2015-11-03, 06:09
Medlem
Tror att hon har strypts bakom cafeet och var avsvimmad (möjligen avliden) innan hon hon bars till ladan och hängdes. Han fick väl panik och hängde henne för att säkerställa att hon är död, kan också ha varit en del av en sexuell njutning.

Han hade ju balls helt klart som tog en sådan risk mitt på dagen. Finns ju smidigare sätt. Själva dådet var nog en impulshandling för han kan omöjligt ha vetat att hon skulle bli ensam kvar. Det var ju mer en tillfällighet att L inte åker iväg samtidigt som de andra tjejerna. Han ser att hon är ensam och låser = hon är ensam kvar. När han samtidigt inte ser bilar eller andra människor ser han sin chans och förmodligen överrumplar henne bakifrån. Det kan också ha varit så att han har gått fram till henne för att fråga något och då begripit sig på henne när han kom nära. Men då har hon ju sett hans ansikte och det känns lite risky. Även om dådet är en impulshandling så har han nog förberett presenning eller liknande i bilen. Varför jag tror det är pga incidenten dagen tidigare med den joggande tjejen och att han ville få in henne i bilen.

Sen är han så jävla korkad och slänger saker under flykten. Antagligen i ett försök att förvilla men det blev bara till hans nackdel. Man fick upp en möjlig flyktväg och den gick ju i riktning mot Martorp. Hade han varit klokare så hade han tagit både kroppen och sakerna och åkt längre bort i någon skog och grävt ner allt och kanske slängt något i vattnet. Fast spåren i ladan hade ändå räckt för att döma honom. Han underskattade nog DNA-spåren han lämnade efter sig.

Dåligt av polisen att inte misstänka bröderna i ett tidigare skede. Hade jag varit polis och vetat om att det jobbade två litauer intill cafeet så hade jag omedelbart fått dåliga vibbar. Speciellt dagen efter när de "hittar" L vante i ett område polisen hade genomsökt. Å andra sidan är det imponerande hur mycket spår polisen har säkrat.

Slutligen så tycker jag absolut att den yngre brodern borde kunna dömas för grovt skyddande av brottsling. De åker ju för fan till Martorp för att undanröja bevis och knappast för att leta mask. Men det blir ju svårt att bevisa detta. Men är helt övertygad om att den yngre brodern visste om mordet och ville hjälpa honom att göra sig av med t.ex. hjälmen och jackan som låg i rishögen och ev. också kroppen. Även frugan visste men hon följde åtminstone inte med för att undanröja bevis.

Nu när AB har gått emot NB så hade NB kunnat hämnas och säga att han hade berättat för brodern om mordet och att de i samförstånd begett sig ut för att röja undan bevisen. Det hade gjort AB till en medbrottsling. Men tvivlar på att NB väljer att göra detta.
2015-11-03, 06:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Dåligt av polisen att inte misstänka bröderna i ett tidigare skede. Hade jag varit polis och vetat om att det jobbade två litauer intill cafeet så hade jag omedelbart fått dåliga vibbar. Speciellt dagen efter när de "hittar" L vante i ett område polisen hade genomsökt. Å andra sidan är det imponerande hur mycket spår polisen har säkrat.

Slutligen så tycker jag absolut att den yngre brodern borde kunna dömas för grovt skyddande av brottsling. De åker ju för fan till Martorp för att undanröja bevis och knappast för att leta mask. Men det blir ju svårt att bevisa detta. Men är helt övertygad om att den yngre brodern visste om mordet och ville hjälpa honom att göra sig av med t.ex. hjälmen och jackan som låg i rishögen och ev. också kroppen. Även frugan visste men hon följde åtminstone inte med för att undanröja bevis.

Nu när AB har gått emot NB så hade NB kunnat hämnas och säga att han hade berättat för brodern om mordet och att de i samförstånd begett sig ut för att röja undan bevisen. Det hade gjort AB till en medbrottsling. Men tvivlar på att NB väljer att göra detta.

Tvärtom anser jag att polisen snabbare borde släppt misstankarna mot ab, inget har framkommit som tyder på att att han var med om mordet. Och skyddandet av brottsling inskränker sig till att på uppmaning från mgm försöka ge honom alibi.
Det hade varit snyggare om han släppts tidigare och med ändrad mildare misstanke om skyddande av brottsling.
2015-11-03, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tvärtom anser jag att polisen snabbare borde släppt misstankarna mot ab, inget har framkommit som tyder på att att han var med om mordet. Och skyddandet av brottsling inskränker sig till att på uppmaning från mgm försöka ge honom alibi.
Det hade varit snyggare om han släppts tidigare och med ändrad mildare misstanke om skyddande av brottsling.
AB ljög ju i förhör och försökte ge NB ett falskt alibi så jag köper inte riktigt att man skulle släppt honom så lättvindigt. Speciellt inte med tanke på att de båda syntes på Martorp och betedde sig misstänksamt. Sen när han faktiskt börjar tala sanning och inser att han kommer bli inblandad om han ljuger, först då kan man släppa honom.

