Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
På det du upprepar nu har jag redan svarat.
Jag behöver inte svara på dina frågor för att visa att du har fel när du påstår att alibitrixandet bevisar mord. Det kan vara vilket lagbrott som helst, t.o.m. griftefridsbrott som du spekulerar om.
Hur visste mördar-Litauern om att det fanns ett lik på gården, som var flickan alla letade efter, om han aldrig hade sett Lisa eller visste vem hon var?
Om han var rädd för att åka dit för något brott i samband med ett mord, när han var den ende som visste att ett mord hade skett, så har han en förklaringsbörda som inte kan viftas bort.
Det var ingen annan än den alibitrixande Nero som visste att Lisa var död, medan sökandet pågick.
Om det i tidigt skede inte är bevis så är det en ledtråd som heter duga, och som räckte för att hitta mördaren. Det räckte som häktningsgrund. Det polisen hade i ledtrådar och misstankar räckte inte för att hålla lillebror och frun häktade. Som tur är behövde inte åklagaren grotta ner sig i indiciekedjor, och svår bevisföring, därför att den tekniska bevisningen var entydig.
Griftefrid är ett absurt brott. Det är bestickande att i de fall någon dömts för griftefrid så har det gått åt helvete med polisutredningen, eller rättsprocessen eller både och. Att ens komma på tanken att någon bara hittar ett lik, och sedan hanterar liket otillbörligt är ett intellektuellt haveri.
Jag tänker styckmordläkarna och Mats Alm, och kan bara säga suck! Griftefrid. Hi. Hi. Jag måste ju le, för det är kul i dessa trådar mellan varven!