2015-12-28, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nä, och inte ett ord om hur det såg ut i nacken och vidare repstumpar. Inte heller redovisas hur man tog av det. Luddigt värre.

Är det intressant hur det såg ut i nacken? Påverkar det hur offret dog? Varför menar du att det är intressant? På vilket sätt är det luddigt värre? Det var inga repstumpar, det var balsnören som satt runt halsen. Rep är tjockare, om du inte vet skillnaden så sök på Google.
2015-12-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Är det intressant hur det såg ut i nacken? Påverkar det hur offret dog? Varför menar du att det är intressant? På vilket sätt är det luddigt värre? Det var inga repstumpar, det var balsnören som satt runt halsen. Rep är tjockare, om du inte vet skillnaden så sök på Google.
I rättvisans namn - FUP använder omväxlande termen rep och termen snöre. Sakligt sett är det förstås fråga om snöre, av typen balsnöre.
2015-12-28, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nä, och inte ett ord om hur det såg ut i nacken och vidare repstumpar. Inte heller redovisas hur man tog av det. Luddigt värre.
Men nu ger vi oss med utlåtandet från wannabe-oducenter va?

Det är givetvis MER i en utvidgad obduktion, det är fortlöpande foton/bilder, röntgen, undersökningsprotokoll, mikroskopisk us, rättskemisk us, och det läggs på CD-skiva. Om du vore uppmärksam så saknas sidorna helt mellan 8-26 och sen samma sak framöver i numreringen som går bortåt s.44. Det är sen delar, vissa partier (avskrift) ur en stor originalhandling som ses.
2015-12-28, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I rättvisans namn - FUP använder omväxlande termen rep och termen snöre. Sakligt sett är det förstås fråga om snöre, av typen balsnöre.

Skrev jag till dig? Har man sett bilderna på det som användes att hänga offret i finns det väl ingen anledning att kalla det för rep? Det är balsnören, punkt slut. Inte nog med att man tjatar om saker som saknar betydelse i det stora hela, man ser inte skillnad på snören och rep heller. Diskussionen håller verkligen på att spåra ur. Varför kan man inte se till helheten av det som har kommit fram i utredningen istället för att sitta och tjata om massa nonsens hela tiden? Utredningen har visat att den dömde mannen är skyldig till 100 %. Vad ska få er som fortfarande tror att han är oskyldig att förstå detta? Om han erkänner i hovrätten, räcker detta för er? Eller ska ni börja ge alternativa scenarion då också?
2015-12-28, 19:35
Medlem
Ledande frågor under förhör.

Niklas Lindström påstår i förhör med NB den 23.6 att AB och IB inte utsatts för ledande frågor.

Sid 1564
din fru och din bror sagt så från början precis så som du säger nu, men under tiden de
har varit häktade …
(Pust)
… inte kunnat kommunicera med varandra så har de båda två utan ledande frågor …

Den 14.6 säger Niklas Lindström följande i förhör med IB:

sid 1264
Aivarus har sagt till polisen i förhör att han har sagt att Nerijus skulle tvätta hans
kläder på söndagskvällen och att ni 2 du och Aivarus hade varit hemma kl 18 på
söndagskväll. Tänk på vad du svarar.

Vänta…det
Har Nerijus sagt det här. Aivarus har sagt det i förhör[/b]
Jo han sa att jag vänta

Det som Aivarus sagt, stämmer det om tvätten och klockslaget?
Om tvätten ja, att han inte blir misstänkt. Men så här var det inte

Den 15.6 säger Niklas Lindström följande i förhör med IB:

sid 1268
Ok, men Arivius säger att det var hängslebyxor som du stoppade i maskinen
Nej det var inte hängselbyxor, så Arvius blandar ihop något

Detta är mycket ledande frågor. IB berättar inte fritt utan avsikten är att förvirra henne.

Niklas Lindström motsäger alltså sig själv. Ljuger han? Det borde utredas. Om han ljuger i förhör har han själv sagt att han kan förlora jobbet. Kan han behålla jobbet?
Senast redigerad av nopomil 2015-12-28 kl. 19:43.
2015-12-28, 19:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det går att se i NFC´s utlåtande sid.564-596 vilka metoder som använts på allt som förekommer i utredningen, och här bjussas på en lathund:
/.../
Det ska till detta läggas till att en +4-träff eliminerar möjligheten att blodet är sekundärt avsatt/utspätt eller kontaminerat.

Tack.. Metodbeskrivningen hade jag missat. Den ser väldigt gedigen ut och det gör även FUP,en i sin helhet. Det här är nog klart och då blir HR mest bara en transportsträcka.
2015-12-28, 19:49
Bannlyst
När blir det avgörandet?
2015-12-28, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Niklas Lindström påstår i förhör med NB den 23.6 att AB och IB inte utsatts för ledande frågor.

