2016-04-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det kunde vara mördare eller hans kompis som hade slängt den i ladan för att få polisen att tro att L var där.
L pappa tittade inne i ladan kvällen när L försvann och det var inte mörkt och han skulle se handsken direkt. Men han såg inte den. Handsken kom dit senare, likadant som örnhänge, L hårstrå, snaran med L DNA.

Vem är då denna "osynlige" mördaren och ev kompis? Enligt dig?
2016-04-28, 23:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men nej..
Hon har stoppat i hörlurarna och gjort sig redo för hemfärd.
- Kan du hjälpa?
- Va?

Han tar kontakt och hon tar av sig hjälm och lurar för att höra vad han vill.
Nåt kommer hon åt i manövern och ringer upp.

Tar hon av sig hjälmen med en eller bägge handskar på?
2016-04-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De som har ett visst modus operandi finjusterar allt eftersom. Planen är att lyckas och övning ger färdighet.
Däremot är det relativt lika tillvägagångssätt om det är framgångsrikt (arm i mitella, tappar böcker. Ska kolla elmätaren..)

Det du beskriver är långt ifrån klassikern. Det kanske är andra metoder i denna bygd.

Jag tänkte eftersom NB tillämpade det vanliga förfarandet på Lördag så kan han gjorde det även dagen efter. Om du tycker att elmätarkoll verkar bättre så varför inte.
2016-04-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med develi att hjälmen åker av rätt fort om man ska kommunicera med någon.

Tar av hjälmen, hänger lurarna kring halsen, kommer i samband med det på något vis åt uppringning av senaste kontakt, som var sms till pappan (aldrig använt iphone, vet ej om det är möjligt och i så fall hur).
Kunde hon ha ringt upp helt enkelt ? Kanske för att säga att hon kunde bli något sen. Så står hon där med telefonen och uppmärksamheten är på NB. Samtalet avslutas med ett skrammel har jag för mig. NB är ju inställd på något helt annat än LH. Han kan ha uppfattat hennes ringning som ett försök att larma (eftersom han vet vad som hotar henne men inte vet om hon förstått och han är på helspänn). Samtalet kan ha fått honom att gå till attack tidigare än planerat. Instinktivt slog han telefonen ur hennes händer och då passade hon på att fly. Detta var i så fall hans första misstag och situationen blev kaotisk och kunde ha gått helt över styr för honom, men han lyckade jaga ikapp och fånga in henne. Kanske han i detta moment slog efter henne och träffade benet med en planka. Vid det laget skrek hon säkert för fullt. Från och med detta ögonblick är han inte längre kallt systematisk (om han nu hade varit det) utan hjärnan går i fullt sken och han improviserar. Ingenting blir som man tänkt sig och det borde speciellt presumtiva mördare tänka på...
2016-04-29, 00:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det är ju detta som vi har att förhålla oss till. Märkligt att vi inte har fått en förklaring till vem som parkerade lastaren vid ladan och vem och när den kördes därifrån.

Ja, och ingen av AJs söner, GJ och HJ, har sagt att dom såg teleskoplastaren när dom kom körande i bil förbi ladan, norr ifrån dvs. från Hällekis hållet, och därför borde ha sett den, GJ kl ca 18:50 och HJ kl ca. 20:00, konstigt.
2016-04-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ja, det är ju detta som vi har att förhålla oss till. Märkligt att vi inte har fått en förklaring till vem som parkerade lastaren vid ladan och vem och när den kördes därifrån.

Finns bara en tänkbar person, den som har något att dölja. Som säger de nada.
2016-04-29, 00:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Lurarna i öronen, hjälmen på huvudet, mobilen i jackfickan, jackan dras av, lurarnas rycks ur öronen och sladdarna drar med sig örhängen, kan det vara en förklaring?

Ja det är någorlunda min gissning, med möjlighet att även lossryckning av hjälmen kan få örhänge att lossna.
Jag fastnar lite på att hennes örhängen lossar lätt, enligt utsago.

