• 7672
  • 8072
  • 8122
  • 8171
  • 8172
  • 8173
  • 8222
  • 8272
  • 8672
2015-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jmbstyle

Men trots alla sina superkrafter & baltomobil, så har superbalten svagheter. Han är tydligen superlat och inte pallar utföra sitt första sjuka sexbrott/mord någon annanstans än där han faktiskt arbetar.

Och han orkar inte ens åka till en soptunna vid en bensinmack utan slänger alla tillhörigheter på en väg utanför arbetsplatsen.
2015-11-04, 18:02
Medlem
Självklart blir NB dömd till livstids fängelse. Sedan kan vi fortsätta diskutera om det var rätt eller fel.
2015-11-04, 18:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Målsägarebiträdet sade till min förvåning detsamma som Expressen, medan lagmannen avfärdade varje idé om utfallet - "fram till kl 1100 den 17/11 är domen obeslutad". Målsägarebiträdet sade visserligen att det varit ovanligt med friande domar i ett sådant läge, men egentligen meddelade han väl bara sin bedömning av rättegången.
Lagmannen bara måste säga som hon gör, men visst är kvarhållande i häkte en god indikation på att den tilltalade fälls, och bättre blir den ju längre tid det går till dom ska meddelas.
2015-11-04, 18:06
Medlem
Detta måste vara det enklaste brottsfallet på länge att döma ut en fällande dom i. Oerhört mkt tung bevisning finns det.
2015-11-04, 18:09
Medlem
http://www.expressen.se/gt/tingsratt...sa-holm-malet/

Nu anmäls Tingsrätten i Skaraborg!
2015-11-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en intressant och bra diskussion som pågår nu och det visar att det inte står så bra till med allmänhetens förtroende för rättsväsendet!

Det är ett enkelt brottmål ur bevishänseende och det är rätt gärningsman som kommer dömas.

Därför är det märkligt att hur kan det så bli så fel när det är rätt gärningsman? Det är ju det det handlar om när diskussionen fortsätter i tråden om fallet. Detta är en process som visar på oskicklig processföring från advokaten Inger Rönnbäck, och den enda förmildrande är att detta spektakel drabbade en mördare som Litauern som får ett smakprov på hur det kan gå när man i oturen drabbas av fel person! Men om det fanns en droppe tvivel hos mig på Litauerns skuld, så skulle jag kalla alla advokatens olika oskickliga utspel för rättegångsfel.

En seriös advokat hade upplyst Litauern om hur det funkar! Om Litauern vidhåller att han är oskyldig, så borde han informeras om att med den bevisning åklagaren hade, med DNA träff och lite till så är det kört. Budskapet från advokat till klient borde vara att det blir fällande dom oavsett.

Min tanke är om en advokat kan agera som Inger Rönnbäck, med förklaring att klienten vill det, så är det något som är allvarligt fel! Rönnbäck är advokat och Litauern dräng. Rönnbäck arvoderar typ 10 årslöner för en Litauer, i ett uppdrag som detta och då borde det vara hennes ansvar och leverera ett seriöst försvar. Litauern kan inget och det är ju det som är syftet med att låta en advokat sköta försvaret. Det som pågick i tingsrätten var som en dålig parodi på Hollywood.

Jag undrar faktiskt varför tingsrätten inte var strängare om tema i bevisuppgiften och ställde krav på tolkarna, som auktorisation när det föranleder gnäll. Tillåter man Irina att vittna så borde det vara självklart att man ser till att ha tolkar eller skjuter upp förhandlingen tills det är ordnat. Litauern har ju inte ont om tid. Jag tycker också att Litauerns skalle skulle ha undersökts ordentligt innan huvudförhandlingen, just för att undvika diskussioner.

