2015-12-30, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Duperingsförmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Märkligt att det fortfarande finns så få uppgifter om Nerijus förehavanden i Sverige innan han kom till Blomberg. Det är ju ändå inte helt otänkbart att han orsakat mer elände än mordet på Lisa. Hans förmåga att dupera sin omgivning bör ju ha varit en stor tillgång.

Håller helt och hållet med dig.

Det är märkligt att denne mans liv innan han kom till Blomberg verkar vara som ett "blankt kort". Inte då bara i Sverige utan även i England.

Om han har ställt till med mer elände innan 7 juni vet vi inte, men det kan ju vara fullt möjligt. Detta med tanke på Nerijus förmåga att kunna dupera sin omgivning.
2015-12-30, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
IR:s överklagande kan ses som en första vitbok över Lisa Holm-fallet och hur mycket outrett det är liksom polisens dåligt skötta utredning.
Trams.

Du skriver:
Citat:
Angående DNA:at är det värt att påminna om att Niklas Lindström frågade IR om han sagt rätt.
Han frågade om förtydligande eller tillägg. Han svarar att det är en förenklad förklaring på att hon säger att det är mer komplicerat (man kan givetvis bena ner det till mikroskopisk nivå..) och än har hon inte kommit med nåt ens i TR. Icke att förglömma..
Han frågar om hon ansåg det oriktigt och det viktiga här är att hon svarar nej.
Citat:
Har Inger någonting som du vill förtydliga i detta eller tillägga? Delar du min
uppfattning i min beskrivning?
Ja, fast det är ännu mer komplicerat (ohörbart…)
Ja, det är en förenklad beskrivning
(ohörbart…)
Men det är ingenting du känner att jag behöver förtydliga för att det inte ska vara
oriktigt?

Nej

Sen finns detta i samma förhör (dess innan har hon inte sagt ett skit):
Citat:
Andreas har du några frågor i detta läget?
Inte just nu
Nej, äh, Inger?
Inte just i detta utan det är lite andra saker i kring som…
Hm, ja, jag tänker mest så här att, jag tycker att vi gör ett, så att vi avbryter förhöret
en liten stund, sen gör vi så att du får prata med Inger i enrum och se om ni har nåt
behov och prata om någonting och så tar vi upp förhöret
efter det och ser om det finns
några, nåt ytterligare du vill tillägga till det du har sagt.
Sen säger hon följande efter pausen:
Citat:
Då fortsätter vi förhöret och klockan är 15:21, äh hade ni någonting att ta upp direkt?
Ja det är några kring frågor som jag har, men det är inte om det som vi pratade om senast.
.. och börjar sen en bit in i förhöret ställa mängder med frågor till NB. Sen slutligen:
Citat:
Har Andreas några frågor?
Nej
Inger något ytterligare?
Nej
Nej, då gör vi så att vi avslutar vi förhöret och klockan är, 16:03
Vad är problemet med detta förhör enligt dig?

Ps. Du har frågor från mig i den alternativa tråden om Lisa, lätt att missa.
2015-12-30, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Först och främst, jag tror att NB är GM.
Men, jag tycker att HR ska tillåta väldigt mycket från
försvaret, och är åklagare helt säker på sin sak ligger det
även i dennes intresse att ALLT belyses ur alla vinklar för
att slippa framtida tvivel. Det ligger i allas intresse av en
gedigen genomlysning av fallet, där det ställs frågor ur olika
vinklar.
Helt klart, håller med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Och varför ifrågasätts IR så mycket? Hon agerar advokat och ska
föra sin klients intressen och inget annat. Det är hennes jobb, fatta det...
Det vi fattar är via att läsa överklagan är att den inkluderar sakfaktafel samt är delvis irrelevant och har dess innan hört hennes cirkus i TR. Dessutom lyssnat på ljudfiler från TR och jämfört med med det som tas upp i överklagan. Därför ifrågasätts det ur flera aspekter - etiskt sett, arbetsmetod, upprepningar och hur hon återger det som sas i TR från vittnen.
Det går att jämföra och det är vad som gjorts.