Sid 1564
din fru och din bror sagt så från början precis så som du säger nu, men under tiden de
har varit häktade …
(Pust)
… inte kunnat kommunicera med varandra så har de båda två utan ledande frågor …

Den 14.6 sägs följande i förhör med IB:

sid 1264
Aivarus har sagt till polisen i förhör att han har sagt att Nerijus skulle tvätta hans
kläder på söndagskvällen och att ni 2 du och Aivarus hade varit hemma kl 18 på
söndagskväll. Tänk på vad du svarar.

Vänta…det
Har Nerijus sagt det här. Aivarus har sagt det i förhör[/b]
Jo han sa att jag vänta

Det som Aivarus sagt, stämmer det om tvätten och klockslaget?
Om tvätten ja, att han inte blir misstänkt. Men så här var det inte

Den 15.6 säger Niklas Lindström följande i förhör mer IB:

sid 1268
Ok, men Arivius säger att det var hängslebyxor som du stoppade i maskinen
Nej det var inte hängselbyxor, så Arvius blandar ihop något

Detta är mycket ledande frågor. IB berättar inte fritt utan avsikten är att förvirra henne.

Niklas Lindström motsäger alltså sig själv. Ljuger han? Det borde utredas. Om han ljuger i förhör har han själv sagt att han kan förlora jobbet. Kan han behålla jobbet?

Lägg av med ditt skitsnack och svara på mina frågor istället. Du kan inte ett skit om polisförhör det hörs lång väg. Vad ger dig rätt att ifrågasätta hur förhörsledaren håller förhören? Har du utbildning i hur polisförhör ska gå till? Jag visste inte att det är otillåtet att ställa ledande frågor? På vilket sätt förvirrar han henne? Du måste verkligen vara ett riktigt proffs på polisens sätt att förhöra misstänkta på. Har du suttit i många förhör själv kanske?
2015-12-28, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Utländsk arbetare i tjänst hos en snål svensk godsägare på landsbygden.
Han är ju i utsatthet redan där. En stackars utnyttjad balt.
Sker ett mord i hans omgivning och han blir misstänkt för det, ja, då ligger det nog en
och annan hund begraven allra minst. Han har blivit ditsatt minsann. Någon annan har
gjort det han anklagas för. Bemödat sig om att plantera blod och DNA och gud vet allt.
Så låter man den uppfattningen bli etablerad hos sig och stänger resolut för möjligheten
att man fullständigt fått allt om bakfoten.
Ja, detta kommer till uttryck flera gånger från NBs försvarare - en stackars underbetald sate som är utsatt för att han är en balt. Fattig och utnyttjad..
Så underbetald och fattig som han framställs är han dock inte - även om han arbetar en dag mer i veckan. Per dag ses frukost 9-10, lunch 12-13. Hur det är ställt med em rast framkommer inte. Hans ekonomi ska ses i en helhet. saxat ur personutredning och FUP.

Stabil inkomst och inga lån:
Citat:
Bilevicius upplever att han har en stabil social situation med trygg ekonomi utan lån och skulder.
Citat:
Bilevicius berättar att han arbetar sex (6) dagar i veckan och tjänar ca 25,000
Ingen hyra:
Citat:
Lägenheten utgörs av tre (3) rum och kök. Bilevicius har inga hyresutgifter.
Citat:
Så du arbetar för henne
Nej, hjälper till bara
Får du lön
Nej, ibland får jag en peng. Vi betalar ingen hyra
Gratis diesel till bilen:
Citat:
Så, så när du tankar diesel i din egen bil så skriver du inte upp det?
Nej.
Nej är det överenskommet på det sättet?
Ja, ja, jag, jag fick lov av, av arbetsgivaren i början han tankade själv sen fick jag det.
Mmm.
I början Klas köpte och körde till oss.
2015-12-28, 19:54
Medlem
rotesaus avatar
Väljer att citera in dig i denna knotan, då det potentiellt kan komma till användning framåt när det blir dags att rikta hrrm, kritik mot specifika undersökningsmetoder/analyser.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då lär IR beställa nya analyser och lägga frågan på en helt annat plan bortom sitt fokus på psoriasis. Då blir det nästintill NFC som ska till HovR istället för NB...Det blir en ny juridisk fråga och det kan hon roa sig med till rättshaverister, konspirationsteoretiker och andra sorters NB försvarares stora glädje.

