2015-12-31, 13:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag blev nyfiken och surfade runt lite - inte alls uttömmande och jag har ingen erfarenhet av dessa eller andra utländska fora i ämnet.

Flashback är svenskt.

Den här hittade jag vid en hastig sökning, som mest direkt motsvarar ditt önskemål:
http://crimeshots.com/forums/

Följande kan vara intressanta ur ett bredare perspektiv:

http://www.theforensicforum.co.uk/

http://www.crimespider.com/cgi-bin/i...cussion_Forums

http://www.websleuths.com/forums/sho...cussion-boards

Med hjälp av ordkombinationer påträffade på dessa fora kan man söka vidare och kanske hitta flera intressanta fora.

Tack LOE2. En liknande nyfikenhet har tidigare drivit mig in på iaf två av dessa sidor, varav theforensicforum förefaller vara rent brittisk, med forensiskt/ändamål-inriktat med ganska hög nivå, där en lämplig "general"-avd även finns.

Men det är som du säger, inte speciellt uttömmande och rena googlingar fixar inte träffar eftersom inte ens engelsk media verkar ha skrivit artiklar i ämnet.
Att han spenderat 4år på samma plats har ju troligtvis gjort honom bekväm, med allt vad egna domäner och sociala rörelsemönster heter, på ungefär samma sätt som i Blomberg.
Däremot kan hans egna sociala sfär skiljt sig åt till den grad att utrymme ej infunnit sig att sätta sig i en händelse likt den i Blomberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
NB har ju vistats några år i England - I Ely i Cambridgeshire närmare bestämt - och det
hade inte suttit helt fel om fallet Lisa Holm blivit uppmärksammat även i brittisk media.
I exempelvis välkända publikationer som the Guardian och Daily Mail och man att då
slagit på med stora foton av livstidsdömde flickmördaren Nerijus och genom detta kanske
fått en och annan kvinnlig läsare att dra sig till minnes somligt. Som att man ju råkat ut
för denne otäcking på något sätt. Blivit antastade av vederbörande någon utekväll eller
råkat ut för ungefär samma som Adriana på lördagskvällen 6 juni borta i Blomberg.
Eller haft någon annan "udda" upplevelse som kan sättas i samband med balten.

Ett mer omfattande efterforskningsarbete ute i Europa gällande Nerijus förflutna
har det talats om ska vidta.

http://www.expressen.se/gt/gatan-om-...fingeravtryck/

Det hade varit intressant att veta om DNA/övriga detaljuppgifter faktiskt forslats iväg samt om NOA fått någon som helst info tillbaka.
Om ett faktiskt ärende påträffats borde vi vid det här laget kunnat läsa om det, så jag lutar åt att tro att det inte finns något ärende, men det kan mycket väl finnas begynnande ärenden.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-31 kl. 13:43.
2015-12-31, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Nej det är självklart att det inte är det avgörande i domen. Men du kan väl ändå inte hävda att bara för att det är en liten del av helheten, så ska man bedöma det mindre rättsäkert än dom tunga bitarna . I sådant fall finns ju risken att man även i dom tyngre delarna ruckar lite på vad bevisen är värda.
Jag anser att det du la in inte har ett jota med rättsäkerhet att göra - att din granskning av vitten, ur FUP/vittnesmål i TR, skulle äventyra nåt. Det kan inte - eftersom du inte gör en korrekt tolkning öht.

Du har nämligen fel fokus på respektive vittnes primära roll, varför de är kallade.

Citat:
Och ännu värre är det med fröken Victoria. I dom två eller tre första förhören har hon inte sett någon moped, ej heller någon bil vid ladan. Sen säger hon att hon minns att GJ sagt något om en moped . Nu i tingsrätten kan hon "erindra"sig att hon sett mopeden själv och ljus bil. Det är i vilket fall som helst vad tingsrätten utläser av hennes vittnesmål. Inte heller Victoria har en susning om vad dom gjort under kvällen, alltså inte ens ett hum om när/hur/vart dom åkte efter att dom lämnat huvudbyggnaden. Hon vet heller inte om det är lördag eller söndag hon pratar om.
Hon är inte ett dugg "värre" . Tror du att mopeden är det primära? Det är mördarens bil de försöker få fram fakta om vid ladan.
Ur TR:
Citat:
"sen kommer jag ihåg att jag såg en bil parkerad tvärs över vid ladugården då."
"Jag fokuserade på att köra, så det var bara i ögonvrån."
"Det är en liten ficka vid ladugården vid ingången där.. det är en stor svart vad ska man säga, en dörr, eller en ingång och då stod den ungefär utanför"
"Jag tror att den var ljus, en ljus färg jag kan inte riktigt säga."
Ur tidigare förhör säger hon samma sak om bilen. Skulle hon ha rört runt med fler detaljer än mopeden, som hon hörde sin pappa tala om, så hade det däremot inte varit det minsta trovärdigt. Men denna detalj om bilen ser hon samtidigt som sin far. Lägg därtill att det är en ung tjej, en tonåring, som sitter nervös i tingsrätten fyra månader senare. Som övningskörde vid tillfället (nervositet, fokus) Ur FUP:
Citat:
Victoria såg inte moped men noterade att det stod ett fordon parkerat i den stora öppningen på ladan mitt emot caféet. Victoria kommer inte ihåg hur bilen såg ut mer än att den var ljus i färgen.
Citat:
Sen har vi den andra sonen Henrik som berömmer sig om att vara så uppmärksam. Han har inte sett någon bil vid ladan, men han har heller inte sett någon moped vid cafét. Så får han då några frågor om mopeden? Nej det får han inte, det verkar viktigarena med att han ingenting sett alls.
Det är exakt vad som är viktigare: att han ingenting sett alls.
... Samma sak igen. Det är inte MOPEDEN de är intresserade av. Det är tiden och om det stod en bil kvar vid ladan =det finns ingen bil kvar på framsidan. Lyssna vad som ÅK och målsägarbiträde talar om ideligen: vad var klockan?
Där ena vittnet slutar tar det andra vid för att få fram ett rörelsemönster över hur fanskapet har rört sig från försvinnandet och iakttagelse av bil vid port, när den är borta och sen tar resterande vittnen över åt Martorphållet. Det kallas den röda tråden som sammanfaller i ett brottsmål, ett förlopp som ska vara begriplig och logisk i en beskrivning från ÅK. Det är en sammanfallande kedja där respektive vittnesbörd tar över efter varann för att få fram ett tidsperspektiv.
Senast redigerad av develi 2015-12-31 kl. 14:10.
2015-12-31, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man kan undra utöver det faktum att de vittnen som sett NB i hög fart vid den tid som skulle kunna sättas i samband med att kroppen körs till Martorp gäller en annan väg.

