2016-07-23, 21:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jo du gillar ordet "sannolikt" märker vi. Ibland händer dock händelser som går helt utanför mallarna. Att mordet är mycket ovanligt i sitt tillvägagångssätt och händelserna därefter är det väl få som ifrågasatt.

Är det din omskrivning av ett jakande svar på att det är sannolikare med ett annat motiv än det sexualsadistiska motivet som säger att NB lider av en störning som yttrar sig i att han vill se hur blottade könsorgan beteer sig under hägning?

Du menar att han lider av det trots att det är mycket osannolikt?

Citat:
Måste och måste. Men det är ju fruktansvärt mycket besvär utfört i sammanhanget om det bara är ett vanligt rånmord som går "överstyr". Och rånmördaren hade tydligen tillgång till både blod och DNA från en stackars gästarbetare också. Utan att själv lämna spår. Avancerat.

Du verkar inte hänga med i tanken här. Vem har påstått att det skulle vara någon annan än den baltiska trion som ville åt caféts miljoner innan hemfärd till baltikum?

Citat:
Citera gärna detta i FUP då för det har jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP
Ove berättade att familjen för många år sedan blivit hotade av "bröderna Lindkvist" som enligt Ove hade varit inblandade i "gödselbrunnsmordet utanför Skara". De hade inte märkt av några hot o d från dessa sedan dess.

Ove är Julias pappa. Julia åkte också moppe.

Citat:
Oj vilket försvarstal. Man blir nästan rörd. Men nog är det märkligt att ingen offentlig person kritiserat utredning ännu? Vad kan det bero på? Om du nu är så orolig, varför tipsar du inte Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta etc? Du har ju inget att förlora?

Hur lång tid tog det innan någon började gräva i Quickfallet? Hur lång tid tog det innan någon började gräva i da Costa fallet?

Du verkar dock gissa och feltolka mina intentioner eller vad jag skriver om. Att vara kritisk är att tjäna rättssamhället. Att ifrågasätta och granska.

Jag hävdar att utredningen inte känns rättssäker. Det är inte samma sak som att hävda att fel man är dömd. Förstår du skillnaden?

Citat:
GP:s publicerande den 12 juni 2015 var sensationsjournalistik i sin vidrigaste form. Det kunde i det läget knappast kallas allmänintresse. Om Lisa hade varit kidnappad i det läget som uppgifterna publicerades kunde just publiceringen varit orsaken till hennes död.

Nu var hon ju inte kidnappad (vilket jag personligen tidigt trodde) så då måste i såfall den hemlige militärhataren haft spaning på Lisa. Troligt? I vissas värld, tydligen.

Du uttrycker dig spydigt när du försöker insinuera att sannolikheten för att det du tycker och tänker är hög men det andra tycker och tänker (som inte är samma sak som du tycker och tänker) är låg.

Ändå verkar du vara anhängare till ett motiv som är så osannolikt att det nästan inte finns. Hur kan man då vara negativt inställd till andra motiv och händelseförlopp som är mer sannolika?

Att sedan uttrycka sig om "sensationsjournalistik i sin vidrigaste form" och samtidigt sitta och försvara och förhärliga skribenter som så till den milda grad vätrar sig i sensation i än vidrigare form att man har svårt att förstå varför utan att dra slutsatsen att de gör det för sin egen tillfredställelses skull blir ju nästan komiskt. Tragikomiskt i detta fall.

Edit; Jag noterar även att ditt svar inte innehåller någon länk eller någon hänvisning till fakta kring det du påstår. Kanske bara en miss och oskyldigt förbiseende? För inte skarvar väl du med sanningen?
Senast redigerad av Ruggedo 2016-07-23 kl. 21:20.
2016-07-23, 21:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag hävdar följande utifrån två eniga domslut: Motivet är sexuellt.
Jag hävdar följande utifrån sakkunnigutlåtande från professor och expert på sexuellt våld: Det pekar med full hand mot sexuell sadism som motiv med tanke på att hon är strypt, hängd, invirad i silvertejp och med blottat kön och bröst.

Jag hävdar att GW och Åsgård (som säger det samma) är helt rätt ute.

Jag hävdar forstättningsvis att du inte kan presentera nåt som överträffar åklagarens gärningsbeskrivning när du snarare ägnar dig åt extrem verbal ordsallad istället för att trovärdigt förankra det du påstår.

Som grädde på moset så sitter äcklet i Norrtälje i behov av hjälp för sexuellt våld.
Förklara varför även risbedömningen från psykologer et al anser han är i behov av behandling för sexuellt våld när du svamlar om hämnd. Ännu en del som stärker domslut: Mord med sexuellt motiv.

Hahahaha. Ja du - jag har medvind. Enig tingsrätt, enig Hovrätt, avslag HD och behov av behandling för sexuellt våld. Utifrån ÅKs gärningsbeskrivning.

Hur går det för din del? Händer det nåt? Lyckas du övertyga nån tror du?

Självklart så kan inte varken diagnos för parafili sättas av domstolen och om han fått nån vet ingen.
Så länge han tiger så handlar det om just sannolikhet - ett begrepp som du inte tycks begripa dig på överhuvudtaget.

