2016-06-16, 22:22
Medlem
det säkert genomsökts = Du Tror att det genomsökts = inte Fakta
2016-06-16, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det är väl bara att konstatera då att skor, bälte, arbetsboden, golv i ladan är helt ointressanta och att dom var nöjda, inte sant? Jag menar dom hade ju redan DNA från den misstänkte och tyckte det räckte. När fattades då det beslutet, efter två veckor, en månad, tre eller mer?

Hur menar du att jag ska vet vilka besudlingar som ska kontrolleras? det var ju inte jag som gick omkring där och sökte spår eller hur. Man kan dock se i FUP en del dom inte gått vidare med. Som ett exempel bland många, tröjan hon bar. Jag skulle gärna vilja se foton från UV-kamera på belysta områden på kläder och andra ytor och vi fick ju se en del från hörnrummet då det skulle visas vad roligt NB haft där.

Golv i slaktutrymme och lada är bristfälligt undersökt, det kan man ju konstatera då ingen DNA från NB eller Lisas redovisats från dessa ställen. Hon påstås ju ha hängt och tom. blivit mördad där och inte ett spår på golv eller väggar. Repbitarna kan ju ha kommit från vilken plats som helst och dumpats där. Dom lyckade ändå hitta ett hårstrå, fast då nära taket och det var väl tur så åklagaren kunde spinna vidare på sin historia men det logiska hade varit golvet.

Du kan väl ändå inte på fullaste allvar tycka att undersökningen av arbetsboden var ett bra arbete då så mycket lämnades därhän? Dörr, golv, skåpdörr, dunk, kläder och annat mördaren måste ha tagit i. Det fanns ju "massor" på lisas byxor så tog DNA från NB slut eller var det handskar på av där med och det visste redan tekniker?

Har du några belägg som säger att det är helt omöjligt att det fuskas i den tekniska utredningen? Här behövdes bara DNA på kläder, inga andra stödbevis som håller finns. Ett enkelt arbete men anser man att alla poliser är helgon och 100% felfria så kan man väl tycka att det är omöjligt.

Det verkar som om Du tror Du är duktigare än yrkeskunnigt kriminalfolk som dagligen arbetar med bl.a. DNA.
Du sitter bara och svammlar massa struntsaker, samt saker som Du inte har några som helst erfarenheter OM.
Att sitta och skriva så som Du gör....och ändå inte skämmas...det förklarar en hel del.

I följande skrivelse DU gjort:
Har du några belägg som säger att det är helt omöjligt att det fuskas i den tekniska utredningen? Här behövdes bara DNA på kläder, inga andra stödbevis som håller finns. Ett enkelt arbete men anser man att alla poliser är helgon och 100% felfria så kan man väl tycka att det är omöjligt.

Du bör nog sätta Dig ner...och läsa FUP och alla handlingar.
Dessutom bör du sätta dig ner i lugn och ro.....och lyssna på alla ljudfiler ifrån rättegångarna.
NÄR DU....gjort det så kan du återkomma till tråden för samtal.
Då kanske Du tagit till dig mer om FAKTA och BEVIS.

På återseeeeeeende.
Senast redigerad av GrevenH 2016-06-16 kl. 22:39.
2016-06-16, 22:47
Medlem
apropå boden. Dom sket väl i att undersöka den på dna pga att lillenero varit i den, så ev dna fynd skulle ha noll bevisvärde. Har för mig att det var så.
2016-06-16, 23:44
Medlem
Citat:
Polisen gör i mitt tycke ett bra jobb i mer än 99% av alla fall. Det är inte lätt numera men här i Skövde blev det galet och man kan ha lite olika tankar om varför som det extrema intresset för fallet, Leif G.W. Persson sågning och dumförklaring av dom i början, att det var en ung söt tjej i en sommaridyll etc. Vill man tycka att polisen där gjort ett bra jobb så är det väl helt i sin ordning men jag tror inte man vill vara med om något liknande om det gäller ens vän eller familj.

Ja, jag tycker det kan vara lika troligt som allt annat i denna historien att just EN polis fuskat. En polis som var helt övertygad om att den som greps och häktades var GM och som inte tyckte det var hela världen att "förstärka" dom svaga bevis som fanns. Det finns trots allt även i detta land exempel på poliser som inte är helgon.

Märkligt att du tycker så. Jag trodde du var insatt i hur en förundersökning gick till. För detta är en av de absolut bästa i sitt slag. Helt enligt läroboken som för övrigt herr Persson skrivit.
2016-06-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ja, det är väl bara att konstatera då att skor, bälte, arbetsboden, golv i ladan är helt ointressanta och att dom var nöjda, inte sant? Jag menar dom hade ju redan DNA från den misstänkte och tyckte det räckte. När fattades då det beslutet, efter två veckor, en månad, tre eller mer?

Hur menar du att jag ska vet vilka besudlingar som ska kontrolleras? det var ju inte jag som gick omkring där och sökte spår eller hur. Man kan dock se i FUP en del dom inte gått vidare med. Som ett exempel bland många, tröjan hon bar. Jag skulle gärna vilja se foton från UV-kamera på belysta områden på kläder och andra ytor och vi fick ju se en del från hörnrummet då det skulle visas vad roligt NB haft där.

