2016-05-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Hmm undrar hur det kommer sig att Adriana inte nämnde något om att hennes Mobil-karta visade helt fel när hon tryckte in sin kart-knap, utan bara sa att hon direkt visade kart-mannen vägen till Medelplana?
Men det kanske kan funka ibland, ibland inte ?

Om hon varit välorienterad på bygden och vetat var Medelplana ligger hade hon nog använt pilen. "Här är du nu"-knappen. Fast ändå inte. Då hade hon bara tjoat "rakt fram bara". Nu var hon inte så välorienterad. (Ateljén i Skövde eller Lidköping?) Alltså kom aldrig pilknappen till användning.
2016-05-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan bara dras slutsatser via hur mordet ser ut, hans runkvanor ligger väl som god tvåa.
Motiv kommer aldrig vara primärt för ett domslut. Däremot vore det intressant att få reda på mer i hans bakgrund då det väl knappt finns nån som tror att han gått från noll till 100 vid 35 års ålder.
Det behöver inte vara mord utan kanske McDonaldtriaden?
Nåt sitter de nog och ruvar på i familjen, om inte annat än att de/nån ser nåt mönster retroaktivt.

Ps. Stort tack till er som uppskattat närvaron i tråden. Hann läsa innan det raderades. ♥

Ja familjen (=mamma) vet nog mer! Det tror jag oxå, men, men det är som det är. Nu är han i alla fall inom lås o bom i närmare 20 år! Förhoppningsvis längre...
2016-05-04, 18:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Om hon tar fram t.ex. Eniro eller google maps via mobilen - skulle den visa fel menar du?

Jag vet inte, men det var det intryck jag fick av x-pert's inlägg.
2016-05-04, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja familjen (=mamma) vet nog mer! Det tror jag oxå, men, men det är som det är. Nu är han i alla fall inom lås o bom i närmare 20 år! Förhoppningsvis längre...
Japp! Det är huvudsaken och jäkligt skönt. Jag tror dock det kommer pysa fram nåt framöver. Just för att han är inlåst. Folk har en tendens att våga mer då..

Jag tycker dock att media kan dra iväg och anstränga sig mer:
Uppväxt/barndomskamrater. Nån granne i byn hos morsan.
Skoltid/skolkamrater/lärare.
Nån avlägsen släktning som är mer villig att prata bortom järnringen?
Uppväxt hos mormor (intervjua vänner och grannar). Varför flyttade han?
Han sa sig jobbat som chaufför. Vart? Åt vem? Hur var han som arbetskamrat?
Varför avbröt han högskolestudierna?
Englandstiden. Vart bodde han? Han jobbade svart inledningsvis påstår han. Vart?
Red light district bör kollas upp..
Det här kan ge scoop.

Jag har ärligt aldrig sett nån så urkass grävande journalistik.
De har åkt till morsan. Till Irina. Till Irinas föräldrar.
.. Fullständigt vinklad information.
Hade det varit ett annat land så vore han kartlagd för länge sen.
Senast redigerad av develi 2016-05-04 kl. 18:44.
2016-05-04, 18:45
Medlem
Citat:
Japp! Det är huvudsaken och jäkligt skönt. Jag tror dock det kommer pysa fram nåt framöver. Just för att han är inlåst. Folk har en tendens att våga mer då..

Englandstiden. Vart bodde han? Han jobbade svart inledningsvis påstår han. Vart?
Det här kan ge scoop.

Absolut, håller med, väldigt konstigt att inget mer kommit fram om Nerijus bakgrund. Både i hemlandet o England. Dom får skicka dig o forska... haha
2016-05-04, 18:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Absolut, håller med, väldigt konstigt att inget mer kommit fram om Nerijus bakgrund. Både i hemlandet o England. Dom får skicka dig o forska... haha
Det hade jag gärna gjort. Jag hade vält morsan ur soffan och bett henne tala sanning.
Skojar bara.. men nog finns det stenar att vända på här. Han har ju varit på så många ställen och små glimtar av saker som kan vara annorlunda finns ju (flytt till mormor, avbryter studier, våld mot exet, sen ett jäkla flackande på arbetsplatser och andra länder). Även i Sverige.

