2016-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han upprepar precis samma misstag han gjorde i förhören och han vet inte ens om det. Det är detta som är roande.

Jag tycker det är mer roande att han i ett förhör om hans förhörsteknik lyckas förmedla alla tunga bevis i hovrätten idag. Det hade inte din idol väntat sig...tyder på ett proffs
2016-01-11, 16:49
Medlem
Lar3es avatar
Frågar återigen: Ingen som har en bra logisk tankebana kring det jag skrev i inlägget #111642?

Att man genom bevisning kan bekräfta att NB förmodligen spridit sin frus DNA till Lisa Holms kläder men samtidigt utesluter en plantering av NB:s DNA på Lisa Holms kläder?
2016-01-11, 17:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Frågar återigen: Ingen som har en bra logisk tankebana kring det jag skrev i inlägget #111642?

Att man genom bevisning kan bekräfta att NB förmodligen spridit sin frus DNA till Lisa Holms kläder men samtidigt utesluter en plantering av NB:s DNA på Lisa Holms kläder?

Den förra var en enstaka, mindre besudling och kommer inte från blod. De övriga var tio stycken och flera bestod av blod. Dessutom hittades offrets DNA i flera av besudlingarna.

Sen är det som du kanske vet så att icke-existens inte kan bevisas. Påståenden om saker får därför snarare avfärdas med att all bevisning saknas FÖR att de kan vara sanna. Det är på den grunden man kan avfärda planteringen. Där har vi också expertutlåtanden på att det för en icke-expert utan laboratorium skulle vara i princip omöjligt att även om personen haft tillgång till Nerijus blod tillverka flera av fläckarna som hittats.

Det senare: Ja vi vet inte hur det gått till exakt, men det är som du säkert förstår långt mycket mer sannolikt att en äkta man kan ha DNA från den person han lever ihop med på sina kläder, händer eller annat och oavsiktligt överföra detta DNA i en enstaka besudling när han hanterar någon typ av föremål.
2016-01-11, 17:13
Medlem
Mooskys avatar
Förhörsledaren säger att Nerijus Bilevicius fru första tackade honom för att han varit så trevlig under ett förhör i Sverige.
Men när han reste till Litauen och Vilnius för att höra henne ska det inte ha varit lika hjärtligt.
– Hon hade taggarna utåt och det var en svart blick som mötte oss. Jag blev förvånad. Jag hade inte förväntat mig att hon skulle komma och krama mig, men det var ett väldigt mycket hårdare bemötande. Och att hon skulle ha känt sig hotad under det förhöret ställer jag mig väldigt tveksam till, säger förhörsledaren.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-a...nte-avsparrad/

Påverkad av hans släktingar kanske eller förblindad av kärlek till den här mannen?
Måste vara trevligt för henne att få höra en massa glåpord då han är berusad. Kan riktigt höra hans svinigheter mot kvinnor för något annat tuppar han väl inte upp sig mot.
2016-01-11, 17:21
Medlem
Mooskys avatar
Åklagare Lars-Göran Wennerholm får Pål Johansson att medge att han inte själv har hållit så många förhör sedan 1988.
Du har inte lyssnat på de här förhören eller sett inspelning på video?
– Nej, svarar Pål Johansson.

Samma visa som sist med den gamla pensionerade kriminalaren. Har dom inte fattat att denna åklagaren biter dom i röven?
Jag tycker att åklagaren i sig varit tam då det gäller att uttrycka sig, men jag kan inte anklaga honom för att inte sätta åt vittnen till den gräns att dom blir bortgjorda.
Adios Pål!
2016-01-11, 17:28
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den förra var en enstaka, mindre besudling och kommer inte från blod. De övriga var tio stycken och flera bestod av blod. Dessutom hittades offrets DNA i flera av besudlingarna.

Sen är det som du kanske vet så att icke-existens inte kan bevisas. Påståenden om saker får därför snarare avfärdas med att all bevisning saknas FÖR att de kan vara sanna. Det är på den grunden man kan avfärda planteringen. Där har vi också expertutlåtanden på att det för en icke-expert utan laboratorium skulle vara i princip omöjligt att även om personen haft tillgång till Nerijus blod tillverka flera av fläckarna som hittats.

Det senare: Ja vi vet inte hur det gått till exakt, men det är som du säkert förstår långt mycket mer sannolikt att en äkta man kan ha DNA från den person han lever ihop med på sina kläder, händer eller annat och oavsiktligt överföra detta DNA i en enstaka besudling när han hanterar någon typ av föremål.

Vart finns det expertutlåtandet att läsa?
Var mer intresserad hur det ena kan utesluta det andra som det framställdes i dagens rättegång. Men kan ha missförstått tolkningen från utsände.
2016-01-11, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Herregud... Om något av väsentligt bevisvärde hade framkommit i förhören så kunde man väl ha haft någon förståelse för att advokaten tar en rövare för att försöka skjuta ner det. Men det här? En avdankad polisgubbe som inte ens har tittat på själva inspelningen av förhöret utan bara läst ett protokoll? Vars innehåll inte påverkat utgången i målet på något vis.