Det är handsken i ärmen på jackan, som får mig att tro att hon brådskat in mot/i ladan ihop med Nerijus.
Handskarna är nämligen det första hon bör tagit av, om hon klätt av någonting av sig själv.
Det blir svårt/omöjligt att ens knäppa upp hjälmen med sådana handskar på.

Det ena ger det andra i min gissning.
Tex att fickringningen inte inbegrep Nerijus, då handsken satt i ärmen, vilket innebär att hjälmen satt på huvudet, vilket innebär att lurarna var i öronen, vilket innebär att hon borde hört sin pappa...

Svårt att vara pedagogisk i en sådan djup gissning.

Handsken i ärmen är nyckeln till resten av tankegången.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 00:15.
2016-04-29, 00:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han kunde knappast göra annat än att låtsas som om det regnade. - AB skulle inte ana något - dvs under förutsättning att han inte själv lagt dit handsken med syftet att föregripa utredningen - och med vetskap om att han tvingats överge mjölkrummet när GJ dök upp och trott att det bara var en tidsfråga innan en mer noggrann undersökning skulle äga rum, dvs inte vågade ta chansen att han skulle hinna städa efter sig.
Exakt vad jag menar. Han låtsas som det regnar och tänker plocka upp den sen. Redan på morgonen vet han att de ska arbeta vid huset med väggen. Sen tillbaka till ladan och lägga golv.
Han har ingen brådska så sett. Han tänker väl ta handsken vid första bästa tillfälle men har inte en tanke på att de andra anställda finner intresse i den.
Har de inte hittat den under natten tror jag han tycker det är ganska lugnt. Och oavsett så säger den inte värst mycket mer än att den är där. Ladan är inte ens avspärrad.
Det är avspärrningen sen som ställer till det för honom. Det är detta han missar i sin värld.
Citat:
Men å andra sidan: Hade han varit så rädd för en tidig undersökning hade han kunnat anlända prick sju och skickat AB att rota runt i verktygsdepån; det hade inte tagit många minuter att röja undan dessa snören.
Det är detta jag menar och utgår från vad han inte gjorde..
Citat:
Tycker snörena är suspekta; inte minst gäller detta hängningsanordningen på arbetsbänken. Detta är dock lite motsägelsefullt: Han låter alla snören vara men bär tillbaka tejprullen...
Inte det minsta. De ser ut som alla andra snören som dräller där - eller rättare sagt över halva Blomberg.
Däremot skulle väl en silvertejpsrulle (som aldrig används där) vara mer suspekt. Jag tror han helt enkelt sopar ihop det som han ser på golvet:
Lisas jacka, mobil och rullen. På väg ut lägger han den tillbaka om han har den i handen då han ska hämta bilen. Däremot tror jag hjälmen ligger nånstans i trakten för dörröppningen då den lär ha ramlat av armen i tumultet. Han stannar till och plockar upp den och detta kanske medför han stoppar den i spiklådan också (händerna fulla).
Citat:
Då kanske GoogleSEO:s händelseförlopp:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
...mer stämmer in på gjorda fynd, dvs att såväl hängning som tejpning ägt rum i anslutning till spannmålstorken (och med hjälp av teleskoplastaren), för att sedan det hela avslutats med upphängning av en redan död LH?
Jag har aldrig trott han härjat i den delen mer än ett överfall och likt Hurtigs idéer ratar jag detta av samma anledning. Varför skulle han hänga en redan död person på ytterligare ett annat ställe?
Vem som helst som tittar in kan ju se rätt in och det lyser ju genom ladan. Damerna som passerade var ju oerhört intresserade av vad de skulle göra därinne och pratade väl om traktorn.
Hans mål är mjölkrummet direkt tror jag - väl utvalt sen tidigare..
2016-04-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ok, igen då..

Har inte örhänget i ladans norra del, troligtvis lossat i samband med att hjälm dragits av just där?

Hjälm kan ha burits i handen av Lisa från mopeden över vägen, men varför annars sitter då ena handsken fast i jackans ärm?
Det är inte rimligt att knäppa upp hjälm och plocka ur hörlurar med varken en eller två sådana handskar på sig.

Varför ligger annars hörlurarna separat från allt annat jämte rishögen?

