2016-06-13, 16:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Det är en mycket bra fråga.

EDIT: Som sagt, syftet kan vara att leda utredningen på fel spår, som pekar bort ifrån det verkliga händelseförloppet.

Om polis / åklagare hade ställt sig den frågan så hade kanske utredningen tagit en helt annan väg. Jag vet inte vilken, men svaret på den frågan blir ju avgörande för vilka hypoteser man arbetar med.
Tro det, ja. Ett händelseförlopp helt fritt från alla sexuella inslag.
Och en sån utredning hade inte behövt stanna till vid lille Nero trots alla spår han lämnat efter sig?
Nej visst, ja, det har man ju fått lära sig att spåren är planterade, vad dum jag är.

Inget sexualsadistiskt mord alltså. Motivet var ett annat. Offret kanske visste för mycket
om Palmemordet eller hade fått farlig vittring på ett baltiskt brottssyndikat med specialitet
på stöld av blå kaffekoppar? Vad vet man.
Vad man vet är att ingenting någonsin är vad det synes vara och att landet är fullt av sluga
planteringsmördare och komplotter. Och det är idel dolda sanningar.

Vad man vidare bör veta är att en gästarbetare som sliter dygnet runt för att få det att gå ihop
knappt har ork till sex med frugan på lördagskvällarna och absolut är helt ovetandes om
vad sexualsadism är för nånting.

Tänk ändå vad man får lära sig.
2016-06-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tro det, ja. Ett händelseförlopp helt fritt från alla sexuella inslag.
Och en sån utredning hade inte behövt stanna till vid lille Nero trots alla spår han lämnat efter sig?
Nej visst, ja, det har man ju fått lära sig att spåren är planterade, vad dum jag är.

Inget sexualsadistiskt mord alltså. Motivet var ett annat. Offret kanske visste för mycket
om Palmemordet eller hade fått farlig vittring på ett baltiskt brottssyndikat med specialitet
på stöld av blå kaffekoppar? Vad vet man.
Vad man vet är att ingenting någonsin är vad det synes vara och att landet är fullt av sluga
planteringsmördare och komplotter. Och det är idel dolda sanningar.

Vad man vidare bör veta är att en gästarbetare som sliter dygnet runt för att få det att gå ihop
knappt har ork till sex med frugan på lördagskvällarna och absolut är helt ovetandes om
vad sexualsadism är för nånting.

Tänk ändå vad man får lära sig.

Vad svamlar du om? Jag har överhuvudtaget inte talat om någon "komplott" eller "planteringsmördare". När du kommenterar inlägg är det ju klädsamt om du läser innehållet i dem först.

Som jag betonat så har jag ingen aning om vem som begått detta brott. Den fråga jag har lyft gäller det jag har sagt och ingenting annat. Det vill säga att brottsplats och fyndplats avsiktligen kan arrangeras (av gärningsmannen) på ett sådant sätt att det för tankarna till ett mord med sexuella motiv . Oavsett vem som är gärningsman så betyder det en risk för feltolkning av händelseförloppet.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2016-06-14 kl. 00:22.
2016-06-14, 04:20
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Vad svamlar du om? Jag har överhuvudtaget inte talat om någon "komplott" eller "planteringsmördare". När du kommenterar inlägg är det ju klädsamt om du läser innehållet i dem först.

Som jag betonat så har jag ingen aning om vem som begått detta brott. Den fråga jag har lyft gäller det jag har sagt och ingenting annat. Det vill säga att brottsplats och fyndplats avsiktligen kan arrangeras (av gärningsmannen) på ett sådant sätt att det för tankarna till ett mord med sexuella motiv . Oavsett vem som är gärningsman så betyder det en risk för feltolkning av händelseförloppet.

Var det fjärde gången du skrev exakt samma sak nu ?
Ge exempel på vad som pekar på att brottsplats och fyndplats har arrangerat i det här fallet ?
Vem är det som har arrangerat mordplatsen så att det skulle "se ut" som ett sexuellt motiv .
Eller menar du andra fall kanske ?
I det här fallet finns väl ingen risk för feltolkning .
Konstigt att ni inte har fattat det ännu efter ett helt år .
2016-06-14, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NEJ. NB:s. Däremot DNA från IB i Lisas trosa. Högst troligt överfört av NBs fingrar från en sexualakt med frugan dagen innan. NB var inte typen som tvättade sig i onödan.

Det är ett envist DNA hon har IB.
Det håller sig undan arbete med fönsterbleck, bilkörning, förmodat
handgemäng med offret, inget DNA från IB på Lisas jacka
byxor eller övriga kläder, utom just på Lisas trosor.

