2016-04-10, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Okej, jag ska försöka svara. Men kan bara använda egna termer då jag hoppade av juristlinjen efter en vecka
Du verkar veta bättre hur processen går till. Om Hurtig bara kan påpeka brister i HR:s dom och inget annat, då gäller det framför allt att angripa Adrianas vittnesmål vilket är mycket osäkert. Jag menar att HR genom att lyfta fram detta spikar det sexuella motivet, ja.
Det här har också diskuterats i tråden förut. Adrianagrejen är det enda som kan koppla NB till något misstänkt före Lisas död.

LOE2 kan nog processen bättre än mig med, men bryter in ändå.

HRs bedömning av A uttalande handlar enbart om bevisvärdering av ett enskilt vittnesmål, som dessutom inte i sig bevisar skuld till mord. Finns inte en chans att det skulle räcka till PT.

Wikipedia:
Citat:
Den omständigheten att hovrätten kan befinnas ha dömt fel räcker därför inte för att de överordnade domstolarna ska ta upp målet och pröva det.
2016-04-10, 00:58
Medlem
VanitaToftbys avatar
Radio Skaraborgs reporter Pernilla Wadebäck, som var på plats under eftersökningarna och rättegångarna, har gjort en dokumentär för P1-programmet Kaliber. Sänds 11/4 kl 1003.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6407077
2016-04-10, 01:05
Medlem
Citat:
Okej, jag ska försöka svara. Men kan bara använda egna termer då jag hoppade av juristlinjen efter en vecka
Du verkar veta bättre hur processen går till. Om Hurtig bara kan påpeka brister i HR:s dom och inget annat, då gäller det framför allt att angripa Adrianas vittnesmål vilket är mycket osäkert. Jag menar att HR genom att lyfta fram detta spikar det sexuella motivet, ja.
Det här har också diskuterats i tråden förut. Adrianagrejen är det enda som kan koppla NB till något misstänkt före Lisas död.
Jag tänkte att du skulle läsa domen igen och fokusera på domstolens slutsats gällande domskäl och påföljd. Jag tycker nämligen inte att de vilar särskilt tungt, om ens alls, på motiven. Det är därför jag ifrågasätter om det är någon idé att Hurtig ger sig på motivbilden. Domen skulle stå sig.

Jag vet inte mer om hur processen går till än vad jag snappat upp här i tråden. Det är så här jag har uppfattat spelets regler. Det är en oerhörd tröskel till HD.
2016-04-10, 01:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men tyvärr så hjälper det ju inte att stå och glo på några snörbitar , tejpbitar
och kläder genom ett glasfönster uppe hos NFC .
Eller att titta på hur det ser ut på brottsplatsen heller för den delen .
Utan att veta vad mördaren Nerijus vet så har han ju inte mycket att komma med .
Om inte nickedockan Nerijus öppnar käften i veckan som kommer så är det bara
att sikta in sig på råttorna och de nya "kompisarna" i det Litauiska fängelset så småningom .
Tyvärr ska han ju sitta ett tag i Sverige också och kosta oss massa pengar .
Men man kan ju alltid hoppas på att man ser till att skicka hem honom så fort som möjligt .

Mitt fetade.
Om NB är helt oskyldig så vet han ingenting, hur svårt är det att förstå? Okej, jag vet att du inte alls tror detta. Men för Hurtig är det A och O att lyssna på sin klient och företräda dennes linje. NB har aldrig sett Lisa, det är vad Hurtig måste ta hänsyn till i sitt överklagande. Då gäller det främst att så tvivel om de sexuella motiven, liksom de olika vittnenas trovärdighet. Det är inte alls dömt att misslyckas, mycket kan ske än. Men det börjar bli bråttom nu...
2016-04-10, 01:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tänkte att du skulle läsa domen igen och fokusera på domstolens slutsats gällande domskäl och påföljd. Jag tycker nämligen inte att de vilar särskilt tungt, om ens alls, på motiven. Det är därför jag ifrågasätter om det är någon idé att Hurtig ger sig på motivbilden. Domen skulle stå sig.

Jag vet inte mer om hur processen går till än vad jag snappat upp här i tråden. Det är så här jag har uppfattat spelets regler. Det är en oerhörd tröskel till HD.
Du har helt rätt - det finns inte ett enda domslut som grundas på motiv. Det finns domslut där motiv saknas, beroende på att det sitter väl dolt i den tigande förövarens skalle.