Men för min del är det ärligt skit det samma:

Huvudsaken är att svinet är dömd och ska utvisas och det står inte och faller med motiv.
Men sexualsadist är han - sanna mina ord.
Ja, visst fan är han. Och det är inget antagande blott utan ett konstaterat faktum.
Leif GW:
Citat:
- Om han anses skyldig kan påföljden bara bli livstid. Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...sadist-1.11846

Elisabeth Kwarnmark, psykolog och psykoterapeut som har en del att göra med
just grova sexualbrottslingar:
Citat:
- Det handlar om ett sexualsadistiskt mord och där är det ju, det som är kännetecknande för det är ju att gärningsmannen blir sexuellt upphetsad, erotiskt laddad av att utsätta offret för lidande - det behöver alltså inte vara en direkt sexuell handling med penetrering och så.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857

Två röster i raden av dem som yttrat sig om mordets så uppenbara sexualsadistiska karakär.

Mordet på Lisa Holm kommer att gå till svensk kriminalhistoria som verket av
en sexualsadistiskt störd gärningsman.
Och det oavsett hur väldans duktigt några motsträviga små alternativsjälar ligger i och har sig.
Folk som tror sig veta bättre... Och spyr upp teorier om hämnd, rånmord, planteringar
och komplott men har nada faktamässig uppbackning för någotdera.
Låt de för all del hålla på som de gör men med tanke på att fallet är rättsligt avslutat
och mördaren inburad sen en tid tillbaka för att avtjäna sitt livstidsstraff så borde man
kanske göra det i rätt tråd. Och det är väl knappast denna längre.
Folk som drömmer om en resning i fallet kommer definitivt aldrig att få se denna gå
i uppfyllelse. Den enda resning som Nerijus kommer i åtnjutande av är den han får varje
gång han återupplever sitt lustmord på Lisa vilket nog är ganska ofta.
Hade han inte åkt fast så hade han förmodligen haft livet av en ny tjej vid det här laget.
För när såna som honom med sin specialitet väl har börjat på så fortsätter det oftast.
Det visar utländska fall.
Senast redigerad av Grandioso 2016-07-23 kl. 21:59.
2016-07-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sicket svammel. Kognitivt bias. Det finns mycket information om hur han mördat Lisa och det finns teknisk bevisning som visar vägen till mjölkrummet som i sin tur har mängder.
Det är väldigt sällan du kommer med nåt konkret i dina halvmeter långa inlägg, ett fåtal meningar har bäring. Jag antar att du försöker kväva folk IRL, det är en rejäl svada om mestadels ingenting.

Vilket jävla mumbo jumbo. ÅK har snarare varit så konkret det går i ett rättsfall där gärningsman tiger och hävdar att motivet är sexuellt samt motiverar detta.
Dess innan har frågor om det kan vara sexuellt motiv ställts till sakkunnig gällande sexuellt mord och han utgår från hur mordet ser ut. Inte nån jävla statistik eller svammel om att det ska vara nåt mer vanligt förekommande motiv.

.... Dvs till skillnad från dig som helt saknar belägg för det du plockar rätt ur luften. Sannolikhet handlar sen om att kunna presentera och motivera trovärdigt - vilket du uppenbart är helt inkompetent då inte klarar av att presentera nåt trovärdigt förlopp eller motiv.

Jo då - det är väldigt lätt att räkna ut vart du befinner dig med tanke på bristfällig argumentation, bristfällig motivation, avsaknad av trovärdig beskrivning av förlopp, oförmåga att förstå sannolikhetsbedömningar. Parallellt med din hysteri att dementera sexuellt motiv och parafilier.

Jag hävdar följande utifrån två eniga domslut: Motivet är sexuellt.
Jag hävdar följande utifrån sakkunnigutlåtande från professor och expert på sexuellt våld: Det pekar med full hand mot sexuell sadism som motiv med tanke på att hon är strypt, hängd, invirad i silvertejp och med blottat kön och bröst.

Jag hävdar att GW och Åsgård (som säger det samma) är helt rätt ute.

Jag hävdar forstättningsvis att du inte kan presentera nåt som överträffar åklagarens gärningsbeskrivning när du snarare ägnar dig åt extrem verbal ordsallad istället för att trovärdigt förankra det du påstår.

Som grädde på moset så sitter äcklet i Norrtälje i behov av hjälp för sexuellt våld.
Förklara varför även risbedömningen från psykologer et al anser han är i behov av behandling för sexuellt våld när du svamlar om hämnd. Ännu en del som stärker domslut: Mord med sexuellt motiv.

Hahahaha. Ja du - jag har medvind. Enig tingsrätt, enig Hovrätt, avslag HD och behov av behandling för sexuellt våld. Utifrån ÅKs gärningsbeskrivning.

Hur går det för din del? Händer det nåt? Lyckas du övertyga nån tror du?

Självklart så kan inte varken diagnos för parafili sättas av domstolen och om han fått nån vet ingen.
Så länge han tiger så handlar det om just sannolikhet - ett begrepp som du inte tycks begripa dig på överhuvudtaget.