Finns inget DNA från IB på byxornas insida, enbart från NB blod/DNA.
På trosorna däremot finns inget DNA/blod från NB, endast IBs klockrena DNA.
Inget bland-DNA, endast IBs.
Tycker du att det låter som "högst troligt överfört av NBs fingrar".
Jag tvivlar starkt.
2016-06-14, 07:59
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Var läste du att det inte går att överföra? Vilken expert har sagt/ sktivit det?
Har det skrivit någon " expert" här i tråden?
Läs några artiklar av riktiga experter för att få en riktig information.
Det går att överföra dna, det går att plantera dna bevis väldigt lätt.

Jag skrev artikeln i Expressen, sammanfattningen, länkad av en annan skribent. Där står det har jag för mig.
2016-06-14, 08:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
DNA finns utanpå jeansen, vid ena fickan fram.

Oj, vad känsligt det verkar vara för dig det här med dessa små, små fläckar med Nerijus DNA.
Så små att du tycker att de inte borde räknas, eller hur?

"Ju mindre fläckar, desto mindre risk att någon är skyldig" - är det så bakvänt du tänker?

Vad tror DU att Nerijus FINGRAR gjorde innanför knäppningen på Lisas jeans?
Eller, var det någon annan kroppsdel än fingrar/underarmar av honom som avsatte blod just där?

PSORIASIS I UNDERLIV (Underliv-psoriasisförbundet)

Hos mannen kan man på ollonet och på insidan av förhuden se röda, glänsande och skarp avgränsade fläckar. Då hela förhuden och ollonet har förändringar är förhuden ofta svullen. Finns utslagen på penisskaftet de i allmänhet mer typiska, fjällande förändringar.

Men det står inget om blod så det borde avsatts från fingrar eller där det blommar på handens ovan eller insida.
2016-06-14, 08:31
Medlem
CatTheHunters avatar
IB kan inte ha varit med och röjt undan LH:s kropp och avsatt DNA som var Hurtigs argument om hur IB:s DNA skulle placerats på LH:s trosa. Hon blev ju illa berörd när hon fick se fotot av LH:s kropp så hon nästan coolavippa. Hade hon varit med så hade ju hon sett kroppen förut. MYCKET bra skådespelerska i så fall.
2016-06-14, 09:26
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus har ju själv helt skippat planteringsteorin, varför fortsätter du då med den?
Han skyller nu inte på plantering utan istället på sin fru och sin bror.
Är Nerijus för dum för att tänka själv?
Litar du inte på Nerijus?
Åklagaren gör här en avvikelse från det som borde vara åtalets omfattning. Åtalet måste omfatta hela familjen. Vad familjen i sin helhet sysslade med 18.00-20.00.

Försvaret tar upp detta på ett felaktigt sätt. De riktar misstankar mot Nerius bror och inte mot familjen som helhet. Helt onödigt att undra över deras DNA i anslutning till fallet, det finns konkreta människor att undersöka. Ett enkelt sätt är att göra en rekonstruktion om händelserna under den kvällen. Detta leder till omprövning av Nerius dom. Allternativ spår tar jag upp i andra tråden.

DNA måste ges en andra hands värde gentemot verkliga händelser. Jag har undersökt ett fall i Finland, som gick helt åt skogen för att polisen fixerade DNA på mordplatsen och slog den mot alla 700 tänkbara gärningsman (Det var en en mans DNA). Sju år senare visade sig att DNA hade gjorts på en medarbetare i laboratoriet. 700 personer fick frigång och följaktligen mordet klarades aldrig av.
2016-06-14, 09:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
PSORIASIS I UNDERLIV (Underliv-psoriasisförbundet)

Hos mannen kan man på ollonet och på insidan av förhuden se röda, glänsande och skarp avgränsade fläckar. Då hela förhuden och ollonet har förändringar är förhuden ofta svullen. Finns utslagen på penisskaftet de i allmänhet mer typiska, fjällande förändringar.

Men det står inget om blod så det borde avsatts från fingrar eller där det blommar på handens ovan eller insida.
2015-06-13 utfördes en rättsmedicinsk kroppsundersökning av Nerijus. Av denna kroppsundersökning framgår att undersökande läkare dokumenterat fynd i form av b.la;
hudavskrapning på högra underarmen samt hudavskrapningar på vänstra
handryggen och fingrarna.

Inga svårigheter att avsätta blod-DNA med sådana hudavskrapingsskador, speciellt när Nerijus var tvungen att vara snabb, intensiv och fysisk, samtidigt som han befinner sig i ett rus av sadistisk upphetsning. Forcerat slita av henne kläderna och upptäcka att hon hade dubbla byxor vilket han nog inte räknat med när han drog ner hennes överdrags/träningsbyxor.

Svårt att behärska sig då när hans vidriga tillfredsställelse var nära och han var tvungen att få upp knäppningen på ett par tajta jeans och kränga av henne även dessa.

