2015-11-19, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skillnaden på standard mellan Sverige och Lituaen.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Har han uttryckt det eller är det som ni antar? Har inte sett senaste nyheter

Jag är ganska övertygad om att Bile - monstret- vicious inte är fri att välja. Inte heller säkert att han tycker det är bättre på ett svenskt fängelse, så fylld av misstänksamhet, språkförbistring och med de kränkningar som han säger sig ha fått utstå av behandlingen på häktet och att ha blivit dömd oskyldig, så förtvivlat. Inte säkert han inser konsekvenserna av det hat som finns mot honom i Litauen, ett hat som jag antar snart kommer lägga sig, och de sociala nätverk som han ändå har mest chans att anpassa sig till borde nog ligga närmast tillhands för honom i litauiskt fängelse. Där har han nog mest chans att frisera sin story och fortsätta köra på planteringsteorin exempelvis, att så småningom ha kilat in sig bland medfångarna som en hjälte eller nåt. Moraliskt kommer heller ingen polare här i Sverige gå på hans eventuella snack om oskyldigt dömd eller konspiration.
Sen är han ju inte så noga med vare sig hygien eller materiell standard i övrigt, eller för den delen näringsrik mat, så undrar om det skulle vara tillräcklig lockelse för honom att önska sig fortsatt inlåsning hos `oss`. Han är nog nöjd med att kunna få röka och ligga o drömma oavsett var han befinner sig.

Så, Det blir nog en tvångsförflyttning om han överklagar, och vad det anbelangar de stramare tyglarna inom den svenska kriminalvården betr utländskfödda fångar, så lär det inte se bättre ut nu och framöver då svenska samhället äntligen börjar förstå att vi inte kan ta hand om hela världens avskum på våra fängelser.

Det vet jag inte men man kan ju anta detta med tanke på hur kriminalvården ser ut här och hur den ser ut i hemma i Litauen. Där är den fortfarande mer "ryskbetonad". Det är verkligen synd att NB inte kommer att "tas om hand" av den ryska s. k. "fångvården". Det vore verkligen ett straff som denne man förtjänar.

Vi får verkligen hoppas att NB inte kommer att kunna välja var han skall avtjäna sitt långa straff.

Nej det är inte säkert att han skulle föredra att sitta i Sverige, men det tror jag med tanke på skillnaden i standard. Språkförbistring kommer förvisso att råda men efter några år tillsammans med sina nya "kompisar" så kommer han nog att kunna tala svenska ganska bra.

Det är helt omöjligt att det svenska samhället skall kunna ta hand om alla kriminella som kommer från jordens alla hörn och som hamnar i ett svenskt fängelse.
2015-11-19, 19:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Är det nåt att vara lyrisk över detta? Vilket trams och då speciellt av LJ. Han vill inte gå in på
vad som står i breven men kan inte hålla sig utan förklarar att breven innehåller budskap av
typen "vi väntar på dig" och tillägger även att ett av dessa tre brev innehåller en "handlig" som är skriven med skakig han och det spekulerar LJ att är en upprörd hand som kladdat ner detta.
Att IR även fått hotbrev känner han sig också manad att berätta och inte ens där stoppar han utan
berättar att IR inte tagit allvarligt på detta, herregud säger jag bara åt denna typ av gubbskvaller.

Låt i alla fall IR få sköta sin egen vidarebefodring till media, uppenbart är hon inte lika pratglad som LJ kan vi se av artikeln att döma.

LJ har även tidigare berättat om NB,s mående innanför väggarna, hur häktningen påverkat honom
både fysiskt och psykiskt till media och på tal om inlåsning inte ens där kan LJ hålla sig utan spekulerar att anstalten kan bli Saltvik för där sitter sexualbrottslingar poängterar pratglade
Lars Johansson.

Nästa gång expressen ringer LJ får vi hoppas att herrn inte är lika pigg på att skvallra om vare sig
det ena eller det andra, speciellt inte IR som fortfarande har en rond kvar. Onödigt av LJ att hålla
på med detta tramsande i media när "den goda sidan" trots allt hållit en relativt professionell
approach genom hela resans gång, resan är inte över ännu så LJ kan nog hålla sig ett tag till
kan jag tycka. Enligt mig hör det faktiskt till.

