2015-12-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Men herregud, har XeniaNopmi vaknat igen och spammar tråden full med skit och upprepningar.
Tråden var ju faktiskt läsbar under ett par veckor
Ert gamla skit hör hemma i alternativtråden eller inte alls, var är modereringen??

Har läst igenom överklagan igen och även inlagorna mot överklagan från målsägaren och framförallt åklagarens opponering.

Han sätter fingret på ett faktum som är lite konstigt, varför lämnar tingsrätten Adrianas vittnesmål, utan betydelse, det är konstigt, både hennes utpekande, och tidpunkt är TUNG bevisning, visst hon är svag i beskrivningen av bilen, en periferi detalj.

Fråga vem som helst som inte är bilintresserad om detaljer i liknande fall så får man garanterat samma resultat. Dock tror jag att det är AJ som har en del i att förstöra hennes vittnesmål genom att försöka få fram mer info om bilen än Adrianas minner har. DOCK är ju utpekandet vid fotokonfrontationen bra, och 100% i rättegången, det givet minut passningen med när han MÅSTE ha befunnit sig där. Detta är ett fel som jag tror HR kan ändra i sin uppfattning om bevisningen..

Nu tänkte jag delge en egen fundering som är just bara en fundering..
Jag tror att hela mordtanken väcktes när han kör förbi Adriana. Detta kan vara pga att det är just en kvinna med en relation till AJ, "slavdrivaren".

Sen när detta inte går som tänkt så är tanken väckt och realiseras utan någon större planering dagen efter och det blir sista tjejen kvar på kaféet som råkar bli offer....

Varför tänker jag så.., jo om man som NB har stänkt ner väggarna på arbetsplatsen, AJs domäner, sen satt sig att klubba i samma lokaler utan att ta hand om skiten, allt detta tyder på en sjuk relation till sin arbetsgivare.Visst som IR säger det e nog många dratt en tarzan på arbetsplatsen, meeen hur många stänker ner omgivningen utan att ta rätt på sin skit och kroppsvätskor, bara detta är ett SJUKT beteende...

OM han blitt presenterad, med Adriana omedvetet "dizzat" honom så kan det vara en förklaring till att han stannar när han kör förbi henne.

Vad tror ni?

Jodå, jag har närt dom tankarna länge. NB är innerst inne en oerhörd lättkränkt person. Med en inneboende ilska som växt inombords. Han "ägdes" av AJ.

Att han onanerar där han gör tror jag lika mycket har handlat om att förnedra AJs egendom som att glo på flickorna (men dom är väl en förutsättning).

Att det blev Adriana tror jag också var i linje med ett sätt att "komma åt" AJ. Snarare då att känna Makt över någon som betydde mycket för AJ. Indirekt makt över AJ.

Varför just nu?

Min alldelens personliga tanke är att det handlar om att AB skall åka hem. I närtid.

Jag tror att det var AB som var hantverkaren snarare än NB. Utan AB hade nog tillvaron framöver blivit svår.
2015-12-23, 23:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom du påstår detta på viset du gör/för dig, har du alltså en alternativ helhet som fullständigt ska mosa FUP. Låt höra? Allt vitalt som du ser friar NB - Från början till slut.

NB kommer givetvis att dömas – för brott mot griftefriden.
2015-12-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, om NB förklarar sig hjälper inte denna FUP någon åklagare i världen i ett mordåtal.

Jaha, du tror det kommer att hända?

Isåfall har han rejält mycket att förklara.

Samt extra svårt med dom 10 DNA bevisen.
2015-12-23, 23:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jaha, du tror det kommer att hända?

Isåfall har han rejält mycket att förklara.

Samt extra svårt med dom 10 DNA bevisen.
Jag har inte sagt att jag tror att det kommer att hända. Förklaringsbörda har han. Inget av de 10 DNA-bevisen bevisar mord.
2015-12-23, 23:40
Medlem
Mooskys avatar
Inger Rönnbäcks överklagan innehåller mycket underhållning som detta-
Tingsrätten har dömt Nerijus Bilevicius för mord till livstids fängelse och därvid gjort en oriktig
bevisvärdering
Det måste även övervägas att spår kan planteras.