Men för min del är det ärligt skit det samma:

Huvudsaken är att svinet är dömd och ska utvisas och det står inte och faller med motiv.
Men sexualsadist är han - sanna mina ord.
Kognitivt bias, har du lärt dig ett nytt ord som du nu ska spamma tråden med? Du läser för mycket och förstår alldeles för lite.

Nej det finns inte mycket information om hur han mördat Lisa. Hon har ett snöre runt halsen och kan vara hängd eller stypt och riktigt var vet man inte heller. Det finns inget erkännande och berättelse om hur detta mord egentligen gick till och vad motivet var. Tejpens funktion vet vi inte något om mer än att det tydligen sätter igång konstiga fantasier hos en del i tråden. NB har ingen historia av sexuellt våld eller visat något större intresse för sadistiskt våld, det finns inga bilder eller filmer som han medvetet sparat. Dina sakkunnigutlåtande experter kommenterar polisens och åklagarens uppdiktade verson av vad dom tror att "bevisen" betyder. Dom har aldrig träffat NB eller tagit del av hans historia. Åklagaren har satt ihop en verson som han tycker verkar bra och den köper domstolen i brist på andra vettiga förklaringar. DNA-fynden köper dom också eftersom tron på det idag är så pass stark inom rättsväsendet (inte konstig för det gör ju saker och ting bra mycket billigare). Att polisen eller någon kan ha ett finger med i DNA-spåren köper dom inte eftersom domstolen måste lita på polisen och anse att dom är helt felfria så länge inte motsatsen kan bevisas och rimligt tvivel försvinner då helt. Domen är ur den synvinkeln korrekt men det är många frågetecken och ändras synen på DNA i framtiden så blir det "intressant".
2016-07-23, 22:00
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det vi disskuterar för tillfället är motivet. Sannolikheten kring det.
[--//--]
Vissa mordfall rymmer ett närmast osannolikt motiv, händelseförlopp, med en närmast osannolik GM - avseende brottets art. Den biologiska pappan till M*x och S*ga i Arboga var en naturlig (sannolik) kandidat att initialt misstänka i Arbogafallet. Han satt häktad en tid men friades rättmätigt senare från misstankar. Det var Schürrer som slutligen dömdes. Bara det, om vi nu diskuterar sannolikheter - hur sannolikt är det att ett ex till en styvpappa vilken den dömda tidigare haft en relation med, skrider till verket att slå ihjäl två små barn samt deras mor? Vapen: en hammare! (Nu lyckades Emm*, svårt skadad, överleva attacken). Nästan totalt osannolikt.
Citat:
Åter igen motivet är det vi disskuterar. Är det sannolikt att NB har en så otroligt ovanlig sexuell störning och att han, av ren slump, tog tillfället i akt att utagera denna mycket mycket ovanliga sexuella störning på den mycket knappa tid som fanns?

Är detta sannolikare än andra motiv?
Ja, detta mord är så osannolikt att det troligen inte hänt? Men det låter bra att du indirekt dementerar "planteringsteorier" mm., även fast jag inte noterat att du lägger två strån i kors då Sudharma, Moppomil och Megatant etc visar på sina tirader i tråden. Håller du med dem i mångt och mycket? Dina ickesvar gentemot dessa tolkar jag som ett "tyst medgivande". Där det viktigaste är att NB får sin röst hörd. Gentemot alla "åklagarkramare".
[--//--]
Citat:
Jag hatar däremot myndighetsutövan som inte sker på ett korrekt och rättssäkert sätt. Jag håller varken poliser, dommare eller socialsereterare om ryggen pga lojalitet eller annat. Jag vill leva i ett rättssäkert sammhälle där man kan lita på både polis och militär. Att vara kritisk till utredningen kan man alltså se som en kärlek till sina medmänniskor och rättsstaten som institution och inte som något hat till eller mot något som du vill ha det till.
Så nobelt. Men du vet att rättssäkerheten går åt två håll? Det är fint att tänka på dem som blir dömda, men det måste vägas mot intresset för dem som drabbas av brotten också. Jag har skrivit det förr - om det skulle krävas 100-procentiga bevis för att döma till ansvar i brottsfall, skulle det innebära att alltför många skyldiga går fria. Skrev detta i en annan tråd, där frågan om rättssäkerheten var på tapeten: (Quarrel valde att inte svara, konstigt va?)
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
För den som stirrar sig blind på rättssäkerheten med exklusiv omtanke om den tilltalade och söker hundraprocentiga bevis (videobevisning på bar gärning, erkännande, DNA m.m.) - går miste om myntets lika ofrånkomliga som smärtsamma baksida. Dvs. att man med alltför höga beviskrav tvingas släppa alltför många banditer för att det skall anses rättssäkert för den rekorderliga delen av befolkningen. De största förlorarna är de nära anhöriga och brottsoffren. Hur många mördare vill du ha lösa i samhället före det att en oskyldig råkar bli dömd felaktigt? 10, 100, 10 000, kanske fler? Svåra frågor.
Har du någon siffra, jag gav några exempel. Skulle du nöja dig med 10 friade mördare framför en felaktigt dömd? 50, 1000? Väg in kärleken till dina medmänniskor så borde det vara lätt att ta fram en siffra.
2016-07-23, 22:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Är det din omskrivning av ett jakande svar på att det är sannolikare med ett annat motiv än det sexualsadistiska motivet som säger att NB lider av en störning som yttrar sig i att han vill se hur blottade könsorgan beteer sig under hägning?