För övrigt undrar jag kring de " passager" där han byter länder:
Litauen --> England --> Litauen --> Sverige.
Här kan det ha hänt nåt nämligen som gör att han drar alternativt blir sparkad.
Senast redigerad av develi 2016-05-04 kl. 18:53.
2016-05-04, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Flera röster i bakgrunden kan härröra från en radio, och han behöver inte heller ha oskadliggjort henne med en så pass kraftig smäll att han var säker på att hon skulle hålla sig lugn i hans bagagelucka; han kan i princip bara ha slängt in henne där - för vad kunde hon då göra under det fåtal sekunder den korta färden till ladan varade..? - Dock bör han ha varit rädd för spår i bilen så han kan snabbt ha trätt en säck över huvudet på henne så att munområdet i hjälmen fått en blodbesudling (hon kan löst ha satt på sig hjälmen).Att döma av pizzavittnet har han haft span från kaféet och sett precis när LH:s kollegor backat ut från parkeringen. Han försitter då ingen tid, och ses också i samma veva komma ut från ladan. - Var kan han då ha haft sin bil? - När J c:a 5 min tidigare åkt från platsen fanns ingen bil på norra parkeringen - men han kan ha agerat snabbt här och parkerat den där i mellantiden. Den kan också ha utgjort en förevändning för att skapa kontakt.

Han skiter i spåren, men vill inte ha sin genomskitiga bil skitig! Varför annars de grå plastsäckarna på sin redan genomskitiga bil. Försök inte klä på den jäveln någon logik han inte har. Välkommen till de grå plastpåsarnas värld. Han tycker inte om handskar och använder dem nästan aldrig i jobbet men här vill han hålla distansen. spår hit eller dit skiter han förhållandevis i. Han kan ju alltid tvätta sig och det är faktiskt han som är det viktigaste i hans berättelse. Men klart han har handskar på, men att undvika spår handlar det inte om primärt. Objektet kan få för sig att han vill ha det och då förorenas ju den rena dödslidelsen, därför har han handskar och renhet! Den kliniska distansen. Han är där för Jouicen och inte fan vill han smutsa ned den. Här passar verktygen in.

Att han tvättar sig en gång per månad, har inget med det att göra, för Neri-jos är ren världen är smutsig i hans värld. nu vill han bajsa då sätter han sig å gör det. Klä inte upp honom i en uniform han inte kan bära utan var praktisk och skit i det.
Precis på samma sätt som han går fram med armarna runt kring och om objektet vid dödens inträdande, då avsätts sannolikt en rad spår på jackan etc men något omkramade sker inte alls, pneumatstängerna hans omsluter nu snarare kroppen i den lösaste sladderkramen som finns bara för att känsligt känsligt känna döden komma till punkt. Men visst ser det ut som en kram, visst men det är ingen kram. Det är raka motsatsen han tappar av hennes energi och njuter hejdlöst av känslan i sina mekano armar.
På samma sätt med spåren, inga fingeravtryck inget skinn deriverat DNA från mästersläpparens torra psoralena skinn på hans nu svettiga kropp. Nej inga mängder men däremot blod och att den föroreningen kommer att belasta honom senare bekommer honom inte det minsta just då - Han är ju ren - världen är smutsig. Se logiken.
Att Nerijus haft sin bil i närheten får vi nog förmoda och alldeles oavsett så vet han nog just då inte vart Lisa tog vägen. tror faktiskt inte att han orkar gå över vägen för att kolla. Då måste han haft påse med sig etc. Jag tolkar hundspåret som upphör runt mopeden som - objekt påse - och svårgissad instinktiv överföring med våld ligg still nu för fan - Utan sänkt medvetenhetsgrad.

LH har nog en ganska besvärlig tyngdpunkt för han att hantera och kanske på ytan kan se bra ut som offer men någon lättflyttad villig kasperdocka är omöjligt att se. Det är väl de främsta anledningarna att jag tror på döden där med Nerijus ovana och mekaniken som får honom helt ur balans. I hans fantasier är livet mer uthärdande än i verkligheten.

Citat:
Ja, om han vid pizzavittnets iakttagelse varit på väg mot sin bil, och i så fall haft sin bil parkerad någonstans vid ladans norra gavelsida. - Men har han då säkert hunnit fram innan LH farit i väg..?
Tyvärr finns det en del tecken som tyder på att han hann fram.
Och att han ska läsa ut vad hon tänker tycker men framförallt känner när hon dör. Det kan han ju alltid drömma om men jag tror inte på det riktigt, för hon är den skickliga läsaren och den som har vanan att ständigt se på underlagen och känna dem. Huset i grunden, byggnaden arkitekten. För sakens skull tror jag nog att hon förstår vad som ska hända och blåser rätt igenom dödsskuggans dal.

