2015-11-04, 11:57
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Jo det är ju precis det jag menar- är systemet tomt kan man ju flytta fram dödsdag. Och partiklar från maginnehåll går att analysera trots framskriden föruttnelse, det är inget hinder i sig.

Gjorde de ingen analys av innehållet i magsäcken? Om inte varför då? Torde vara enklare att stärka dödsdatumet då. Hon åt väl tex lunchen med sina föräldrar dagen hon försvann.
2015-11-04, 11:58
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jovars, men du är det helt uppenbart inte. Förruttnelse framskrider så fort en cell dör.

Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Jo det är ju precis det jag menar- är systemet tomt kan man ju flytta fram dödsdag. Och partiklar från maginnehåll går att analysera trots framskriden föruttnelse, det är inget hinder i sig.

Hur många dagar kan man flytta fram? Och villa partiklar kan analyseras hur? Tänk på att du skriver med en läkare nu.
2015-11-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Hehe... Är det din seriösa tolkning av "Framskriden förruttnelse", hur uttyder du "Måttlig förruttnelse?
Ungefär som måttlig förruttnelse, vad nu måttlig innebär. Men varför jämföra verb med adjektiv?
2015-11-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
www.forensicpathologyonline.com/e.../hanging
Vilken översättning du gör "Which may"=Alltid🙏
2015-11-04, 12:03
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Jovars, men du är det helt uppenbart inte. Förruttnelse framskrider så fort en cell dör.

Förruttnelse går nog väldigt snabbt i gynnsamma temperaturer. Finns lite på Youtube om detta. Här är en länk. Varning för obehagliga bilder https://www.youtube.com/watch?v=OFJrow7yaec
2015-11-04, 12:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Nej man kan inte fastställa dödsdagen genom magsäckens innehåll. Dels för tillståndet liket var i och dels för att hon kan ha varit fången utan att fått mat.

Mitt fetade: Men det är precis sådant som är intressant att veta i ett mordfall där tidpunkt för dödsögonblicket ska fastställas.

Om LH, enligt uppgift, åt på sin arbetsplats den 7 juni är det av yttersta intresse att man vid obduktionen fastställer (och dokumenterar) huruvida hon har - eller inte har - kvar mat i mag-/tarmkanalen samt var i spjälkningsprocessen födan befann sig innan hennes organ slutade fungera.
2015-11-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Citat:

Förruttnelse går nog väldigt snabbt i gynnsamma temperaturer. Finns lite på Youtube om detta. Här är en länk. Varning för obehagliga bilder https://www.youtube.com/watch?v=OFJrow7yaec
Så förhåller det sig helt klart. Min invändning rör dock termen "framskriden" som inte bör ge mer vid handen än att förruttnelseprocessen inletts - vilket den alltså i princip gör i dödsögonblicket.

Minns inte ordagrant vad det står i FUP i det här fallet, så någon får gärna citera.
2015-11-04, 12:14
Medlem
OldMKenseys avatar
Vilka muppar som finns i denna tråd som inte ens kan svenska språket. Framskriden förruttnelse innebär långt gången förruttnelse.
2015-11-04, 12:16
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Men det är precis sådant som är intressant att veta i ett mordfall där tidpunkt för dödsögonblicket ska fastställas.

Om LH, enligt uppgift, åt på sin arbetsplats den 7 juni är det av yttersta intresse att man vid obduktionen fastställer (och dokumenterar) huruvida hon har - eller inte har - kvar mat i mag-/tarmkanalen samt var i spjälkningsprocessen födan befann sig innan hennes organ slutade fungera.

Men är ni säkra på att det inte har undersökts? För det utförts som standard på obduktioner om kroppen är i sådant skick. Men på andra sidan ger det inte tillräckligt med information att fastställa ett exakt dödsdatum eftersom det är för ospecifikt.
Medlem
joh80s avatar
Kan det vara så att en analys av maginnehållet finns i de sekretessbelagda dokumentet? Dvs de är gjort men vi kan bara inte läsa om det. Tycker det skulle vara konstigt om det inte var gjort då det skulle kunna stärka dödsdatumet ytterligare eller har jag fel?
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Citat:

Hur i allsin dar kan de genomföra sådana experiment? Hade aldrig funkat i sverige iaf.
2015-11-04, 12:17
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Så förhåller det sig helt klart. Min invändning rör dock termen "framskriden" som inte bör ge mer vid handen än att förruttnelseprocessen inletts - vilket den alltså i princip gör i dödsögonblicket.

Minns inte ordagrant vad det står i FUP i det här fallet, så någon får gärna citera.

Framskriden i detta fall betyder att förruttnelsen har pågått en längre tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in