Du menar att han lider av det trots att det är mycket osannolikt?

Det är ingen omskrivning av någonting. Det är du som drar slutsatser i frågor du ställer som är enligt din personliga uppfattning om händelseförloppets skeende. Och hur NB fungerade i den specifika situationen. Om detta vet du och ingen annan ett dyft.

Citat:
Du verkar inte hänga med i tanken här. Vem har påstått att det skulle vara någon annan än den baltiska trion som ville åt caféts miljoner innan hemfärd till baltikum?

Det finns ju en och annan härinne som påstår det som du säkert känner till. Att du tydligen inte är en av dom är ju i alla fall upplyftande. Jo NB har ju fixat inne på caféet tidigare. Men några miljonbelopp tror jag inte han hade i tanke att caféet omsatte. Skulle han för övrigt ta risken att råna sin arbetsgivares egendom? Däremot möjligen kaffekoppar tidigare (men det är en annan historia)

Citat:
Ove är Julias pappa. Julia åkte också moppe.

Julia åkte också moped ja. Och var 15 år vid tillfället. Hoten var flera år gamla. Men visst.

Citat:
Hur lång tid tog det innan någon började gräva i Quickfallet? Hur lång tid tog det innan någon började gräva i da Costa fallet?

Du verkar dock gissa och feltolka mina intentioner eller vad jag skriver om. Att vara kritisk är att tjäna rättssamhället. Att ifrågasätta och granska.

Jag hävdar att utredningen inte känns rättssäker. Det är inte samma sak som att hävda att fel man är dömd. Förstår du skillnaden?

Ifrågasätt på du. Ingen hindrar dig. Jag förstår bara inte vad du tror det ska leda till genom att sitta och beklaga sig över svensk polis och rättsväsende på ett anonymt internetforum. Varför inte göra något mer "rejält" i sammanhanget?

Citat:
Du uttrycker dig spydigt när du försöker insinuera att sannolikheten för att det du tycker och tänker är hög men det andra tycker och tänker (som inte är samma sak som du tycker och tänker) är låg.

Ändå verkar du vara anhängare till ett motiv som är så osannolikt att det nästan inte finns. Hur kan man då vara negativt inställd till andra motiv och händelseförlopp som är mer sannolika?

Att sedan uttrycka sig om "sensationsjournalistik i sin vidrigaste form" och samtidigt sitta och försvara och förhärliga skribenter som så till den milda grad vätrar sig i sensation i än vidrigare form att man har svårt att förstå varför utan att dra slutsatsen att de gör det för sin egen tillfredställelses skull blir ju nästan komiskt. Tragikomiskt i detta fall.

Edit; Jag noterar även att ditt svar inte innehåller någon länk eller någon hänvisning till fakta kring det du påstår. Kanske bara en miss och oskyldigt förbiseende? För inte skarvar väl du med sanningen?

Tycker du själv att GP:s publicering var nödvändig för allmänintresset? Låt höra. Om Lisa hade varit inspärrad och dödats pga artikelns publicering, hade det varit värt det? Tur dock att NB "tog" fel tjej då han inte i sina vildaste fantasier kunde föreställa sig det stora sökpådraget.

Du menar att ovanliga mord kan inte existera just för att de är extremt ovanliga? 1 av 1000 hängningar är mord som en numera avstängd skribent ältade in absurdum. Den statistiken gäller för Sverige. Samma förhållningssätt måste gälla övriga delar i mordet som sådant. Ovanligt i Sverige ja, men hur ser det ut för övriga Europa och framför allt Litauen (Flest interner per capita i Europa efter Ryssland).

Jag har följt tråden sedan starten. Fortfarande ser jag ingen som "vältrat sig i sensationer för sin egen tillfredsställelses skull". Men man läser och ser väl det man vill se antar jag. Du lär väl aldrig ändra ståndpunkt i frågan och du lär nog inte få över någon på din sida i alla fall så varför fortsätta älta detta?

(Jo det vältrades i groteska ordalag förra sommaren och tidiga hösten innan FUP släpptes. Då hade flera "säkra källor" på att Lisa var styckad. DET vältrades det i till den milda grad och många härinne såg märkligt nog inget konstigt i detta. Det bars ju ut papperspåsar från byssjan och annorstädes minsann)
Senast redigerad av katw 2016-07-23 kl. 22:18.
2016-07-23, 22:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
DNA-fynden köper dom också eftersom tron på det idag är så pass stark inom rättsväsendet (inte konstig för det gör ju saker och ting bra mycket billigare). Att polisen eller någon kan ha ett finger med i DNA-spåren köper dom inte eftersom domstolen måste lita på polisen och anse att dom är helt felfria så länge inte motsatsen kan bevisas och rimligt tvivel försvinner då helt. Domen är ur den synvinkeln korrekt men det är många frågetecken och ändras synen på DNA i framtiden så blir det "intressant".

Du har fortfarande inte bevarat detta:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Eller är frågorna för svåra för dig?