Edit: det är hur hennes jobb utförs således.
Senast redigerad av develi 2015-12-30 kl. 17:54.
2015-12-30, 18:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Det har Du rätt i, man vet ännu inte men det kan vara många hundar begravda i hans garderob.
Hoppas Polisen gör en ordentlig utredning av hans bakgrund.
NB har ju vistats några år i England - I Ely i Cambridgeshire närmare bestämt - och det
hade inte suttit helt fel om fallet Lisa Holm blivit uppmärksammat även i brittisk media.
I exempelvis välkända publikationer som the Guardian och Daily Mail och man att då
slagit på med stora foton av livstidsdömde flickmördaren Nerijus och genom detta kanske
fått en och annan kvinnlig läsare att dra sig till minnes somligt. Som att man ju råkat ut
för denne otäcking på något sätt. Blivit antastade av vederbörande någon utekväll eller
råkat ut för ungefär samma som Adriana på lördagskvällen 6 juni borta i Blomberg.
Eller haft någon annan "udda" upplevelse som kan sättas i samband med balten.

Ett mer omfattande efterforskningsarbete ute i Europa gällande Nerijus förflutna
har det talats om ska vidta.

Citat:
Om Nerijus Bilevicius döms för mordet kommer polisen att fortsätta att gräva i hans förflutna - för att utreda om han kan kopplas till fler grova brott.

Under utredningens gång berättar Lars Johansson att polisen har skickat ut hans namn och personnummer till ett 40-tal polismyndigheter i Europa.

Den enda träffen polisen så här långt har fått fram är händelsen med den stannade bilen i England.

Om 35-åringen döms för mordet på Lisa Holm är polisens nästa steg att försöka matcha hans DNA i ett europeiskt DNA-register.

Polisen vill också få tillgång till ett internationellt mordregister för att se om det begåtts liknande mord i Europa som eventuellt kan kopplas ihop med 35-åringen.

– Vi hade ett sådant register även i Sverige tidigare men det togs bort för några år sedan. Det är en jäkla massa papper som fylls i kring vilket modus som har använts vid brottet och så vidare. Vi ska se om vi kan få ut en sådan förfrågan
, säger Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/gatan-om-...fingeravtryck/
2015-12-30, 18:21
Medlem
KeithRichardss avatar
Jag kan inte låta bli att misstänka att det var han (kanske på uppdrag av Irina) som tog den där blå kaffeservisen och som gjort honom övermodig. "Svenskarna är så korkade, jag kan göra vad jag vill utan att de fattar att det är jag."
Senast redigerad av KeithRichards 2015-12-30 kl. 18:25.
2015-12-30, 18:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är märkligt att denne mans liv innan han kom till Blomberg verkar vara som ett "blankt kort". Inte då bara i Sverige utan även i England.
Om han har ställt till med mer elände innan 7 juni vet vi inte, men det kan ju vara fullt möjligt. Detta med tanke på Nerijus förmåga att kunna dupera sin omgivning.
I personutredningen skrivs en massa "psykologiska" analyser utifrån samtalet och intryck:
Citat:
I utl'edningen har Frivården inte funnit någon känd historia av antisocialt
beteende i form av tidigare samhällsingripanden. Bilevicius ger ett lugnt och samlat intryck. Det framkommer ingenting som tyder på ett mönster av samlat intryck. Det framkommer ingenting som tyder på ett mönster av aggressivitet, någon spännings- eller lustsökande personlighet, impulsivitet eller annat gränsöverskridande beteende.

Frånvaron av tidigare straff eller kontakter med psykiatrin säger inte ett dugg. Hur fan vet de resten som skrivs i "psykologiska" termer?
I förhör med AB och IB framkommer som sagt en helt annan bild.

Frågan är snarare varför inte nån mer utredning (intervjuer på hemmaplan, forna arbetskamrater) gjorts som Åsgård efterfrågade. Jag menar inte en RPU för diagnostisering.
Att de söker efter träffar i register (som Grandioso la in nyss) är en sak - en ganska självklar sådan.

