2016-06-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Jag säger bara att det inte är ett okänt fenomen att gärningsmän arrangerar en brottsplats på ett sätt som leder en utredning på villovägar. T.ex. genom att förändra en brottsplats så att det hela för tankarna till ett sexualsadistiskt mord, när det i själva verket är ett mord som inte alls har med sexualitet att göra.

Därför ska man vara försiktig med slutsatser kring eventuella motiv bakom mord utifrån hur brottsplatsen ser ut.

Detta kan, men behöver inte, påverka vem man misstänker för brottet. Jag har naturligtvis ingen aning om vem som begått detta brott.

Varför inte bara mörda Lisa och försvinna direkt?
2016-06-13, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför inte bara mörda Lisa och försvinna direkt?

Det är en mycket bra fråga.

EDIT: Som sagt, syftet kan vara att leda utredningen på fel spår, som pekar bort ifrån det verkliga händelseförloppet.

Om polis / åklagare hade ställt sig den frågan så hade kanske utredningen tagit en helt annan väg. Jag vet inte vilken, men svaret på den frågan blir ju avgörande för vilka hypoteser man arbetar med.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2016-06-13 kl. 01:40.
2016-06-13, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Det är en mycket bra fråga.

EDIT: Som sagt, syftet kan vara att leda utredningen på fel spår, som pekar bort ifrån det verkliga händelseförloppet.

Om polis / åklagare hade ställt sig den frågan så hade kanske utredningen tagit en helt annan väg. Jag vet inte vilken, men svaret på den frågan blir ju avgörande för vilka hypoteser man arbetar med.

Nu råkade ju mordplatsen och Lisas kläder vara nedkletade med just Nerjius DNA?
2016-06-13, 01:52
Medlem
Citat:
Nu råkade ju mordplatsen och Lisas kläder vara nedkletade med just Nerjius DNA?

Som jag betonat så har jag ingen aning om vem som begått detta brott. Den fråga jag har lyft gäller det jag har sagt och ingenting annat. Det vill säga att brottsplats och fyndplats kan arrangeras på ett sådant sätt att det för tankarna till ett mord med sexuella motiv . Oavsett vem som är gärningsman så betyder det en risk för feltolkning av händelseförloppet.
2016-06-13, 05:45
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
NEJ. NB:s. Däremot DNA från IB i Lisas trosa. Högst troligt överfört av NBs fingrar från en sexualakt med frugan dagen innan. NB var inte typen som tvättade sig i onödan.

Läste för ett tag sedan att det skulle inte gå att överföra hade väl en expert sagt. Expressens artikel tror jag det var med sammanställningen de gjorde. Länk dit finns tidigare i tråden.
IB måste alltså gjort det själv och satt dit sitt DNA. Litar mer på människor som arbetar med detta än en dels svammel här ute som bara är amatörer.
Plantering av bevis mot NB? LÄGG AV!
2016-06-13, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Läste för ett tag sedan att det skulle inte gå att överföra hade väl en expert sagt. Expressens artikel tror jag det var med sammanställningen de gjorde. Länk dit finns tidigare i tråden.
IB måste alltså gjort det själv och satt dit sitt DNA. Litar mer på människor som arbetar med detta än en dels svammel här ute som bara är amatörer.
Plantering av bevis mot NB? LÄGG AV!

Var läste du att det inte går att överföra? Vilken expert har sagt/ sktivit det?
Har det skrivit någon " expert" här i tråden?
Läs några artiklar av riktiga experter för att få en riktig information.
Det går att överföra dna, det går att plantera dna bevis väldigt lätt.
2016-06-13, 09:38
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
2. Varför fanns inget DNA utanpå jeansen då? Det måste logiskt sett hamnat där först.
Citat:
Det finns inget blod på jeansen från NB. (Bilden i fupen är på den minimala blodfläcken visar inte att det är NB:s blod - det är ett utav fulknepen i fupen.)

Skärpets frånvaro i fupen är för övrigt ett utav de många hålen och frågetecknen i fupen.

jo, enligt fup hittades nb:s blod/dna utanpå jeansen, vid vä ficka fram.

På vilket sätt är livremmen ett hål i fupet?
2016-06-13, 09:43
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
som vanligt develi som är väldigt duktig att manipulera fakta.
Det är inte sant att han har stulit på sin forna arbetsplats.
Det var en tv stulen från lastbilen som han körde och han var tvungen att betala skadestånd.

källa? var kommer uppgifterna om tv:n ifrån?
2016-06-13, 10:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
källa? var kommer uppgifterna om tv:n ifrån?
Det framkom under en snyft- intervju med NB:s föräldrar i somras.

"Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare. Det visar sig vara ett mindre brott.
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar, säger brödernas pappa som nyligen drabbats av en hjärtattack."

http://www.expressen.se/gt/brodernas...kan-inget-ata/
2016-06-13, 10:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
1. Det finns inga fingeravtryck så det där "fingersnacket", som tydligen först kom från SH, kan vi skippa.

2. Varför fanns inget DNA utanpå jeansen då? Det måste logiskt sett hamnat där först.

3. Varför finns inte skärpet med i din diskussion? (Eller glömde planteraren det?)
DNA finns utanpå jeansen, vid ena fickan fram.

Oj, vad känsligt det verkar vara för dig det här med dessa små, små fläckar med Nerijus DNA.
Så små att du tycker att de inte borde räknas, eller hur?

"Ju mindre fläckar, desto mindre risk att någon är skyldig" - är det så bakvänt du tänker?

Vad tror DU att Nerijus FINGRAR gjorde innanför knäppningen på Lisas jeans?
Eller, var det någon annan kroppsdel än fingrar/underarmar av honom som avsatte blod just där?
2016-06-13, 11:46
Medlem
Develi. Tack för din långa kommentar till ett av mina senaste inlägg. Det är möjligt att det är så som du skriver. Du är kunnig och har följt det här fallet noggrant.
2016-06-13, 13:36
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Var läste du att det inte går att överföra? Vilken expert har sagt/ sktivit det?
Har det skrivit någon " expert" här i tråden?
Läs några artiklar av riktiga experter för att få en riktig information.
Det går att överföra dna, det går att plantera dna bevis väldigt lätt.

Du kan ju alltid ta ett snack med experten professor Hamilkar här inne? Men den diskussionen vill du såklart inte ta. Hamilkar utesluter i princip plantering helt och hållet, om nu inte mördaren varit en person med molekylärbiologisk kompetens eller liknande och tillgång till laboratorieutrustning. Det kanske ser lätt ut när du ser på dina serier på tv, men i verkligheten så är det inte så. Det är bara du som är för korkad för att vilja ta till dig fakta.
Senast redigerad av henkess 2016-06-13 kl. 13:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in