Synen på DNA kommer inte ändras i vår livstid så du får väl fortsätta ligga sömnlös på nätterna och begrunda NB:s öde.
2016-07-23, 22:11
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Jag hävdar att utredningen inte känns rättssäker.

Vad är det som du tror att man ska kunna gräva fram i så fall?
Och vem är det som ska börja gräva i fallet med sexualsadisten Nerijus.
Fallet är ju avslutat sedan länge om du inte har märkt det.
Ska det tjäna rättssamhället måste man väl ha den rätta kompetensen
för att granska och ifrågasätta.
Vilket är ditt specialområde som ger dig den rätta kompetensen?
Är du kurskamrat med Leif GW eller vad grundar du dina ifrågasättanden på?
Senast redigerad av mrfix 2016-07-23 kl. 22:52.
2016-07-23, 23:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
[--//--]
Vissa mordfall rymmer ett närmast osannolikt motiv, händelseförlopp, med en närmast osannolik GM - avseende brottets art. Den biologiska pappan till M*x och S*ga i Arboga var en naturlig (sannolik) kandidat att initialt misstänka i Arbogafallet. Han satt häktad en tid men friades rättmätigt senare från misstankar. Det var Schürrer som slutligen dömdes. Bara det, om vi nu diskuterar sannolikheter - hur sannolikt är det att ett ex till en styvpappa vilken den dömda tidigare haft en relation med, skrider till verket att slå ihjäl två små barn samt deras mor? Vapen: en hammare! (Nu lyckades Emm*, svårt skadad, överleva attacken). Nästan totalt osannolikt.

Motivet i detta fall är just hämnd. Ett motiv som föreslagits som långt mer sannolikt än det sexualsadistiska motiv som föresalgits i LH fallet. Du skjuter dig själv i foten genom att ta upp detta motiv.

Att GM dessutom haft en relation till offren, visserligen via proxy då det är hennes ex hon egentligen vill skada men ändå en relation och är inte okänd för den drabbade. Också en ganska sannolik sak vid mordfall.

Citat:
Ja, detta mord är så osannolikt att det troligen inte hänt?

Åter igen så är det motivet vi diskuterar. Inte ifall mordet inträffat eller inte. Inte vem som är skyldig eller inte utan just motivet. Är NB en sexualsadist vars högsta önskan alltid varit att se hur blottade kön beter sig under hägning eller var hans motiv mer simpla och mer sannolika.

Citat:
Men det låter bra att du indirekt dementerar "planteringsteorier" mm., även fast jag inte noterat att du lägger två strån i kors då Sudharma, Moppomil och Megatant etc visar på sina tirader i tråden. Håller du med dem i mångt och mycket? Dina ickesvar gentemot dessa tolkar jag som ett "tyst medgivande". Där det viktigaste är att NB får sin röst hörd. Gentemot alla "åklagarkramare".
[--//--]

Jag tycker det är sunt att ifrågasätta otydligheter och sånt man anser att det ligger något fuffens bakom. Jag har många gånger hävdat att det jag ser är lathet, genvägar och ett mindre bra utredningsarbete som i stort sett endast lutar sig mot DNA. Jag förespråkar inga planteringsspår men tycker skribenterna du nämner har full rätt att föra fram sina åsikter. De har många gånger intressanta synvinklar, vilket man inte kan säga så ofta om falangen "åklagarkramare", alternativt "sexualsadisterna" som jag kallar dem då det verkar vara det viktigaste man vill föra fram och diskutera.

Citat:
Så nobelt. Men du vet att rättssäkerheten går åt två håll? Det är fint att tänka på dem som blir dömda, men det måste vägas mot intresset för dem som drabbas av brotten också. Jag har skrivit det förr - om det skulle krävas 100-procentiga bevis för att döma till ansvar i brottsfall, skulle det innebära att alltför många skyldiga går fria. Skrev detta i en annan tråd, där frågan om rättssäkerheten var på tapeten: (Quarrel valde att inte svara, konstigt va?)
Har du någon siffra, jag gav några exempel. Skulle du nöja dig med 10 friade mördare framför en felaktigt dömd? 50, 1000? Väg in kärleken till dina medmänniskor så borde det vara lätt att ta fram en siffra.

Din logik haltar i ditt anförande. Eller så har du någon slags fascistisk inställning till rättvisa och rättssäkerhet. Det spelar ingen roll om oskyldiga döms så länge nätet man kastar är brett nog så fångar man säkert en skyldig fisk?

Eller är du mer för att man ska kunna bevis att man är oskyldig om man anklagas. Sk omvänd bevisbörda?

Ett rättssäkert samhälle så döms ingen oskyldig. Principen hellre fria än fälla gäller på gott och ont.

Du ger mig ett val att välja. Då väljer jag att alla skyldiga blir dömda och ingen oskyldig döms. Då har vi ett perfekt rättssamhälle. Vore det en dålig sak?
2016-07-23, 23:33
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Det är ingen omskrivning av någonting. Det är du som drar slutsatser i frågor du ställer som är enligt din personliga uppfattning om händelseförloppets skeende. Och hur NB fungerade i den specifika situationen. Om detta vet du och ingen annan ett dyft.

Bravo! Det är just min poäng. Varför spekulera i långsökta sexualsadistiska motiv då?

Citat:
Det finns ju en och annan härinne som påstår det som du säkert känner till. Att du tydligen inte är en av dom är ju i alla fall upplyftande. Jo NB har ju fixat inne på caféet tidigare. Men några miljonbelopp tror jag inte han hade i tanke att caféet omsatte. Skulle han för övrigt ta risken att råna sin arbetsgivares egendom? Däremot möjligen kaffekoppar tidigare (men det är en annan historia)

Jag för en argumentation. Jag tror varken det ena eller det andra.

Citat:
Julia åkte också moped ja. Och var 15 år vid tillfället. Hoten var flera år gamla. Men visst.

Den kluvna tungan tog mycket passande upp ett motiv där skada på anhöriga användes som medel för hämnd.

Citat:
Ifrågasätt på du. Ingen hindrar dig. Jag förstår bara inte vad du tror det ska leda till genom att sitta och beklaga sig över svensk polis och rättsväsende på ett anonymt internetforum. Varför inte göra något mer "rejält" i sammanhanget?

Vad jag förstår är detta den mest lästa tråden i Flashbacks historia. Att uttrycka sin åsikt här torde iaf garantera att någon läser dem. Vad jag sedan gör "IRL" vet du ju inte något om.

Citat:
Tycker du själv att GP:s publicering var nödvändig för allmänintresset? Låt höra. Om Lisa hade varit inspärrad och dödats pga artikelns publicering, hade det varit värt det? Tur dock att NB "tog" fel tjej då han inte i sina vildaste fantasier kunde föreställa sig det stora sökpådraget.

Jag läser inte tabloidpressen så jag tycker självklart inte något de publicerar har något värde för mig. Jag komenterade ditt sätt att se på saken. Det var motsägelsefullt. Jag läser inte tabloidpressen eller de mer spekulativa fantasifulla skribenterna här på Flshback. Stringent.

Citat:
Du menar att ovanliga mord kan inte existera just för att de är extremt ovanliga? 1 av 1000 hängningar är mord som en numera avstängd skribent ältade in absurdum. Den statistiken gäller för Sverige. Samma förhållningssätt måste gälla övriga delar i mordet som sådant. Ovanligt i Sverige ja, men hur ser det ut för övriga Europa och framför allt Litauen (Flest interner per capita i Europa efter Ryssland).

Du hakar fortfarande upp dig på mordet i sig. Jag pratar om motivet. Det är ovanligt med hägning som mordmetod. De allra flesta av dem är mord som försöker få det att seut som självmord. Jag pratar om det mycket ovanliga motivet, kombinerat med det mycket ovanliga mordsättet. Att mörda genom hängning för man vill fantisera om hur offter lider under silvertejp samtidigt som man vill studera hur offrets blottade kön beter sig under hängningen. Det är ovanligt. Kan du ens ge en siffra i promille hur många gånger det hänt under tiden silvertejp existerat här på jorden?

Citat:
Jag har följt tråden sedan starten. Fortfarande ser jag ingen som "vältrat sig i sensationer för sin egen tillfredsställelses skull". Men man läser och ser väl det man vill se antar jag. Du lär väl aldrig ändra ståndpunkt i frågan och du lär nog inte få över någon på din sida i alla fall så varför fortsätta älta detta?

En retorisk fråga?

Tror du din argumentation kommer vinna många som inte redan har samma uppfattning som du över till "din sida"?
2016-07-24, 00:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Bravo! Det är just min poäng. Varför spekulera i långsökta sexualsadistiska motiv då?

Nu läste du dåligt igen. Du skriver: (jag är vänlig nog att radera bort dina stavfel) "hur offer lider under silvertejp samtidigt som man vill studera hur offrets blottade kön beter sig under hängningen." Det är din tolkning om det hela fortfarande. Hur vet du att det var just detta som NB ville utforska? Det är du som hävdar att det är långsökt. Många håller inte med dig i din åsikt. Du får nog svälja den lilla förtreten hur svårt än det verkar vara.

Citat:
Jag för en argumentation. Jag tror varken det ena eller det andra.

Bravo! För vad du tror har ingen betydelse. (För att citera en avstängd megapostare)
Men ska man föra en argumentation kanske det är klädsamt med trovärdiga argument också?

Citat:
Den kluvna tungan tog mycket passande upp ett motiv där skada på anhöriga användes som medel för hämnd.

Okej? Och det verkar trovärdigt tycker i just det här fallet tycker du?

Citat:
Vad jag förstår är detta den mest lästa tråden i Flashbacks historia. Att uttrycka sin åsikt här torde iaf garantera att någon läser dem. Vad jag sedan gör "IRL" vet du ju inte något om.

Helt rätt. Du kanske har ett riktigt "scoop" på gång. Vi väntar med spänning.

Citat:
Jag läser inte tabloidpressen så jag tycker självklart inte något de publicerar har något värde för mig. Jag komenterade ditt sätt att se på saken. Det var motsägelsefullt. Jag läser inte tabloidpressen eller de mer spekulativa fantasifulla skribenterna här på Flshback. Stringent.

