2015-11-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Varför pressa liket genom 24cm dörröppning, som fodrade 4 konstaplar att få ut dito lekamen om han skulle vidaretransportera? Fanns rymlig soffförvaring med lock etc

Det är en STOR skillnad på att pressa in ett lik som man inte har någon som helst respekt för och att ta ut det med minsta möjliga skada.
Konstaplarna hade givetvis ett stort intresse av att inte förstöra något ev bevis eller ge kroppen mer skador, därav den stora försiktigheten från deras sida.
2015-11-05, 17:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
I FUPn står det att Aivarus säger att NB sagt detta på måndag morgon.
Då har de fått information från polisen som ringer på klockan 3 på natten.
FUP, s. 24:
Citat:
Vad sa du till mannen/kvinnan om anledning till att ni var där?
H sa ungefär "Ursäkta att vi stör. Vi letar efter en flicka som varit försvunnen sedan 19.00. Hon ska ha jobbat nere på cafét."
Hur sa du det på engelska?
H sa ungefär "Sorry for disturb you at this time at night but we are looking for a girl who is missing since seven o’clock in the night and she worked at the coffee-house down the road. Do you know the place." Mannen hade svarat "Yes. I know. I work there at the area."
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1071
Hur reagerar han på hustruns påstående, att hon skämtar?
Han skrek inte till men tonen var höjd, Var inte dumma sade han, höjde rösten och sedan pratade inte mer om det.
Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma.
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex. Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att han var hemma klockan sex.
2015-11-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag refererade till GWP som hade sagt att NB sa det till sin fru och bror "samma kväll" som Lisa försvann. För säker skull Frågade jag i ett inlägg om GWPs påstående stämde och fick svar från en pålitlig användare att det stämde. Då,antar jag att NB försökte skaffa alibi redan på söndagskvällen.

Det kan ha varit två olika tider som detta har angetts.

Som jag läste så var det om de smutsiga byxorna som N och A snackade om på kvällen och om tiden diskuterades vid frukosten/lunchen.

A träffade ju inte N på kvällen, de hävdade ju att de var i olika rum och höll på med datorn. Enda gången var när N gick in till A för att fråga om han skulle ha något i affären.
2015-11-05, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Han är säkert skyldig.
Men om LH va din syster.
Tkr du då att du verkligen hade förstått vad som hänt henne utifrån vad som kommit fram fr. Åklagare och polis?
När NB inte säger flaska ska man väl kunna få fram det anhöriga vill ha svar på med mer exakthet!!!
Som att döden kan ha inträffat 7 8 eller 9:e.
Jag hade inte varit nöjd om jag var nära anhörig!
Det och andra detaljer om vad som egentligen hände är ju under all kritik!
Du är inte nöjd? Vad förväntar du dig av en obduktion vid framskriden föruttnelse? Det är liksom inte en önskelåda för anhöriga! Om den erfarne obducenten ser det som sannolikt att hon dött och satts in i skåpet inom 3 timmar efter döden, men inte kan ge bestämd tidpunkt/klockslag:
Vem ska då göra det?!
Sen är det inte detta som intresserar anhöriga öht.
Pappa till Lisa har en enda fråga till försvaret:
Hur kan NB:s DNA sitta på insidan på min tös byxor?
2015-11-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejiberish
Förstår inte hur det här är relevant.

Det är VÄLDIGT relevant för oss som inte är helt övertygade om att NB är GM!

Det finns fö fler såna här fall.
2015-11-05, 17:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Den bruna bilen fanns ju De Facto.
Det var ju damen och mamman med en hund.
Så, NEJ..NB vilseledde ingen församling med någonting om bilen.
Och du förstod uppenbarligen inte innebörden av det jag skrev - så jag ska förklara lugnt och pedagogiskt:

Är han mördare så är det ju förbaskat svårt att räkna ut vad han sysslade med? HAN säger detta vid dörren, sen går han in och pratar med IB på ryska med henne - och så kommer hon ut i hallen och säger samma sak. Waow...

