2015-11-25, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Veckans brott" i går, Leif GW Persson ger sin teori om uppkomsten av "snitslade banan" av LH:s tillhörigheter.
Stämmer mycket väl in på vad vi "åklagarekramare och DNA-kramare" tidigare beskrivit.
Professorns teori 47 min in i klippet.
http://www.svtplay.se/video/4982554/...g-11-avsnitt-6
Ungefär så här säger han.
Hahahaha - härligt GW, vi är så jävla överens.

Citat:
Jag är ganska så säker på att det är han som - inte placerat - utan slängt ut sakerna.
Först så inträffar gärningen och samband med gärningen är han så monumentalt upptagen
med den så han ser inte om hon tappat saker.
Sen, när han är klar med döljandet-av-kroppen-fasen så kommer han naturligtvis upptäcka
att här finns en massa föremål som han ej får sättas i samband med och så slänger han ut dem
och de ligger ganska väl utkastade i enlighet med hans körschema.
Det här är små grejer och vi talar om en körsträcka på flera kilometer och i det här läget,
han har säkert tänkt klarare och mer logiskt, men i det här läget vill han bara bli av med
grejerna, tänker att det här kommer de aldrig att hitta.
Det har skett i den takt han har upptäckt dem.

Citat:
Fyndvägen
Personligen kan jag inte begripa hur dessa fynd tolkas som svårbegripliga med tanke på små, lätta föremål som alla ligger på eller i nära anslutning till grusvägen på vänster sida.
Hur enkelt som helst att kasta ut genom förarrutan i farten.
Fynden kan indelas i tre zoner och alla är på vänster sida:
25-50 meter in från avtagsvägen, 140 meter in och slutligen 250 meter in.
# Han kan ha stannat till/saktat ner vid första zonen 25 meter in på grusvägen för att förstöra mobilen så att den inte ska kunna spåras. Mobilen verkar störa NB.
# Alla delar härrör till mobil och det som finns instoppat i ett mobilfodral.
# Alla delar återfinns på vänster sida.
# Allt verkar således utkastat genom förarrutan.
# Alla är innan vägen delar sig till den egna bostaden eller Gum gård.

Alla dessa saker kan han ha rafsat ihop i all hast i ladan - de kan ha ramlat ur hennes jacka. Han har troligen använt handskar i efterförlopp då det ej ses fingeravtryck eller DNA på föremålen.

Vid 19.30-45 på väg från Martorp ses bilen komma med nedvevad ruta då han hälsar på grannen och dennes särbo.

När NB kommer till Martorp är han stressad, har nyss mördat, varit upphetsad och har garanterat stort Adrenalinpåslag. Det ses via ett slarvigt efterförlopp och vittnesiakttagelser.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-25, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och jag läser dina inlägg och det får mig att tänka på en som inte är insatt i psykiatri, men möjligen som patient.

Så kan det såklart vara och här är tydligen min patientdiagnos gjord på ca 20 citerade
inlägg från mig under en 4: års tid:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jaha. När jag läser ditt inlägg kommer jag att tänka på en riktigt bitter stalkare, för det är vad du framstår som.

Alltså ett medeltal på det blir alltså ca 5 svar per år. Jag är dock en tolerant sak och godtar därför diagnosen rakt av.

Citat:
Fel rakt igenom vad det gäller en oskriven regel om P7a. Och vill gärna racka ner på polisen som uttalar sig i media om hotbrev. Alternativteorierna sammanvävt med psykiska åkommor och nonsens är inte givande.

Rätta mig gärna där jag har fel gällande den oskrivna regeln, du kan gå via mediala artiklar eller
gå dikekt på rättspsykiatrins riktlinjer gällande sexualmord. Jag godtar både och nämligen då jag
tursamt nog redan har svaret, jag är alltså fullständigt trygg i mina valda ord "oskriven regel". Inte du dock.

Rackar ner och rackar ner på Lars Johansson det vill jag väl inte påstå, tvärtom faktiskt.
Hela utredningen genomgående är närmast gjord med bravur och Lars Johansson ingår
således i bravurgruppen.

