2015-11-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Den uppenbara platsen för hängningen är själva slaktrummet, med de därför avsedda rören i taket. Det rummet har dock insyn från grusplanen S om ladan (FUP s.654-670), så det är förmodligen anledningen till valet av PEM-slangen som hängningspunkt. Det är ju dock viss insyn även till mellan- och för-rummet, så helt klockrent var det inte.
Hörnan med PEM-slangen är helt insynsskyddad åtminstone vad kroppen beträffar, liksom ett betydande parti av förrummet åt SO.

I tillägg till mitt resonemang om val av en säker mordplats (3):
https://www.flashback.org/sp55571143

GM kunde ha höjt säkerheten på mordplatsen betydligt.

Garagedörrarna till slaktrummet kunde ha stängts inifrån med spanjolettlåset.

Den andra ingången utifrån till slaktrummet, den södra entrén, kunde ha reglats inifrån, dvs en eventuell besökare, som torde ha förväntat sig en olåst dörr, skulle rycka i densamma och gå hem för att hämta en nyckel eller (rycka i den låsta garagedörren och) gå runt genom ladan till svängdörren mot förrummet. Denna dörr kunde ha blockerats med bräder eller bråte.

Allt detta som en turnering av påståendet att en säkerhetsmedveten GM inte skulle ha valt den utpekade hängningsplatsen. Jag tycker tvärtom att platsen var kusligt väl vald utifrån förutsättningarna med start vid fiket. Detta plus tecken på förberedelser i själva anordningen talar för noggrann planering.
2015-11-30, 19:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Om du börjar med att svara på dessa enkla frågor nu så tar vi fler sedan och går lite mer in pådjupet så att säga. Sexualsadism är ett komplxt ämne det serru. Räcker inte med att skvätta lite sperma och porrsurfa för att få en sexualsadistisk diagnos av dig . . .
Look who's talking... En dialog i ämnet!
Ska bli en jätteintressant dialog med sexualsadistexperten som anser sig veta mer än Långström.
Citat:
Utveckla dig. Vilken typ av sexualsadist är han ? Den impulsiva eller den ritualistiska ?
Gillar han instrumentellt våld ? Är han den planerande och strukturerande sexualsadisten
som har full koll på varje steg ? Är NB grandios ? Hur ser NB,s uppväxt ut ? Fanns där
missförhållanden ? Kunde man se tidiga störningar ? Hade han tidigt avvikande fantasier ?
Har dessa fantasier utvecklats genom tid ?Sexualsadister har ofta fler diagnoser, vilka stämmer
in på NB ? Har NB andra parafilier vilket även brukar förekomma hos sadisterna ? Personlighetssörningarna, lika vanliga vilka kan dessa vara ? Uppvisar han något antisocialt
beteende och inom vilken tidsram i ålder märktes i så fall detta ? Hur såg hans uppväxtmiljö
ut ? Präglades hemmet av våld ? Finns djurmisshandel här ? Lek med eld ? Sängvätning ?
o s v . . .
.. Men jag ser att det inte gav nåt av värde. Vi kan börja med följande grundfakta:
Jag är inte är den person som skriver om barndom och trauma öht (tycker enbart att kärringen ter sig dominant i sin framtoning i media bortom gubben..) och ej heller diagnostisering då det självklart kräver en RPU. Jag utgår snarare från mordets utförande vilket snarare handlar om profilering och jämför med annan forskning kring ämnet:
Mord på 17-årig flicka med sexuellt motiv.

Exakt allt du skriver SEXTON motfrågor om (jätteduktig..) kräver en kartläggning av mannen nämligen. Att han levt normalt liv, är gift, ostraffad, ingen psykiatrikontakt eller klarar av att sköta ett jobb säger dock inte ett skit.
Däremot finns flertal suspekta särdrag av NB som kan skönjas via förhör (impuls, aggressiv, dominant, tar åt sig äran för broderns arbete, lismande/inställsam, IB:s kommentar om att ett erkännande aldrig kommer ske etc). Våldsam mot sitt ex och har sen flera år ingen aning om vart dottern befinner sig. Låter inte direkt meriterande det heller.
Det har påbörjats en undersökning från polisiärt håll internationellt sett på de områden han rört sig under flera år. Ska bli intressant att se om de får nån träff på outredda brott även om det inte rör sig om mord.