Nu blir jag ännu mer säker: Rönnbäck har tappat verklighetskontakten i det här målet och tror antingen på fullt allvar att klienten är oskyldig eller så har det blivit en personlig vendetta för henne där hon genom ett aggressivt frontalangrepp mot allt och alla ska framstå som en riktig stjärnadvokat. Möjligen en kombo av bägge.
Jag läste T34Panzer's inlägg nåt inlägg före ditt och fick för mig att det stod frontallobsangrepp, hahaha.
Ursäkta, lite trött men du kan nog se vad jag lyckades montera ihop.
Jag har funderar mycket kring framfarten. Hon må försvara sin klient till tänderna, hennes skyldighet, och eldar på i alla hörn gör hon - men jag förstår inte alls de andra utsvävningarna. Som om man beskådar två saker i samma huvudförhandling? En om mord och så nåt annat. Vendetta ligger väldigt nära till hands att fundera kring.
2016-01-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nä det är han inte. Som sas i TR brukar han vara en polisönskad rättsläkare.
Som bekant är rättsläkare ett märkligt släkte.
Nån egen erfarenhet av det?
2016-01-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Åklagare Lars-Göran Wennerholm får Pål Johansson att medge att han inte själv har hållit så många förhör sedan 1988.

Samma visa som sist med den gamla pensionerade kriminalaren. Har dom inte fattat att denna åklagaren biter dom i röven?
Jag tycker att åklagaren i sig varit tam då det gäller att uttrycka sig, men jag kan inte anklaga honom för att inte sätta åt vittnen till den gräns att dom blir bortgjorda.
Adios Pål!

Det är lite patetiskt att se dessa pensionärer som lallar runt för att dryga ut pensionen.
2016-01-11, 17:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Antar att han syftar på det att förhörsledaren skulle motivera sitt tillvägagångssätt varför han formulerade sig som han gjorde under förhören. Istället nu i rätten besvarade förhörsledaren det med den bevisning som fanns mot NB (som förhörsledarna hade tillgång till under förhören) och att han utgick från den för att rättfärdiga sitt beteende och handling under förhören.

Samtidigt som han var av den åsikten att förhörsledarna var öppna mot andra spår i utredningen. Det vill säga dubbelmoraliskt och hyckleri i kombination.

Samtidigt ja, det är ju precis vad en FhL och alla poliser ska vara, i att arbeta i en utredning, men det är något helt annat än betydelsen av den mer aktuella ordet; simultant.
Det FhL givetvis menar är att i utredningen är man öppen, men i förhörssituation där det kan finnas ett visst givet material att tillgå/använda sig av både för & emot en individ, då använder man det. I syfte att få svar och vid uteblivna svar - driva på - sedan kontrollera mot den öppna utredning - tillbaka till förhörsrummet igen.

Man avhandlar en sak i taget, ofta separerat, under yppandeförbud tyst, efter egen bildad skalle och det är inte dubbelmoral. Det är polisens uppgift.
Jag skrev ett inlägg för flera dagar sen rörande vad försvaret ville tänkas uppnå med detta att ta sig an förhören. Men man har alltså stannat i att läsa rakt av och tycka, helt bortseende från vad FhL haft med sig för material in och främst - vad syftet med materialet är, ställt mot bakgrunden inhämtad från den öppna utredningen. Inga datummatchningar mot fu-material, ingen kartläggning av bakgrund och sist men inte minst - ingen förklaring till varför advokat inte reagerade vid själva förhörssituationen.

Rönnbäcks pannkaka serverad med extra sylt.
2016-01-11, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja precis! Kärringen borde sinnesundersökas. Tycker jag känner igen både mjölkpaketstramseriet pch laduleksteorin från vissa av skribenterna härinne. Advokatskatan litar uppenbarligen mer på flummiga FB-teorier än på NFC.... Suck....
Lisas upptäckarglädje kanske - lekfullt plockade hon med snörena som äcklet snarare bundit henne med. Fy fan så nedvärderande för föräldrarna att lyssna på.

Jag har absolut aldrig hört nåt så långsökt komma nån gång från en profession. En 17 åring som vill leka i en skitig lada - lekt så hennes hårstrå sitter 2 meter upp på väggen?!
Citat:
– Det vet vi inte. Mest troligt har flickan varit levande en tid, i några dagar.
Inger Rönnbäck ifrågasatte också om Lisa Holm överhuvudtaget befunnit sig i ladan, där polisen har säkrat en rad DNA-spår från flickan och i vars sidobyggnad åklagaren menar att hon har mördats. Hon föreslog, att Lisa Holm kunde ha varit inne i ladan "och lekt", och att det är därför hennes DNA och hårstrå har säkrats på snöre och rör.
Senast redigerad av develi 2016-01-11 kl. 18:06.
2016-01-11, 18:00
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Adios Pål!

Pål Johansson!!!! Vilket stolpskott, en gammal misslyckad Palme utredare.
Sänkt av Wennerholm på några minuter.
Precis som i TR så har Advokaten inte ett skit att komma med, det här är bara ett slöseri med skattepengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in