2016-05-17, 15:17
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
En helt annan fråga är den om polisutredningen arbetat ineffektivt, irrationellt, haft tur som landat i ett väl användbart resultat - jag ser inga tecken på detta, men om så vore, så skulle det alltså inte i och för sig ha varit ett rättssäkerhetsproblem i det aktuella fallet, utom möjligen för samhället.

Min fråga är om polisen direkt på måndag morgon 8/6 riktade sig in på att visa att Nerius är mördare. Undersökning av Nerius arbetsplats direkt efter Lisas försvinnande visar detta. Behandlingen av Irina, direkt efter att kroppen hade hittats, bygger på att hon är mördarens hustru.

Min grundtanke är att svensk rättsväsende har överskattat sin förmåga till objektiva lösningar och glömt att sanningen kommer fram enbart genom en dialog. I fallet Thomas Quick fanns ingen dialog, jag hittar inte sådant heller om utredningen som arbetar för att visa att Nerius är en sexualmördare. Karaktärsvittnen får säga sitt, men vem Nerius är lämnas åt sidan.

Konflikten med EU-rätten är allvarligt. Konflikten kring Julian Assange har visat att svenska åklagaren låser fast hur förhöret ska äga rum utomlands. Fallet Irina har man dragit raka linjer utan att tänka vad betyder att huvudförsvararen tingas vittna på ett sätt som uttryckligen förbjuds i Sverige. En anhörig får inte vittna under ed i Sverige.
2016-05-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag har fått grundutbildningen i Finland, tekniska högskolan i Helsingfors, fram till teknologie licensiat 1964, doktorerade i KTH Stockholm 1968, blev docent i socialpolitik i Helsingfors Universitet 1978. Arbetade sedan i Sovjets högskola för ekonomi ZEMI.

Min här relevanta kompetens, kommer från att jag har utnyttjat en bred vetenskapligt utbildning och mitt språkkunskap för att lösa samhällsfrågor, främst historiska och juridiska. Under pensionsåren har jag mest arbetat med att rädda människor som har blivit utförsäkrade.

Det går att genom min signatur gissa sig till en relevant redovisning om mig på Wikipedia. Namn brukar man inte namnge här.

Kan jag få liknande redovisning på vad signaturen Remark bygger sina underskattande inlägg?

Jag sökte ingen CV direkt, men tack. Gratulerar i efterskott.
2016-05-17, 15:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han hade gapat i en svensk rätt på ett sätt som kriminella gör.
Du borde nämna ett det var efter att FA hade ifrågasatt kombinationen Martorp och militärer. Det var tydligen känsligt.

Att han inte ströp den jävla kärringen Rönnbäck är ju ett herrans under .
Va faan menar du med att sitta och prata skit om Lisas pappa ?
Efter Rönnbäcks jävla skitsnack som du antagligen hade mailat till henne så
var det väl helt naturligt att han tröttnade på att höra på era jävla lögner .
Du har väl inte glömt att det är den skitluktande mördaren Nerijus som är den
som har gjort sig skyldig till ett vidrigt brott .
Nu slipper ju fler råka ut för aset hädanefter .
Hoppas någon slår ihjäl svinet i fängelset så kan du titta dig i arslet
efter att det blir nya resningar i fallet .
2016-05-17, 15:40
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det där kan man tolka att pappan har svårt att kontrollera sig sjäv och därför har den stark behov att konrtollera andra, och kontrollera även förundersökingens framfart och riktning. Av detta fick vi en klar bild redan i första veckan.

Efter dessa ord kom inte pappan tillabaka till rättsalen. För regler är sådana att om någon yttrar sig i rättsalen utan tillstånd åker han/hon ut. Efter dessa ord råkade vara lunchdags så efter lunchen var inte han kvar i rättsalen. Bara frun och dottern var kvar. I rättsal får man dock gråta om man inte låter så att det stör förhandlingarna.

