2016-06-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Åklagaren gör här en avvikelse från det som borde vara åtalets omfattning. Åtalet måste omfatta hela familjen. Vad familjen i sin helhet sysslade med 18.00-20.00.

Försvaret tar upp detta på ett felaktigt sätt. De riktar misstankar mot Nerius bror och inte mot familjen som helhet. Helt onödigt att undra över deras DNA i anslutning till fallet, det finns konkreta människor att undersöka. Ett enkelt sätt är att göra en rekonstruktion om händelserna under den kvällen. Detta leder till omprövning av Nerius dom. Allternativ spår tar jag upp i andra tråden.

DNA måste ges en andra hands värde gentemot verkliga händelser. Jag har undersökt ett fall i Finland, som gick helt åt skogen för att polisen fixerade DNA på mordplatsen och slog den mot alla 700 tänkbara gärningsman (Det var en en mans DNA). Sju år senare visade sig att DNA hade gjorts på en medarbetare i laboratoriet. 700 personer fick frigång och följaktligen mordet klarades aldrig av.
Du ligger efter med svar på frågor (du kanske bara docerar ?): Anser du hela Familjen som oskyldig ?
2016-06-14, 11:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror att många här i tråden skulle må ordentligt illa
om dom fick se bilden, så jag tror inte det bevisar varken det ena eller andra.
Håller med dig om att de flesta skulle må riktigt illa över att se bilden av Lisa som Irina fick se.
Om man som Irina dessutom är gift med mördaren och försöker försvara honom till varje pris så mår man nog ungefär så pass illa som en människa kan må när man får se en bild av vad han förorsakat.

Kan mycket väl tänka mig att hon i den stunden var nära ett psykiskt sammanbrott, att hon i vart fall hann tänka - "vad fan är det jag håller på med, varför ska jag ljuga för det odjurets skull"?

Sen började hon förmodligen också tänka:
"Vad händer om han släpps fri och jag inte ljugit till hans fördel, hamnar jag själv då intryckt i ett skåp"?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-06-14 kl. 11:15.
2016-06-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Åklagaren gör här en avvikelse från det som borde vara åtalets omfattning. Åtalet måste omfatta hela familjen. Vad familjen i sin helhet sysslade med 18.00-20.00.

Försvaret tar upp detta på ett felaktigt sätt. De riktar misstankar mot Nerius bror och inte mot familjen som helhet. Helt onödigt att undra över deras DNA i anslutning till fallet, det finns konkreta människor att undersöka. Ett enkelt sätt är att göra en rekonstruktion om händelserna under den kvällen. Detta leder till omprövning av Nerius dom. Allternativ spår tar jag upp i andra tråden.

DNA måste ges en andra hands värde gentemot verkliga händelser. Jag har undersökt ett fall i Finland, som gick helt åt skogen för att polisen fixerade DNA på mordplatsen och slog den mot alla 700 tänkbara gärningsman (Det var en en mans DNA). Sju år senare visade sig att DNA hade gjorts på en medarbetare i laboratoriet. 700 personer fick frigång och följaktligen mordet klarades aldrig av.

Så bra då att detta problem inte föreligger i detta fall. (Vilket har ältats till leda.)
De DNA-spår man funnit har alla gått att matcha mot kända personer. Det finns inte DNA från någon okänd. +4-träffar på Nerijus i förskräckande många fall. (Då med förbehåll för att det kunde komma från en nära släkting. Fast det kan inte vara Ajvasus enligt särskilt påpekande.)
FUP är faktiskt ingen dum utgångspunkt även om det låter konstigt i dina öron.
2016-06-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller med dig om att de flesta skulle må riktigt illa över att se bilden av Lisa som Irina fick se.
Om man som Irina dessutom är gift med mördaren och försöker försvara honom till varje pris så mår man nog ungefär så pass illa som en människa kan må när man får se en bild av vad han förorsakat.

Kan mycket väl tänka mig att hon i den stunden var nära ett psykiskt sammanbrott, att hon i vart fall hann tänka - "vad fan är det jag håller på med, varför ska jag ljuga för det odjurets skull"?

Sen började hon förmodligen också tänka:
"Vad händer om han släpps fri och jag inte ljugit till hans fördel, hamnar jag själv då intryckt i ett skåp"?

EXAKT. Därför det helt nya lögnerna inför HR. Hon var övertydlig för att hon var Livrädd för Neros hämnd. Effekten blev den motsatta, lögnerna blev övertydliga även för Hovrätten som helt valde att bortse från hennes vittnesförhör.
2016-06-14, 12:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Alternativsekten - några frågor;

1. Varför valde Nerijus att leta mask i området där de andra letade efter Lisa?

2. Varför försökte han mota bort sökpersonalen från området där han gömt kroppen?

Var det av en plötslig känsla av hjälpsamhet eller var det en plötslig känsla av hjälplöshet över att de närmade sig byssjan där han tryckt in Lisas kropp i skåpet?
2016-06-14, 12:37
Medlem
Citat:
Det är ett envist DNA hon har IB.
Det håller sig undan arbete med fönsterbleck, bilkörning, förmodat
handgemäng med offret, inget DNA från IB på Lisas jacka
byxor eller övriga kläder, utom just på Lisas trosor.

