Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Det finns rättigheter som Europakonventionen garanterar och det är rättvis rättegång.
Nationella domstolar är skyldiga att tillämpa Europakonventionen.
Om en stat inte gör det kan den dömas i Europadomstolen, om personen klagar över att staten inte har skyddat dennes rättigheter.
Sverige har ratifierat Europakonventionen och är en medlemsstat.
Naturligtvis måste den "Humanitära Stormakten" och den med "Allas lika värde" rätta sig efter Europadomstolen, när domen i Europa domstolen kommer.
Anser du att Sverige skall gå emot ett frikännande av Nerijus som kommer där och kan ses som garanterat med Litauisk advokat, som framför hans talan.
Vad är det i detta som du inte förstår?
Citat:
Varken EU-domstolen eller Europadomstolen är överinstanser till våra svenska domstolar och myndigheter. Därför går det inte att överklaga en svensk dom till dem, och de kan inte upphäva en dom eller ett beslut som fattats av en nationell myndighet eller domstol.
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Do...olar-i-Europa/
När du blir upplyst om vad det är som gäller, i både denna sak och andra, så uppträder du
exakt likadant varje gång. Du lyssnar inte och tar till dig av
FAKTA utan fortsätter
bara mala på med dina grova felaktigheter. Det är alltså precis som att tala till en vägg.
Fullkomligt meningslöst. Och ändå är man dum nog och försöker ibland likafullt...
Du låter antyda att NB inte fått en "rättvis" rättegång. Vilket givetvis är rena struntpratet.
Och likaså är förstås detta:
Anser du att Sverige skall gå emot ett frikännande av Nerijus som kommer där och kan ses som garanterat med Litauisk advokat, som framför hans talan?
Domen kommer alltså aldrig någonsin att bli upphävd hur mycket du än i sedvanlig
rättshaveristisk dårskap yrar på om det.
Upprepar:
Varken EU-domstolen eller Europadomstolen är överinstanser till våra svenska domstolar och myndigheter. Därför går det inte att överklaga en svensk dom till dem, och de kan inte upphäva en dom eller ett beslut som fattats av en nationell myndighet eller domstol.
Bara för att det råkar finnas ett par stycken knepiga figurer här, svårt vilseförda, som
gått förlorade i bisarra planterings- och komplottfantasier så får ju inte det något
genomslag i den reella verkligheten kring Nerijus Bilevicius....
Utgå inte från att domstolarna, svenska som internationella, består av en massa jurister
som diggar konspirationer och folk som smyger omkring och duttar andras blod och DNA på
brottsplatser...
Citat:
Ursprungligen postat av A1 HORNYLAD
Fortfarande vet vi inte vad som är NB:s incitament för att begära snarst möjliga förflyttning till Litauen. Om han har möjlighet att få resning genom att vädja till sin president, vore detta ett hett tips.
Kallare tips har väl inte setts till sedan i våras då någon föreslog mig att sätta någon
hundring på Falkenberg som segrare av årets fotbollsallsvenska...
Jag kan se Nero be om audiens hos Litauens kvinnliga president
Dalia Grybauskaitė
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litauens_president
Och följande lilla samtal utspelar sig:
"- Jo, fru president, jag är oskyldigt dömd i Sverige och vill nu ha resning.
- Jaha, på det viset. Ja, jag är ju rätt bra insatt i ditt fall och tycker nog inte att du
verkar vara särdeles oskyldig minsann till det du läggs till last. Det är en överväldigande
teknisk bevisning du har mot dig. Och en massa annat också. Vi blev upprörda här i landet
när vi fick veta vad som skett med den stackars flickan. MYCKET upprörda vilket vi
lät det svenska folket få veta om också.
- Jo, men det är en komplott mot mig förstår nådiga frun. Det är militärer och poliser
och gud vet allt som bestämt sig för att sätta dit stackars mig.
![Sad](https://static.flashback.org/img/smilies2/sad.gif)
Och dessa krafter
har planterat alla bevisen som finns. Tro mig allra käraste presidentskan.
- Men var det inte så att du bestämde dig slutligen för att skjuta skulden på din bror
eller fru? I den där resningsansökan? Som fick snabbt avslag.
- Mm...nja, jag fick ju ta och försöka med det. Det gick ju inte att lur...övertala juristerna
där borta att man planterat och haft sig. Trots en duktig kvinnlig advokat, tror hon hette
nånting med Ingrid Rönnbär eller nåt sånt.
- Nej, herr Bilevicius, du vädjar förgäves här. Du är skyldig som synden och jag hoppas att
du får sitta mycket, mycket länge här i fängelse.
Du har begått ett av de mest avskyvärda mord jag hört talas om.
Försök agera rakryggat och stå för vad du gjort åtminstone. Hos mig hittar du ingen
sympati. Så iväg med dig igen. Och kom aldrig tillbaka. Förresten - vem har inbillat
dig nåt så dumt så att det står i min makt att kunna ge dig resning? Jag eller någon annan här
kan inte på villkors vis upphäva någon dom som fattats i ett annat land. Är det den där
Rönnbär som slagit i dig detta vansinnigt korkade?
![Unsure](https://static.flashback.org/img/smilies2/unsure.gif)
Seså, avlägsna dig nu, din otäcking."
Och Nerijus får lomma iväg slokörad med två muskelpaket till fångvaktare bredvid sig.
En respektingivande rysk björnhund traskar efter och släpper inte "besökaren" med blicken
för ett enda ögonblick. Bara väntar på ett tillfälle att få visa vad han är mäktig...
Åter till helveteshålet i Vilnius...