Citat:
Ursprungligen postat av
sisotalo
Min fråga är om polisen direkt på måndag morgon 8/6 riktade sig in på att visa att Nerius är mördare. Undersökning av Nerius arbetsplats direkt efter Lisas försvinnande visar detta. Behandlingen av Irina, direkt efter att kroppen hade hittats, bygger på att hon är mördarens hustru.
Min grundtanke är att svensk rättsväsende har överskattat sin förmåga till objektiva lösningar och glömt att sanningen kommer fram enbart genom en dialog. I fallet Thomas Quick fanns ingen dialog, jag hittar inte sådant heller om utredningen som arbetar för att visa att Nerius är en sexualmördare. Karaktärsvittnen får säga sitt, men vem Nerius är lämnas åt sidan.
Konflikten med EU-rätten är allvarligt. Konflikten kring Julian Assange har visat att svenska åklagaren låser fast hur förhöret ska äga rum utomlands. Fallet Irina har man dragit raka linjer utan att tänka vad betyder att huvudförsvararen tingas vittna på ett sätt som uttryckligen förbjuds i Sverige. En anhörig får inte vittna under ed i Sverige.
Polisen utgick från den plats där Lisa sist sågs, d.v.s kaféet, utökade sen successivt sökområdet.
Detta är en helt normal rutin vid ett försvinnande. Att Nerijus arbetsplats tillhörde närområdet är inte polisens fel, det är bara ett faktum att det var så.
Förutom den oerhört grundliga förundersökningen var polisen också skyldig att följa upp de ca tusen tips som lämnats av allmänheten.
Inte ens Nerijus skyller längre på en konspiration, han skyller hellre på brorsan och frun.
"Hittar ingen utredning som visar att Nerijus är sexualmördare"??
Mordet är av sexualsadistisk karaktär, sadismen är påtaglig och tejpning samt strypning/hängning är vanligt förekommande i sexualsadistiska dåd, inklusive blottandet av bröst och kön utan att någon penetrering skett. Sexualsadism är en diagnos, tingsrätt och hovrätt ställer inga diagnoser - de anger istället ett "sexuellt motiv". Nerijus har inte uppvisat några tendenser till allvarlig psykisk störning i lagens mening, så ingen RPU görs därför. För att det ska vara läge för det ska han "ha hört röster, varit i psykos" etc.
Sverige tillhör de mest rättssäkra länderna i världen, det är nog inget hittepå.