Det har ingenting med domslut att göra överhuvudtaget dvs om det är sexuellt motiv eller händelsen med Adriana. Det följer däremot som en röd tråd gällande just ÅK gärningsbeskrivning som då blir logisk.

Det finns dock såpass mycket som talar för sexuellt motiv att man ser detta som trovärdigt, att det är välmotiverat (blottat kön och bröst) och sen stärkt via expertis (sakkunnigutlåtande) som även berättar om silvertejpen och hängning/strypning: Att detta sexuella beteende finns förankrat via vetenskapliga studier.
Senast redigerad av develi 2016-04-10 kl. 01:31.
2016-04-10, 01:18
Medlem
Citat:
Mitt fetade.
Nä, jag måste inte anse något sånt. Jag vet inte riktigt vad du menar med att snöret måste ha "slackat" eller vad som skulle ha tagit 10 minuter. Jag kan däremot tänka mig ett scenario vid strypning där ett snöre dras åt och därefter förblir åtdraget. Finns det något som motsäger detta?

Jag prövar igen...

Citat:
/...Det mesta talar för, enligt mig, att LH var död när hon hängdes och tejpades.../

Om LH var död när hon hängdes måste hon ha dödats innan hon hängdes. Efter att cirkulationen till hjärnan upphört tar det närmare 10 minuter innan man är oåterkalleligen hjärndöd. Det tidsomfånget, från strypningens inledning tills hängningen och därefter tejpningen sker, måste du anse vara rimligt för att ens börja påstå att det mesta talar för död innan hängning.

Med att snöret inte slackats menar jag att det finns inga tecken på dubbla snörfåror, dvs först strypning sedan slak lina och därefter hängning.
För att snöret inte ska slackas under de cirka 10 minuter som strypningen bör ha pågått innan hängningen i dit scenario måste NB rimligtvis stått vid LH och hållit snaran sträckt hela tiden.

Det sista håller jag med om. Det finns inget som motsäger att snöret först dras åt med strypande kraft och sedan förblir sträckt till LH hängs. Utan hänsyn till tidsförlopp säger det dock bara att LH kan ha varit medvetslös när hon hängdes upp, inte död.
(Möjliga uttryck som LHs döende kropp kan ha uppvisat under dödskampen och hur NB kan ha tolkat/misstolkat det har retts ut tidigare)
Senast redigerad av Prudent 2016-04-10 kl. 01:36.
2016-04-10, 01:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nu är det ju på det lilla viset alltså vilket säkert framhållits ett hundratal gånger i tråden
att motiv i mordfall bryr man sig mindre om, det är bevisningen man BRYR SIG OM och
åt vilket håll en sån pekar. Det är det helt avgörande. I detta som alla andra fall.
Det har begåtts till synes helt motivlösa mord, men förövarna lämnat klara spår efter sig,
och de går inte fria bara för att man inte lyckas fastställa en orsak till varför det dödats.

Nu är det ju dock i detta specifika fall så att motivet för mordet får man kastat i ansiktet
på sig riktigt, varför mördandet skedde här är liksom inte höljt i dunkel direkt.
Att NB dödat Lisa utifrån ett sexualsadistiskt motiv framgår med en tydlighet som är
alldeles oerhörd.
Men avlägsna för all del all tydlighet kring varför mordet inträffade, mordet står ändå kvar
liksom den blytunga DNA-bevisningen och på intet sätt kan Hurtig eller någon ännu
mera meriterad och namnkunnig advokat förmå nå framgång för sin klient genom
att åberopa avsaknad av synbart motiv för gärningen.
Gärningen är alltså begången. Varför den är begången, ja det kan man egentligen strunta i
så länge man har en solid bevisning att mobilisera gentemot en misstänkt förövare.

Edit: Det här med att så många trådaktörer uppehåller sig så gärna vid vikten av MOTIV beror
väl på att man i nästan alla deckare man läst och sett på tv sällan möter några motivlösa mord.
I fiktionens värld alltså.
Riktigt så ser det nu inte ut i den mera trista verkligheten utanför böckernas och dumburkens
värld. Där sker en hel del riktigt oförklarliga dåd.