Problemet är inte att de sett en brun, en grön, en gul bil som finns IRL - det handlar om försök till fokusförskjutning.
2015-11-05, 17:08
Medlem
Citat:
Det är VÄLDIGT relevant för oss som inte är helt övertygade om att NB är GM!

Det finns fö fler såna här fall.

Okej, jag hoppas att det hjälpte dig att få en bättre bild av MGM och polisens jobb genom att titta på artiklarna, lycka till!
2015-11-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratre
Kafferep för rättshaverister?

Det handlade inte om dito lekamen när kroppen förflyttades ur samma skåp. Tänk efter så behöver vi inte måla upp onödiga bilder.

En miss från åklagaren är att rättsentomologen, den härlige kufen Anders Lindström, inte kom ifråga. Han hade sannolikt kunnat tidsbestämma de flugägg och -larver som, enligt obduktionsprotokollet, återfanns på offrets kropp. Det förstår jag faktiskt inte varför åklagaren hoppade över då det knappast hade skadat åtalet.

Några av de skador på offret som nämns i förundersökningen kom, enligt obduktionsprotokollet, till när kroppen krängdes ur det smala skåpet. Andra skador fastställdes härröra från när den döda kroppen släpades på golvet.

Var det ett annat lik än Lisas, de 4 poliserna baxade ur skåpet? Hade inte den manövern varit lika mödosam för MGM?
2015-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hur funkar det egentligen, kan ny bevisning åberopas i HR? (Nu antar jag att det för sent att ringa Anders Lindström men om man kommer på ngt. annat.)

Håller med om att det är olyckligt och snudd på obegripligt att rättsentomologen inte kallades in här.
Hans undersökning är aningen svår att utföra nu
2015-11-05, 17:15
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du behöver inte ens tolka för det framgår av texten på ett annat ställe och det är det starkaste av alla en +4 så det är ingen tvekan om att det är Nerijus blod.

Fup sid 860
DNA
I en undersökt besudling vid vänster ficka fram (g) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Aivaras Bilevicius (Grad +4).

Edit: Här kommer resten
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan baktill (h) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar för att den mindre delen DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +2). Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (Grad -4).
Tre områden undersöktes avseende sekret/DNA varvid DNA påvisades.
Analysen för ett område vid knäppningen (c)visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar starkt för att del av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius
(Grad +3)
, om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Resultaten talar starkt för att del av DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (Grad -4).

Ja det finns mer men inte många här orkar ju läsa mer än en rad...
I första meningen ger man +4 för att det INTE passar med AB...på annat ställe står det -4 för samma sak...hur ska man tolka detta? Texten och felskrivet i siffror eller tvärtom?
2015-11-05, 17:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och du förstod uppenbarligen inte innebörden av det jag skrev - så jag ska förklara lugnt och pedagogiskt:

Är han mördare så är det ju förbaskat svårt att räkna ut vad han sysslade med? HAN säger detta vid dörren, sen går han in och pratar med IB på ryska med henne - och så kommer hon ut i hallen och säger samma sak. Waow...

Problemet är inte att de sett en brun, en grön, en gul bil som finns IRL - det handlar om försök till fokusförskjutning.
Och är han inte mördare så är det inte så förbaskat svårt att räkna ut att han bidrog med det lilla han kunde veta om försvinnandet.
2015-11-05, 17:20
Medlem
Citat:
Det är en STOR skillnad på att pressa in ett lik som man inte har någon som helst respekt för och att ta ut det med minsta möjliga skada.
Konstaplarna hade givetvis ett stort intresse av att inte förstöra något ev bevis eller ge kroppen mer skador, därav den stora försiktigheten från deras sida.
Den insikten besitter jag, men varför använda så stor kraft o möda, om kroppen inom kort tid skulle köras vidare... Bättre o lättare alternativ fanns i byssjan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in