2016-04-29, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tänker såhär, ang "fickringningen"...

Hjälmen åkte med största säkerhet Av i ladan, där örhänge återfinns i norra delen.
Om hjälmen skulle åkt av vid mopeden, borde den återfunnits där, likt andra tillhörigheter vid moped-platsen.

Men det som verkligen omöjliggör att det var NB som närvarade vid fickringningen är att hon rimligtvis borde hört sin pappa i hörlurarna...
Hörlurarna som hon grejade med enligt kollegorna.
Hörlurarna som placeras i öronen, innan hjälmen åker På.

Står fortsatt fast på tes i mitt tidigare inlägg.
Jag tror hon lurats för egen fot över vägen, fullt klädd, med lurar i öronen och hjälmen på huvudet.
Genom en helhetsbild, ser jag en påhittad akutsituation som det enda som kan få henne in mot ladan fullt klädd = bråttom.

Jag skulle tro att Nerijus påkallat panikvädjande om hennes akuta hjälp, att hon antingen behövs för att ringa efter hjälp och att hon tagit av sig handsken för att förbereda detta samtidigt som dom brådskar över vägen.
Eller/Och tagit av sig handsken för att kunna komma åt att stänga av musik i lurarna, i samband med att han kommit farande mot henne.
Om LH hör sin far eller inte behöver inte ha någon större betydelse om Nerujus parkerat framför och skurit av hennes vinkel ut från platsen med radion påslagen och ställande en vänlig fråga som hon inte kan komma förbi .... Klick och hon fälls och kontakten bryts. I säck in i bilen rakt över gatan.

Hundarna hittar bara spår runt mopeden.

Måhända in snabbt till höger för att ta av hjälm etc, måhända inte. Men raka vägen är mot gaffellastaren som vittnen sett där för att sedan dras in mot brunnen där också hund markerat och rullen med hennes DNA återfinns. En logiskt plats för aktiviteten som går ganska rakt fram till rullen med Silvertejpen. Där kan Nerijus haft lite mer saker väntade på sitt dukade bord. antagligen rep också då repet satt innanför tejpen.

Kan det inte ha gått till så?
2016-04-29, 00:15
Medlem
Citat:
Tar hon av sig hjälmen med en eller bägge handskar på?

Om hon ska på en snabbvisit över vägen är det väl inte omöjligt att hjälmen är kvar på knoppen.
Det är inte speciellt ovanligt att ungdomar rantar omkring med moppehjälmen kvar på plats.
2016-04-29, 00:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Om LH hör sin far eller inte behöver inte ha någon större betydelse om Nerujus parkerat framför och skurit av hennes vinkel ut från platsen med radion påslagen och ställande en vänlig fråga som hon inte kan komma förbi .... Klick och hon fälls och kontakten bryts. I säck in i bilen rakt över gatan.

Hundarna hittar bara spår runt mopeden.

Måhända in snabbt till höger för att ta av hjälm etc, måhända inte. Men raka vägen är mot gaffellastaren som vittnen sett där för att sedan dras in mot brunnen där också hund markerat och rullen med hennes DNA återfinns. En logiskt plats för aktiviteten som går ganska rakt fram till rullen med Silvertejpen. Där kan Nerijus haft lite mer saker väntade på sitt dukade bord. antagligen rep också då repet satt innanför tejpen.

Kan det inte ha gått till så?

Provar verkligen Nerijus samma knep som dagen innan?
Det misslyckades. Hon genomskådade honom. Kände han det?
Jag undrar vad han tänkte när hon sprang vidare...

SH var rätt säker på hur hans dotter fungerar.

Återupprepar.
En nödsituation är alltid övertygande.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 00:23.
2016-04-29, 00:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om hon ska på en snabbvisit över vägen är det väl inte omöjligt att hjälmen är kvar på knoppen.
Det är inte speciellt ovanligt att ungdomar rantar omkring med moppehjälmen kvar på plats.