Det är förbannat barnsligt och rent ut sagt småsint att hålla på som LJ gör just nu, han har gjort ett förbannat bra jobb, hållit sin utredning ren från läckor, naglat fast NB vid brottet, då behöver man inte att hålla på att förnedra sitt byte längre, han vann och borde nöja sig med det.

Jag undrar om inte det beror på den kritik som LGWP framförde mot honom och de som utredde brottet i början på utredningen, det var väl omdömen som "bondsnut" och "inkompetent" som var de vanligaste omdömen som LGWP gav om honom, nu vill tråkigt nog LJ njuta av sin "seger" och gör det med uttalanden i massmedia som han skulle avstå från.

Synd att ett så pass bra jobb ska solkas av en sådan sak, han borde hålla sig för god för sådant trams.
2015-11-19, 19:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
...

Det finns flera exempel på där dessa dna-tester kommer fram till helt olika resultat. Vad är tungt med ett sådant bevis?
jag ska ta ett exempel så du förstår.

Föreställ till att vi ska rekonstruera ett dna-test genom att använda oss av en hög med strumpor i 8 olika färger. Blå, grön, gul, röd, svart, lila, rosa och orange . 25 sycken av varje färg.

Ur denna hög på 200 strumpor ska vi dra 5 strumpor. Vi gör det slumpvis. Alla strumpor vi drar råkar bli röda strumpor. Av det resultat drar vi slutsatsen att högen innehöll enbart röda strumpor.

För säkerhetsskull drar vi två strumpor till. Även dessa visar sig vara röda. Med andra ord... Vi har nu ett resultat som visar är det med största sannolikhet enbart finns röda strumpor i högen.

Detta exempel visar inte bara på ett osannolikt resultat vilket ändå råkar ske. Det visar också på ett felaktigt tillvägagångssätt och ett felaktig tilltro till vårt test och dess svar.

De finns således stora brister i teknisk bevis just därför att det är människor inte teknik som tolkar resultatet...

...
I väntan på att Hamilkar kommer som en vetenskaplig åskvigg och förgör ditt inlägg vill jag bara påpeka att du inte visar någon som helst insikt i hur DNA-profilering fungerar (https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling ).

I korthet går det ut på att räkna hur många gånger en sekvens av 3-5 baser upprepas på ett antal (~11-13) olika ställen ('loci') i genomet. Dessa antal upprepningar vid de olika loci bildar sedan en s.k. profil.

Med din strump-analogi i sinnet får vi snarare tänka oss att din låda har 15 röda par, 23 blå, 18 gula, 4 svarta etc. medan jag har helat andra antal av de olika färgerna i min låda (och lådan har så många strumpor att det finns så där 10^18 möjliga kombinationer!). Om man då hittar en strumplåda i skogen så kan man vara säker på vem den tillhör, eller ännu bättre: om man drar ut strumplådan hemma hos någon så kan man av denna säga vems gardorob det är.

Man har valt loci där antalet upprepningar av sekvenser är okorrelerat vilket innebär att chansen att två personer om inte är nära släkt skall ha samm profil blir helt försumbar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-19 kl. 19:06.
2015-11-19, 19:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fanns ingen anledning att slänga ut småprylar på väg att dumpa lejonparten av lasten. Allt kunde ha dumpats samtidigt. Man kan anta att grejerna låg i Lisas fickor och ramlade ur under transporten, och upptäcktes någon eller några dagar senare. Då valde föraren en omväg mellan ladan och Martorp och dumpade småprylarna.
En bakfull sexualsadist som dagen dessförinnan misslyckats med en planerad attack är nog lite ur gängorna; det är mer eller mindre kaos i hans skalle, och i det aktuella fallet har det med önskvärd tydlighet också framgått att han haft klara problem med att hålla tiden. - Det fanns varken anledning att dumpa prylar eller att döda en tjej han aldrig träffat.
2015-11-19, 19:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej inte otvetydigt. Är en bit från sista fyndet till Martorp.

Det intressanta är: vem är misstänkt, och varför just den vägen?

Jag bor inte långt ifrån Kinnekulle och jag hade aldrig hittat utefter "fyndvägen". Den är mest att beskriva som en traktorväg.

Det är någon som uppenbarligen känner till vägen.
Visst är det en traktorväg som få känner till, men den fortsätter raka vägen till Martorp. Vad är ert problem?
2015-11-19, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blomberg med omgivningar - ett MYCKET svårt område att genomsöka!

