2015-11-03, 18:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Inger visade det i det närmast övertydligt.
Det kunde i princip vara vem som helst utom NB som var mördaren, men NB kunde ha städat.
Advokat och klient är inte överens tydligen.
2015-11-03, 18:44
Moderator
OYs avatar
Är handskarna som hittades på förarsidan i NB:s bil undersökta, resultat?

Jag läste någonstans om ett påstående, NB använder inte handskar. Har också läst att NB oftast körde bilen och att AB gör det ibland.
2015-11-03, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är handskarna som hittades på förarsidan i NB:s bil undersökta, resultat?
Jag läste i någonstans ett påstående, NB använder inte handskar. Har också läst att NB oftast körde bilen och att AB gör det ibland.
Jag har tänkt exakt det samma. Alltså: han äger handskar men att han, med betoning inte använder några alls..
2015-11-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Vid livstid får man efter minst 10års avtjäning ansöka om tidsbestämt straff hos TR i Örebro tror jag det är. Det är dock ovanligt att man redan då får sitt straff tidsbestämt.
Jo (jag är uppriktigt ute efter att lära mig), men det finns väl ingen automatik tidsbestämning ? 2/3 ska räknas på det i så fall meddelade tidsbestämda straffet ? Jag tycker man har sett att vissa brottslingar har svårt att få gehör för sin begäran och att detta har att göra med hur avskyvärt brott saken gäller. Det aktuella brottet är ju monstruöst, kan uppfattas som riktat mot alla kvinnor och motiverades ju enligt åtalet av en extrem sexuell avvikelse. Så länge allmänheten minns vad som skett skulle väl en oerhörd bevisbörda läggas på den som hade att förklara individen fri från sin farliga läggning ?
2015-11-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonsPappa
Har man tydligt visat att MGM inte kan vara den som bara städat upp efter dådet? Det mest graverande bevisen, blodfläckarna på jackan och DNA i byxlinningen, visar ju bara att han har varit i kontakt med kroppen på något sätt.
Det är nog det försvararen antyder hela tiden.
Den enda som Nerius skulle kunna tänkas städa upp efter är väl isf brodern som bevisligen använt sin dator den tidpunkt Lisa går upp i rök?!
2015-11-03, 18:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har tänkt exakt det samma. Alltså: han äger handskar men att han, med betoning inte använder några alls..
Bennhage vittnade om att han aldrig använt handskar, men att de köpte ett par till honom en vinter, vid något tillfälle, då det var riktigt kallt.
2015-11-03, 18:54
Medlem
Om polis och åklagare hade varit objektiva och sakliga hade dom låtit MP:s misstänkliggörande av litauerna stå för just MP själva. Inte använt sig av MP:s subjektivitet i förhör.

Blir intressant att se om tingsrätten lägger vikt vid MP:s subjektiva misstänkliggörande eller om tingsrätten klarar av att bedöma på objektiv grund och låta misstänkliggörandet av litauerna stanna hos MP.

Vem skulle ens kunna hindra MP att söka där dom skulle? Hela diskussionen faller på sin orimlighet och blir löjlig. Det hade räckt att konstatera att MP är subjektiva och ingen professionell organisation.
2015-11-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om hans blod finns på golvet när GM drar ner hennes byxor och det finns MGM-blod där så hamnar blodet på byxornas insida, eventuellt också utsidan.
DNAt på snöret kan ju tillkommit vid ett tidigare tillfälle.

Inget av dessa fynd går att tidsbestämma.
Men nu fanns det inget blod som kunde kontaminera. Den enda blodfläcken fanns i mellanrummet med den var så liten att NFC inte fick något utslag på den. Blodfläcken på röret har inte kunnat kontaminera Lisas kläder.
2015-11-03, 18:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jo (jag är uppriktigt ute efter att lära mig), men det finns väl ingen automatik tidsbestämning ? 2/3 ska räknas på det i så fall meddelade tidsbestämda straffet ? Jag tycker man har sett att vissa brottslingar har svårt att få gehör för sin begäran och att detta har att göra med hur avskyvärt brott saken gäller. Det aktuella brottet är ju monstruöst, kan uppfattas som riktat mot alla kvinnor och motiverades ju enligt åtalet av en extrem sexuell avvikelse. Så länge allmänheten minns vad som skett skulle väl en oerhörd bevisbörda läggas på den som hade att förklara individen fri från sin farliga läggning ?
Blir det livstid kan man inte ansöka om tidsbestämning föränn 10 år har löpt.
Då kan det tidsbestämmas, om rätten godtar ansökan, till minst 18 år.
2015-11-03, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag tror framförallt att NB inte vill att AJ befinner sig i rättsalen. Det tror jag han vägrar faktisk. Det vore för Skamfyllt.

Japp
Men sedan har vi också Mammuten! inte att glömma. Hon verkar ju inte tro på vad lillebror har sagt om storebror. Ens att han har sagt det. Och den som vill ha kontakt med henne fortsättningen får nog lyda henne, för det verkar vara speciella vägar hon kommunicerar och tar till sig verkligheten och hon ligger nog bakom IBs vittnesmål idag om jag får gissa. Det verkar som man inte har vågat säga som det är till henne vad gäller bevisen eller vad de själva varit med om från IBs eller ABs sida.
2015-11-03, 19:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonsPappa
Har man tydligt visat att MGM inte kan vara den som bara städat upp efter dådet? Det mest graverande bevisen, blodfläckarna på jackan och DNA i byxlinningen, visar ju bara att han har varit i kontakt med kroppen på något sätt.

Då det inte verkar finnas något som tyder på att det är på det viset (varken mgm påstår det, teknisk bevisning eller brister i förundersökningen) så kan det knappast ses som åklagarens uppgift. Den risken kommer inte att nå upp till rimligt tvivel av vad som har framkommit vid huvudförhandlingen och det vore orimligt om åklagaren skulle tvingas motbevisa alla påståenden trots att de saknar grund.
2015-11-03, 19:02
Medlem
Skulle N gå fri med den omfattande bevisning som finns mot honom skulle det i praktiken innebära att det är fritt fram att mörda, bara du nekar dig igenom en hel rättegång. Vi kan dessutom lägga ner polis, kriminaltekniker och proffessorutlåtanden eftersom de inte har någon som hälst betydelse. Invandrare och gästarbetare har dock en fördel att de även kan utnyttja rasistkortet.

Funderar på varför Rönnbäck inte gick djupare in på vilka som varit inne N hus och stal hans DNA. Sen att gå på joggerskan med att henne ska man inte ta på allvar eftersom hon flinade. Nä Rönnbäck borde bli programledare för det okända helt klart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in