Enligt mig borde han dömas för grovt skyddande av brottsling. Men det är svårt att bevisa att de var på Martorp för att röja undan bevis om inte NB erkänner och berättar hur det verkligen var. Sen får vissa jättegärna tro att de letade mask precis intill byssjan där kroppen och andra föremål hittades Man är naiv om man tror att NB hade tagit med brorsan just dit utan att berätta.
Senast redigerad av mirinforever 2015-11-03 kl. 07:04.
2015-11-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Jag var också inne på det tidigare. Hela fam känns dysfunktionell. Irina och N behandlar lillebror som om han vore deras barn. Han verkar lätt att dupera. Var är han nu ? Det är bara N fru man hör. Han håller sig undan och läser man något så är det någon annan som talar för honom, hans mamma typ.

Däremot så tror jag Irina förstod ganska tidigt.
2015-11-03, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tors-hammare
Så ruggigt allt det här. Svårt för mig att förstå hur det kunde bli så här. Jag känner med de anhöriga och Lisa förstås.

Hoppas de åtalat rätt person nu.

Tydligen är läkarna inte ense om när Lisa dog?

Förhandlingarna inleds 09.00 nu på tisdagsmorgonen.

Nej det är dom inte men försvaret är ett stort fiasko. Martina ohlsson Frisk som menade att Lisa kunde ha dött senare har inte arbetat som rättsläkare på många år, hon är barnmorska med företag att bistå advokater som kan beställa egna skräddarsydda utlåtanden. - så köpt ! Likaså med försvarets vittne om DNA, det visade sig ju att personen mer var verksam innan DNA utveckling/bevisvärde.

Rätt man är åtalad. Den tekniska bevisningen håller.
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-03 kl. 08:03.
2015-11-03, 07:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
TV4: ”Den misstänkte är ett mysterium”
Citat:
I dag avslutas rättegången om mordet på Lisa Holm. Hasse Aro sammanfattar och går igenom rättegången. ”Vittnena har en marginell betydelse”, menar Aro.
Längd 5:46 min
2015-11-03, 07:53
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
AB ljög ju i förhör och försökte ge NB ett falskt alibi så jag köper inte riktigt att man skulle släppt honom så lättvindigt. Speciellt inte med tanke på att de båda syntes på Martorp och betedde sig misstänksamt. Sen när han faktiskt börjar tala sanning och inser att han kommer bli inblandad om han ljuger, först då kan man släppa honom.

Enligt mig borde han dömas för grovt skyddande av brottsling. Men det är svårt att bevisa att de var på Martorp för att röja undan bevis om inte NB erkänner och berättar hur det verkligen var. Sen får vissa jättegärna tro att de letade mask precis intill byssjan där kroppen och andra föremål hittades Man är naiv om man tror att NB hade tagit med brorsan just dit utan att berätta.

Eller hur! En normal person hade väl frågat varför man måste ta sig ända dit för att leta mask och sedan inte ens åka och fiska?

Nu har jag kommit till Arvids vittnesmål i FUP.
Har försökt söka i tråden, men inte hittat det jag söker.
Har Arvid fått göra en fotokonfrontation? tänker på mannen som han såg vid ladugården runt 18:30, det låter som N i mina öron. Vet dock inte vad det var för kläder han hade på sig som frugan tvättade.
Jag försöker läsa på så gott jag kan, ni har säkert prata om detta, men det är helt omöjligt att följa tråden.
2015-11-03, 08:11
Medlem
Han är ett rovdjur som följde sina instinkter. Han såg henne inte som människa. Hon var ett byte.

Det han gråter över är inte vad han gjort mot Lisa utan över att han åkte fast och inte har kvar det livet han hade. Jag ger mig fan på att han även kan se det som att det är Lisas fel.
Typ som ett barn som tjuvat godis men blev påkommen.

Död åt det vidriga svinet
2015-11-03, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
TV4: ”Den misstänkte är ett mysterium”

Längd 5:46 min

Vittnena har en marginell betydelse i sammanhanget för att det finns så tung tekniskt bevisning, säger han. Värt att notera det också, tack !
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-03 kl. 08:19.
2015-11-03, 08:25
Medlem
Det är höga beviskrav som våra alternativteoretiker ställer när +4 på DNA-prov inte räcker.
Då kan vi nog i framtiden bortse från DNA som bevismaterial.
En liten fråga till alternativteoretikerna som tänker utanför boxen (= NB eller AB eller båda):
Vi kan förhoppningsvis alla hålla med om att tejp har använts. Tejprullen har funnits inne i en spiklåda i en annan del av ladan vid en maskin. Min fråga blir då med hänsyn till det korta tidsspannet vid mordet: Har en alternativ gärningsman helt enkelt begett sig på söktur i ladan och hoppats att hitta lite tejp att använda utan att ens veta om det finns tejp någonstans?
2015-11-03, 08:43
Medlem
Nu är tydligen Nerijus fru villig att vittna, på telefon säger nu försvarets advokat.
2015-11-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Nu är tydligen Nerijus fru villig att vittna, på telefon säger nu försvarets advokat.

Källa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in