Jävla trams som vanligt från din sida .
Att han blir förbannad på kärringen Rönnbäcks lögner har väl för faan inget
att göra med att han skulle vilja kontrollera andra .
Att behöva sitta och höra på sådant jävla skitsnack från Rönnbäck hade väl fått
vem som helst att få ett utbrott .
Vad är det du har fått en klar bild av första veckan ?
Ditt gnäll på pappan beror väl på att hans snabba agerande fick din älskling Nerijus
att bli inburad på livstid och inget annat .
Nu hoppas vi bara på att någon tar hand om honom i fängelset så han får
igen lite av det han utsatte Lisa för det jävla svinet .
2016-05-17, 15:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Min fråga är om polisen direkt på måndag morgon 8/6 riktade sig in på att visa att Nerius är mördare. Undersökning av Nerius arbetsplats direkt efter Lisas försvinnande visar detta. Behandlingen av Irina, direkt efter att kroppen hade hittats, bygger på att hon är mördarens hustru.

Min grundtanke är att svensk rättsväsende har överskattat sin förmåga till objektiva lösningar och glömt att sanningen kommer fram enbart genom en dialog. I fallet Thomas Quick fanns ingen dialog, jag hittar inte sådant heller om utredningen som arbetar för att visa att Nerius är en sexualmördare. Karaktärsvittnen får säga sitt, men vem Nerius är lämnas åt sidan.

Konflikten med EU-rätten är allvarligt. Konflikten kring Julian Assange har visat att svenska åklagaren låser fast hur förhöret ska äga rum utomlands. Fallet Irina har man dragit raka linjer utan att tänka vad betyder att huvudförsvararen tingas vittna på ett sätt som uttryckligen förbjuds i Sverige. En anhörig får inte vittna under ed i Sverige.
Polisen utgick från den plats där Lisa sist sågs, d.v.s kaféet, utökade sen successivt sökområdet.
Detta är en helt normal rutin vid ett försvinnande. Att Nerijus arbetsplats tillhörde närområdet är inte polisens fel, det är bara ett faktum att det var så.
Förutom den oerhört grundliga förundersökningen var polisen också skyldig att följa upp de ca tusen tips som lämnats av allmänheten.
Inte ens Nerijus skyller längre på en konspiration, han skyller hellre på brorsan och frun.
"Hittar ingen utredning som visar att Nerijus är sexualmördare"??
Mordet är av sexualsadistisk karaktär, sadismen är påtaglig och tejpning samt strypning/hängning är vanligt förekommande i sexualsadistiska dåd, inklusive blottandet av bröst och kön utan att någon penetrering skett. Sexualsadism är en diagnos, tingsrätt och hovrätt ställer inga diagnoser - de anger istället ett "sexuellt motiv". Nerijus har inte uppvisat några tendenser till allvarlig psykisk störning i lagens mening, så ingen RPU görs därför. För att det ska vara läge för det ska han "ha hört röster, varit i psykos" etc.
Sverige tillhör de mest rättssäkra länderna i världen, det är nog inget hittepå.
2016-05-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har försökt att leta efter en källa på hur man förhör en psykopat ( i Sverige) men inte hittat nåt särskilt. Från någon dokumentär minns jag iaf att det fungerar att beundra psykopatens tillvägagångssätt, få hen att känna sig viktig och bäst. Förhörsledaren ska kännas lite korkad och se upp till den han förhör. Psykopaten kan då i vissa fall inte låta bli att börja berätta, skryta om hur smart han var när han begick brottet, och att det var ren otur och inte polisens förtjänst att han åkte dit.

Kollade också lite på hur man kan avgöra om någon ljuger:

Nu finns nya kunskaper om hur lögnare beter sig. Kunskap som advokater behöver. Inte minst med tanke på att många som arbetar inom rättsväsendet är dåliga på att avslöja vittnen som ljuger.

När lögnen handlar om något som är förkastligt, för att det bryter mot lagen eller allmän moral, blir det viktigt för lögnaren att inte avslöjas. Oron över detta gör att han beter sig annorlunda än om han talat sanning, säger Bella DePaulo, psykologiprofessor från Virginia i USA.

Hon har sammanställt 120 undersökningar om hur lögnare beter sig. Det är den mest omfattande studie som gjorts i ämnet och de nya rönen presenterades på symposiet. Totalt har DePaulo studerat 158 olika tecken som normalt kopplas till lögn. Ett 20-tal av dem förekommer så ofta hos lögnare att sambandet är statistiskt säkerställt (se faktauppställning nedan). En stor del av lögnbeteendet är icke-verbalt. Den ökade anspänningen ageras ut i kroppsspråk eller i rösten. Lögnare får ofta ett förhöjt tonläge, rösten blir ljusare samt låter mer spänd och får en mer opersonlig, oengagerad klang. Dessutom har lögnare svårt för att hålla fötter och ben stilla, samt lyfter upp hakan.