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror också att det handlar om att han inte hade någon aning om hur stort område, och hur noga, det var som skulle komma att avsökas. Ser man på hela arealen (och inte bara på det vi nu i efterhand vet) med Blomberg och Martorp så är det ju ett gigantiskt område.

Jag har för mig att det stått någonstans att om inte MPS hjälpt till hade det tagit polisen 10 år att kontrollera det avsökta området

Det kan jag mycket väl tänka mig.

Att genomsöka områdena runt Blomberg är mycket tidsödande. Inget lättgenomsökt område utan precis tvärt om. Inte bara att det är ett gigantiskt område utan också hur hela området ser ut.
2015-11-19, 19:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En bakfull sexualsadist som dagen dessförinnan misslyckats med en planerad attack är nog lite ur gängorna; det är mer eller mindre kaos i hans skalle, och i det aktuella fallet har det med önskvärd tydlighet också framgått att han haft klara problem med att hålla tiden. - Det fanns varken anledning att dumpa prylar eller att döda en tjej han aldrig träffat.
Om man har svårt att hålla tiden kör man närmaste vägen, det gäller både bakfulla sexualsadister och andra.
2015-11-19, 19:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst är det en traktorväg som få känner till, men den fortsätter raka vägen till Martorp. Vad är ert problem?

Nej det gör den inte. Den når ut på den större vägen en bit ifrån Martorp, inte direkt till.
2015-11-19, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en mycket viktig aspekt, bl.a. med tanke på hur brottet genomfördes.

AB, s. 1168f:
Intressanta observationer som går väl ihop med sidan 439

Citat:
Hur uppträdde den killen som ni pratade med?
David säger att mannen pratade knagglig engelska och luktade sprit. David tyckte det var
konstigt det som mannen sade, "ni behöver inte ta er tid att kolla här då militären redan varit
här". David tycker det är konstigt, det är väl bara bra om saker dubbelkollas.

Dra dig till minnes nu när ni står och pratar, beskriv mannen så väl du kan.
Ganska smal, kort brunt hår, hängslen, blåa med en t-shirt under. Han hade sår här på
högerarmen, som psoriasis, nåt liknande. Bröt på engelska
Man brukar inte lukta sprit av alkohol..
2015-11-19, 19:16
Medlem
Det är väl inte jättesvårt att räkna ut vilka som har skrivit de här "hoten".
http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...brev-i-haktet/

LJ kan väl undersöka DNA...(skämt).
2015-11-19, 19:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag kan inte se varför han skulle ha stått på knäna där.

Handsken i gropen och silvertejpen i närheten, tyder på att nedbrottandet skett vid ladans öppning.

Och hans bil stod nog alldeles intill, så egentligen är det inte många meter som Nerijus behövt tvinga med sig Lisa. Det var nog inte speciellt svårt för honom.
Min idé är att han hade planerat att stoppa henne där. Han visste att hon skulle åka den vägen och att hon då skulle vara ensam. Kanske låg han halvt i diket till synes medvetslös? När Lisa stannade till ströp han henne och gömde henne buskarna t.h. på bilden, körde tillbaka mopeden, hämtade sin bil med inplastat lastutrymme och la kroppen där.

Utan minsta tvivel så ströps/hängdes hon med hjälmen på.
2015-11-19, 19:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett mellanting? Han kör mot Martorp och slänger ut prylar genom vindrutan fram till pryl G008, därefter svänger han vänster mot Blomberg och förbi bostaden. Han blir iakttagen av vittnen runt 19.00-19.05, inte långt ifrån Martorp. Övriga föremål som glöms bort i all hast - körkort och nycklar - slängs ut vid ett annat tillfälle.
Avståndet mellan föremålen G008 och G009 kan antyda att dessa är utslängda vid olika tillfällen.
G008 och G009 synes också utslängda från förarplatsen på en bil; det är en viss raksträcka mellan de första fynden vilket kan tyda på att han ville invänta rätt vägavsnitt med lämplig grönska. - Har han glömt körkort och nycklar så har han mycket ordentligt och konsekvent slängt dessa saker på precis samma sätt som övriga fynd, och utefter samma vägsträckning. - Men ingen vet riktigt hur han tänkt och agerat; det kan möjligen vara snårigare än man tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in