Golv i slaktutrymme och lada är bristfälligt undersökt, det kan man ju konstatera då ingen DNA från NB eller Lisas redovisats från dessa ställen. Hon påstås ju ha hängt och tom. blivit mördad där och inte ett spår på golv eller väggar. Repbitarna kan ju ha kommit från vilken plats som helst och dumpats där. Dom lyckade ändå hitta ett hårstrå, fast då nära taket och det var väl tur så åklagaren kunde spinna vidare på sin historia men det logiska hade varit golvet.

Du kan väl ändå inte på fullaste allvar tycka att undersökningen av arbetsboden var ett bra arbete då så mycket lämnades därhän? Dörr, golv, skåpdörr, dunk, kläder och annat mördaren måste ha tagit i. Det fanns ju "massor" på lisas byxor så tog DNA från NB slut eller var det handskar på av där med och det visste redan tekniker?

Jag konstaterar snarare att de inte verkar funnit fler besudlingar värda att undersöka.

Du skrev att "fler besudlingar borde kanske han undersökts". Då borde du kunna visa på att tekniker och nfc förbisett besudlingar värda att undersökas på de saker du föreslog annars är det ju bara ditt tyckande som talar.
Du skrev också att man borde undersökt "den misstänkta blodfläcken i ladan". Vilken blodfläck menar du? Ett flertal misstänkta blodfläckar i ladans utrymmen har undersökts i utredningen.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-17 kl. 00:04.
2016-06-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
apropå boden. Dom sket väl i att undersöka den på dna pga att lillenero varit i den, så ev dna fynd skulle ha noll bevisvärde. Har för mig att det var så.

Så var det. Undersöktes nog helt översiktligt. När sedan denna jackpot av DNA, som så klart pekade mot Nerjius, ramlade in så det räckte för åtal och fällande dom behöll dom fortfarande boden utifall grundligare sökning skulle erfordras. En bedömnings- och resursfråga.
2016-06-17, 00:19
Medlem
Videoklipp
Råkade "snubbla över" det här videoklippet om psykopater som jag tyckte var intressant. Visserligen 55 minuter långt, men väl värt tiden enligt mig. Bl.a. intervjuer med Professor Robert Hare och Paul Babiak, båda välkända experter på psykopati (psykopater). Robert Hare är mest känd som forskaren bakom den kända "Checklista för psykopater" - kännetecken på en psykopat.

Innehåller även information om senare tids forskning om hur uppbyggnaden av hjärnan särskiljer sig från den hos en icke-psykopatisk person.

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=DXo_Q2efizc
2016-06-17, 01:12
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så var det. Undersöktes nog helt översiktligt. När sedan denna jackpot av DNA, som så klart pekade mot Nerjius, ramlade in så det räckte för åtal och fällande dom behöll dom fortfarande boden utifall grundligare sökning skulle erfordras. En bedömnings- och resursfråga.

OK. Nu ska jag börja med att tala om att jag inte har följt med i detta fall så ingående som många andra har gjort men jag kan inte låta bli att göra denna reflektion.
Många anser att fallet är glasklart och rätt GM är fälld. För att styrka detta så hänvisar man till DNA som har hittats på brottsplatsen. Där finns det DNA på Lisas trosor som kommer från Neros tant men det betyder inte att det är hon som har avsatt detta utan det kommer mest troligt från Nero som inte tvättar sig så ofta. Alltså är detta DNA planterat.
Vidare så finner man även DNA från Nero själv och det kan man med en dåres envishet konstatera att detta är inte planterat. Varför inte? Och om man med säkerhet kan konstatera att det inte är planterat, kan man vara säker på att Lisa inte redan var död då besudlingarna uppstod?
Jag har som sagt inte en susning men inte desto mindre så har jag lite funderingar. Tacksam om du eller någon annan kan bringa klarhet.
2016-06-17, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det var ett smart drag att tredjepartssäkra boden. Så kunde den vara vilande i avvaktan på resultaten från den övriga analysen.
2016-06-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det var ett smart drag att tredjepartssäkra boden. Så kunde den vara vilande i avvaktan på resultaten från den övriga analysen.

Men mopeden har inte "tredjepartsäkrats"?
2016-06-17, 10:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Vidare så finner man även DNA från Nero själv och det kan man med en dåres envishet konstatera att detta är inte planterat.
Högsta domstolen som anser hovrättsdomen korrekt:

"en dåres envishet"..
2016-06-17, 11:27
Medlem
Develi. När jag skrev föremål syftade jag bara på kläder och andra saker som har undersökts. Det är föremål. Bevisföremål. Det har endast hittats DNA på några av dessa kläder och repbitar. Även om det finns många DNA träffar så förekommer de ändå bara på enstaka platser och är inte utspridda, vilket förmodligen hade varit det normala.
En förklaring kan väl vara att DNA har blivit förstört och därför inte har kunnat hittats. Dessutom är det inte säkert att det alltid avsätts DNA-spår vid kontakt. Det skulle kunna förklara frånvaron av spår på vissa föremål och på kroppen.
En annan förklaring kan vara att spåren endast avsattes i en viss situation eller vid ett visst tillfälle, förmodligen efter mordet, då kanske bara just de föremål som uppvisade spår hanterades. Men det är nog mindre troligt.
Det kan ha varit mer än en gärningsman och bara en av dem avsatte spår därför att den andra bar handskar. Men det förklarar inte heller fullt ut varför spåren från NB bara förekommer på några enstaka platser. Han borde ha vidrört alla kläder.
Han kan ha använt handskar inledningsvis men tagit av dem för att sedan sätta på sig dem igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in