Men sker en kartläggning för övrigt?
Varför inte utgå från hans egen story i personutredningen och dubbelkolla delar ur den?
Varför avbröt han universitetsstudier? Varför flyttade han till mormor? Var det för närhet till skolan?
Varför tappade han kontakten med dottern? Varför var han våldsam mot sin exfrun?
Angående England - hur kunde han så enkelt ta till en id-stöld vid rattfylla? Han inledde med svarjobb sa IR under TR. Vad innebar det? I Litauen var han han chaufför innan byggbranchen? Vad? Vart?

Varför har ingen media hakat på i undersökande journalistik (de hade likaväl skrivit att de inte hittat nåt som sensation.. breaking news.). Det förvånar mig mer då det finns ett stort intresse för rättsfallet och sen kring denna gåtfulla man. Motsvarande fall med dubbelnaturer skapar stora rubriker i andra länder där de intervjuar grannar, skolkamrater, arbetskamrater, anhöriga om de hittar nån samarbetsvillig i periferin etc.
2015-12-30, 18:39
Medlem
Har FL Niklas Lindström (och Lars Johansson) brutit mot FN:s tortyrkonvention?
Ur förhör med AB och IB.

FN:s tortyrkonvention Artikel 1.
I denna konvention avses med begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse av honom eller en tredje person,

FN:s tortyrkonvention Artikel 10.
Varje konventionsstat skall säkerställa att undervisning och information om förbudet mot tortyr till fullo innefattas i utbildningen av civil och militär brottsbeivrande personal, medicinsk personal, myndighetspersoner och andra personer som kan delta vid fängsligt förvar, förhör eller behandling av enskilda personer som blivit utsatta för någon form av gripande, kvarhållande eller frihetsberövande.

Sverige eller någon människorättsorganisation borde alltså pröva vad svenska poliser / förhörsledare får lov att göra i sin tjänsteutövning vad avser användandet av psykisk och medveten allvarlig smärta eller lidande för att framtvinga en bekännelse.

Jag gör inte anspråk på att skriva en heltäckande förteckning över de tillfällen när tortyr använts och kommer också att nu koncentrera mig på vad Niklas Lindström gjort men det är fler FL (minst en till) som också använt otillbörliga förhörsmetoder.

Ur Niklas Lindströms förhör med AB:

Sid 1103
Jag tror man behöver titta över hur, om du ska friges hur din säkerhet ska ordnas och
jag tror det är viktigt att man, för det finns alltid folk som är hatiska när det gäller sån
här uppmärksamhet och, och som drar sina egna slutsatser oavsett vad vi säger och det
här är ju ytterligare en anledning till att du måste va mycket tydlig med att det inte
kommer lite nya saker efter hand för det uppfattas ju som du i så fall skulle skydda den
som har gjort det här, om det nu visar sig att det är din bror, eh och det är bättre för
både din skull och för allas skull att det här, att så mycket som möjligt kommer fram
tidigt

Jag tror att jag redan har berättat allt

Här hotas AB med våld från andra personer om han inte berättar det som polisen vill.

Jag fortsätter med Niklas Lindströms förhör med IB:

sid 1280
den Litauiska ambassadören har hört av sig till förundersökningsledarna, han har
uttryckt att han skäms, och att han beklagar att Litauiska medborgare är misstänkta i
ärendet, eh och därför är det ju ännu viktigare att du faktiskt talar sanning,
..
jag sökte på Lisa Holm och mord och
Litauisk eh ny, nyheter, och jag översatte dom ord till Litauiska när jag sökte för och få
träff på Litauiska medier, eh och det tog mig ungefär en minut och göra den sökningen,
jag ska visa dig vad jag får fram för bilder då, kr, kring mordet i Litauisk media så ser
det ut så, dom har lagt ut bilden på dig och din man på bröllopsfoton
...
…ja, do, do, det är den median har publicerat dom bilderna, och utifrån det så tycker
jag synd om din familj där hemma och din son, jag tycker synd om dig också om du
inte är inblandad i detta, men se nu till att lägga en riktig berättelse så att nu när
medierna är intresserade av detta, att man kanske kan avföra dig från utredningen, och
då kan du inte sitta och hitta på uppgifter för att eh skydda Nerijus eller någon annan,
det enda du kan göra det är och berätta precis som det var, och då kanske