Lite panik, oförsiktighet och slarv i denna stund för Nerijus är verkligen inget att förvånas över i detta upphetsade tillstånd.
2016-06-14, 09:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Åklagaren gör här en avvikelse från det som borde vara åtalets omfattning. Åtalet måste omfatta hela familjen. Vad familjen i sin helhet sysslade med 18.00-20.00.

Försvaret tar upp detta på ett felaktigt sätt. De riktar misstankar mot Nerius bror och inte mot familjen som helhet. Helt onödigt att undra över deras DNA i anslutning till fallet, det finns konkreta människor att undersöka. Ett enkelt sätt är att göra en rekonstruktion om händelserna under den kvällen. Detta leder till omprövning av Nerius dom. Allternativ spår tar jag upp i andra tråden.

DNA måste ges en andra hands värde gentemot verkliga händelser. Jag har undersökt ett fall i Finland, som gick helt åt skogen för att polisen fixerade DNA på mordplatsen och slog den mot alla 700 tänkbara gärningsman (Det var en en mans DNA). Sju år senare visade sig att DNA hade gjorts på en medarbetare i laboratoriet. 700 personer fick frigång och följaktligen mordet klarades aldrig av.
DNA-avsättningar ÄR verkliga händelser.
Jag förstår varför DU vill ge DNA-bevis ett andrahandsvärde, det är för att du inte har någon förklaring till vad Nerijus fingrar gjorde innanför Lisas byxor.
Du har heller inte någon förklaring till vad Nerijus DNA gjorde på röret strax bredvid där strypsnaran satt fast. Du har heller ingen förklaring till varför både Nerijus och Lisas DNA fanns på snörena på golvet på mordplatsen. Du har heller inte någon förklaring till övriga DNA-träffar från Nerijus på Lisas kläder.
Hur löser man det?
Jo, då säger man att man inte ska bry sig så mycket om DNA, så smart!
Dock påfallande avslöjande
Senast redigerad av magiciadehex 2016-06-14 kl. 10:11.
2016-06-14, 10:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Här är några länkar till information om hur polisens arbetar vid mordfall. Speciellt bra läsning för de som ger bilden av polisen som korrupta planterare, baltjägare och t.o.m som uslingar som "blåar" offrets ögon på bilder för att offret ska se "oskyldigt och anklagande" ut.

Vid dödligt våld finns en särskild arbetsmetodik som tydligt beskriver hur en utredning ska genomföras.
Vid dödligt våld arbetar polisen efter en särskild handbok, PUG (polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott), som beskriver alla åtgärder som ska genomföras från det brottet kommer till polisens kännedom ända fram till åtal. Där finns också anvisningar om hur man lämpligen organiserar de stora utredningsteam som ofta blir aktuella, och hur man hanterar de omfattande informationsmängder dessa team producerar.
https://polisen.se/Om-polisen/Olika-.../Dodligt-vald/

MÅL:
• Ökad rättsäkerhet • Ökad brottsuppklaring och lagföring av misstänkta personer. • En tydlig ledning och styrning av den kriminaltekniska verksamheten. • En nationell standard för den kriminaltekniska verksamheten. • Enhetliga rutiner för uppföljning och utvärdering av prestationer och effekter inom det kriminaltekniska området.

STRATEGI – tillvägagångssätt
• Kriminaltekniken ska ses som en naturlig del i varje medarbetares dagliga arbete.
• Likvärdig kriminalteknisk verksamhet i hela landet genom utvecklande av enhetliga och standardiserade metoder.

Den kriminaltekniska verksamheten ska utgå från de mål, prioriteringar och andra riktlinjer som gäller för brottsbekämpning i allmänhet. Den kriminaltekniska verksamheten är en viktig del av Polisens nationella utredningskoncept (PNU) och metodstödet för Utredning av grova brott (PUG). Av detta följer att Polisen ska bedriva en likvärdig kriminalteknisk verksamhet utifrån en nationell standard. Arbetet ska också i likhet med allt annat polisarbete utföras planlagt och underrättelselett i enlighet med Polisens underrättelsemodell (PUM).
https://polisen.se/Global/www%20och%...90203_webb.pdf
Senast redigerad av magiciadehex 2016-06-14 kl. 10:08.
2016-06-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
IB kan inte ha varit med och röjt undan LH:s kropp och avsatt DNA som var Hurtigs argument om hur IB:s DNA skulle placerats på LH:s trosa. Hon blev ju illa berörd när hon fick se fotot av LH:s kropp så hon nästan coolavippa. Hade hon varit med så hade ju hon sett kroppen förut. MYCKET bra skådespelerska i så fall.

Håller inte riktigt med dig där, utgå från att kroppen, framförallt
ansiktet genomgått stor förändring.
Skulle inte alls stämma med IBs minnesbild om hon varit delaktig
på något vis.

Jag tror att många här i tråden skulle må ordentligt illa
om dom fick se bilden, så jag tror inte det bevisar varken det ena eller andra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in