Edit: Kompletterar med lite Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp.
Citat:
- Den som gjort detta är en person som har kontemplerat över ett sådant här förlopp sedan länge och har haft en längtan att genomföra detta på ett ohyggligt sadistiskt sätt. Det är möjligt att vederbörande har gjort det tidigare. Det som händer då, är att när han får chansen så kan det inträffa vid flera tillfällen, säger Ulf Åsgård.
Citat:
Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?
- Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...-ett-svart-hal
Senast redigerad av develi 2015-11-30 kl. 20:15.
2015-11-30, 19:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är väl inte alls ointressant!
När hon kan blanda ihop fredag och lördag så kan ju också blanda ihop lördag och söndag.
I din drömvärld, ja. Hänvisar till ett bra inlägg som är från rättegången under ed.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-30, 20:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det här är en GM där betydelsen av en säker brottsplats är av underordnad betydelse för gärningen i sig.
Håller med - tror det snarare tillhör hans modus. Spänningssökande och nåt med närheten till hans arbetsplats att göra. Samma ses dagen innan.
2015-11-30, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Look who's talking... En dialog i ämnet!
Ska bli en jätteintressant dialog med sexualsadistexperten som anser sig veta mer än Långström.
.. Men jag ser att det inte gav nåt av värde. Vi kan börja med följande grundfakta:
Jag är inte är den person som skriver om barndom och trauma öht (tycker enbart att kärringen ter sig dominant med sin framtoning i media bortom gubben..) och ej heller diagnostisering då det självklart kräver en RPU. Jag utgår snarare från mordets utförande vilket snarare handlar om profilering och jämför med annan forskning kring ämnet:
Mord på 17-årig flicka med sexuellt motiv.

Exakt allt du skriver SEXTON motfrågor (jätteduktig..) om kräver en kartläggning av mannen nämligen. Att han levt normalt liv, är gift, ostraffad, ingen psykiatrikontakt eller klarar av att sköta ett jobb säger dock inte ett skit.
Däremot finns flertal suspekta särdrag av NB skönjas via förhör (impuls, aggressiv, dominant, tar åt sig äran för broderns arbete, lismande/inställsam). Våldsam mot sitt ex och har sen flera år ingen aning om vart dottern befinner sig. Låter inte direkt meriterande det heller.
Det har påbörjats en undersökning från polisiärt håll internationellt sett på de områden han rört sig under flera håll. Ska bli intressant att se om de får nån träff på outredda brott även om det inte rör sig om mord.

Tanken var att du skulle prata, föra en monolog i ämnet för som jag sagt. Jag går inte in i ämnet
utan mer på fötterna om NB med familj. Tyvärr intresserade ämnet dig inte.

Så då kan vi lämna ämnet sexualsadist, som du skriver har du har inga belägg och belägg behövs
för att dela ut den diagnos du delat ut. Profilering tar dig tyvärr inte långt så ja en RPU hade behövts. Dit kom vi nu till slut, fantastiskt bra det. Vi nådde i mål helt enkelt
2015-11-30, 20:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Tanken var att du skulle prata, föra en monolog i ämnet för som jag sagt. Jag går inte in i ämnet
utan mer på fötterna om NB med familj. Tyvärr intresserade ämnet dig inte.
Så då kan vi lämna ämnet sexualsadist, som du skriver har du har inga belägg och belägg behövs
för att dela ut den diagnos du delat ut. Profilering tar dig tyvärr inte långt så ja en RPU hade behövts. Dit kom vi nu till slut, fantastiskt bra det. Vi nådde i mål helt enkelt
Ämnet intresserar mig men jag kan inte diskutera utan mer fakta och en kartläggning gällande barndom, uppväxt och diagnoser.
Mordet däremot signalerar om sexualsadism.
Se editering i föregående inlägg. Jag är i gott sällskap med mina åsikter bortom Långström.
2015-11-30, 20:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

När hon kan blanda ihop fredag och lördag så kan ju också blanda ihop lördag och söndag.

Tror du inte hon hade upptäckt det när hon gick till jobbet dagen efter?
2015-11-30, 20:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
NB säger redan den 10 Juli att han sannolikt hälsade på grannarna fredag eller lördag efter han varit och tankat:

FUP 1592
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-07-10 13:10

-Äh, har du vid nåt tillfälle där på kvällen hälsat på din granne?

Det kunde va fredag eller lördag, jag tror på lördag jag åkte hem, efter att jag har tankat.

- Hm, hejade du på din granne då?

Det är mycket möjligt, varje gång jag ser honom jag hälsar på honom

Så den dömde mördaren sa det menar du.

Herringa jisses - då måste det ju vara sant! Inte skulle väl skit- och spermaskvättaren kunna ljuga i förhören???

Nä - vi gör alla bäst i att utgå från att han talar sanning. Släpp honom genast - be om ursäkt i tårar och överlämna nyckeln till Skövde stad till honom som en ursäkt.

För han skulle ju aldrig ljuga han Nerijus. Aldrig någonsin. Det är bara så beklagligt att en hel hoper korkade, korrumperade, ohederliga, DNA-kramande, fantasilösa poliser, åklagare, domare, advokater som granskat bevisningen, polisprofessorer och ett större antal människor här i tråden med högre examina och goda kunskaper och erfarenheter i kvalificerat analys- och utredningsarbete inte förstår det.