Detta är rikligt lågt av Niklas Lindström att blanda in IB:s son. Han antyder också att sonen skyddas om hon säger rätt: "lägger fram en riktig berättelse". Vad är detta annat än i strid med FN:s tortyrkonventions artikel 1?

Mer på samma sida:

och det kan visa sig att han har gjort saker
som du eh säkert också tycker är avskyvärt, och om han har gjort det så hoppas jag att
du inte skyddar honom, i den vågskålen så ska du i så fall lägga eh ditt eget anseende,
din sons anseende, dina föräldrar och syskon i Litauen, som behöver läsa på medias i
bilder att du är misstänkt i den här utredningen, är Nerijus värd att försvara eller
skydda och lämna felaktiga uppgifter, det ska du väga mot det, för mig hade valet varit
väldigt enkelt

Vad är detta för förhörsmetod? Är det tillåtet i Sverige att göra så här? Framtvinga vittnesmål genom att tala om hennes sons anseende? Detta måste utrönas. Kan polisen alltid använda barn som påtryckningsmedel eller är det bara när det handlar om litauer?

Niklas Lindström fortsätter med otillbörliga förhörsmetoder mot IB:

Sid 1301
Ja kanske att vi berättar att du vill att han ska berätta, att du mår dåligt för att du är
inlåst här, och att det kanske skulle rentvå andra personer som dig och hans bror om
dom inte, om inte han är inblandad, hans bror är ju faktiskt inte häktad för grovt
skyddande av brottsling, utan häktad för misstanke, eller delaktighet i mord, och om
du, om du Aivaras och Nerijus berättar samma sak om vad som har varit ( ohörbart…)
och han berättar om vad han har gjort, så skulle vi befria er i så fall om det stämmer
det som du berättar, tidningen skulle ju kunna skriva om det här när det är aktuellt och
eh ni inte skulle vara, att ni inte är misstänkta längre,

Jag vet inte

Hon lockas alltså med att släppas direkt om hon ”berättar ”dvs säger det som FL vill. Jämför hur ”trevliga” de blev när AB sa ”rätt”. Det växlas mellan belöningar och hot konstant i förhören.

Till sist om beteendet från de båda FL Niklas Lindström och Andreas Schüler under förhören i Vilnius med IB.

Sid 1316
På Martorp anträffas Lisa kropp i en byssja. Hennes kropp var intryckt i ett klädskåp. (En
bild visas på hur det såg ut då Lisa anträffades.)
Förhörsledarens kommentar: Irina reser sig upp och går i väg och sjunker ner på golvet.
Förhöret får avbrytas kl 16:07.

Förhöret återupptas kl 17.01
Irina informeras om att vi inte kommer att visa några mer bilder på Lisas kropp och hur den
anträffades. Hon får veta att anledningen till att vi visade bilden, var för att hon skulle
förstå hur bevisningen så ut.

Jag konstaterar att Niklas Lindström och Andreas Schüler uppträdde mycket illa mot IB under förhören i Vilnius när de visade bilder på Lisas kropp. Det fanns ingen anledning till det mer än att knäcka henne. De ville förmodligen förhindra att hon skulle klara av att vittna trovärdigt under rättegången i TR. Detta var sista chansen att bryta ner henne inför den. Som sagt elakt och även sadistiskt av Niklas Lindström&co. Faktum är att jag funderar också på om han faktiskt njöt lite av att visa dessa bilder för en kvinna. Kanske ett sexuellt uppsåt alltså?