Beteenden som har samband med lögn:
• spänd röst
• ljusare röstläge
• oengagerad röst
• rastlösa fot- och benrörelser
• lyfter på hakan
• pupillerna förstoras
• talar korthugget utan detaljer
• motsägelsefulla, ologiska berättelser
• mer opersonliga i sitt framträdande
• repeterar ord och fraser i onödan
• få spontana korrigeringar av berättelsen
• ovilja att medge glömska
• brist på samarbetsvilja
• allmänt nervösa

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...as-en-lognare/

Det passar inte alls till NB - man kan inte säga att han kände sig viktig och bäst,
och att han började berätta och skryta hur smart han var när han begick brottet.

Angående beteenden som har samband med lögn.
Vilka passar till NB?
  • Har du sett att han t ex lyfter hakan, att hans pupillerna förstoras?
  • Berättade han motsägelsefulla, ologiska berättelser?
  • Repeterade han ord och fraser i onödan?
  • Hade han brist på samarbetsvilja?
2016-05-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det diskuterades många gånger.
1. Det var inte han.
Hur kan du vara så säkert? Har du varit där och såg allt?
Även joggerska A var tveksam att det var NB. Hon sa att den man som frågade vägen var kortare och NB bilens signalement stämde inte.

2. Han skulle komma fiska om brorsa hade meddelat att det nappar.
Han låtsade inte att han letade mask. Det var någon som TOLKADE att han låtsades.

I detta fallet främlingsfientlighet och hat spelade avgörande roll. Man kan bli blind av hat och man börjar se bara det man vill se.

Tre (3) personer har gjort uttalanden till Nerijus omedelara fördel. Han själv, Irina och Arne.
Arnes vittnesmål handlar om Nerijus karaktär i rollen som anställd samt ett märkligt tvärsäkert uttalande om vem som varit och inte varit i byssjan. Finns det någon som tillskriver det något värde? Jobbade Arne och Nerijus skuldra vid skuldra 24/7?
Återstår Nerijus själv och Irina. De skulle alltså vara de enda som är ärliga i hela denna historia. Resten skulle alltså ljuga och fabricera.
Vi är väldigt många som har vissa problem med den bilden. Det är inte jättesvårt att förstå varför Nerijus skulle ljuga. Samma med Irina som vill ha sin försörjare vid sin sida. Däremot går jag fullkomligt bet på varför så många samtidigt skulle hitta på att beljuga Nerijus. En "random" gästarbetare från Litauen. Varför är så mycket prestige investerad i att just han som oskyldig skall skaka galler? Vem är den verklige GM om vilken det råder sådan konsensus att han eller hon till varje pris måste skyddas? Hade Sverige fortfarande varit katolskt hade jag kunnat tänka mig påven.
2016-05-17, 16:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det diskuterades många gånger.

Han låtsade inte att han letade mask. Det var någon som TOLKADE att han låtsades.

I detta fallet främlingsfientlighet och hat spelade avgörande roll. Man kan bli blind av hat och man börjar se bara det man vill se.
Nerijus ljuger lika dåligt som han letar mask och fiskar....

Du har rätt i att främlingsfientlighet och hat spelade en avgörande roll i det här fallet.
Nerijus ogillade ju svensken och i sina sjuka fantasier så spelade han upp en scen med en svensk, blond och nätt ung kvinna som offer. Sen förverkligade han sin fantasi. Kvinnor var nämligen också främlingar och fiender för Nerijus. En främling, någon han inte kände, någon som inte kunde försvara sig. Då fick han utlopp för sitt raseri, sitt hat, sitt kontrollbehov och sin sexualitet.
2016-05-17, 16:55
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har hittat dig på Wikipedia ( vilket du ju inte verkar ha något emot). Både ris och ros. Konspiratör nämndes. Men teknik verkar ha varit ditt huvudsakliga ämne, inte juridik. Nu behöver man ju inte vara utbildad i juridik för att debattera händelser som denna rättegång om Lisa Holms mord men man ska heller inte påskina att man är något man inte är.