Vilken tur att du begriper bättre än hela denna samling av knäppa människor och kan stå upp till den oskyldigt dömdes försvar. Till mannen som inte kan ljuga. Till mannen som fått sitt DNA planterat på något vis på tio ställen på mordoffrets kläder fast han aldrig träffat henne. Till mannen som har en sån jävla otur att grannar fått för sig att de sett hans bil, samtidigt som hans knäppa familj inte kan ge honom alibit han naturligtvis har. Till mannen som råkade vara så lik en annan man som bara dagen innan mordet försökte locka in en annan blond, söt, smal liten tjej i sin bil bara nån kilometer från mordplatsen. Till mannen som har en sån vansinnig otur att inte ens hans advokat - damen som pratade två timmar om medias elakhet och hur dumma alla var i tingsrätten - har förstått att trasmattor på golv, hundar som inte borde ha rastats, krattade grusgångar, kvarglömda mjölkpaket och godsägarsöner som är ute och övningskör med sina tonårsdöttrar är händelser av MYCKET STOR VIKT som absolut bör åberopas i den nya rättegången och framtvinga nya förhör.

Icke att förglömma att den svenska polisens kriminaltekniska laboratorium i Linköping antagligen är korrumperade eller också så ytterst slarviga/inkompetenta att de fått helt felaktiga provresultat på alla grejerna och därför bör få allting omtestat på de danska - förlåt svenska skattebetalarnas bekostnad för att förhindra att ett justitiemord begås på den fine, fine, hederlige, arbetsamme, renlige litauiske hantverkaren.

Har jag glömt något av dina viktigaste argument i saken?
2015-11-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så den dömde mördaren sa det menar du.

Herringa jisses - då måste det ju vara sant! Inte skulle väl skit- och spermaskvättaren kunna ljuga i förhören???

Nä - vi gör alla bäst i att utgå från att han talar sanning. Släpp honom genast - be om ursäkt i tårar och överlämna nyckeln till Skövde stad till honom som en ursäkt.

För han skulle ju aldrig ljuga han Nerijus. Aldrig någonsin. Det är bara så beklagligt att en hel hoper korkade, korrumperade, ohederliga, DNA-kramande, fantasilösa poliser, åklagare, domare, advokater som granskat bevisningen, polisprofessorer och ett större antal människor här i tråden med högre examina och goda kunskaper och erfarenheter i kvalificerat analys- och utredningsarbete inte förstår det.

Vilken tur att du begriper bättre än hela denna samling av knäppa människor och kan stå upp till den oskyldigt dömdes försvar. Till mannen som inte kan ljuga. Till mannen som fått sitt DNA planterat på något vis på tio ställen på mordoffrets kläder fast han aldrig träffat henne. Till mannen som har en sån jävla otur att grannar fått för sig att de sett hans bil, samtidigt som hans knäppa familj inte kan ge honom alibit han naturligtvis har. Till mannen som råkade vara så lik en annan man som bara dagen innan mordet försökte locka in en annan blond, söt, smal liten tjej i sin bil bara nån kilometer från mordplatsen. Till mannen som har en sån vansinnig otur att inte ens hans advokat - damen som pratade två timmar om medias elakhet och hur dumma alla var i tingsrätten - har förstått att trasmattor på golv, hundar som inte borde ha rastats, krattade grusgångar, kvarglömda mjölkpaket och godsägarsöner som är ute och övningskör med sina tonårsdöttrar är händelser av MYCKET STOR VIKT som absolut bör åberopas i den nya rättegången och framtvinga nya förhör.

Icke att förglömma att den svenska polisens kriminaltekniska laboratorium i Linköping antagligen är korrumperade eller också så ytterst slarviga/inkompetenta att de fått helt felaktiga provresultat på alla grejerna och därför bör få allting omtestat på de danska - förlåt svenska skattebetalarnas bekostnad för att förhindra att ett justitiemord begås på den fine, fine, hederlige, arbetsamme, renlige litauiske hantverkaren.

Har jag glömt något av dina viktigaste argument i saken?

Jag har nyligen lyssnat på Annikas vittnesmål för andra gången.
Den 7/juni arbetade dom i trädgården, och sedan gick dom en kort prom. med hunden.
Dom hörde då en bil komma i hög fart ifrån Martorp, som sedan kom förbi där Annika stod.
Lith. NB körde bil och vinkade.
Tiden c:a 19.30
Hon är helt 100% säker att det var den 7/juni DÅ HON SKULLE JOBBA DAGEN EFTER. Måndag
Inspelning nr: 10
2015-11-30, 20:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ett tips. Använd wikipedia som en väg att komma vidare men aldrig som en källa för sakfakta.
Jag har full koll på ordet eftersom jag själv skriver in det - Vilket handlar om strypsex. Du behöver därmed inte komma efter som en svans och förklara dess innebörd för mig. För kännedom finns dock detta omtalat i samband med seriemördare och denna förövare har knappast bett om att få bli strypt litegrann strax innan..