Okej. Du svarade inte direkt på frågan. Ett litet värde verkade ju tabloiduppgiften dock ha i dina ögon/öron då du tog upp det tidigare i dag.

Citat:

Du hakar fortfarande upp dig på mordet i sig. Jag pratar om motivet. Det är ovanligt med hägning som mordmetod. De allra flesta av dem är mord som försöker få det att seut som självmord. Jag pratar om det mycket ovanliga motivet, kombinerat med det mycket ovanliga mordsättet. Att mörda genom hängning för man vill fantisera om hur offter lider under silvertejp samtidigt som man vill studera hur offrets blottade kön beter sig under hängningen. Det är ovanligt. Kan du ens ge en siffra i promille hur många gånger det hänt under tiden silvertejp existerat här på jorden?

Nej jag har ingen siffra på det. Men återigen så behövde inte NB:s intention vara att han just ville se hur ett offers blottade kön under hängning beter dig. Det är din uppfattning bara. Men ta med dig gänget som ska till Norrtälje och försök att fråga. sisotalo är ju språkbegåvad och kan leda er rätt.

Citat:
En retorisk fråga?

Tror du din argumentation kommer vinna många som inte redan har samma uppfattning som du över till "din sida"?

Jag har inget intresse av vinna över någon. Men det är intressant att det är bara du och ett fåtal till som tycker folk "vältrar" sig i sensationer. Är ni så mycket intelligentare än oss övriga eller hur ligger läget till?
Senast redigerad av katw 2016-07-24 kl. 00:08.
2016-07-24, 07:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
..Det är därför det är direkt stötande att vissa skribenter helt uppenbart "går i gång" på "murder porn" och att skriva så fantasifulla och "smaskiga" inlägg som möjligt.
Det verkar som att DU är den ende som rejält ”går i gång” på beskrivningarna av sexualsadismen i fallet. Övriga anser nog att detaljerna som framkommit om mordets karaktär är riktigt vidriga och makabra. Det man diskuterar är ju den sammanlagda bevisningen i fallet, bevisningen och bedömningen och för de allra flesta är det väldigt uppenbart att sexualsadism är grunden till gärningen. DÄRFÖR diskuterar man motivet, endast en dåre kan utesluta de uppenbara sexualsadistiska detaljerna och istället ropa på statistik. Så fungerar det inte när man gör sannolikhetsbedömningar, man måste utgå från vad som finns – DET som påverkar utgångsläget bedömningen.
Finns det något i mordet som tyder på att det INTE skulle vara ett sexuellt motiv, att det INTE skulle vara ett sexualsadistisk ”tema”?
Tror du att det är vanligare att sexualsadistiska mördare skyltat innan med att de är sexualsadister eller är det vanligare att de försökt att dölja det, vad tror du?
Diskussionen om sexualsadism handlar ju mera om den sammantagna bedömningen av handlingen och motivet. I bland måste man kunna diskutera även jävligt obehagliga saker för att man vill försöka förstå.
Förresten, dina egna ”murder porn”- inlägg liknar inget annat. Är riktigt ruskiga beskrivningar av hur en sexualsadist kan tänkas tänka och känna och nu upprepat ett flertal gånger. Är också uttryckt på sånt sätt jag inte läst förut.
Var har du fått det ifrån?
Citat:
.. Hämd som motiv för mord är säkerligen inte det vanligaste av motiven men det är ofantligt mer sannolikt än en sexuell parafili som går ut på att man vill hänga någon för man tänder sexuellt på att göra det. Att se dem dö via hängning. Att se offrets lidande. Möjligtvis vill man samtidigt titta på det blottade könsorganet och se hur det reagerar under hägningen. Blicken kanske flackar mellan det blottade könet och offrets ansikte när det dör. Hur man tänker sig ansiktsuttrycken av ångest under tejpen. Mycket mycket ovanlig parafili. Grav störning om du frågar mig.
”Titta på det blottade könet och se hur det reagerar under hängningen”. Detta låter vidrigt. Har aldrig läst någonstans att det skulle vara därför en sexualsadist blottar offrets kön, för att ”se hur det reagerar”? Vad har du fått det ifrån, har du källa eller är det fantasier?
Och ”blicken kanske flackar mellan det blottade ansiktet och könet”, ”hur man tänker sig ansiktsuttrycken av ångest under tejpen” - det här var riktigt otäckt beskrivet...
Du har tidigare stoltserat med att du inte anser att psykologi och psykiatri ska räknas som vetenskap, hur kan det då komma sig att du kan målar upp dessa otäcka sexualsadistiska detaljer? Har du läst läst på, eller?
Citat:
IGEN, ”hur blottade könsorgan beter sig under hängning” (rättar din felstavning).
Var får du det här ifrån?
Citat:
Åter igen så är det motivet vi diskuterar. Inte ifall mordet inträffat eller inte. Inte vem som är skyldig eller inte utan just motivet. Är NB en sexualsadist vars högsta önskan alltid varit att se hur blottade kön beter sig under hägning eller var hans motiv mer simpla och mer sannolika.
IGEN. ”Är NB en sexualsadist vars högsta önskan alltid varit att se hur blottade kön beter sig under hängning”????
2016-07-24, 07:10
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Motivet i detta fall är just hämnd. Ett motiv som föreslagits som långt mer sannolikt än det sexualsadistiska motiv som föresalgits i LH fallet. Du skjuter dig själv i foten genom att ta upp detta motiv.
Gällande fallet LH. Ett något udda sätt att "hämnas", tycker du inte? Dra upp kläder upptill, dra ned kläder nedtill. Linda silvertejp runt huvudet. Tycker omständligheterna i skicket LH återfanns talar sitt tydliga språk. Min poäng då jag tog upp Arboga-fallet var att det inte alltid går att se till vem som vanligen är den skyldige (inom familjen/nära relation) - utan att det ibland är en närmast osannolik GM. Tyskan var sas. en perifer bekantskap till offren.
Citat:
Åter igen så är det motivet vi diskuterar. Inte ifall mordet inträffat eller inte. Inte vem som är skyldig eller inte utan just motivet. Är NB en sexualsadist vars högsta önskan alltid varit att se hur blottade kön beter sig under hängning eller var hans motiv mer simpla och mer sannolika.
"Motiv är en njutning för överklassen", citat LGWP. NB är granskad, dömd, utrustad med en enkelbiljett till Litauen. Men det råder sannolikt en sexuell drivkraft bakom mordet, eller tror du verkligen att iscensättandet/arrangemanget var ett utslag av hämnd? Då får du nog vässa dina intellektuella fattningsgåvor något. Det hade väl varit tillräckligt med omfattande knivhugg om motivet varit att hämnas någon/något. Ett par skott i huvudet. Strypning. Hammare.
Citat:
Jag tycker det är sunt att ifrågasätta otydligheter och sånt man anser att det ligger något fuffens bakom. Jag har många gånger hävdat att det jag ser är lathet, genvägar och ett mindre bra utredningsarbete som i stort sett endast lutar sig mot DNA. Jag förespråkar inga planteringsspår men tycker skribenterna du nämner har full rätt att föra fram sina åsikter. De har många gånger intressanta synvinklar, vilket man inte kan säga så ofta om falangen "åklagarkramare", alternativt "sexualsadisterna" som jag kallar dem då det verkar vara det viktigaste man vill föra fram och diskutera.
Jag nekar ingen att framföra sina åsikter, inte alls. Jag har noterat att du i uppskattningsvis till minst 99 % går i polemik med "åklagarkramare", och inte alls diskuterar med de (övriga) postare du anser "har full rätt att framföra sina åsikter", och enligt dig dessutom har "intressanta synvinklar".

