2015-10-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ja precis. Jag antar att hon gjorde vad hon kunde, det är ju hennes jobb som advokat, men tycker inte att dessa vittnen tillförde något banbrytande för fallet.

Nej håller med...
Hon snackar men levererar inte...idag kan hon nog knappast vara nöjd över sin insats
2015-10-30, 11:57
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Kan bara hålla med.
Frustrerande känsla & jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är.
Kanske mest att det kvarstår vissa frågetecken kring hur själva förloppet gick till? T.ex. fynden av fruns DNA. Jag vet inte hur vanligt det är med sådana frågetecken i utredningar, men skulle inte bli förvånad om det är vanligt.
2015-10-30, 11:58
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
NB är gärningsmannen och han har använt handskar.

Min bedömning stämmer överens med din uppfattning. Alldeles för mycket som pekar mot den åtalade som gärningsman för att det skall anses vara ren slump. Den tekniska bevisningen är givetvis den avgörande delen i utfallet av domen. Jag anser vidare att Adrianas vittnesmål inte är att förkasta heller (trots den lägre bevisvärderingen) liksom de övriga vittnesmålen som åklagaren har bemödat sig med att plocka fram. Således är jag av den uppfattningen (till skillnad från en del andra i detta forum) att åklagaren har varit skicklig i sin yrkesutövning. Möjligen hade han kunnat gå en aning tuffare fram vid utfrågningen, men min bedömning är att det som har framkommit räcker gott och väl för en fällande dom. Försvarsadvokaten å sin sida har inte kunnat visa på en nämnvärd skicklighet, är min bedömning.
2015-10-30, 11:58
Medlem
Titianas avatar
Det finns ett vittnesmål i Fup som jag funderat på till och från. I någon av torpen/husen var det ett gäng ungdomar, minns inte om hon som vittnade hussatt åt sin moster...i vart fall så hade de mysigt och vid 18:30 så åt de efterrätt utomhus då det var så vackert väder. Hmm det blåste kuling enligt uppgift och i övrigt så lämnar hon mycket exakta tidsuppgifter till när de gör vad. Ovanligt av en yngre person och definitivt om man har en middag...någon annan som kommer ihåg detta?
Edit: faster var det nog
2015-10-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
NB uppger att hans dna finns "överallt" i byggnaden där han arbetade. Att hans dna fanns på det snöre som Lisa ströps/hängdes med är ju känt, men har man undersökt huruvida hans dna även finns på de andra kortare och längre blå snörbitar som låg här och där i ladan? Om hans dna endast fanns på det snöre som påträffades kring Lisas hals och inte på någon annan snörbit, torde det väl vara ett närmast otvetydigt bevis för att NB:s dna kommit dit då snöret knöts runt hennes hals. Dvs, det är extremt osannolikt att en annan gärningsman ska ha råkat ta just det enda snöre som hade dna från NB. (Om däremot NB:s dna faktiskt fanns på "alla" snörstumpar som låg och skräpade i ladan, så är det ju naturligt att det även fanns på "hängningssnöret" oavsett vem som knutit fast det kring Lisas hals. I så fall har det inget bevisvärde alls.) Frågan är alltså om man undersökt övriga snörstumpar vad gäller dna.

Tyvärr finns inget NB dna på snöret kring Lisas hals.
2015-10-30, 11:59
Medlem
Dagen är slut och om något så känns detta ännu klarare än när det startade. Advokatens försök att omisstänkligöra sin klient ger ingenting, absolut ingenting. Alla försök till att normalisera NB är totalt ointressant och för själva sakfrågan framkommer noll av intresse. Det enda som skulle kunna fria NB nu är om en alternativ GM plötsligt kliver fram och tar på sig dådet, vilket såklart inte kommer hända då någon sådan inte existerar.
2015-10-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Ni som tror att han är oskyldig, kan ni förklara VARFÖR hans DNA påträffas överallt?
Jag tror inte han är oskyldig. Men tänk om lillebror eller frun brukat dödligt våld mot lisa och familjens överhuvud beslutar rigga det som ett sexbrott, konstigt om inte hans DNA avsätts där han manipulerar. Den första att avföras i ett sånt fall är frun.
2015-10-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Tror ni att NB kan ha tvingat LH att tejpa sig själv?
Lite märkligt då det verkar att hon tejpats efter hängningen har jag förstått det som.
Kan det verkligen stämma förresten, varför skulle någon göra så?
2015-10-30, 12:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det är du inte ensam om, det är många med oss som
förstår att viktiga delar sopats under mattan.
Livet går vidare men inte för Lisa Holm och inte
är det betryggande av att veta att våra döttrar
inte går säkra utan för hemmets trygga borg.
Det blir väldigt svårt att komma åt vad exakt
AJ döljer.
Att man kan lämna så skilda vittnesförklaringar
bara på handsken är alarmerande i sig.
Otäckt att det får gå till så, att man förbi ser
det från Rättens sida!?

