Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det är ett bra beslut att sluta svara när man inte har något svar.
Obesvarad sannolikhetsbedömning gjorde jag här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Varken kringbevisning eller helhet utesluter den rimliga förklaringen att NB hittade Lisa död, förgrep sig på kroppen och undanröjde den. Förklaringsbördan gjorde att han dömdes, och en förklaring till varför han inte förklarade sig gav jag här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Trots att så många är övertygade om NB:s skuld har ingen lyckats presentera ett enda bevis för att NB begått mer än brott mot griftefriden. Hur kan det komma sig? Går alla på magkänsla?
Jag ska bara be att få tala om att det finns absolut inget "rimligt" alls över den förklaringen.
Att du kan tycka det säger väl en hel del.
Sen det andra: du undvek inte oväntat att svara på frågan jag ställde tidigare:
Citat:
Än en gång vill jag veta vad det är som du tycker dig behöva i bevisväg för att
kunna övertygas om mannens skuld till Lisas död också?
Du måste ju rimligen ha en föreställning om det som saknas för att kunna så bergsäkert
hävda det du gör.
Du vill ha "bevis" för att vederbörande mördat också.
Nå, vad skulle detta bevis kunna bestå i då? Försök nu svara på detta.
Du har sagt att du kräver inte vittnen till mordet eller att det ska ha varit fångat på film.
Vad är det du kräver då för att övertygas?
Undvik nu inte frågan igen utan konkretisera dig. Ange exakt vad som behövs för att
visa att NB haft ihjäl Lisa?
Kan du inte det så är det bara nonsens du kommer med. Det blir bara absurt trams.
Rena aspergerfasonerna.
En flicka hittas brutalt mördad i ett skåp med sina intima delar blottade. Igentejpad och
skändad. Behandlad som skräp där hon låg intryckt i ett trångt klädskåp cirka 2 km
från där hon dödats i en tillbyggnad till en anskrämlig gammal lada.
Kl. 18.26 sker en fickringning. Sista gången en pappa får höra sin dotters röst.
En minut dessförinnan ses en man komma ut från ladan. En bil står där utanför.
Precis allt talar för att den mannen är identisk med Nerijus Bilevcius och att han här vid
observationen av honom avser att inleda det som strax ska sluta med ett av de mest
bestialiska och omskakande mord som begåtts på mången år i landet.
Ni får ursäkta honom för att han inte lät alla tvivlare se på när han utförde själva överfallet och mordet för att kunna övertygas om att han dödat.
Vi andra som inte tvivlar ett ögonblick på hans skuld till det vidriga lustmordet
har inte det kravet utan nöjer oss med att använda oss av vårt sunda förnuft, gör
en rimlig sannolikhetsbedömning och landar i en enda möjlig slutsats: den som har avsatt
alla dessa spår på snören som använts vid dödandet, blodspår uppe på röret, blod på
insidan av byxlinningen på de tighta jeansen och allt i övrigt av avsättningar som skett,
är också den som är skyldig till att ha tagit denna unga flickas liv.
Det är att resonera rimligt. Att försöka lyfta av NB skulden till att ha mördat, det
däremot är allt annat än sunt och rimligt. Det vittnar inte direkt om någon sanningslidelse.