Sen såg andra vittnen när NB körde hem vilket är samma väg.

När LHs saker slängdes ut efter den andra vägen kan bara NB svara på.

Vist kan enbart NB svara på dom frågorna.
Han kan också kört den aktuella vägen och slängt sakerna vid något senare tillfälle.
Vi vet inte...vi kan bara försöka finna det troligaste sättet han gjort sig av med sakerna.
Men..jag tror att han så snabbt som möjligt ville göra sig av med sakerna.
2015-12-31, 13:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
JA..om du studerar kartan där alla saker hittas på väg mot Martorp, så är det NB som har kört den vägen och slängt ut sakerna.
Kartan talar sitt tydliga språk där han först slänger ut flera saker och lite längre bort några saker till.
Kolla kartan i FUP.
Men kan du ge ett mer trovärdigt senario skulle det vara kul att se.

Det logiska problemet är att det inte går att kasta ”prylarna” så långt. Det är liksom fysiskt omöjligt. Alternativt fallerar något av vittnesmålen.
2015-12-31, 13:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Han kan också kört den aktuella vägen och slängt sakerna vid något senare tillfälle.
Vi vet inte...vi kan bara försöka finna det troligaste sättet han gjort sig av med sakerna.

Jag misstänker att det är en prioriteringsfråga.

1. Kroppen måste bort först. Kör den kortaste vägen till Martorp. Vilket är genom skogen.

2. Sakerna har lägre prioritet. Kan vara kastade senare.
2015-12-31, 14:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En enkel alternativförklaring skulle kunna vara att en okänd GM har hittat NB:s skitiga tröja med färska blodfläckar m.m. Hen har då strukit den mot Lisas kläder på några strategiska ställen. En besudling på tröjan ser ut att kunna vara sperma och från den har det duttats lite på Lisas trosor.
Långsökt? Kanske inte om det är faktiskt är möjligt att kontaminera på detta sätt. Att det inte finns några spår efter någon annan, betyder i så fall bara att den GM inte lämnat några spår. Avsaknaden av spår bevisar ju ingenting (för att jämföra med snacket om NB:s bil).
Ahh.. du tog invisible man varianten. Vilken tröja? Den NB tuggar om i ladan är inte ens återfunnen. Fanns den ens? Det är hans oro över spår han har som argument nämligen..
Sperma som duttats på Lisas trosor? Hur kan IBs sekret bli sperma helt plötsligt?
Ja, det var oerhört långsökt.

Sista halmstrået ut - förhörsteknik och plantering verkar det som alternativteoretikerna greppar via de två vittnena.
2015-12-31, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det logiska problemet är att det inte går att kasta ”prylarna” så långt. Det är liksom fysiskt omöjligt. Alternativt fallerar något av vittnesmålen.
Kasta så långt? Men det kan väl du berätta om då? Jag är lika intresserad av metrar som fimpar och datum för städning nämligen. Vad menar du inte kan kastas så långt?
2015-12-31, 14:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Hur långt.
2015-12-31, 14:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Kortaste vägen är väl raka vägen förbi hans bostad. Traktorvägen som sakerna låg vid är inte snabbast.
2015-12-31, 14:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kasta så långt? Men det kan väl du berätta om då? Jag är lika intresserad av metrar som fimpar och datum för städning nämligen. Vad menar du inte kan kastas så långt?

Låg inte ett flertal av föremålen mitt på vägen? I FUP står "mitt på väg"" flera ggr.
2015-12-31, 14:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kortaste vägen är väl raka vägen förbi hans bostad. Traktorvägen som sakerna låg vid är inte snabbast.
Du har väl för det första sett körtiderna som testats fram antar jag. Skillnaden i tid. Är det troligt att kortast tid avgör val av väg?
2015-12-31, 14:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur långt.

Som närmst, 546 meter ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem