Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 11:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Handlagen och tummen som greppar objektivt i lyft upp

Nej, det finns inga bilder på skadorna (såvitt jag vet..)
Tumavtrycket sitter rätt över hela handlingen som ett grepp av pixelregn i galoppen. Hårkorset hamnade dock lite utanför själva slutledningen där på väggen, så mörkrummet har haft svårt att framkalla alla bilder som verkligen är djupt tänkbara, för slutaren slutade ge, rent objektivt. Kamerahuset blev kameralt.

Kanske vi ska vara glada för det. Men en fMRI tomografi skulle nog kunna ge visst eko i bildande mening, från densiteten av tilt ekots graf. Han ger mig knottror av typen okänd blindskrift, men visst är den svår att se. Mycket av det ligger nog i handlingens natur som född ur ett mörkrum.

Kan du översätta till något begripligt, tack.

Står det något där som har med trådens ämne att göra s kan du vä feta de raderna?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-29 kl. 11:27.
2015-11-29, 11:19
Medlem
PhDSalanders avatar
[quote][quote=rotesau|55556913]
Det är inte lika självklart i detta fallet med Lisa. Långt ifrån.
Tingsrätten begärde en personutredning som blev klar i slutet av Aug. Alltså en månad före underlag för motiv byggts. På det viset blir din förfrågan ganska relevant.
Men då dom ej vunnit laga kraft, och ett erkännande (matchat mot brottets art) genomgående uteblivit, så finns helt enkelt inget juridiskt underlag för RPU ännu, även om frågan som sagt kan ligga i startgrop. Så det har på intet vis att göra med myndigheters "ovilja" eller "blindhet" att kolla om han är sjuk.
Förenklat - Vid uteblivet erkännande, måste det gå "den långa vägen"[quote]

Aha! Tack för klargörande, precis det svaret jag behövde!

Citat:
I en vidare fråga kan det vara högst tveksamt om en RPU ändrar någonting. Brottets art ligger mer inom ramen för mord, än sinnessjuk handling, tror jag. Visst uppvisar NB en del psykotiska drag, men han uppvisar i högre grad medvetenhet och att han själv valt detta, mer än att han tvingats välja att mörda.
Det är svårt att blunda för planeringen och genomförandet av detta, och även om vissa delar av detta mord ligger inom ramen för sinnesjuka, finns desto mer som ligger inom ramen för enkelt brutalt mord, understött av hans egna specialintresse, och därför tror jag att livstid-stämpeln kommer överleva en RPU.
[quote]

Ja, absolut, är av samma uppfattning. Skillnaden du påvisar är då distinktionen mellan att bedöma GM vara vid sina sinnens fulla bruk eller inte vid gärningen vilket då ganska enkelt låter sig bestämmas till ett ja i detta fall. Vad jag dock inte var medveten om innan din förklaring, och som blandat ihop korten för mig, var att jag anser NB lider av en personlighetsstörning, vilket då om jag nu förstår saken rätt inte klassas som ´sinnessjukdom´ och inte heller motiverar RPU som den ordningen föreligger i dagsläget.
Personlighetsstörning anses inte vara sjukt i juridisk mening och det är denna syn som stör mig antar jag.

Men att livstidsdomen är rätt har jag ingen tvekan om.
Senast redigerad av PhDSalander 2015-11-29 kl. 11:26.
2015-11-29, 11:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Sluta tramsa är du vänlig efter en så lång tråd. Det du inte begriper är att det finns inget annat att utreda. Förundersökningen i nuvarande skick är det man kommit fram till. Fattar du inte?
Om det fanns andra spår så hade det framgått tydligt innan man släpper en sammanställd FU.
Ingenting får komma in till myndigheten utan att registreras och diarieföras. Du får nog lära dig mer om hur man bedriver en mordutredning innan du uttalar dig och hur man sammanställer en förundersökning som man lämnar in då man väcker åtal. Som sagt är advokaten fri att syna allt och göra begäran om ytterligare undersökningar.