Jag ser ofta ungdomar som samspråkar genom mopedhjälmar.
Det gjorde jag också i den åldern.
2016-04-29, 00:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller med om det här.
Jag tror att det var Nerijus röst i bakgrunden.
När han gör till rösten för att verka beskedlig så är den ganska ljus och skulle kunna misstas för en kvinnoröst, speciellt när den hörs otydligt i bakgrunden och pappan är fokuserad på att Lisa nog är med sina arbetskamrater fortfarande. Han hade ingen anledning att tro något annat eller ana oråd eftersom LH lät som vanligt på rösten.
Han låter som en mesig kärring när han är ynklig och vaggar i förhör.
2016-04-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem är då denna "osynlige" mördaren och ev kompis? Enligt dig?

Det kan vara att de är faktiskt synliga.
En mörkhårig och en ljushårig.
Skamlösa, tuffa, fräcka och oförutsägbara.
2016-04-29, 00:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag ser ofta ungdomar som samspråkar genom mopedhjälmar.
Det gjorde jag också i den åldern.
Exakt vad jag skrev om gällande sambon - dvs nån jag känner väl..likt tonårig polare emellan.
2016-04-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har aldrig trott han härjat i den delen mer än ett överfall och likt Hurtigs idéer ratar jag detta av samma anledning. Varför skulle han hänga en redan död person på ytterligare ett annat ställe?
Vem som helst som tittar in kan ju se rätt in och det lyser ju genom ladan. Damerna som passerade var ju oerhört intresserade av vad de skulle göra därinne och pratade väl om traktorn.
Hans mål är mjölkrummet direkt tror jag - väl utvalt sen tidigare..[/b]

Jag är enig med dig.
2016-04-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Men till skillnad från NB så lämnar dom inte DNA efter sig? Hur går det till?
2016-04-29, 00:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Vilka är de ?
2016-04-29, 00:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, och ingen av AJs söner, GJ och HJ, har sagt att dom såg teleskoplastaren när dom kom körande i bil förbi ladan, norr ifrån dvs. från Hällekis hållet, och därför borde ha sett den, GJ kl ca 18:50 och HJ kl ca. 20:00, konstigt.
Man kan inte se den om man kommer körandes från det hållet; däremot om man kör in på den lilla vägen mot Hjälmsäter - där vittnet såg den c:a 20.20 (från den vägen ser man snett in mot baksidan av ladan).
2016-04-29, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har aldrig trott han härjat i den delen mer än ett överfall och likt Hurtigs idéer ratar jag detta av samma anledning. Varför skulle han hänga en redan död person på ytterligare ett annat ställe?
Vem som helst som tittar in kan ju se rätt in och det lyser ju genom ladan. Damerna som passerade var ju oerhört intresserade av vad de skulle göra därinne och pratade väl om traktorn.
Hans mål är mjölkrummet direkt tror jag - väl utvalt sen tidigare..

Mycket är möjligt,
-varför finns då Teleskoplastaren där?
-Hundens markeringar vid brunnen?
-Silvertejprullen med LH DNA?
Om det inte tejpades och användes där i första läget. Det är ju liksom bara rakta vägen från mopeden. med en liten krök i början och slutet.

Tror inte för ett ögonblick att Nerijus chansar när det gäller detta utan säkert har logiska skäl till handlingen, problemet blir ju att se vilka de är och varför. Min uppfattning är att det mest mycket väl kan ha hänt vid brunnen. Rep, tejpning och hängning.

Varför hänga en redan död person på ett annat ställe bra fråga
-Fråga honom, men något tecken på strid förefaller inte finnas på platsen den andra hängningsplatsen. Vilket det skulle kunna tolkas som vid den andra.
-Hur vill du annars förklara alla andra fynden runt brunnen?

De kaklade utrymmet rymmer nog grundfantasin vilket talröret för händelsen så målande applicerat i lampskärm och i vyn mot caféet. Ja det är vi överens om. Hängning verkar också ha skett där. Men Nerijus logik är inte helt lätt att ta sig till. Ingen av oss vet vad som hände och jag försöker bara teckna den bild vilken bäst förklarar fynden utifrån vad som skulle kunna vara hans logik.

Har du en bättre mer rimlig förklaring, så låt oss få höra den
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-29 kl. 00:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in