Själv är jag mer fascinerad över hennes fokus på DNA-släpparens psoriasis.
I sin slutplädering gick hon hårt fram om vittnet från NFC:
Förutom att han gjort jävligt fel som mördat Lisa så är det intressant att kolla vad IR påstår i sin överklagan med märkligheter (har snart fått ihop en hel novell..)

Vad det gäller vittnet från NFC så är hon inte medicinare gällande hudsjukdomen Psoriasis. Däremot Forensisk generalist på NFC vilket innebär att man får handha större komplexa ärenden:

Vid aktuell bevisning har kärn-DNA (DNA i cellens kärna, 15 områden) analyserats. Vad NFC-vittnet däremot säger i TR är följande:

" Man kan avsätta DNA genom blod, genom kroppsvätskor, genom hårstrån, det finns ju DNA i det yttersta hudlagret men där är ju cellen död, där finns det inga cellkärnor men i underliggande hudlager så finns det cellkärna." ljudfil TR i trådstart

Fortsättningsvis från en sida med kriminalteknik från en person som varit polis i 19 år, arbetat med utredningar, varit förundersökningsledare samt 11 år som kriminaltekniker:

Över till det medicinska. Psora betyder skorv. Huden fjällar kraftigt vid psoriasis.

.. Så man undrar vem som är okunnig - NFC eller Rönnbäck när hon pekar med full hand och nedvärderar vittnet?
Samt lämnar in detta till HovR i sin överklagan då det har nada zip zero med den tekniska bevisningen att göra och kärn-DNA (blod):

Citat:
Det går att se i NFC´s utlåtande sid.564-596 vilka metoder som använts på allt som förekommer i utredningen, och här bjussas på en lathund:

https://nfc.polisen.se/tjanster/stan...iologienheten/
(OBS - Flikarna under "Tjänster" - Standardförfaranden och Metoder)

Jag ger mig inte på att översätta alla dessa sidor, men lägger ett exempel:

Sid.567 FUP
Jeansbyxa med livrem - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm
Metodik:
B-SF001*, B-M055*, B-SF003*, B-M056*, B-M071*, B-M072*, B-SF002*, B-SF011*, KT-SF025*

Spoiler vad dessa koder då betyder:

Det ska till detta läggas till att en +4-träff eliminerar möjligheten att blodet är sekundärt avsatt/utspätt eller kontaminerat.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack.. Metodbeskrivningen hade jag missat. Den ser väldigt gedigen ut och det gör även FUP,en i sin helhet. Det här är nog klart och då blir HR mest bara en transportsträcka.

Inga problem. Tacka NFC för omfattande och korrekt utfört arbete
Men som sagt, att översätta allt för bara sakens skull är ett för mig övermäktigt/onödigt arbete.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-28 kl. 19:56.
2015-12-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Lägg av med ditt skitsnack och svara på mina frågor istället. Du kan inte ett skit om polisförhör det hörs lång väg. Vad ger dig rätt att ifrågasätta hur förhörsledaren håller förhören? Har du utbildning i hur polisförhör ska gå till? Jag visste inte att det är otillåtet att ställa ledande frågor? På vilket sätt förvirrar han henne? Du måste verkligen vara ett riktigt proffs på polisens sätt att förhöra misstänkta på. Har du suttit i många förhör själv kanske?

Du får läsa innantill och svara utan personangrepp. Detta handlar om sak. Detta skriver jag en gång till dig och till andra.
Jag svarar bara på resonerande inlägg som behandlar just sakfrågan.
2015-12-28, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Väljer att citera in dig i denna knotan, då det potentiellt kan komma till användning framåt när det blir dags att rikta hrrm, kritik mot specifika undersökningsmetoder/analyser.
Ja, det ska bli intressant att se vem som egentligen är märkligast..
Här svarar vittnet att det IR kommer med om psoriasis inte stämmer som version i förhållande till DNA och blod.

IR: " Om man tänker sig att en person jobbar i ett utrymme mycket och avsätter mycket DNA.. kroppsarbete..psoriasis och så vidare och någon tar in en annan person i det utrymmet och utövar våld på nåt sätt.. kanske lyfter, släpar, lägger eller så vidare skull det kunna komma DNA på personen, på den som utsätts för brott, kläder och så vidare?

NFC: "Ja, det klart att det skulle för finns det DNA i den här lokalen så skulle det kunna göra så.
I det här fallet hittade vi ju dels då blodlika besudlingar och DNA på många områden både på rätsida och avigsida så där är det mer förväntat att kanske erhålla dom här resultaten om det är den tilltalade som hanterat kläderna än att det skulle vara av den andra beskrivningen som du sa.

Ur ljudfil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in