Vem godkänner att försvaret får göra ytterligare undersökningar?
2015-11-29, 12:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
LÄS FUP

TIDERNA
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart". (Troligen Lisas svar när Nerijus frågar om hon vill hjälpa honom med något.)
18.27 - 18.30 - Anfalls Lisa
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.51 (senast) G*stav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför kaféet (Nerijus VW Sharan)
18.54 GM Åker bort från ladan Till Martorp ----- ALLT HÄNDER UNDER 25-27 MINUTER
18.56 (senast) H*nrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta (kanske inkörd bakom ladan för att forsla bort Lisas kropp)
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 (cirka) Vittnena L*rs och M*lin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
[19.05-19.15 Nerijus gömmer Lisas kropp i den dammiga byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.20 (cirka) Vittnena Th*mas och Ann*ka ser Nerijus VW Sharan köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
19.25 (cirka) G*stav Jönsson åker förbi.
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Detta stämmer inte då GJ säger att bilen såg ut som

Citat:
18.51 (senast) G*stav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför kaféet (Nerijus VW Sharan)

FUP #189:
Citat:
Gustav uppger att han var på studentmottagning hos bekanta i Årnäs och kom hem till Blombergs egendom vid 19-tiden. Då han passerade Cafet noterade han att det stod en blåmetallic, kanske mellanblå moped vid den norra gaveln. Han noterade även att låsregeln över dörren på denna gavel var låst. Han vet ej om de svarta trädörrarna var låsta framför glasdörrarna vid entren till cafet. Gustav uppger vidare att han noterade en grå "pick-up", typ "Izuzu eller toyota" eller liknande. Den stod parkerad vid fastigheten mittemot cafet, där det byggs en torkanläggning. Gustav tror sig känna igen att bilen tillhör "arrendatorn". Han vet ej namnet på denne men uppger att hans far, Arne vet namnet.
2015-11-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
/--/

Men då dom ej vunnit laga kraft, och ett erkännande (matchat mot brottets art) genomgående uteblivit, så finns helt enkelt inget juridiskt underlag för RPU ännu, även om frågan som sagt kan ligga i startgrop. Så det har på intet vis att göra med myndigheters "ovilja" eller "blindhet" att kolla om han är sjuk.
Förenklat - Vid uteblivet erkännande, måste det gå "den långa vägen".

/--/

Något erkännande finns ju inte men att fallet då måste gå hela vägen till laga kraft innan en RPU kan/får genomföras är väl ändå att gå något steg för långt?
2015-11-29, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Adrina anmälde NB den 8 juni och genom den anmälan blev NB sannolikt misstänkt.
Sedan startade karusellen.

Karusellen?

Menar du när Nerijus lurade brorsan att hänga med på "maskletning" medan han själv konfronterade MP i försök att få bort dem från söket som närmade sig byssjan/kroppen?

Ja, du har så rätt, det var verkligen en karusell...
2015-11-29, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om det är overkill att se indicier på plantering, hur ska man då benämna negligerande av indicierna?

Vad anser du t.ex. om kommissarien som är säker på att det örhänge som en vän till familjen hittade på onsdagen inte fanns där på måndagen? Eller om jackan som låg i en rishög nära byssjan och som inte ens var täckt och som istället kunde ha legat med kroppen under kläderna i klädskåpet? Eller det hårstrå som uppenbarligen fästs blött på en kakelvägg där Lisa skulle ha hängts i ett rör utan att ha försökt att rädda sig?

Jag utesluter inte plantering, men teorin är väldigt långsökt.
Som sagt, det finns märkliga omständigheter i det här fallet som inte undersökts ordentligt eller som man inte brytt sig om alls att utreda, då man tidigt låst sig för MGM.

Om alla konstigheter beror på plantering eller något annat låter jag vara osagt.
Senast redigerad av JWP 2015-11-29 kl. 12:16.
2015-11-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Ok. Tack.

Angående hovrätten så sker väl deras granskning främst med utgångspunkt på det juridiska.
Alltså de anses bättre på att tolka juridik än tingsrätt är.
Ursprungligen postat av LOE2

Nu har jag inte tillgång till domen, så jag kan inte kolla vilken brottsbenämning som användes. Sexuellt motiv baserat på omständigheterna vid brottsplatsen ? Vad han fått ut av handlingen kan man inte veta och behöver inte bevisas. Generellt förutsätter inte sexualbrott någon utlösning i vanlig bemärkelse. Dessutom kanske han inte fick ut något, men det är inte förmildrande.