Däremot hade jag åsikter beträffande hans överflödiga uttalanden om att NB och IR emottagit hotbrev, skvallrig trams var ett uttryck jag vill minnas att jag använde mig av. Nu är det dock
ett tag sen jag skrev inlägget du referera till och jag har inte som rutin att backa långt bakåt
i tid för att studera mina gamla inlägg. Du däremot verkar mera förtjust i att gå bakåt för att
kolla upp mina tidigare inlägg. Det är förstås helt okej men försök håll dig lite saklig i din
återgivning.

Citat:
Så du tror att Långström inte har kompetens utan bara ibland, men att du besitter
bättre kunskaper?

Lite saklig var orden, ett frågetecken är inte alltid synonymt med saklighet.

Nja jag anser att NL har kompetens dock inte alltid som jag håller med honom.
Jag är långt ifrån den ende som inte alltid håller med en expert eller en s k
"professor". Sånt är livet helt enkelt överallt här i världen men det vet väl du,
se bara på hur du inte håller med denna, enligt dig, låtsaspsykolog du just nu citerar.

Citat:
Det ser inte så ut kan jag konstatera. RPU finns inte på agendan ännu och den lär vara sekretessbelagd.

Otaligt med sekretessade rättspsykiatriska undersökningar har jag kommit över genom åren och
fler lär det bli, kan förstås ha med min låtsastitel att göra eller varför inte min
stalkerdiagnos ?

Citat:
Så några hobbanalyser från någon låtsaspsykolog kommer kanske inte att vara aktuellt som tur är.

Nix det blir inte aktuellt oavsett då jag har en mycket stark åsikt vad gäller att lämna ut rättspsykiatriska undersökningar i sin helhet eller ens delar av en sådan i offentlighetens
ljus. Det är inte acceptabelt någonstans i min värld.
Senast redigerad av LKVN 2015-11-25 kl. 19:55.
2015-11-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vi är fler som påtalat allt skräp som ligger längs med vägarna. De personer som kommer från Östeuropa slänger ut allt genom bilfönstret, till och med brinnande fimpar. Det låter som fördomar, men det är så det ser ut där de har varit. Jag ser skräp överallt längs vägarna. När man stannar bilen i någon ficka för att gå i skogen ligger det massor med sopor efter folk som övernattat i bilar. Därför är Leif G W s slutsatser de mest rimliga. Det Nero inte vill ha, kastar han bara ut genom fönstret utan att tänka vidare över konsekvenserna när han gör det. Det handlar om vanor som sitter i ryggmärgen.

Undra då varför inte alla saker kastades ut samtidigt och därmed hamnade på ungefär samma plats. Det kanske är någon psykisk grej man gör, portionerar ut det man kastar för att kunna komma undan med nedskräpningen.
2015-11-25, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det där var väl det mest briljanta inlägget idag. Not
Hade han flytt från platsen så hade ju varenda människa förstått att det var han direkt.
Skulle han bara stuckit från allt menar du och lämnat frugan ensam kvar?
I sin egen lilla bubbla så trodde han väl i sin enfald att han hade tänkt på allt så att han
skulle klara sig från att bli upptäckt. Vilket som tur var gick totalt åt helsike. Hade han vetat
om att hela trakten skulle krylla av poliser, missing people m.m på direkten så kanske han
hade övervägt att lämna platsen. Som tur var så kände han ju inte till detta och därmed så
försvann alla hans chanser att göra något av det som han troligen hade tänkt göra under
veckan efter själva mordet. Nämligen att gömma saker bättre och eventuellt gömma även kroppen
på ett bättre och säkrare ställe. Har du hittills kommit med något vettigt scenario själv om vad som
har hänt? Du har bara massa frågor precis som en tvååring som står och tjatar varför gjorde han så
och varför gjorde han inte så hela tiden. Se till helheten istället för att sitta och tjafsa om detaljer.

Ja man kan väl både tro att han gjorde och inte. Man vill absolut inte hjälpa någon som har gjort det.

Jag har svårt att tro att han gjort det just därför att han är en vanlig människa och beter sig som en vanlig människa. Både före och efter.

Å andra sidan har jag aldrig träffat en mördare. Har ingen erfarenhet av förnekelse i absurdum. Vet inte hur det tar sig uttryck.

Det känns tungt att fortsätta ifrågasätta när motståndet är så brett. Vi är bara några få som orkar bry oss och vi gör väl det därför att dessa oklarheter finns och verkar förbli en gåta. Kanske är det alltid så. Vad vet jag.

Känner inte att jag har så mycket mer att tillföra diskussionen.

Kanske hittar försvaret en annan infallsvinkel nu när de vet hur åklagarens teori ser ut i sin helhet.

Kanske vill hovrätten att alla pusselbitar faller på plats före dom.

Kanske träder den verklige mördare fram.

Kanske erkänner han.

Jag tror inte jag har så mycket mer att säga än det.
2015-11-25, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men om dom var så intresserade av vad MPS gjorde vid Martorp, varför åkte de så fort de fått klart för sig att stacken var för färskt? Om de var nyfikna borde de väl ha "skenjobbat" vidare?
Det finns inget tvivel för mig att BS missuppfattade det mesta vad som hände vid detta tillfälle. Hans adrenalin var på topp och jag gissar på att han själv varit med och hittat kroppen i byssjan en eller flera dagar innan och såg två grepe-beväpnade monster framför sig på Martorp.
BS missuppfattade det hela?!
NB sveper runt med armen mot området med boden, påtalar att det är "waste of time" att leta och säger ett det är redan genomsökt. Han berättar även att han sagt detta till sin bror.
BS får en märklig känsla och iakttar dem och de glor mer än gräver mask.

Med facit i hand är NB fälld för mord. Han lär vara bekymrad över att MPS passerar huset och det drar ihop sig borta på Martorp. Problemet är inte maskletandet:
Det är vad han säger, att han beter sig suspekt och det väcker misstankar - misstankar som de facto var helt rätt. Det påskyndar processen med gripande/häktning men han hade åkt dit i alla fall:
10 DNA träffar på kläderna. DNA på rör och snören.
2015-11-25, 19:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Undra då varför inte alla saker kastades ut samtidigt och därmed hamnade på ungefär samma plats. Det kanske är någon psykisk grej man gör, portionerar ut det man kastar för att kunna komma undan med nedskräpningen.
Inledningsvis är det mycket möjligt att han stannar till för att förstöra mobilen, han är helt adrenalinstinn så troligen är inte hanterandet välorganiserat.
Mobilen kan pejlas och det ser ut som den slits i delar och krossas 25 m in på avtagsvägen. Resten flyger ut allt eftersom med väldigt jämna mellanrum (3 nedfallsplatser).
2015-11-25, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Detta har redan avhandlats han har allt att vinna om han flyr. En mördare stannar ej kvar såvida att han vill erkänna. Om man ser på helheten så går den inte ihop därför ställer vi frågor likt två åringar. Om man kör på åklagers version rakt av kan man lika gärna avskaffa rättvisan.
Varför sitter lisas hårstrå så högt upp?
Varför finns det inget damm avskav på röret? Det sitter inte fast i väggen så det måste luta innåt men det finns bara avskav vid kopplingen.
I det irrationella (adrenalinstint mord) går det att utröna en röd tråd. Att fastna i små detaljer lär göra att ni aldrig lär ser helheten.
Ni ältar delar som inte är av betydelse för en mordutredning.

Vad det gäller hennes hårstrå behöver det verkligen inte vara minsta märkligt. Det kan ha följt med upp vid arrangemang av snöre på röret - antingen via snöret självt eller via NB om det satt via en arm. Ett hårstrå blir statiskt vid friktion och fastnar lätt på ytor. Det ser även ut som om en del av strået fastnat vid hålet där det ser murbruk.
2015-11-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har läst dina inlägg med intresse, och jag kommer till en liknande slutsats om att det finns mycket farligt material ute på nätet som vi inte känner till. Det finns någon faktor som i förlängning utlöser att en person blir en gärningsman, som går från fantasi till verklighet. Det verkar som det börjar med material från andra likasinnade och något som triggar igång dem.

Det vi vet om alla sexualbrottslingar är att de är storförbrukare av porr, och att det de dömts för brukar återfinnas i beslagtaget material som en fantasi de inspirerats av. Det du pekar på som är av störst intresse, är att alla dessa förbrytare passar så väl in i samhället och har fasader som gör omgivningen förvånade. Så som den nu aktuelle Nero, som var så duktig och hjälpsam.

Det kan vara farliga slutsatser ur rättssäkerhetsperspektiv att komma till att porrsurfande gör en man till brottsling. Jag minns att under styckmordsrättegången tog åklagaren upp att dessa läkare som stod åtalade hade som nöje att titta på vidriga snuff filmer.
Jag tror faktiskt inte att porr kan göra någon till något. Det verkar troligare att en viss störning av sexualiteten uppstår tillräckligt ofta för att utgöra en marknad. Precis varenda litet specialintresse motsvaras ju av ett utbud. Kanske surrogatet porr räcker för de flesta för att tillfredsställa de avvikande drifterna så att ett normalt liv kan upprätthållas ? Med det resonemanget kvarstår ju frågan om någon av alla dessa tusenden obrottsliga kan tappa kontrollen av någon faktor, t ex en drog. Helt vanliga människor gör ju uppenbarligen en hel massa dumheter på fyllan, men eftersom de flesta inte bär på sådana hemska krafter kanske det inskränker sig till att kladda på värdinnan och skämma ut sig. Jag hade ett annat inlägg om amfetamin, som jag tyckte var skrämmande (om en armé av droggalningar som förhärjat en hel kontinent).
2015-11-25, 20:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt förundersökningen sid 1320 är Irina 100% säker att NB var hemma 19.00 den 7 juni.
IB uppger olika tider för dataspel, disk, pannkaksgräddning, rökpauser, Skype-samtal mm. Hon synes förvirrad men gör dock allt för att blanda bort korten.

Det är uppenbart att hon söker skydda NB, och när hon känner att hon själv kan vara illa ute presterar hon på sin höjd svävande svar, eller "minns inte", för att sedan när hon är tillbaka i L ändra sina tidsuppgifter - och nu är hon plötsligt säker på sin sak.

De enda uppgifter man i någon mån kan ta fasta på är AB:s, och dessa går - som tidigare visats - ut på att NB anlände till bostaden 5-10 min innan IB/NB åkte i väg till K-by vid pass 20.00.

C:a 19.45 har två vittnen sett NB:s bil i hög fart komma körande från Martorp (s. 360; f.ö. samma vittnen som sett honom även under fm då han kan antas ha köpt sig tid genom att under IB:s bortovaro fixa plåtblecket hos GJ). - NB låg med andra ord redan under fm i startgroparna.

När han sedan säger sig ha hämtat verktyg i den gamla spritfabriken är det främst för en saks skull: Han vill ha ryggen fri för den händelse några vittnen vid den aktuella tiden skulle lägga märke till hans bil i närheten av ladan. Han åker hem emellan; låtsas sakna en plåtsax men stoppar på sig en kökskniv (nyckeln till verktygsdepån hade han redan fått av AB; möjligen skulle han där också hämta någon rekvisita), för att sedan kunna säga att han vid två tillfällen besökt ladugårdsområdet i samband med att han hämtar resp. lämnar verktyg.

Hans bil har med största sannolikhet även varit synlig på norra parkeringen under em vid 17.30-17.40-tiden; det kan antas att han då inspekterat området där mopederna stod (s. 126). Precis som i fallet med joggerskan har han parkerat sin bil så att man bara kan se den bakre delen.
2015-11-25, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I det irrationella (adrenalinstint mord) går det att utröna en röd tråd. Att fastna i små detaljer lär göra att ni aldrig lär ser helheten.
Ni ältar delar som inte är av betydelse för en mordutredning.

Vad det gäller hennes hårstrå behöver det verkligen inte vara minsta märkligt. Det kan ha följt med upp vid arrangemang av snöre på röret - antingen via snöret självt eller via NB om det satt via en arm. Ett hårstrå blir statiskt vid friktion och fastnar lätt på ytor. Det ser även ut som om en del av strået fastnat vid hålet där det ser murbruk.
Men det förklar inte saken därför det saknas avskav från repet på resten av röret. Det är klart det har betydelse. Om han hade haft en bättre advokat och inte någon som är penga kåt. Hade det sett anorlunda ut. Rättegångarna var inte rättvist.
Han har inte haft tid med att utföra mordet . Han pekas ut av någon trotts han har ändratt sitt utseende. Och han pekas ut från någon som har sett en hastig bil. men han har varit hema vid 19:00

Han har inte extrem porr på datan och har varit rätt så normal under all tid. Röret ser planterat ut och mord platsen också. Han har knapast flytt tvärtom har han varit tillmötes gående för polisen desutom känner han medlidande för faamiljen. Inte en typisk gärningsman.

När man ser på andra mord fall har dem 1000tals bilder på datorn och en böjning.
Detta mordfall är helt klart udda men hux flux bestämmer sig nb att mörda slarvigt men sen helt plötsligt expert Gärningsmanen är någon annan och mordet har begåtts i en bil.
2015-11-25, 21:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror faktiskt inte att porr kan göra någon till något. Det verkar troligare att en viss störning av sexualiteten uppstår tillräckligt ofta för att utgöra en marknad. Precis varenda litet specialintresse motsvaras ju av ett utbud. Kanske surrogatet porr räcker för de flesta för att tillfredsställa de avvikande drifterna så att ett normalt liv kan upprätthållas ? Med det resonemanget kvarstår ju frågan om någon av alla dessa tusenden obrottsliga kan tappa kontrollen av någon faktor, t ex en drog. Helt vanliga människor gör ju uppenbarligen en hel massa dumheter på fyllan, men eftersom de flesta inte bär på sådana hemska krafter kanske det inskränker sig till att kladda på värdinnan och skämma ut sig. Jag hade ett annat inlägg om amfetamin, som jag tyckte var skrämmande (om en armé av droggalningar som förhärjat en hel kontinent).

Nej, att titta på porr gör väl ingen kriminell oavsett om kriminella tittar på porr.

Det är lika cirkeldumt som när Jehovas Vittnen i Vakttornet skriver: Homosexualtet frodas i våra fängelser - alltså leder homosexualitet till kriminalitet.
2015-11-25, 21:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Men det förklar inte saken därför det saknas avskav från repet på resten av röret. Det är klart det har betydelse. Om han hade haft en bättre advokat och inte någon som är penga kåt. Hade det sett anorlunda ut. Rättegångarna var inte rättvist.
Han har inte haft tid med att utföra mordet . Han pekas ut av någon trotts han har ändratt sitt utseende. Och han pekas ut från någon som har sett en hastig bil. men han har varit hema vid 19:00

Han har inte extrem porr på datan och har varit rätt så normal under all tid. Röret ser planterat ut och mord platsen också. Han har knapast flytt tvärtom har han varit tillmötes gående för polisen desutom känner han medlidande för faamiljen. Inte en typisk gärningsman.

När man ser på andra mord fall har dem 1000tals bilder på datorn och en böjning.
Detta mordfall är helt klart udda men hux flux bestämmer sig nb att mörda slarvigt men sen helt plötsligt expert Gärningsmanen är någon annan och mordet har begåtts i en bil.

Inget pekar på att han var hemma kl 19.00 utom att han säger det.

Inget pekar på att han känner medlidande med familjen utom att han säger det. Vad skulle han annars säga? Motsatsen är ju omöjlig.

Han har kvinnoförnedrande bilder på sin dator, det står helt klart. Det enda som känns genuint hittills är att han är kattkär, en god egenskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in