Nerijus hänger inte med i det som händer just då, mjölkrummet krumbuktar i murbruket. Nerijus hänger igen men känner sig blåst. Det blåser mycket den kvällen och Neri-ljus somnar tidigt. Han var pömsig och trött. Mamma hade han ju redan pratat med! Han är ren och bilen är ren, men spår i annan mening skiter väl han i. Titta på klubban i ladan, det sa bah *klick* Nerijus är rak och självklart urkrokig.
2016-05-04, 19:02
Medlem
Citat:

Det här kan ge scoop.

Jag har ärligt aldrig sett nån så urkass grävande journalistik.
De har åkt till morsan. Till Irina. Till Irinas föräldrar.
.. Fullständigt vinklad information.
Hade det varit ett annat land så vore han kartlagd för länge sen.

Main stream media far nog inte iväg så lååååång bort. När jag för några månader sedan nostalgiskt blickade tillbaka på den sortens uttömmande krim-reportage som man kunde läsa i "vissa tidningar med näpna flickor i" fick jag fan för det. Det får jag väl ta. Samtidigt undrar jag lite stillsamt om nån kan komma på en tidning (eller annat medium) som kan förväntas göra ett sånt reportage.
Expo? Nej. Ingen "tolerans-dimension".
Uppdrag granskning? Nej. För lite "hak-tappar-effekt".
Så vadå?
2016-05-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Han skiter i spåren, men vill inte ha sin genomskitiga bil skitig! Varför annars de grå plastsäckarna på sin redan genomskitiga bil. Försök inte klä på den jäveln någon logik han inte har. Välkommen till de grå plastpåsarnas värld. Han tycker inte om handskar och använder dem nästan aldrig i jobbet men här vill han hålla distansen. spår hit eller dit skiter han förhållandevis i. Han kan ju alltid tvätta sig och det är faktiskt han som är det viktigaste i hans berättelse. Men klart han har handskar på, men att undvika spår handlar det inte om primärt. Objektet kan få för sig att han vill ha det och då förorenas ju den rena dödslidelsen, därför har han handskar och renhet! Den kliniska distansen. Han är där för Jouicen och inte fan vill han smutsa ned den. Här passar verktygen in.

Att han tvättar sig en gång per månad, har inget med det att göra, för Neri-jos är ren världen är smutsig i hans värld. nu vill han bajsa då sätter han sig å gör det. Klä inte upp honom i en uniform han inte kan bära utan var praktisk och skit i det.
Precis på samma sätt som han går fram med armarna runt kring och om objektet vid dödens inträdande, då avsätts sannolikt en rad spår på jackan etc men något omkramade sker inte alls, pneumatstängerna hans omsluter nu snarare kroppen i den lösaste sladderkramen som finns bara för att känsligt känsligt känna döden komma till punkt. Men visst ser det ut som en kram, visst men det är ingen kram. Det är raka motsatsen han tappar av hennes energi och njuter hejdlöst av känslan i sina mekano armar.
På samma sätt med spåren, inga fingeravtryck inget skinn deriverat DNA från mästersläpparens torra psoralena skinn på hans nu svettiga kropp. Nej inga mängder men däremot blod och att den föroreningen kommer att belasta honom senare bekommer honom inte det minsta just då - Han är ju ren - världen är smutsig. Se logiken.
Att Nerijus haft sin bil i närheten får vi nog förmoda och alldeles oavsett så vet han nog just då inte vart Lisa tog vägen. tror faktiskt inte att han orkar gå över vägen för att kolla. Då måste han haft påse med sig etc. Jag tolkar hundspåret som upphör runt mopeden som - objekt påse - och svårgissad instinktiv överföring med våld ligg still nu för fan - Utan sänkt medvetenhetsgrad.

LH har nog en ganska besvärlig tyngdpunkt för han att hantera och kanske på ytan kan se bra ut som offer men någon lättflyttad villig kasperdocka är omöjligt att se. Det är väl de främsta anledningarna att jag tror på döden där med Nerijus ovana och mekaniken som får honom helt ur balans. I hans fantasier är livet mer uthärdande än i verkligheten.

Tyvärr finns det en del tecken som tyder på att han hann fram.
Och att han ska läsa ut vad hon tänker tycker men framförallt känner när hon dör. Det kan han ju alltid drömma om men jag tror inte på det riktigt, för hon är den skickliga läsaren och den som har vanan att ständigt se på underlagen och känna dem. Huset i grunden, byggnaden arkitekten. För sakens skull tror jag nog att hon förstår vad som ska hända och blåser rätt igenom dödsskuggans dal.