Mordet på Lisa sker av en viss bestämd anledning förvisso, motivet håller sig inte undan,
men däremot är den ondska som ett sånt dåd förutsätter bortom vad man egentligen
kan greppa med sitt förstånd. Det är närmast en gåta att en människa kan bli så
avgrundsmörk i sitt sinne, kapabel till en sån bestialitet.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-10 kl. 02:18.
2016-04-10, 01:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Mitt fetade.
Om NB är helt oskyldig så vet han ingenting, hur svårt är det att förstå? Okej, jag vet att du inte alls tror detta. Men för Hurtig är det A och O att lyssna på sin klient och företräda dennes linje. NB har aldrig sett Lisa, det är vad Hurtig måste ta hänsyn till i sitt överklagande. Då gäller det främst att så tvivel om de sexuella motiven, liksom de olika vittnenas trovärdighet. Det är inte alls dömt att misslyckas, mycket kan ske än. Men det börjar bli bråttom nu...

Han är inte oskyldig så han vet en jävla massa , hur svårt är det att förstå ?
Det lär inte bli lätt för er presumtiva frälsare Hurtig att så dessa tvivel .
De lär ha vissnat långt innan de har hamnat på HD:s skrivbord .
Hur skulle han kunna få det till att det inte handlar om sexuella motiv ?
Med tanke på bevisning och uttalande av experter så har han inte en chans .
Ska han hävda att vittnena ljuger eller hur har du tänkt ?
2016-04-10, 01:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Kan inte rå för det, men när jag hör Infernal Loves Diane spotify:track:2gzATsmV0teig1Yn7istCd så mår man fan illa. Hey baby wanna go for a ride? I think i rape you and kill you instead. Har inte tänkt så mycket på texten som jag gör nu..... fyfan

Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Jag slog på texten i google och har lyssnat på den på youtube och sett videon. Knepig video! Men förstår dig vad du menar. Det var så jag kände med LH och NB ungefär när man fick koll på hans datorinnehåll och Stardoll som han hållit på med och kan göra om Barbie som småtjejerna håller på med. Undrar om det var där han fick fram en "mall" för sitt tilltänkta offer och om hur hon skulle se ut för att han skulle tända till?

Låten är baserad på mordet av servitrisen Diane Edwards -80
http://www.cbsnews.com/news/a-20-year-nightmare-ends/
http://murderpedia.org/male.T/t/ture-joseph.htm

..vilket är en mörk historia för den som orkar läsa.
1995 gjorde Therapy? en nyinspelning på originalet, varav musikvideon gestaltar mörkret på ett sätt som gör att man drar vissa paralleller med ämnet här.
Tänker inte länka videon, men den finns på Youtube och är därmed tillräckligt "ren"
Sök:
2016-04-10, 02:20
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Om det bara vore det du nämner här är det väl inga problem. Däremot om du lägger till den tunga bevisningen, NB:s blod på LH:s kläder, blir det genast knepigare. För att inte säga helt omöjligt med tanke på det fetade.
2016-04-10, 03:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det bara vore det du nämner här är det väl inga problem. Däremot om du lägger till den tunga bevisningen, NB:s blod på LH:s kläder, blir det genast knepigare. För att inte säga helt omöjligt med tanke på det fetade.
Ja, du. Det lär inte förklara hans DNA. Brott begånget i hastigt mod: han hann inte ens uppfatta att han träffat henne.
Lite Chuck Norris över det hela.

Hurtig har besökt mjölkrummet, åkt runt i Blomberg och tittat på beslag genom en glasruta på NFC. Utöver detta även tittat på tusentals bilder och handlingar likt Rönnbäck gjorde. Hurtig brukar ju vara pigg på media men nu är han osedvanligt tillknäppt:
Citat:
Något svar på frågan om han har hittat något intressant ger inte försvarsadvokat Björn Hurtig.
– Jag ger inga kommentarer alls, säger han till tidningen.
http://www.skovdenyheter.se/article/...radda-nerijus/
2016-04-10, 03:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Edit: Det här med att så många trådaktörer uppehåller sig så gärna vid vikten av MOTIV beror
väl på att man i nästan alla deckare man läst och sett på tv sällan möter några motivlösa mord.
.
En rättelse där är på sin plats. Det ska naturligtvis stå istället "i alla deckare man läst
och sett på tv så möts man sällan av några motivlösa mord".
Grammatisk korrekthet ska det ju vara helst.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-10 kl. 03:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in