Du verkar lite smått efterbliven. Det som diskuterats av Inger Rönnbäck är att brodern eventuellt är inblandad. Ingenting om AJ och andra rika knösar. Förutom från dig och två,tre stycken i tråden då. Som uppenbarligen vet mer än alla som håller i utredningen, inklusive försvarsadvokaten och åklagaren. Om det är så självklart som ni tre säger, varför kör inte Inger Rönnbäck på eran linje då? Då måste hon ju vara en idiot? Eftersom hon uppenbarligen skiter i den linjen och går hårt åt brodern istället.
2015-10-30, 12:03
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Instämmer. Någonting stämmer inte. Det har jag sagt hela tiden. NB må sitta löst till gällande diverse dna - men tror tyvärr också att någon vill sätta dit honom.

Hur kommer det sig att man inte lyckats säkra ett endaste fingeravtryck på något av de föremål som hittats (som jag förstått det)? Har han genom hela proceduren burit handskar? Hur skulle han kunna plöja iväg/ut kvitton, kort, mobiltelefoner och småskrafs från mobilen med fumliga arbetshandskar?

Ingen vet väl vilken typ av handskar som används. Kanske har han använt frugans diskhandskar (och därigenom kontaminerat LH med hennes DNA).
2015-10-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Enligt den fjärde flickan, Julia, stämmer inte tiden 18.15. Hon gick lite före de andra. Hennes moppe var parkerad på samma ställe som Lisas. Hon säger att hon åkte vid 18.20, och då hade inte de andra kommit ut ännu. Så de ljud som hördes i 18.26- ringningen var alldeles säkert relaterade till att Lisa avslutade med de andra tjejerna. Jag har för mig att Julia tog nån bild på mobilen utanför cafeet som kunde styrka hennes tider.

Citat:
Ni som tror att han är oskyldig, kan ni förklara VARFÖR hans DNA påträffas överallt?

Oskyldig är det nog inga som tror. Däremot har många svårt att tro att han varit själv. Det finns för många frågetecken i utredningen. Tidsramen går inte ihop, hinner man med allt på den tiden. Ta livet av Lisa, tejpa henne, transportera henne i bilen där inget DNA hittats, sprida ut hennes saker. Trycka in henne i ett skåp. Dessutom har han nog varit rädd för att någon ska se han och därför varit extremt försiktig.

Han har dessutom gjort ett jobb, inget avancerat men det kortar ner tidsramen
2015-10-30, 12:05
Medlem
Citat:

Det är ju inte så svårt att plantera DNA och blod.. man kan ju ta en gammal trasa eller något med blod på från ladugården å gnida med. Dom har ju inte hittat DNA under hennes naglar. Snöret (höbalssnöret) användes ju i bygget hela tiden sa den tilltalade igår bla att binda å stödja byggställningar och annat med. Sen berätta han att han skadar sig hela tiden eftersom han jobbar som hantverkare och tar bort plåt osv och vägrar jobba med handskar för han vill känna när han arbetar. Frun har tjatat på att han ska använda handskar precis som sin bror eftersom han får sårskador hela tiden på händerna i jobbet.

En annan sak jag funderat på är mopeden... Hon skulle åka hem för första gången och hade en karta ritad på ett papper i jackan för att hitta hem. Men om hon hade mopeden där när hon jobba hur kom hon då dit med mopeden utan att åka hela vägen själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in