Finns inget DNA från IB på byxornas insida, enbart från NB blod/DNA.
På trosorna däremot finns inget DNA/blod från NB, endast IBs klockrena DNA.
Inget bland-DNA, endast IBs.
Tycker du att det låter som "högst troligt överfört av NBs fingrar".
Jag tvivlar starkt.

IB hade alibi av Aivarus för aktuell tidpunkt. Vem annars än NB skulle ha IBs DNA och överfört det till Lisas trosor?
2016-06-14, 13:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det är ett envist DNA hon har IB.
Det håller sig undan arbete med fönsterbleck, bilkörning, förmodat
handgemäng med offret, inget DNA från IB på Lisas jacka
byxor eller övriga kläder, utom just på Lisas trosor.

Finns inget DNA från IB på byxornas insida, enbart från NB blod/DNA.
På trosorna däremot finns inget DNA/blod från NB, endast IBs klockrena DNA.
Inget bland-DNA, endast IBs.
Tycker du att det låter som "högst troligt överfört av NBs fingrar".
Jag tvivlar starkt.

Han brydde sig väl inte om att olla fönsterblecket
2016-06-14, 16:57
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Håller inte riktigt med dig där, utgå från att kroppen, framförallt
ansiktet genomgått stor förändring.
Skulle inte alls stämma med IBs minnesbild om hon varit delaktig
på något vis.

Jag tror att många här i tråden skulle må ordentligt illa
om dom fick se bilden, så jag tror inte det bevisar varken det ena eller andra.

Vi tycker olika där och det är ju helt ok för det är ju det den här tråden är till för.
Poängen är att IB verkar ha glömt det ansikte vars döden och förruttnelse gett sitt intågande i nu när hon kräver en hel massa pengar för att HON har blivit (?) kränkt. Som jag skrivit tidigare, hur kände inte LH då vad det gäller kränkt?
IB verkar ha "glömt" snabbt det du skriver om. Eller....... Hon är ju bara för mycket alltså. Och med det i bakfickan tänker jag på bra skådespelartalang.
2016-06-14, 17:04
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
2015-06-13 utfördes en rättsmedicinsk kroppsundersökning av Nerijus. Av denna kroppsundersökning framgår att undersökande läkare dokumenterat fynd i form av b.la;
hudavskrapning på högra underarmen samt hudavskrapningar på vänstra
handryggen och fingrarna.

Inga svårigheter att avsätta blod-DNA med sådana hudavskrapingsskador, speciellt när Nerijus var tvungen att vara snabb, intensiv och fysisk, samtidigt som han befinner sig i ett rus av sadistisk upphetsning. Forcerat slita av henne kläderna och upptäcka att hon hade dubbla byxor vilket han nog inte räknat med när han drog ner hennes överdrags/träningsbyxor.

Svårt att behärska sig då när hans vidriga tillfredsställelse var nära och han var tvungen att få upp knäppningen på ett par tajta jeans och kränga av henne även dessa.

Lite panik, oförsiktighet och slarv i denna stund för Nerijus är verkligen inget att förvånas över i detta upphetsade tillstånd.

Och jag tror inte han överfört IB:s DNA via sin snopp. för som du skriver, händer osv enligt rättsmedicinska undersökning talar för sig.
2016-06-14, 20:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Och jag tror inte han överfört IB:s DNA via sin snopp. för som du skriver, händer osv enligt rättsmedicinska undersökning talar för sig.

IB:s DNA är väl troligen överfört via Nerijus snopp, annars borde väl hennes DNA finnas även på andra föremål och kläder som NB tagit i. Mest logiskt i mitt tycke.

Den rättsmedicinska undersökningen gäller Nerijus skador på kroppen, har inget med DNA att göra. Man konstaterar att han har kunnat lämna blodspår baserat på skador.
2016-06-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
IB:s DNA är väl troligen överfört via Nerijus snopp, annars borde väl hennes DNA finnas även på andra föremål och kläder som NB tagit i. Mest logiskt i mitt tycke.

Den rättsmedicinska undersökningen gäller Nerijus skador på kroppen, har inget med DNA att göra. Man konstaterar att han har kunnat lämna blodspår baserat på skador.

Ja, exakt vad som var hans fantasi vad det gäller den delen vet vi inte. Lika lite som vi vet hela förloppet i Ladan eller mjölkrummet. Vi kan bara tyda spåren som den tekniska undersökningen ger oss.

Du kan mycket väl ha rätt.
2016-06-14, 20:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, exakt vad som var hans fantasi vad det gäller den delen vet vi inte. Lika lite som vi vet hela förloppet i Ladan eller mjölkrummet. Vi kan bara tyda spåren som den tekniska undersökningen ger oss.

Du kan mycket väl ha rätt.

Ja, jag tror han har ollat på Lisas trosor. Innan han blev skitnödig. Tvivlar på att han någonsin kommer att berätta, åtminstone inte i detalj. Kanske han bara erkänner mordet så småningom för att få tidsbestämt straff, möjligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in