det gick till.
Vi har fått noggranna beskrivningar i FUP och i domarna som täcker det mesta av denna jävla brutala gärning. Du har sett bilder på tejpen, på hennes kläder med Nerijus blod på, snörstumpar med bådas DNA på. Du har sett bilden på skåpet med kläder i där hon varit intryckt. Du har fått hela händelseförloppet beskrivet av åklagaren och här i tråden tusen gånger. Du har sett bilder på röret där hon hängde.

Så, jag frågar dig igen:
Exakt VAD i denna vidriga gärning är det som du vill att Nerijus ska förtydliga?

Det går tyvärr inte att föra en seriös dialog med vissa av alternativstollarna. Dom har bara bestämt sig för att Nerijus är oskyldig, vet inte vad det beror på. Kanske för att han är en stackars gästarbetare, och det räcker inte med DNA och mängder med teknisk bevisning. Sådant "trams" existerar inte i deras värld - och i FUP så mörkas det tydligen, och all "viktig" information finns i slasken. Sen har vi fått höra att hela fallet präglas av rasism, alla vill sätta dit denna gästarbetare till varje pris. Bevisen som hittats är planterade av Polisen och skumma militärer,som även ingår i denna välkoordinerad aktion för att sätta dit Nerijus. Dom har gått runt och kletat Nerijus färska blod dessutom. Skulle mot all förmodan Nerijus erkänna mordet på Lisa, så kommer såklart frågan om "tortyr" upp på tapeten igen

Frågan man snabbt då ställer sig är, hur och varför uppstod denna otroligt samordnande konspiration mot just Nerijus. Jag försöker förstå hur alternativstollarna tänker, men det är så jävla galet så klockorna stannar.
Senast redigerad av henkess 2016-05-03 kl. 02:57.
2016-05-03, 02:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om man är född psykopat så gör kanske inte miljön gör så mycket från eller till, möjligen att barnet inte växer upp till seriemördare utan istället blir chef på t.ex Nordea. Samvetslös.

Det fattas nånting i hjärnan, kanske någon transmittorsubstans, någon koppling som inte fungerar eller något annat ännu outforskat. Pure evil ser jag som ett amerikanskt påhitt när man är överdrivet religiös och tror på djävulen.
Jag skojade till det lite när jag använde det uttrycket som är så vanligt i amerikanska skräckfilmer
Det är faktiskt helt riktig som du säger att en psykopat lika gärna kan bli chef.
Är bekräftat att det är på det viset att det är ganska vanligt med chefer som har psykopatdrag.
De dras till en sådan position. Samvetslösa, javisst.
2016-05-03, 02:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det går tyvärr inte att föra en seriös dialog med vissa av alternativstollarna. Dom har bara bestämt sig för att Nerijus är oskyldig, vet inte vad det beror på. Kanske för att han är en stackars gästarbetare, och det räcker inte med DNA och mängder med teknisk bevisning. Sådant "trams" existerar inte i deras värld - och i FUP så mörkas det tydligen, och all "viktig" information finns i slasken. Sen har vi fått höra att hela fallet präglas av rasism, alla vill sätta dit denna gästarbetare till varje pris. Bevisen som hittats är planterade av Polisen och skumma militärer,som även ingår i denna välkoordinerad aktion för att sätta dit Nerijus. Dom har gått runt och kletat Nerijus färska blod dessutom. Skulle mot all förmodan Nerijus erkänna brottet, så kommer såklart frågan om "tortyr" upp på tapeten igen

Frågan man snabbt då ställer sig är, hur och varför uppstod denna otroligt samordnande konspiration mot just Nerijus. Jag försöker förstå hur alternativstollarna tänker, men det är så jävla galet så klockorna stannar.

Jag tror det hänger på en svårighet att se helheten - detaljerna ockuperar tankesättet och tar över. Man ser inte skogen för alla träd är i vägen.
2016-05-03, 03:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den här kommentaren av Hurtig låter lite som: "fick i alla fall nåt gjort, nu vet han att det är kört.
Har nog kanske varit lite otydlig information på den fronten av Rönnbäck, Nerijus var ju "helt förstörd" efter bakslaget i HR.

Ja, lille Nero är körd så det riktigt ryker om det men Björne tar måndagens nederlag
med fattning; han har ju ändå 178 000 skäl att vara nöjd med uppdraget: rädda en balt.
Nu kan han koncentrera sig på att istället försöka rädda en italiensk luftstrupstillverkare.
Kanske det går bättre där med honom som ett visst anrikt sjukhus i svenska huvudstaden har
all anledning att ångra att man knöt till sig.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-03 kl. 03:04.
2016-05-03, 03:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag skojade till det lite när jag använde det uttrycket som är så vanligt i amerikanska skräckfilmer
Det är faktiskt helt riktig som du säger att en psykopat lika gärna kan bli chef.
Är bekräftat att det är på det viset att det är ganska vanligt med chefer som har psykopatdrag.
De dras till en sådan position. Samvetslösa, javisst.

Kanske miljön är avgörande på just det sättet - psykopat från bra miljö blir chef, psykopat från risig miljö tar till brottslighet. Oerhört förenklat naturligtvis, men ändå

Jag känner personligen en familj där, vid tillräckligt stor barnaskara, ett av barnen blir en särling. I nuvarande generation finns två särlingar bland syskonskarans barn. Inte psykopater dock och inte kriminella.
2016-05-03, 03:08
Medlem
Citat:

Det kan ligga något bakom det uttalandet av BH. NB har ju hela tiden varit förnekande till det hela och verkar leva i sin egen värld. Både IR och nu senast BH kanske ihärdigt försökt att förklara läget för NB men i sin envisa förnäkelse vägrat lyssna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in