2015-12-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Vem är det som hon har följt med då? Har du något förslag?

Nej.
Men det borde vara någon LH träffat tidigare och som hon inte kände oro för.
I gruset vid Mopeden kunde man inte se några onormala spår efter bråk.
2015-12-24, 09:57
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Idag går tankarna till familjen

Håller med dig , tänker även på andra närstående till Lisa som släktingar och kompisar !

Till alla i tråden en Riktigt God Jul .
2015-12-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Och lisas pappa som var så rädd och mån om sin dotter att hon inte fick ha Facebook men köra moped och lyssna på musik samtidigt gick bra..lägger absolut ingen skuld på någon angående detta,men kriminella har ökat och man måste verkligen tänka på alla små saker för att undvika hamna i händerna på mördare...
Lisas pappa hade INTE förbjudit henne att ha fb. Tvärtom hade hon fb. Det har visats många gånger med hänvisning till förhören med honom i FUP.
2015-12-24, 11:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Håller med dig , tänker även på andra närstående till Lisa som släktingar och kompisar !
Till alla i tråden en Riktigt God Jul .
Håller med ascheberg, BlackMolly och dig Tamborino - tänker osökt på hennes familj och släkt idag ♥, en plats är tom vid deras bord..
Jag hoppas att de ändå får en fin jul med vackra minnen och de har så rätt med sina ord om identifikation:
Citat:
– Även om Lisa var vår känner vi att hennes död inte bara är vår sorg eller hennes släktingars, utan också en sorg för alla vänner, alla i samhället, i Skövde, i Sverige – alla kan identifiera sig med det som hänt.
http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa...m-att-upptacka
Lisa i vinterskrud
http://sla.se/incoming/omssyp-217425...20/2174257.jpg
2015-12-24, 12:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det finns ju en forskningsgrupp vid universitetet i Birmingham som studerar hypotesen att det första avslöjade dådet av en seriemördare oftast inte är det första (eller nåt sånt). Professor David Wilson är den karismatiske ledaren. Det har varit en dokumentärserie om denna verksamhet, där man lyckats hitta intressanta kandidatfall till sådana tidiga dåd. Nu är ju inte den aktuelle GM konstaterad seriemördare, men man kunde ju vidga perspektivet till att omfatta fall med misstänkt seriekaraktär.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_...criminologist)

http://www.bcu.ac.uk/research/-centr...e/david-wilson

Faktum är att jag halkade över det namnet tidigare i år när det uppdagades att NB bott i England.
http://www.professorwilson.co.uk/
David Wilson skriver även enstaka artiklar åt bla The Guardian:
http://www.theguardian.com/profile/davidwilson
(läsvärda artiklar)

Det hade varit intressant att läsa en reflektion av honom/hans grupp ang detta fall, även om jag personligen tror att detta var första gången för NB. Däremot tror jag inte det hade varit den sista eftersom det i linje med vad du skriver, föreligger indikationer om en viss karaktär här.
2015-12-24, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Julaftonen är verkligen en dag som tankarna går till hennes familj.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Idag går tankarna till familjen

Ja verkligen!

En sådan här dag går verkligen tankarna till hennes familj.

Även till hennes övriga släkt samt alla vänner hon hade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-24 kl. 12:31.
2015-12-24, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Nej.
Men det borde vara någon LH träffat tidigare och som hon inte kände oro för.
I gruset vid Mopeden kunde man inte se några onormala spår efter bråk.

Nej, "det borde inte vara någon LH träffat förut". Hur många gånger ska du skriva samma inlägg? Om och om igen skriver du detsamma.

Finns hur många exempel som helst där mördaren lurat med sig kvinnor. Oftast spelar mördaren att han är i nöd, att han behöver hjälp av något slag. Vem som helst, hur skärpt man än är, kan bli lurad och invaggad i falsk säkerhet av ett sådant förfarande. LH trodde inte att hon behövde känna oro, NB var ju en hantverkare som var i området varje dag, ingen helt "okänd".
2015-12-24, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack #develi för det fina du postat till minne av Lisa.
I vissa inlägg i tråden är det som att man glömt bort att det är Lisa som är offret.
Det är också som att man glömt bort att hon har en familj i djup sorg.
Respekt. Vördnad.
Ja, det tenderar givetvis att bli mycket "tekniskt" eftersom det är ett brottsfall som diskuteras, men att enbart fokusera på NB (att försöka fria, försköna eller helt bortförklara hans skitbeteende) dvs när det finns ett brottsoffer.. just de inläggen har jag svårt för. För att inte tala om när man beskyller pappan eller påstår hon inte ens mördats.

För övrigt är det givetvis som du säger i inlägget innan: Offret behöver inte känna förövaren. Inte ett dugg svårt att lura en person och behöver inte ha ett dugg med varken smarthet eller naivitet att göra. Det har snarare med vart hjärtat hos personen befinner sig (spontanitet, empati och en vilja att hjälpa/service minded) som jag ser det. Lägger man sen till dagtid och dagsljus en söndag, nyss slutat jobbet, trygg och känd miljö så är det inte minsta märkligt.

I en studie gällande SK (minst två offer, separata tillfällen) från FBI med 480 fall, 92 förövare finns följande fakta dvs som är mest vanligt:
# Offren som var prostituerade (givetvis i högriskzon, lättillgänglighet) var 55.6% men offer som var okända för förövare var 30,4%.
# Att lura/bedra offret (ruse/con attack) skedde i 64.5%.
# Det var sexuellt motiverade mord (81,5%) i första hand. Ilska var endast 3.1% som motiv.