Det var mycket underhållande att läsa försvarets överklagan. Pinsamt, dyrt och ointressant. Nåväl sen är det väl över och alla alternativ samt försvarspajasen kan slicka såren och begrunda vad domstolen för fram i sitt domslut.
2015-12-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Har grunnat länge på detta om hundsökningarna. Vad som framgår i FUP är att en polishund sökte igenom bl.a. ladan under kvällen den 7/6.
Ifall detta var en kriminalsökhund framgår ej (troligen inte). Hunden sökte noga kring mopeden, utan att markera intresse. Oklart vad hunden letar efter.
Detsamma gäller ladan ink. mjölkrummet. Man undrar vad hunden trodde den sökte efter? Inte efter LH i alla fall. Om en tränad spårhund skulle ha fått kommando att spåra Lisa (det fanns ju tillgängligt många bra tillhörigheter i form av arbetskläder och innehållet i kassen på moppen att sniffa), skulle hunden knappast missa att markera en plats där LH bara timmarna innan mördats. Försöker inte svartmåla varken hund eller förare, men kanske sökkommandot till hunden inte var att specifikt söka efter Lisa? Eller var hunden bara dålig/hade en dålig förare?
Under natten rekvirerar LJ både spermahund och likhund. Jag vet inte när dessa anslöt, men uppenbarligen har även de missat i söken.
En spermahund borde ha markerat i ladan, men inte en likhund, då Lisa försvann från platsen direkt efter mordet. Senare så har hundsökning skett i Martorp (förmodligen med likhund), även nära där Lisas kropp var utan resultat vilket är besynnerligt.
Min tanke är just att spårhundar tränade efter det gamla kanske förlegade(?) sättet - inte ens tillämpats. Fick den första hunden sniffa på Lisas tillhörigheter och sedan kommandot att söka Lisa? Alltså inte söka efter lik eller sperma?

Fortfarande kan mycket hända.

1. NB har inte alibi för tid efter 20.00 samma kväll då LH saknades.
2. AJ är känd av folk på orten för att ha hetsigt humör, någon har till o med sagt till mig att han tidigare brukat våld mot kvinna.
Om det är sant get jag inte.
3. Frågan är, skyddar NB någon??

Själv tror jag på att några kort kommer på bordet i jan.
Om NB inte har skuld så tror jag inte han vill riskera livstid.
Vad Vi kan konstatera för dagen så finns det ingen annan som kan tillskrivas större misstanke än NB.
Men det betyder inte hans skuld utom all tvivel.
2015-12-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Fortfarande kan mycket hända.

1. NB har inte alibi för tid efter 20.00 samma kväll då LH saknades.
2. AJ är känd av folk på orten för att ha hetsigt humör, någon har till o med sagt till mig att han tidigare brukat våld mot kvinna.
Om det är sant get jag inte.
3. Frågan är, skyddar NB någon??

Själv tror jag på att några kort kommer på bordet i jan.
Om NB inte har skuld så tror jag inte han vill riskera livstid.
Vad Vi kan konstatera för dagen så finns det ingen annan som kan tillskrivas större misstanke än NB.
Men det betyder inte hans skuld utom all tvivel.

1. NB bror har inte alibi. (Ska det vara) ursäkta fel.
2015-12-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Alldeles riktigt, exakt hur han fick henne över vägen till ladan saknar betydelse för hans skuld. Och det är precis så, att man gjort experiment där någon okänd man bett ett barn eller ungdom om hjälp - och vips, är allt som föräldrarna försökt lära om att vara försiktig - som bortblåst. Allt beror på hur bra och övertygande personen i fråga är på att "be om hjälp".
Visst, hot med kniv är också ett alternativ, livrädd är det svårt att neka var man blir ombedd att gå.