Denna rättegång var ingenting som förbättrade allmänhetens förtroende för rättsväsendet.
  • Att Irina inte fick information om att hon kunde vittna per telefon utan att Expressens rysktalande reporter var tvungen att ringa och berätta detta för henne så att hon kunde vittna, enligt den före detta åklagaren Alhem är det ett allvarligt rättegångsfel.
  • Jag håller också med om att man borde inväntat tolk som ville och kunde arbeta, det man gjorde denna gång kändes mycket rättssosäkert. Antingen så vittnar en person eller inte, det skall inte påverkas av att TR inte klarar att få fram tolkar. Ryska är ju dessutom ett relativt stort språk.
  • Att så många frågor lämnas obesvarade, att polisen enbart riktat in sig på att sätta dit balterna.
  • Att poliserna sitter och skrattar under rättegången.
2015-11-04, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den totala förnekelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har rätt i att han kortsiktigt inte vinner på att erkänna.

Men i den ickevinsten så har han gjort en kalkyl där han förstör sin relation till familjen. Det är inte logiskt, för han kunde bara ha nekat och inte skyllt på sin bror. Det blir en felaktig tankevurpa, för det betyder att han vidkänner att bevisningen angår honom eller har med någon nära honom att göra.

På lång sikt, om ca 20 år, har han allt att förlora på att neka om han vill ha tidsbestämt straff. Om han förnekar brottet, så kan han inte visa ånger/insikt och utan visad ånger kommer han aldrig ut.

Även på en längre sikt kommer Nerijus att vinna på den totala förnekelsen.

En gång i tiden, då han ev. blir fri så kan han säga när han blir påmind om det han blev dömd för: "Ja jag har blivit dömd för detta men jag är oskyldig". Han kan alltså försvara sig med att han är "oskyldigt dömd".

Delar din uppfattning att han har gjort en riktig tankevurpa när han skyller på sin bror. Nerijus kunde bara ha fortsatt att blåneka.

Dessutom är detta ett mycket grovt skambrott som det aldrig kommer att ges vare sig förlåtelse eller förståelse för. Inte ens från hans närmaste anhöriga.
2015-11-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Han va med i SOG, har ingen källa men det står väl i fup???

Det står i GP: "Pappan ingår i en militär grupp vid den svenska försvarsmakten som är utbildad och utrustad för uppgifter som ordinarie militär av olika orsaker inte kan lösa. Specialförbandets medlemmar måste räkna med att befinna sig i riskfyllda miljöer utomlands med fokus på strid och underrättelse.- Om han ingår en sådan grupp hanterar han uppgifter som är både känsliga och hemligstämplade, kommenterar en annan källa. -"
2015-11-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det står i GP: "Pappan ingår i en militär grupp vid den svenska försvarsmakten som är utbildad och utrustad för uppgifter som ordinarie militär av olika orsaker inte kan lösa. Specialförbandets medlemmar måste räkna med att befinna sig i riskfyllda miljöer utomlands med fokus på strid och underrättelse.- Om han ingår en sådan grupp hanterar han uppgifter som är både känsliga och hemligstämplade, kommenterar en annan källa. -"

Läs på lite mer! VAD DOM GÖR!
Medlem
Fast spelar ju ingen roll, det kommer bli överklagan till HR oavsett utfall nu
Medlem
Söker en ljudupptagning på hela försvarets slutplädering då jag bara hört valda delar ur denna tragikomiska rappakalja.

Att höra någon som kallar sig advokat framföra förvirrade och nästintill sjuka invändningar (mycket troligt direkt hämtade ur denna tråds "foliehattsarkiv") i en rättssal mot en överväldigande bevisning är något som måste bevaras för framtida generationer.

Tror att Inger genom sitt anförande lämnat sitt avtryck i den svenska juridiken för evigt och att det hon framförde kommer användas på juristutbildningar som skräckexempel. Att göra en "Inger" i rätten är snart ett välkänt begrepp bland jurister och inte förknippat med något sunt, bra eller intelligent.

Vissa skribenter i tråden måste dock vara nöjda med Ingers jobb då detta bevisar att åtminstone en människa har läst och hittat något i vad ni fantiserat om i snart ett halvt år.
2015-11-04, 18:21
Medlem
Jag undrar hur mycket NB ljög om sin vistelse i England där han åkte fast vid en kontroll med en bil.
Hans fingeravtryck finns där under annat namn och även där svamlade han om en konstig förklaring
  • 7672
  • 8072
  • 8122
  • 8171
  • 8172
  • 8173
  • 8222
  • 8272
  • 8672

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto