2015-12-23, 02:10
Medlem
Håller med dej blackmolly,men han borde väl fattat att det kommer att bli ett stort sökpådrag?.Och då hade han ju kunnat åkt iväg och dumpat kroppen direkt medans han hade tid,istället för att trycka in den i skåpet och sedan tror att han skulle kunna komma tillbaka och hämta den senare..
Jag tror att han hade bestämt med sin mamma att han skulle skypa med henne exakt klockan 19.30 och därför hann han inte dumpa kroppen nån annanstans..
2015-12-23, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Men detta med handskar och hennes tillhörigheter har ju ingen betydelse för domen.Men en annan intressant sak är varför det inte finns några skoavtryck från NB i arbetsboden.För hans fru har ju sagt att hans kläder var skitiga när han kom hem,men då är det märkligt inte skorna varit det och lämnat några avtryck..

Var torrt och varmt ute, det ger inga skoavtryck. Och, golvet i byssjan är ju otroligt skitigt, hela byssjan är rörig, stökig och skitig.
2015-12-23, 02:20
Bannlyst
Citat:
Håller med dej blackmolly,men han borde väl fattat att det kommer att bli ett stort sökpådrag?.Och då hade han ju kunnat åkt iväg och dumpat kroppen direkt medans han hade tid,istället för att trycka in den i skåpet och sedan tror att han skulle kunna komma tillbaka och hämta den senare..
Jag tror att han hade bestämt med sin mamma att han skulle skypa med henne exakt klockan 19.30 och därför hann han inte dumpa kroppen nån annanstans..

Han åkte hem så att han skulle verka vara "som vanligt" och få alibi (trodde han, men nej).
En "vanlig" kväll, skypa med mamman, åka med frun till Handlarn. Han hade säkert tänkt åka tillbaka till byssjan samma kväll eller nästa dag men p.g.a att Lisas pappa anade oråd, var tidigt på plats samma kväll och började söka med kompisar, tillkallade polis som kom - så var det kört för NB att försöka flytta kroppen utan att riskera upptäckt.
2015-12-23, 02:27
Medlem
Och om han tänkt flytta kroppen så hade han varit tvungen att göra detta inom 3 timmar för sedan inträffar likstelheten och då hade han inte fått ut kroppen från skåpet ensam.För som polisen som hittade lisa sade så krävdes det 4 personer för att få ut kroppen ur skåpet..
2015-12-23, 02:46
Bannlyst
Citat:
Och om han tänkt flytta kroppen så hade han varit tvungen att göra detta inom 3 timmar för sedan inträffar likstelheten och då hade han inte fått ut kroppen från skåpet ensam.För som polisen som hittade lisa sade så krävdes det 4 personer för att få ut kroppen ur skåpet..

Ja, precis. Men, sen vet man inte om han hade koll på hur likstelhet funkar, hur lång tid det tar innan den inträder. Men, hur som helst så var nog byssjan tänkt enbart som en mellanförvaring men hans planer gick om intet när pappan var på plats så tidigt samma kväll och söket började så snabbt. Måste ha känts väldigt pressande för NB under sökveckan när de började närma sig Martorp.
2015-12-23, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Erkänn nu karljävel! Berätta vad som hände!

Dagen bästa! Kan inte karljäveln bara erkänna och berätta vad som hände. Skulle vara det enda värdiga han har gjort i hela sitt liv. Det minsta man kan begära att han ska göra, för Lisas familjs skull.
Skulle också vara intressant att se Rönnbäcks min om han, helt oförberett, erkänner.
2015-12-23, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag har glömt var det redovisas att det är DNA från färskt blod man har testat. Kan du vara bussig och peka på källan var detta är fastställt så jag kan titta på det igen? Jag fick nämligen för mig att man inte typ-bestämt DNA:t, dvs med säkerhet fastslagits att det är just blod som DNA:t härstammar från och inte någon annan typ av DNA som av en slump hamnat på ett ställe där en färsk bloddroppe hamnat.

Det har förklarats i tråden många gånger, prova att använda sökfunktionen..

B.la vid vittnesförhör i Tingsrätten med Helena Eriksson från NFC, när hon förklarar NB:s blodbesudlingar.
Citat:
En blodlik besudling på ett material måste härröra från en kontakt med färskt vått blod. Torrt blod kan överföra vissa kluster men ger inga blodlika besudlingar.
2015-12-23, 04:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Var torrt och varmt ute, det ger inga skoavtryck. Och, golvet i byssjan är ju otroligt skitigt, hela byssjan är rörig, stökig och skitig.

Enligt uppgift i tråden var det sunkig mark vid skräphögen där jackan och hjälmen låg. Hjälmen låg under en kvist så den som lagt dit den där måste ha varit på den sidan om högen och där var det blött.
Måste ju ha funnits skoavtryck i geggan och NG inte haft torrt på fötterna.
2015-12-23, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt uppgift i tråden var det sunkig mark vid skräphögen där jackan och hjälmen låg. Hjälmen låg under en kvist så den som lagt dit den där måste ha varit på den sidan om högen och där var det blött.

"I geggan"?

Jag svarade på fråga om skoavtryck i byssjan, där är inte marken sunkig.

Förresten, vem är NG?
2015-12-23, 04:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men hans DNA fanns ju på insidan av hennes knäppning på hennes byxor och om han hade haft handskar hela tiden och varit där och fingrat och dragit ner byxorna så hur hamnar DNA där men inte på hennes tillhörigheter?

Men om byxlinningen dras ner förbi fötterna så kommer ju insidan på byxlinningen att ligga mot marken. Byxbenen var ju inte dragna över skorna.
2015-12-23, 04:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Må vara att marken är sunkig där men inget tyder ändå på att det var ett gegghål boden stod i.
Jorden var lite fuktigare än på andra platser, saker som ligger på den blir fuktiga på undersida men gräs växer frodigt och bär effektivt och förhindrar skoavtryck eller nedsmutsade sulor.
2015-12-23, 05:37
Medlem
Citat:
Men detta med handskar och hennes tillhörigheter har ju ingen betydelse för domen.Men en annan intressant sak är varför det inte finns några skoavtryck från NB i arbetsboden.För hans fru har ju sagt att hans kläder var skitiga när han kom hem,men då är det märkligt inte skorna varit det och lämnat några avtryck..

Det fanns bara ett skoavtryck i arbetsboden och det var för diffust för att kunna matchas.
Så det är så att det finns inte något skoavtryck som går att binda till någon annan heller.

Det som jag tycker är intressant är att så många ifrågasätter varför det inte är fler spår från NB och menar på att detta tyder på att han är oskyldig.

Man menar att det indikerar att någon annan begått mordet.

Det ologiska i det resonemanget är att denna annan inte lämnat något spår alls efter sig.
Så för dessa personer är å ena sidan massor med spår från NB inte tillräckligt men å andra sidan är inga spår alls nog för peka mot någon annan?
Hur går det ihop?

Det är så ologiskt resonemang som det kan bli.

Det som gör mig övertygad om att NB är skyldig och ensam förövare är faktumet att inte nog med att det finns tämligen mycket både i form av teknisk bevisning men även vittnesmål som styrker hans skuld det är dessutom så att det finns inget alls som pekar mot någon annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in