Nerijus hänger inte med i det som händer just då, mjölkrummet krumbuktar i murbruket. Nerijus hänger igen men känner sig blåst. Det blåser mycket den kvällen och Neri-ljus somnar tidigt. Han var pömsig och trött. Mamma hade han ju redan pratat med! Han är ren och bilen är ren, men spår i annan mening skiter väl han i. Titta på klubban i ladan, det sa bah *klick* Nerijus är rak och självklart urkrokig.

Mitt råd, fundera inte så mycket! Vi kan/kommer aldrig förstå! Nerijus är inte frisk, varför och hur vet vi inte. Han har en, från början störd personlighet, som blev värre/störd under uppväxten! Kolla svt play typ "mitt genetiska arv", kan heta annat, väldigt intressant... sök på svt play, så intressant! Kram!
2016-05-04, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Main stream media far nog inte iväg så lååååång bort. När jag för några månader sedan nostalgiskt blickade tillbaka på den sortens uttömmande krim-reportage som man kunde läsa i "vissa tidningar med näpna flickor i" fick jag fan för det. Det får jag väl ta. Samtidigt undrar jag lite stillsamt om nån kan komma på en tidning (eller annat medium) som kan förväntas göra ett sånt reportage.
Expo? Nej. Ingen "tolerans-dimension".
Uppdrag granskning? Nej. För lite "hak-tappar-effekt".
Så vadå?
Det är Sveriges största sökpådrag. Det är ett enormt uppmärksammat brottsfall i media.
Men vakna för i helvete - hela Sverige har funderat sen länge vad detta är för galning som uppenbart levt dubbelliv. England, USA etc må kanske ta i för mycket (enormt mediapådrag) men Expressen allena som småfiser med snyftartiklar från morsan?
Mellanmjölkslandet.
Senast redigerad av develi 2016-05-04 kl. 19:16.
2016-05-04, 19:30
Medlem
boidis12s avatar
Nu är det väl dags att släppa taget om den här tråden och göra nåt annat .
Jag funderade på hur många som skulle sluta skriva efter att nekandet av PT kommit .
Och precis som jag trodde så har folk tydligen blivit beroende av den här tråden .
Nu är det ju kört för svinet Nerijus och han kan bara se fram emot en lång
tid i fängelset .
Hoppas bara att man skickar hem honom illa kvickt så han slutar kosta oss massa pengar .
Han har faan inte gjort sig förtjänt av god mat och annat daltande som finns i Sverige .
Han hör hemma i en skitig cell full av råttor och ohyra .
I Litauen behandlar man nog såna här skithögar som han på ett mera lämpligt sätt .
Stor eloge till Sveriges rättssystem som ännu en gång visat sig hålla måttet .
2016-05-04, 19:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(...)

- Ja, man kan få avtjäna straffet i sitt hemland efter egen ansökan.
(...)
- Numera kan man dock också bli överförd till sitt hemland MOT sin egen önskan. Vilket var precis vad som hände med Christine Schürrer (Arbogamorden)

Bra, okej. Artikeln fick det att låta som att man kunde bli överförd bara på egen begäran.

Citat:
- När det gäller tidsbestämning av livstidsstraff så är 18 år lägsta tid och det hänger samman med att 18 år är det längsta tidsbegränsade straff man kan dömas till. Du ska inte kunna få ett kortare straff som livstidare är väl meningen. Sen finns det också inbyggt i systemet att kriminalvården ska få några år på sig att förbereda utslussning - därför sätts alltid straffet när någon får det tidsbestämt så att man får göra 2-3 år på kåken till (kanske har någon fått vänta längre också, där är jag osäker). Sen gör reglerna om tvåtredjedelsfrigivning att den faktiska strafftiden (minus övervakning) blir som lägst 12 år.

Bland kända mördare som hittills fått tidsbestämda straff kan nämnas:
- Rahmi Sahindal (mördade dottern Fadime) - 24 år
- Mattias Flink (morden i Falun) - 30 år (HD-dom, får antas ha något slags prejudikatvärde)

Enligt en rapport från BRÅ ligger snittet under 2000-talet på mellan 20 och 25 år vid tidsomvandling, men tre personer har fått 40 år eller mer. Med Leif Axmyr som rekordhållare med sina 51 år - han kommer att friges senare i år efter 34 år i följd i fängelse. Ett oöverträffat svenskt rekord i modern tid.

Aha, ok. Jag trodde livstid innebar att man fick skaka galler som minst det antal år vanliga maxstraffet har, dvs 18 år, och att det tidsbestämda livstidsstraffet då aldrig kan bli lägre än 24 år (pga 2/3-delsregeln).
Så avseende rapporten från BRÅ undrar jag om det gäller postulerad eller verklig strafftid, de där 20-25 åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in