Vad jag skriver om är att det verkar ligga i hans intressesfär - inte att han är en slags självstrypare. Han går igång på att se henne förlora medvetandet och njuter av det.
Verkar lite vagt vad du egentligen menade. Det finns en gammal myt om att personer som hängs får en automatisk orgasm i dödsögonblicket. Per Lagerkvist frossar lite i det ämnet i boken "Gäst hos verkligheten". Hemskt om det finns mördare som hänger medmänniskor bara för att få se detta.

Efter lite googlande står det klart att autoerotic asphyxia absolut är en parafili: det är människor som tycker om självstrypning.
2015-11-30, 20:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Får man bara fråga: Om du gör en HELHETSBEDÖMNING - tycker du då verkligen att det är sannolikt att varenda jävla vittne har sett fel och tagit fel på dag och att varenda DNA-prov, medicinsk undersökning, labbanalyser är resultatet av något slags fel (medvetet eller omedvetet), samtidigt som den riktiga mördaren totalt undgått upptäckt. Inga spår, ingen har sett något. Och finns det spår så är det just precis på dom grejerna som man inte testat (och man har testat MYCKET här, kom ihåg det!)

Om du gör en uppskattning: Hur många procent av alla mordfall med fällande dom men nekande mördare tror du att man skulle kunna snacka ihop samma "försvar" för mördaren som du gör för den här bara genom att hitta på bortförklaringar till precis allt och angripa varenda liten, liten obesvarad fråga eller oklarhet/motsägelse (även om små, perifera detaljer) och ta det som argument för att den dömde mördaren måste vara oskyldig? Kom igen nu - 50%? 60%? 75%? 90%?
2015-11-30, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
hur vet du allt detta?

han kan lika gärna försökt raggat på LISA, misslyckat totalt och fått panik baserat på hennes reaktioner och sedan i panik försök lugna ned henne. Hon fick då ännu mer panik och skrek tills han försökte tysta ned henne och det blev bara värre och värre.
sedan efter han kidnappat henne så kanske han insåg att hans liv var kört och han behövde döda henne för att inte åka fast.

att han band fast henne och klädde av henne naken kanske är mer för att en gång få uppleva sin sjuka BDSM porr han satt och titta på. men att det var aldrig huvudplanen från början.

Vad menar du?

Låter som ett scenario som tagit ganska lång tid om han skulle försökt att ragga på henne först?

Och, från ett misslyckat raggningsförsök övergår han till mord?

Eller, var det kidnappning som övergick till mord? Och då dödar han henne så hon skall vara tyst?

Och sen, när han ändå var i farten så hängde han upp henne, tejpade hennes ansikte och drog av kläderna, bara sådär?!

Inte en chans att det gått till på det viset.

Jag förlitar mig på forskningen inom området och Långströms uttalanden om sexualsadism,

allting stämmer mycket väl in.

"Orörd" kropp, betraktande, tejpning och hängning..
Citat:
Han har studerat fallserier från utlandet där man identifierat sexuella motiv i dödligt
våld där det inte finns tecken på samlag eller samlagsliknande handlingar. Själva
kontrollen över brottsoffret och att utsätta det för dominans kan innebära en stark
sexuell upphetsning. Det kan räcka att gärningsmannen tittar på blottade bröst eller
könsorgan.
De som gör sig skyldiga till ett sexuellt motiverat brott är förvånansvärt
ofta personer som inte har någon tidigare känd brottslighet. Ca 30-40 procent av
personerna är ostraffade. Det är ovanligt att dödligt våld mot kvinnor har ett sexuellt
motiv men det förekommer i 1-4 procent av fallen. Det kan handla om något fall per
år i Sverige. I fallstudier finns beskrivet att tejpande av ett offer kan vara ett sätt att
uppleva en sexuell fantasi. Ett övervåld kan vara ett gestaltande av en sexuell
fantasi.
Det är svårt att säga om en person laddat en längre tid inför en gärning eller
om den sker i stundens ingivelse. Offret kan vara slumpmässigt utvalt men kan
också vara utvalt och förföljt en längre tid. Förövarna är män som ofta har en social
anpassning med arbete, partner och barn. Det handlar inte om utslagna personer.
Oftast har de inte någon högre utbildning utan arbetar som hantverkare eller
chaufförer. Det mesta tyder på att det är personer som är tillbakadragna. Ofta kan de
lida av en sexuell upptagenhet med ett tvångsmässigt onanerande eller konsumtion
av porr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in