2015-11-03, 21:00
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Väldigt många skulle jag tro. Har du den och kommer posta?

Nej, har den dessvärre icke. Men intresserad som er andra.

Låt säga att den las upp. Vad hade ni varit mest intresserade av i den? Vilken fakta skulle ni kolla upp? Vad saknar ni att inte kunna se/läsa?
2015-11-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
SpårningsKvaliteten på DNA vid Psoriasis - Forensiskt
Gällande DNA från Nero har det sagts att psoriasis gör att man sprider mer DNA. Det må vara en sanning i sig När det gäller huden, men den sanningen förefaller inte gå att översätta till en ökad spårbarhet. Tvärtom gäller dock. Har man psoriasis är handavtryck etc svårare att spåra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21573897
Good shedder or bad shedder--the influence of skin diseases on forensic DNA analysis from epithelial abrasions.

Vilket egentligen torde vara det enda relevanta.
Men också kunna förklara frånvaron av DNA spår från nero på neros egna solbrillor. Dem faktan torde väl ändå ha viss relevans?

Ja, jag är övertygad att det kan vara en bidragande orsak. Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet, oftast får man ett "fjäll" typ vaxliknande dött hudlager som inte innehåller DNA cellkärna. Som sedan ramlar av sig självt eller att man kliar så det ramlar av.

Till viss del kan det därmed fungera som om man har "vinylhandskar". Egen teori.

Finns det någon beskrivning i FUP på hans graverande psoriasis, sida Tack!
2015-11-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Blodspår är inte lätt att manipulera. En sköterska på Kriminalvården tar blodproverna - är hon också korrupt? Om inte, vem ordinerar vilka prover som ska tas? Vem saknar svar på dessa blodprover.? Prover måste vara ordinerat av en doktor och vill man ha färskt blod måste det tas i ett heparinrör för att hindra koagulation. Det är ett prov man bara tar om man vill kolla koagulation på en patient. ( enkelt uttryckt).

Inte heller kan man, som någon föreslog, gå in i NB:s hus på natten och ta blodprov - skulle tro att man vaknar av det. Detta eftersom man, enligt Irina, haft besök i huset vilket jag tror är en efterhandskonstruktion.

Varför tog man så många prover?
Kan man få besked om hur många prover som togs, hur de förvarades, i vilka prover de användes, hur mycket som gick åt för proverna, hur mycket som är kvar och hur förvaras det som är kvar?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Hade folk varit intresserade av den sekretessbelagda bilagan upplagd?
Ja det finns nog ett gäng sjuka individer som gärna hade sett den.
Men om man är frisk i huvudet så respekterar man att den är sekretessbelagd för att skona offrets anhöriga!
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tonårstjejer. Stänger en söndag. Kl 18.

Det var ett extrajobb för tjejerna. De hade definitivt ingen stenkoll på vem NB var. Än mindre vilken bil han har.
Vid stängning var Lisa den enda tonårstjejen. Källa på att det var ett extrajobb för de andra?
2015-11-03, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hade folk varit intresserade av den sekretessbelagda bilagan upplagd?
Ja, jag är det, åtminstone obduktionsprotokollet. Det var inte sekretessbelagt i fallet Bangsuan, varför är det så i det här fallet?
2015-11-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Nja och vad skulle anledningen till detta vara, för mkt ouppklarade mord i området plus att detta mord fått otroligt stor uppmärksamget ?

Att man vill få en fällande dom i detta extremt uppmärksammade mål.
Dessutom en dotter till SOG-officeren SH.
Militären i Skövde och polisen verkar ha ett ganska intimt samarbete.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Du tror att NB är oskyldig , jag har varit helt säker på att han är mördaren ända sedan lillebror släpptes .
Efter FUP och rättegång anser jag att NB till 100% är den som utfört det sadistiska och vidriga mordet på Lisa , och han har utfört det helt själv .
Lägg samman allt som finns mot honom , så finns ingen tvekan .
Någon trovärdig allternativ GM finns inte , så enkelt är det .
Jag tror inte att NB är oskyldig men huruvida det är han som mördat Lisa tycker jag inte är bortom rimligt tvivel. Och det är vad som åklagaren ska bevisa.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hovrätten för Västra Sverige har fastställt att normalstraffet för mord är 15 år. I detta fall finns det försvårande omständigheter som utdraget lidande och värnlöshet så något annat än livstid kommer inte på fråga.

Hovrättsdomar har bara ett begränsat prejudikatvärde. Innan HD kommer med något uttalande är domen mer att betrakta som ett hjälpmedel för den domstol som så önskar än en tvingande princip. Bortsett då från att man knappast kan tala om prejudikat som "tvingande principer" överhuvudtaget i svensk rätt.
2015-11-03, 21:04
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Du hör inte själv hur sinnessjukt det låter? Vad är du ute efter egentligen? Du kan gå så långt som att säga att han till och med gömmer kroppen, så gott han kan i alla fall, men du kan bara inte förstå att han mördade henne.

Varför har han inte sagt något om detta i så fall? Varför vet han ingenting om någonting?

Jag bad dig snällt att ge mig en vettig förklaring, jag sa till och med tack.
Det är så mycket "kanske" hos dig.

Jag tänker och spånar fritt precis som du, och alla andra här inne. Jag tror inte att han är mördaren helt enkelt - det är min fasta övertygelse och den har jag haft i flera månader; du har uppenbarligen haft din.

Varför han inte sagt detta, eller har sagt "någonting om nånting" beror antagligen på att han inte vet så mycket om själva mordet.
2015-11-03, 21:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det tar ingen tid att köra till baksidan och slippa bli sedd. Här är en hake i åklagarens version (NLT):
Attacken inleds omedelbart, så det var inte stundens ingivelse. Därför borde han ha ställt bilen på baksidan, annars hade han riskerat att någon av tjejerna såg den och tänkt: "Vad gör NB:s bil här en söndag?".
Vad yrar du om? Ja, attacken inleds omgående. Ja, de andra har lämnat området då. Vad har du problem med? Kolla över din egen teori istället och återkom med nåt relevant kring ynglingen istället som åkt till Blomberg för speeddate.
2015-11-03, 21:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
I och för sig. När han väl har slått några varv runt hennes hals och dragit åt lite så är det ju inte så svårt att göra en knut kanske, eftersom hon är lite mer medgörlig då. Hon kanske redan då också hade jackan dragen bakåt så att armarna låstes.

Inte alls säkert att NB slog någon knut, det är knappast bevisat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in