2015-11-05, 17:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Jag tror att hon har befunnit sig i ladan under i alla fall en tid på natten.
Då var hon väl dold och inplastad med tanke på inledande eftersök och sen forensiker.
2015-11-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Den infon, jag har fått idag!

Så ska Ahlhem sagt, om detta med tolkar, att detta inte gått rätt till!
Detta kan nu innebära, att hela rättegången, får tas om igen!
Och detta tycker jag är rätt i så fall!

Ett sånt här stort rättsfall, måste gå rätt till, o det anser jag att det inte gjort, så detta lär mala vidare!
Få se vad som händer i detta fallet!

En av tre tolkar som användes vid rättegången var auktoriserad rättstolk övriga två auktoriserad tolk, det blir nog på sin höjd en anmärkning. Skulle det visa sig att de övriga tolkarna tolkat helt fel vilket enkelt kan kontrolleras av ljudfiler/transkriberat material så blir det förstås något helt annat.
2015-11-05, 17:35
Medlem
Citat:
Missuppfattade kanske något.
Själv tror jag att kroppen är flyttad en gång innan. Byssjan är en andra placering då den första placeringen, vad jag tror, är för ytlig.
Ok! Allt tyder på att liket kördes direkt till Martorp efter dådet
2015-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag glömde en sak förut som också är relevant i sammanhanget. Det hade kunnat bli riktigt illa för både rättsläkare, forensiker och främst anhöriga:
han hade kunnat göra sig av med kroppen, men som tur är blev han trängd av det stora eftersöket.

Ja, det har jag också reflekterat över flera gånger. Skulle tro att NBs hjärna arbetade ständigt med frågan om vart han skulle förflytta kroppen troligtvis även under färden till/från Källby. Han trodde säkert han hade koll och gott om tid.

Men, tack och lov misstog han sig.
2015-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då var hon väl dold och inplastad med tanke på inledande eftersök och sen forensiker.

Och hon kan lika väl ha legat kvar i ladan under natten, tex. Att hänvisa till sök är inte helt tryggt.
Har själv gått med tex MP men slutade på grund av att de hade ett par totalt värdelösa gruppledare. (får kanske bli nån egen tråd om nån är intresserad) Även tränade hundar som gått förbi fyndplats för lik, har jag upplevt. Så sök och hundar ser jag enbart som en tillfällig tur om de hittar nåt.
2015-11-05, 17:41
Medlem
Citat:
Om han nu hade handskar, var kommer blodet ifrån då?
Blod på en behanskad hand behöver inte alldeles növändigtvis komma från samma hand. Testa själv om det måsta vara uteslutet. Nu står jag här med handskar på och råkar komma åt ett sår som det sipprar lite blod ifrån. Oj då! Det kom blod på handsken. Ett mirakel!!!
2015-11-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Ok! Allt tyder på att liket kördes direkt till Martorp efter dådet

Just det, allt "tyder" på....men ingen har kunnat säga hur och när.
2015-11-05, 17:44
Medlem
Citat:
Det är en STOR skillnad på att pressa in ett lik som man inte har någon som helst respekt för och att ta ut det med minsta möjliga skada.
Konstaplarna hade givetvis ett stort intresse av att inte förstöra något ev bevis eller ge kroppen mer skador, därav den stora försiktigheten från deras sida.
Plus att det generellt är en helt annan sak att föra någonting tillbaka än att föra det till den aktuella positionen (jfr alla hyskor, spärrar och lås i vår vardag). Det behöver inte nödvändigtvis vara svårare, men det är definitivt fel att likställa det ena fallet med det andra. En och annan har kanske med viss möda lyckats sätta på sig en ring och sedan måst tillgripa drastiska metoder för att få av den. I det aktuella fallet är det en sak att forcera dörrkarmen utifrån, en helt annan att lirka sig förbi den ut igen.
2015-11-05, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det har jag också reflekterat över flera gånger. Skulle tro att NBs hjärna arbetade ständigt med frågan om vart han skulle förflytta kroppen troligtvis även under färden till/från Källby. Han trodde säkert han hade koll och gott om tid.
Men, tack och lov misstog han sig.
Ja, det tror jag med - speciellt med förhör som underlag om hur de upplever honom hemma.
Dvs innan IB helt plötsligt kommer med en hel flock med alternativa gärningsmän, hur illa behandlad hon blivit och hur fin NB är..

Det blev en del missar i planering där som han nog inte räknat med, nej.
2015-11-05, 17:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Hans undersökning är aningen svår att utföra nu
Jo, jag skrev ju det. Min fråga var om det är tillåtet att åberopa ny bevisning i HR eller om man måste hålla sig till det man lade fram i TR?
2015-11-05, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Just det, allt "tyder" på....men ingen har kunnat säga hur och när.
... och ingenting "tyder" på det du säger om nattförvaring.
2015-11-05, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, jag skrev ju det. Min fråga var om det är tillåtet att åberopa ny bevisning i HR eller om man måste hålla sig till det man lade fram i TR?
Tillåtet att ta fram ny bevisning, ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in