Efter att ha läst om domen:
Tingsrätten arbetar mycket minimalistiskt, betonar de säkra hållpunkterna. De dömer för mord, vari motivet till gärningen bedöms ha varit sexuellt. Motivet härleds ur slutsatsen att kläderna måste ha rubbats på detta karakteristiska sätt av annan person.

Långström argumenterar allmänt för att ett sexuellt motiv är möjligt. Termen sexualsadism används inte av honom eller av TR.

Att i hovrätten från försvarets sida angripa motivbilden anser jag därför lönlöst. Det var av detta skäl som jag i mitt inlägg ville tona ner betydelsen av bristande detaljkännedom om onanerande och sädestömning.

Detta om mitt inlägg. Detta forum begränsar sig ju inte till att nagelfara FUP och dom, utan mycket av resonemangen går ut på att försöka förstå. Det är i detta sammanhang som begreppet sexualsadism kommit upp. Som lekman har jag inga problem med denna beskrivning, men den är alltså inte avgörande för utfallet i TR och, enligt min mening, i HR.

Det är mänskligt att vilja förstå det exakta skeendet och framförallt psykologin i omänskliga handlingar – vissa ytterligare utredningar hade kanske kunnat ytterligare belysa dessa frågor men i princip är detta inte rättsväsendets uppgift.
2015-11-29, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Detta stämmer inte då GJ säger att bilen såg ut som...

Jodå, varför fortsatte du inte att läsa?

Citat:
Kompletterande förhör med Jönsson ang. hans iakttagelser
Jönsson säger att han kom från studentmottagningen på Årnäs vid 19 tiden. Han åkte i en vit
Audi A3. Vid Cafét noterade han en moped som stod parkerad på den norra parkering. Han
uppfattade det som om den stod parkerad mellan utbyggnaden på gaveln och fältet. På fråga i
vilken riktning mopeden stod så säger han att han tror den stod med framhjulet ut mot vägen.
Han noterade också en grå bil vid torken som ligger mitt emot cafét. Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up. Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr). Han såg ingen person i bilen. Han har inget
minne av att det var något flak på bilen.
I tidigare förhör har han sagt att han tror sig känna igen bilen och att den tillhör arrendatorn.
Han ombeds vidareutveckla det och säger nu att det var platsen och " hantverkarbil som
gjorde att han drog denna slutsats. Han har inget belägg i övrigt för att den skulle tillhöra
arrendatorn.

Uppläst i koncept och godkänt.
2015-11-29, 12:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Det här med handsken har jag läst flera oliks ssker om. Säger du nu att Lisa pappa fann den först?
Var det inte en elektriker? Men godsägaren som lämnade in den? Rörigt...

Nej, det jag skrev om pappan var att jag tror att han började misstäbka NB mycket tidigt iom han blev påvärkad av polisen och åklagaren.

Det var NB & AB som hittade handsken först, sedan LÅ och en av hans medarbetare och till sist AJ.
2015-11-29, 12:16
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Alibi betyder bevis att man inte kan ha utfört ett brott (tex. genom att man inte var på platsen när brottet begicks)
NB kunde inte ha begått något mord på Lisa eftersom han satt på trappen framför sitt hus när brottet på Lisa skall ha skett.

NB kunde aldrig veta att Gustav skulle passera bostaden ca 19.00 eftersom han kom från Årnäs.
Om Gustav eller dottern hade sett NB som satt ensam på trappen, skulle han haft starka bevis för den tiden.
.

Hallå hallå, tänk till lite nu!! Med tanke på all annan bevisning etc som finns mot den sjuke mördaren NB, så förstår du väl att han var hemma och fixade alibi innan han körde henne till Martorp, om det nu skulle varit så att han satt och rökte på trappan kl 19.
2015-11-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Något erkännande finns ju inte men att fallet då måste gå hela vägen till laga kraft innan en RPU kan/får genomföras är väl ändå att gå något steg för långt?

I och med att skuldfrågan är avgjord skulle TR kunnat skicka
honom på RPU.
Därefter avgörs påföljden.
Misstänker att HovR kommer att göra så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in