2015-12-25, 00:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det där är snällt sagt bara trams. Det existerar ingen berättelse i världen som med något slags automatik friar NB i HR med den tunga bevisning han har mot sig.

IR och NB kan komma med några olika berättelser som kan göra HR-förhandlingen aningen intressant och öka hans för närvarande obefintliga chanser att bli friad. Ingenting han kan berätta kan dock få pendeln att svänga över så att åklagaren hamnar i underläge.

Men du behöver inte låta mitt påstående stå oemotsagt: det är bara att övertyga och på så sätt överbevisa mig genom att ge oss en sådan berättelse! Kom igen.
Det är bättre att NB får komma med förklaringen än att jag gör det. Jag vill inte anklagas för att ha matat NB eller hans advokat med förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mord är bevisat genom rättsläkarens intyg. Döden har orsakats av annan. Det räcker inte för dig, men för HR räcker det med råge. LH är mördad, DNA-bevis förutan.
Jag säger det igen, enligt intyget visar fynden och omständigheterna att döden har orsakats av annan person, och omständigheterna är sådana att slutsatsen är lätt att dra. Den behöver inte vara korrekt för det. Advokaten borde fråga rättsläkarna vad som får dem att dra slutsatsen.
2015-12-25, 00:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Fortfarande kan mycket hända.

1. NB har inte alibi för tid efter 20.00 samma kväll då LH saknades.
2. AJ är känd av folk på orten för att ha hetsigt humör, någon har till o med sagt till mig att han tidigare brukat våld mot kvinna.
Om det är sant get jag inte.
3. Frågan är, skyddar NB någon??

Själv tror jag på att några kort kommer på bordet i jan.
Om NB inte har skuld så tror jag inte han vill riskera livstid.
Vad Vi kan konstatera för dagen så finns det ingen annan som kan tillskrivas större misstanke än NB.
Men det betyder inte hans skuld utom all tvivel.

Man behöver inte bevisa skuld utom allt tvivel, det räcker med utom rimligt tvivel..

Beyond reasonable doubt.

Hur många gånger ska detta skrivas
2015-12-25, 00:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa .. Adriana såg när den röktes och av vem. Det va skälet till att fimpen hämtades upp. Så kanske inte helt utan bevisvärde.

Visst, men det hade inte spelat nån roll.. Ni alternativa hade ändå bara vidhållit att " den kunde han ha rökt vid ett tidigare tillfälle, när som helst faktiskt. Han har jobbat där i flera år".

Eller hur?
2015-12-25, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Visst, men det hade inte spelat nån roll.. Ni alternativa hade ändå bara vidhållit att " den kunde han ha rökt vid ett tidigare tillfälle, när som helst faktiskt. Han har jobbat där i flera år".

Eller hur?

Ja, NB rökte mycket, kastade fimpar överallt. En fimp där hade saknat bevisvärde. Dagarna efter att han mördat LH så var han stressad och kedjerökte, fimpar efter honom lär finnas överallt.
2015-12-25, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Eller hur?
Och om fimpen hade tillhört lillebror hade ni som tror på åklagarens version hävdat att "lillebror slängt den där vid ett annat tillfälle. Han har jobbat där i flera år".

Eller hur?

Och om fimpen hade tillhört någon okänd, vad hade ni hävdat då?
2015-12-25, 01:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa .. Adriana såg när den röktes och av vem. Det va skälet till att fimpen hämtades upp. Så kanske inte helt utan bevisvärde.
Du tjatar ofta om den där fimpen och andra alternativteoretiker hakar på och förfasas över att denna fimp inte analyserats. Jag har ifrågasatt det du påstått tidigare och du hänvisar till FUP s. 984:
Citat:
Troligen finns det fimpar kvar då mannen rökte utanför bilen
Detta är då ett tips från WK och inte Adriana.
Adriana själv säger i förhör:
Citat:
Adriana uppgav att det var bara en man hon såg vid tillfället då hon var ute och joggade på lördagen vid 19.30-tiden och som tilltalade henne. Hon såg inte att mannen rökte.
Fortsättningsvis säger A under rättegången:
Citat:
Han luktade väldigt mycket rök
IR frågar henne i TR: "Rökte han?"
A: "Nej, det tror jag inte."
Adriana berättar sen att WK är en person som familjen känner (fel uppgift om släktskap) men att hon inte alls pratat med honom.

IR ställer sen ytterligare en fråga i TR: "Men det var inte nån rökning som du kommer ihåg i alla fall?"
A:"Nej."
TR-uppgifter från ljudfil via trådstart.
Diskussionen är därmed ordagrant ... fimpad.
2015-12-25, 01:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och om fimpen hade tillhört lillebror hade ni som tror på åklagarens version hävdat att "lillebror slängt den där vid ett annat tillfälle. Han har jobbat där i flera år".

Eller hur?

Ingenting. Vem som helst kan ha stannat till och rökt. Alla vill inte röka i bilen.
2015-12-25, 01:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är bättre att NB får komma med förklaringen än att jag gör det. Jag vill inte anklagas för att ha matat NB eller hans advokat med förklaringen.

Jag säger det igen, enligt intyget visar fynden och omständigheterna att döden har orsakats av annan person, och omständigheterna är sådana att slutsatsen är lätt att dra. Den behöver inte vara korrekt för det. Advokaten borde fråga rättsläkarna vad som får dem att dra slutsatsen.
Så skall vi tolka det som att IR kommer att dra en förklaring i HR? I annat fall ligger det närmare till hands att tomma xenior skramlar mest.

Jag vet vad intyget säger. Du har läst ett antal domar. Du vet vad HR kommer att skriva i sina domskäl: "det får anses klarlagt att LH bragts om livet av annan", eller motsvarande. Det finns inte en chans i helvetet (för NB...) att HR kommer att köpa dina teorier om självmord, oavsett vilken saga NB kan tänkas dra. Det tror jag du vet också.
2015-12-25, 01:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Precis, han har spanat som ett rovdjur, inväntat rätt läge. Vet att caféet stängde 18.00 och hoppades att någon av flickorna skulle vara en kort stund ensam kvar. Tyvärr blev det precis så, Lisa blev ensam kvar och han såg sin chans och slog till.

Yes, rovdjursbeteende är rätta ordet. Det är en jakt som pågått. Han har inväntar och agerat utefter de situationer som uppkommit.
2015-12-25, 01:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Eller hur?

En fimp säger inget i detta fall.

NBs blod som finns på LH och som har avsatts på Lisa under mordet talar sitt tydliga språk. Vad du än påstår så är det nog för fällande dom.
2015-12-25, 02:00
Bannlyst
Citat:
Jag säger det igen, enligt intyget visar fynden och omständigheterna att döden har orsakats av annan person, och omständigheterna är sådana att slutsatsen är lätt att dra. Den behöver nte vara korrekt för det. Advokaten borde fråga rättsläkarna vad som får dem att dra slutsatsen.

Rättsläkarens slutsats är att Lisa dödats av en annan person. Om den slutsatsen borde ifrågasättas av Rönnbäck, som du skriver, vad är syftet med ifrågasättandet?

Om döden inte orsakats av annan person, hur har döden då orsakats, d.v.s vilket svar är du ute efter att Rönnbäck ska få?
2015-12-25, 02:14
Bannlyst
Citat:

Förklara vilka andra omständigheter som skulle kunna föreligga som gör att rättsläkarnas slutsats är felaktig och hur det i så fall skulle ligga till istället? Om det inte är någon annan som har orsakat offrets död hur har det då gått till?
Senast redigerad av citrusdoft 2015-12-25 kl. 02:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in