Du måste ha hamnat i fel man på Wikipedia. Jag har sysslat med teknik i början av 1960 talet. Redan min lis-avhandling 1964 gällde byggnadskostnadsindex och doktorsavhandlingen 1968 lånetaket för bostadshus.

Om du vill gå genom mina yrkesmeriter bör du också berätta vem du är, annars blir det bara som ett förhör utan anledning. Mina inlägg bör ge innehåll för debatten eller lämnas obesvarad. Jag är tveksam om det är meningsfullt att skriva här. Stämningen lockar inte till öppen diskussion.
2016-05-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus ljuger lika dåligt som han letar mask och fiskar....

Du har rätt i att främlingsfientlighet och hat spelade en avgörande roll i det här fallet.
Nerijus ogillade ju svensken och i sina sjuka fantasier så spelade han upp en scen med en svensk, blond och nätt ung kvinna som offer. Sen förverkligade han sin fantasi. Kvinnor var nämligen också främlingar och fiender för Nerijus. En främling, någon han inte kände, någon som inte kunde försvara sig. Då fick han utlopp för sitt raseri, sitt hat, sitt kontrollbehov och sin sexualitet.

Vad du hittar på. Du bara försöker dupera oss andra. Nu har du sagt samma sak tusen gånger. Hoppas du verkligen att du kan lura oss tro att du känner Nerijus, eller?
Så här skapar man nätsanningar.
2016-05-17, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har aldrig någonsin hävdat att NB skulle va oskyldig.

Om du inte varit så jävla ivrig att förolämpa så hade du [kanske
fattat att jag ironiserade över statistiken.
Nu har jag i alla fall tröttnat på dig, adjö med dig.
Nej - jag såg det och skriver inte ett ord om det heller.

1. Han vore isf ridderlig, nobel och ädel. Han SKYDDAR dem. Logiskt att tro att han väljer livstid i ruttet litauiskt fängelse och troligen daglig misshandel? Not.
2. Annars undrar jag givetvis vilket annat motiv som skulle kunna råda. Ser inga förslag.
3. Statistiken var oavsett ren bullshit.
4. Jag efterlyste konsekvensresonemang från dig men det uteblev.
5. Lika trött på dig då svar saknas helt på motfrågor - dvs normal respons på ett debattforum kring påståenden.

Utöver detta ska ett logiskt/trovärdigt förlopp om hur det gått till presenteras om AB eller IB vore mördare eller städare i förhållande till det som finns som fakta. Samt att spår saknas helt från AB och då återstår frugans.
2016-05-17, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har fått grundutbildningen i Finland, tekniska högskolan i Helsingfors, fram till teknologie licensiat 1964, doktorerade i KTH Stockholm 1968, blev docent i socialpolitik i Helsingfors Universitet 1978. Arbetade sedan i Sovjets högskola för ekonomi ZEMI.

Min här relevanta kompetens, kommer från att jag har utnyttjat en bred vetenskapligt utbildning och mitt språkkunskap för att lösa samhällsfrågor, främst historiska och juridiska. Under pensionsåren har jag mest arbetat med att rädda människor som har blivit utförsäkrade.

Det går att genom min signatur gissa sig till en relevant redovisning om mig på Wikipedia. Namn brukar man inte namnge här.

Kan jag få liknande redovisning på vad signaturen Remark bygger sina underskattande inlägg?
Så du utger dig för att vara Sepp* Is*tal* (*o) född 1936? Du ska kunna svara på den frågan innan denna debatt förs vidare - insinuationer är ingen höjdare och för övrigt inte ok om det inte är en sanning.

Citat:
i Tammerfors tog han studentexamen vid Tekniska högskolan i Helsingfors. Han blev civilingenjör på två år och nio månader.[1] Två och ett halvt år senare blev han slutförde han en teknisk licentiatexamen där han utarbetade ett nytt byggnadskostnadsindex för Finland.[2]

1965 flyttade Isotalo till Stockholm för att doktorera. Miljonprogrammet för bostäder pågick och det behövdes ett lånetak som hindrade byggarna att höja priserna när bostadsbyggandet fick utökade resurser. I sin doktorsavhandling utarbetade Isotalo ett vetenskapligt underlag för lånetaket.[3] Han disputerade i juni 1968 på Kungl. Tekniska Högskolan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seppo_Isotalo
Senast redigerad av develi 2016-05-17 kl. 18:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in