Kriterier angående sexuellt motiverat mord för studien:
Citat:
Citat:
Sexual was defined as a murder motivated by sex. This included any type of sexual interaction, no matter how subtle or diverse. Since the basis for sexual interest varied according to the fantasies of the offenders, sexual penetration was not necessary for inclusion in the category.
Citat:
victims were found nude or partially nude in 64.5% of the cases.
Citat:
https://www.fbi.gov/news/stories/201...investigations
Strypning var vanligast (42,5%), binda offret 29%, 36.9% hade vapen med sig. Kontaktplatsen var känd i de flesta fallen (30.8%) och det skedde utomhus i 24,2% av fallen.
Det var vanligt att mördaren tog souvenirer - kläder, skor (48.5%) smycken (31.7%) främst.

Flertal delstudier presenteras också i länken. Alla procentsatser som jag la in är det som dominerar gällande val av offer, tillslag, motiv och plats. God Jul till BlackMolly som gillar sakfakta - nu står maten redo, snart Kalle och bästigast: Paket
Senast redigerad av develi 2015-12-24 kl. 14:44.
2015-12-24, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det tenderar givetvis att bli mycket "tekniskt" eftersom det är ett brottsfall som diskuteras, men att enbart fokusera på NB (att försöka fria, försköna eller helt bortförklara hans skitbeteende) dvs när det finns ett brottsoffer.. just de inläggen har jag svårt för. För att inte tala om när man beskyller pappan eller påstår hon inte ens mördats.

För övrigt är det givetvis som du säger i inlägget innan: Offret behöver inte känna förövaren. Inte ett dugg svårt att lura en person och behöver inte ha ett dugg med varken smarthet eller naivitet att göra. Det har snarare med vart hjärtat hos personen befinner sig (spontanitet, empati och en vilja att hjälpa/service minded) som jag ser det. Lägger man sen till dagtid och dagsljus en söndag, nyss slutat jobbet, trygg och känd miljö så är det inte minsta märkligt.

I en studie gällande SK (minst två offer, separata tillfällen) från FBI med 480 fall, 92 förövare finns följande fakta dvs som är mest vanligt:
# Offren som var prostituerade (givetvis i högriskzon, lättillgänglighet) var 55.6% men offer som var okända för förövare var 30,4%.
# Att lura/bedra offret (ruse/con attack) skedde i 64.5%.
# Det var sexuellt motiverade mord (81,5%) i första hand. Ilska var endast 3.1% som motiv.
Kriterier angående sexuellt motiverat mord för studien:

Strypning var vanligast (42,5%), binda offret 29%, 36.9% hade vapen med sig. Kontaktplatsen var känd i de flesta fallen (30.8%) och det skedde utomhus i 24,2% av fallen.
Det var vanligt att mördaren tog souvenirer - kläder, skor (48.5%) smycken (31.7%) främst.

Flertal delstudier presenteras också i länken. Alla procentsatser som jag la in är det som dominerar gällande val av offer, tillslag, motiv och plats. God Jul till BlackMolly som gillar sakfakta - nu står maten redo, snart Kalle och bästigast: Paket

God Jul till dig också develi och tack för ännu ett intressant och upplysande inlägg, nu om seriemördare.

Intressant att se att lura/bedra (ruse/cone attack) skedde i så stor omfattning som 64.5% och att hela 81.5% var sexuellt motiverade. Ändå tvivlar folk på att LH skulle ha låtit sig lurats med av NB. Förvånande att motivet ilska var endast 3.1% av fallen, man får ju för sig att det kanske borde vara högre andel än det pyttelilla. Och, av de sexuellt motiverade morden så ligger just strypning i topp, 42.5%.

Även i denna studie från FBI ser man att mycket från faktaunderlagen stämmer väl in på NB:s tillvägagångssätt vid mordet på LH. Kanske NB "pluggat" lite info om seriemördare och sexualsadistmord på nätet, skulle inte förvåna mig.
2015-12-25, 00:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, om NB förklarar sig hjälper inte denna FUP någon åklagare i världen i ett mordåtal.
Det där är snällt sagt bara trams. Det existerar ingen berättelse i världen som med något slags automatik friar NB i HR med den tunga bevisning han har mot sig.

IR och NB kan komma med några olika berättelser som kan göra HR-förhandlingen aningen intressant och öka hans för närvarande obefintliga chanser att bli friad. Ingenting han kan berätta kan dock få pendeln att svänga över så att åklagaren hamnar i underläge.

Men du behöver inte låta mitt påstående stå oemotsagt: det är bara att övertyga och på så sätt överbevisa mig genom att ge oss en sådan berättelse! Kom igen.
2015-12-25, 00:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte sagt att jag tror att det kommer att hända. Förklaringsbörda har han. Inget av de 10 DNA-bevisen bevisar mord.
Mord är bevisat genom rättsläkarens intyg. Döden har orsakats av annan. Det räcker inte för dig, men för HR räcker det med råge. LH är mördad, DNA-bevis förutan.
2015-12-25, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
NB har inte kunnat förutse hur vilka som kommer att röra sig i området under en viss tid.

Troligen har han haft en plan. Han har åkt till kaféet och avvaktar om det läget som han behöver uppkommer.

Tror inte på att han manipulerat mopeden.

Han agerar utefter det som sker i området under den tiden.

Precis, han har spanat som ett rovdjur, inväntat rätt läge. Vet att caféet stängde 18.00 och hoppades att någon av flickorna skulle vara en kort stund ensam kvar. Tyvärr blev det precis så, Lisa blev ensam kvar och han såg sin chans och slog till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in