Men du har troligen motiv att låta dem hållas, hur absurda insinuationer de än lyckas plita ned i sina inlägg. Jag har inte sett dig reagera över tankar/inlägg om ondsinta militärer, en suspekt fader till den mördade, självmordshypoteser, planteringshypoteser m.m. Återigen - det viktiga för dig verkar vara att gnälla över faktumet att NB är dömd - och allt ifrågasättande av detta faktum blir som njutning för dig att läsa om?
Högst troligt var motivet sexuellt betingat. Men det var en serie omständligheter som gjorde att just NB blev dömd. Det vill till att förakta bevisningen för att med hävd påstå att balten skulle vara oskyldigt dömd.
Citat:
Din logik haltar i ditt anförande. Eller så har du någon slags fascistisk inställning till rättvisa och rättssäkerhet. Det spelar ingen roll om oskyldiga döms så länge nätet man kastar är brett nog så fångar man säkert en skyldig fisk?

Eller är du mer för att man ska kunna bevis att man är oskyldig om man anklagas. Sk omvänd bevisbörda?
Nu tar du till brösttoner som är oberättigade, kanske känner du dig trängd? Jag menar att rättstillämpningen någonstans måste baseras på en gränsdragning, eller rimligt tvivel som den kommit att kallas i dessa sammanhang. Det går inte att kräva 100-procentig bevisning för att fälla, av orsaker jag nämnde i mitt förra inlägg. Det skulle inte vara rättssäkert!
Citat:
Ett rättssäkert samhälle så döms ingen oskyldig. Principen hellre fria än fälla gäller på gott och ont.

Du ger mig ett val att välja. Då väljer jag att alla skyldiga blir dömda och ingen oskyldig döms. Då har vi ett perfekt rättssamhälle. Vore det en dålig sak?
Visst, hellre fria än fälla. Jag håller med. Men var går gränsen? - En fråga du likt postaren Quarrel valde att glida undan. Hur många mördare ska frias (pga att brottet inte går att bevisa med "live-filmning", DNA, erkännande samt vittnesiakttagelser etc) - innan en oskyldig hamnar i fängelse. Är det acceptabelt med 1, 5, 10, 25, 50, 100, 500, 1 000 eller 10 000? Och på vilket sätt är den siffran du kommer fram till ett tecken på "en kärlek till dina medmänniskor"? Kärleken måste väl räcka också till mordoffren och deras anhöriga, och inte bara till överbevisade (inom ramen för rimligt tvivel) mördare.
Senast redigerad av KluvenTunga 2016-07-24 kl. 07:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in