Forts följer.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-30 kl. 19:04.
2015-12-30, 18:43
Medlem
Grandiosos avatar
Här har vi en intressant doktorsavhandling som passar trådens ämne som hand i handsken:

SEXUAL HOMICIDE: AN ANALYSIS ON ETIOLOGY,
BE IT NATURE OR NURTURE BY
MELISSA FENTON AND STEPHEN CRAIG HEELAN

Citat:
This paper explores the relationship, if any, between the influence of nature and nurture
on that population having committed sexual homicide. Homicide, egregious in and of
itself, often catches the attention of both society and science by asking the question why?
What drives man to the end beyond explanation in creating the horror served against
another human being to achieve sexual gratification?
Can it be said that some of humanity is born evil; or does the environment create a social
anomaly void of empathy and ingrained with a predatory fixation on satisfaction through
destruction? We believe that it is a combination of the two. An individual who’s
hardwiring (nature) is vandalized by genetic insult that prevents him/ her from
developing the coping strategies and successful executive functioning to integrate
cumulative softwiring (nurture).
What follows is a discussion that continues to haunt man with each terrible
headline…simply, “how could someone do that to another human being.”

http://www.esextherapy.com/dissertat...%20Nurture.pdf
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-30 kl. 18:46.
2015-12-30, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag konstaterar att Niklas Lindström och Andreas Schüler uppträdde mycket illa mot IB under förhören i Vilnius när de visade bilder på Lisas kropp. Det fanns ingen anledning till det mer än att knäcka henne.De ville förmodligen förhindra att hon skulle klara att vittna under rättegången. Detta var sista chansen att bryta ner henne. Som sagt elakt och även sadistiskt av Niklas Lindström&co. Faktum är att jag funderar också på om han faktiskt njöt lite av att visa dessa bilder för en kvinna. Kanske ett sexuellt uppsåt alltså?
Meningen säger mer om dig än de förhör du citerar in. Ett sexuellt uppsåt av FL då bilder visas på offret som bevisning?! Njöt? Sadistiskt?
2015-12-30, 18:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag kan inte låta bli att misstänka att det var han (kanske på uppdrag av Irina) som tog den där blå kaffeservisen och som gjort honom övermodig. "Svenskarna är så korkade, jag kan göra vad jag vill utan att de fattar att det är jag."

Irina städade i lokalerna i samband med färdigställandet av den genomgripande renoveringen som föregick öppnandet av nuvarande Café på Klostret. Vid den tiden är det osannolikt att det ens fans något porslin där. Jag tror inte att Irina senare har tillhört de som frekvent åtnjutit Caféets delikatesser och därigenom fått vetskap om ”utbudet” av porslin.
2015-12-30, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Meningen säger mer om dig än de förhör du citerar in. Ett sexuellt uppsåt av FL då bilder visas på offret som bevisning?! Njöt? Sadistiskt?

Lena Svedung som driver cafe i Blomberg har i intervju sagt att dom kände sig iaktagna av NB och bror när dom arbetade vid ladan. Då kan inte NB ungått att ha sett Lisa och dom andra flickorna.
Jag tycker Lena Svedung borde ha mer att berätta, men det verkar som hon fått tunghäffta.
Hon måste kunna berätta när och hur ofta bröderna fikade på cafet, m.m.
2015-12-30, 19:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Lena Svedung som driver cafe i Blomberg har i intervju sagt att dom kände sig iaktagna av NB och bror när dom arbetade vid ladan. Då kan inte NB ungått att ha sett Lisa och dom andra flickorna.
Jag tycker Lena Svedung borde ha mer att berätta, men det verkar som hon fått tunghäffta.
Hon måste kunna berätta när och hur ofta bröderna fikade på cafet, m.m.

Det har framgått.. Litauerna besökte aldrig Caféet på eget initiativ vilket med största sannolikhet berodde på kostnadsläget. Familjen har levt ytterst sparsamt och spartanskt, både ekonomiskt och socialt. Men det gör dom i sig inte till sämre människor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in