Kom igen nu, ni är klipska bägge två.

Edit
iPhone-lurar har för kort sladd för att hängas runt halsen.
Dom kan nästan uteslutande bara hängas längs bringan.

Har det framkommit vilken rutin LH hade vid mopedavfärd?
Hjälm på innan startprocedur eller hjälm på efter mopeden startat och det sista hon gör isittande på mopeden innan avfärd?

Ja, örhänget kan ha lossnat när hjälmen drogs av. Det är inte direkt lätt att dra av hjälmen på någon annan, men absolut möjligt.
Hon har tappat fler örhängen senare förefaller det som så att tappa örhängen vid tumult utan hjälm är fullt möjligt också.

Moderna hjälmar har snabbspänne som absolut låter sig lossas med endast en handskfri hand.
Handsken i jackan hamnade där när jackan drogs av med en handske på.
(Var det höger eller vänster handske som hittades och var LH höger- eller vänsterhänt?)

Lurarna kan väl ha separerats från telefonen när den slogs sönder, men jag saknar på förslag på hur de hamnade på rishögen.

Din Edit talar emot mitt förslag med lurar kring halsen, mrn på något vis har hon ringt pappan, men inte hört honom ropa.

Edit. Säjert inte att du har fel. Det är sund att tespektfull pröva olika infllsvinklar
Senast redigerad av Prudent 2016-04-29 kl. 00:13.
2016-04-29, 00:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tar hon av sig hjälmen med en eller bägge handskar på?
Skulle det vara ett problem att knäppa upp en hjälm med den hand som inte har en handske och dra av den eller vad menar du?
2016-04-29, 00:13
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det tror jag och det tror jag att NB har trott hela tiden, därav fiskandet om fickringningen. Det hade varit intressant att låta pappan lyssna genom en mobiltelefon till NB pratande på svenska i dialog med en förhörsledare. Insmuget i dialogen skulle finnas frågor som gärna leder till den typ av svar som pappan tyckt sig ha hört. Pappan skulle sedan fått yttra sig om han känt igen något. Inte för att jag vet värdet av detta, men ett vittnesmål skulle det ju ha varit.

Lite mera utstuderat hade varit om FL hade frågat ut NB om det här. Han kunde ju ha sagt att det fanns inspelningar gjorda som påminde om NB:sröst (om sådana trix är tillåtna). NB:s typiska reaktion hade då varit att förekomma bevis med en bortförklaring. Jag vet inte hur bra denna idé hade varit, men gratis att testa den hade det varit .
Håller med om det här.
Jag tror att det var Nerijus röst i bakgrunden.
När han gör till rösten för att verka beskedlig så är den ganska ljus och skulle kunna misstas för en kvinnoröst, speciellt när den hörs otydligt i bakgrunden och pappan är fokuserad på att Lisa nog är med sina arbetskamrater fortfarande. Han hade ingen anledning att tro något annat eller ana oråd eftersom LH lät som vanligt på rösten.
Hade varit mycket intressant om polisen gjort som du skrev, om pappan fått lyssna på hur NB lät i mobilsamtal. Lisas "det är klart" skulle kunna vara ett svar på fråga från NB om hon kunde hjälpa till med något, "visa vägen" någonstans på en karta, låna ut sin mobiltelefon för att han måste ringa 112, "någon" ligger skadad i ladan, hans batteri "är slut", "snälla kom och hjälp till medan jag ringer" o.s.v...
2016-04-29, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det du beskriver är långt ifrån klassikern. Det kanske är andra metoder i denna bygd.
Jag tänkte eftersom NB tillämpade det vanliga förfarandet på Lördag så kan han gjorde det även dagen efter. Om du tycker att elmätarkoll verkar bättre så varför inte.
Det jag skrev är att ett MO är föränderligt. Dels att övning ger färdighet och dels att misslyckanden gör att det justeras.
Ett vinnande koncept brukar däremot inte överges.

Självklart gjorde han inte en elmätarkoll! Det var ett exempel på modus hos seriemördare. Av otaliga varianter som gemensamt handlar om att lura sitt offer - vilket i sig är en del av spänningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in