God Jul till Dig också :-)

LH följde säkert inte med en främling som NB över vägen till ladan.
Om LH följt med så borde det vara någon hon träffat tidigare.
2015-12-24, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför slita av hjälmen precis när de kommit in? Starta en fajt där, med motstånd och obefintliga motvärnsskador?

Blodet i hjälmen kan vara gammalt.

Ditt tjat leder ändå inte till något vettigt. Jag har läst tillbaka i tråden och man förstår varför ni har suttit i utvisningsbåset senaste månaden. Förklara istället på vilket sätt hur offret kom in i ladan påverkar utgången av fallet eller varför det är intressant i dina ögon ? Hur gör det skillnad om hon har gått dit själv eller om hon har blivit lurad dit? Varför har hon gått dit frivilligt och tagit av sig hjälmen med sådan kraft att örhängena har ryckt loss? Jag tycker att motvärnsskadorna tyder på ganska kraftigt våld mot hennes ena ben. Har hon gått in frivilligt i ladan, ryckt av sig hjälmen och sparkat sig själv på andra benet? Och sen då? Hur ser resten av scenariot ut? Vill du påstå att hon har gått självmant resten av vägen till gamla mjölkrummet också? Vad händer där då? Och vem är det om inte den skvättande litauern som dödar henne? Ta nu och redogör för dina hypoteser så får vi se vem vi tror mest på dig eller åklagaren. Blodet i hjälmen kan vara gammalt skriver du. Men kan du bevisa det? Det kan också vara färskt, det vet du inte.
2015-12-24, 00:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Har grunnat länge på detta om hundsökningarna. Vad som framgår i FUP är att en polishund sökte igenom bl.a. ladan under kvällen den 7/6.
Ifall detta var en kriminalsökhund framgår ej (troligen inte). Hunden sökte noga kring mopeden, utan att markera intresse. Oklart vad hunden letar efter.
Detsamma gäller ladan ink. mjölkrummet. Man undrar vad hunden trodde den sökte efter? Inte efter LH i alla fall. Om en tränad spårhund skulle ha fått kommando att spåra Lisa (det fanns ju tillgängligt många bra tillhörigheter i form av arbetskläder och innehållet i kassen på moppen att sniffa), skulle hunden knappast missa att markera en plats där LH bara timmarna innan mördats. Försöker inte svartmåla varken hund eller förare, men kanske sökkommandot till hunden inte var att specifikt söka efter Lisa? Eller var hunden bara dålig/hade en dålig förare?
Under natten rekvirerar LJ både spermahund och likhund. Jag vet inte när dessa anslöt, men uppenbarligen har även de missat i söken.
En spermahund borde ha markerat i ladan, men inte en likhund, då Lisa försvann från platsen direkt efter mordet. Senare så har hundsökning skett i Martorp (förmodligen med likhund), även nära där Lisas kropp var utan resultat vilket är besynnerligt.
Min tanke är just att spårhundar tränade efter det gamla kanske förlegade(?) sättet - inte ens tillämpats. Fick den första hunden sniffa på Lisas tillhörigheter och sedan kommandot att söka Lisa? Alltså inte söka efter lik eller sperma?

Kul att se att de grå även börjar arbeta hos stammisarna.

Man har sagt att det var en "ordinär" patrullhund som var först på plats och den som sökteav ladan först. Det förklarar att den missat det mesta av värde och att det kanske bara var en chansning att den togs dit utan att man egentligen trodde att den skulle hitta något. De andra hundarna du nämner är ju naturligtvis svårare att förklara och att förstå. Detta fall tycks dock vara osedvanligt fyllt av tur- och otursrelaterade händelser. Skickligheten tycks mig lysa med sin frånvaro.
2015-12-24, 00:25
Bannlyst
Citat:

Vem är det som hon har följt med då? Har du något förslag?
2015-12-24, 00:33
Bannlyst
Citat:

Inte alls. Finns hur många exempel som helst på mördare som lurat med sig kvinnor, de har agerat som att de är i nöd eller behöver hjälp med något. NB kändes ju "trygg" i sammanhanget, han arbetade ju där, det hjälpte till att få LH att inte ana oråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in