2015-12-30, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Har Niklas Lindström (och därmed Lars Johansson) brutit mot FN:s tortyrkonvention?
Sid 1583
Tänk efter nu riktigt ordentligt var du var någonstans, jag kommer att presentera mer
bevisning alldeles strax. Vi vet var du var under den här tiden och det var inte hemma.
Äh du får också tänka på den situationen din bror och Irina har, dom är frigivna i
Litauen,
och du vet bättre än vad jag vet, hur det är att va i Litauen och vart publicerad
att man har vart anhållen för mord, som din bror har vart och grovt skyddande av
brottsling som din fru har vart dom är släppta och åklagaren har sagt att misstankar
kvarstår mot dom, men dom har försvagats så mycket att det finns ingen anledning att
dom ska va häktade längre, du kan via din berättelse om vad som har hänt mellan 18
och 19:35, klargöra alla omständigheter, vilket sannolikt skulle bli bättre, ett bättre liv
för din bror och din fru
.

Niklas Lindström använder alltså hotbilder mot frun och hennes psykiska hälsa mot NB för att få fram "bekännelser". Varför gör han det? Det är en viktig och central fråga att ställa. Givetvis går det att tolka som att polisen här är helt desperat. Den desperationen kan kanske visa sig på andra sätt – mer än brott mot tortyrkonventionen. Kan polisen använda NB:s hustrus eventuella självmord som ”bekännelsemedel” – är steget då långt till andra övertramp?

Trots att Niklas Lindström säger följande:
sid 1524
om du ska erkänna nånting så räcker det ju inte och bara
säga att du erkänner utan det måste va i så fall ett så kallat kvalificerat erkännande när
man berättar om hur det har gått till

så tvekar han inte att använda psykiska nedbrytande metoder av allvarligt slag för att framtvinga bekännelser. NB har inte ”bekänt” för att han vet inte något om detta. Vad hade hänt om NB haft kontakt med sin dotter? Hur hade hon använts då av Niklas Lindström & co?
Så nu måste Sverige eller någon människorättsorganisation pröva vad svenska poliser / förhörsledare får lov att göra i sin tjänsteutövning vad avser användandet av psykisk och medveten allvarlig smärta eller lidande för att framtvinga en bekännelse. Eller anses utländska medborgare vara mindre viktiga så att "lite" tortyr då är ok?
Du undrar om polisen kan använda Irinas eventuella självmord som "bekänningsmedel"?
Är det en relevant fråga? Vad menas egentligen med ett eventuellt självmord? Har Irina sagt att hon ska ta livet av sig?

Absolut ingenting i förhören ger en ens en anledning att höja ögonbrynen. Är det här ditt privata korståg mot polis och militär?

"Psykiskt nedbrytande metoder"?
"Brutit mot FN:s tortyrkonvention"?
"Användande av psykisk och medveten allvarlig smärta eller lidande"?

Att benämna dessa förhör i sådana termer är en grov förolämpning mot människor som i verkliga livet utsatts för tortyr.

NL har ju alldeles rätt då han säger att livet skulle bli bättre för IB och AB om Nerijus erkänner och klargör alla omständigheter. IB och AB har ju straffats av NB till ett livslångt helvete där de ska känna sig utpekade till att ha inblandning i det han gjort. Han har dessutom via advokaten misstänkliggjort brodern för att vara gärningsman. Klarar inte av att erkänna, men klarar av att skylla sin vidriga gärning på sin bror. Där kan man snacka verklig psykisk tortyr.

Mordet på Lisa har han utfört likt en tortyrliknande avrättning. Vilken psykisk tortyr och dödsångest hann hon inte känna stunden innan hon dog?

Ett tips till dig det är att skicka dina jättelånga tortyrinlägg till FN:s tortyrkommission istället för att posta dessa inlägg här. Skicka dit det du tycker visar på tortyr i förhören så får du se vad de anser.
Förmodligen anser de att tortyren är lika med -"noll, noll och noll".
2015-12-30, 23:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, DNA hamnar på Lisas trosor genom kontaminering, som åklagaren misstänkte, när NB hanterade kroppen efter Lisas död.

Ja, det finns inte DNA från IB i,eller på, LHs hud. Han har troligen inte tagit på eller i LHs kön då det borde hittats där också. Det är när han flyttar kroppen det hamnar där.
2015-12-30, 23:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Vist kan IB,s dna kunnat varit på hans fingrar, om han kanske snabbt strykit henne över könsorganet.
Men jag ser det mer som troligt att dom har haft sex under dagen och att han inte tvättat snoppen.
Det ser jag som mest troligt,
Men varken du eller jag vet, så vi kan bara spekulera.
Du verkar sexfixerad. IB:s DNA kan ha hamnat på fingrarna av en klapp på kinden.
2015-12-30, 23:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, vi i tråden har utsatts för tortyr, hahahaha.

Jag frågar det samma om och om igen - eftersom jag har tittat tillbaka i FUP, på nästan allt innan som han förfasat sig över, då sett i ett sammanhang - och det är inte en siffra rätt i Nopomils påståenden där. Men poff så försvinner han istället och matar på nytt.

Jag får snarare känslan av att polisen har varit mycket korrekt i hanteringen av NB.
2015-12-30, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, DNA hamnar på Lisas trosor genom kontaminering, som åklagaren misstänkte, när NB hanterade kroppen efter Lisas död.
Slutplädering. Vet inte om detta är så specat direkt. Han nämner att han inte är värst hygienisk, att de haft sex och mycket väl kan bära runt på IBs DNA:
Citat:
Till detta ska man även lägga att hustruns dna finns på Lisa Holms trosor. Jag anser att även detta är bevisning mot 35-åringen, säger åklagaren.
Jag tror att jag vågar säga att 35-åringen inte har motsagt det, utan att de har haft sex kvällen innan, den 6 juni, han tvättar sig inte så ofta. Kanske någon gång i veckan. Ur nlt live
2015-12-30, 23:31
Bannlyst
Citat:
Du verkar sexfixerad. IB:s DNA kan ha hamnat på fingrarna av en klapp på kinden.

Vad du pratar du för strunt, om hennes dna varit på hans fingrar borde det ha försvunnit med eller utan hanskar under hela förfarandet av hela mordet och hanteringen av offer.
Då borde IR,s dna också finnas på repstumpar och Lisas jacka m.m.m så din teori är som tagen ur sagan om Rödluvan och Vargen.
2015-12-30, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag får snarare känslan av att polisen har varit mycket korrekt i hanteringen av NB.

Förhören har genomförts precis i enlighet med alla regler som finns så det finns absolut ingenting att anmärka på. FL i förhören försöker få mördaren att överväga att berätta sanningen för att ta bort misstankarna från sin fru och bror. Så enkelt är det. Tyvärr är han ju ute i ogjort väder eftersom mördaren vid det här laget redan har målat in sig i ett hörn och därför bara kan fortsätta att neka.
2015-12-30, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad du pratar du för strunt, om hennes dna varit på hans fingrar borde det ha försvunnit med eller utan hanskar under hela förfarandet av hela mordet och hanteringen av offer.
Då borde IR,s dna också finnas på repstumpar och Lisas jacka m.m.m så din teori är som tagen ur sagan om Rödluvan och Vargen.
Jag pratar aldrig strunt.

Samma sak skulle gälla om NB tog IB på könsorganet.
Citat:
Vist kan IB,s dna kunnat varit på hans fingrar, om han kanske snabbt strykit henne över könsorganet.
Men jag ser det mer som troligt att dom har haft sex under dagen och att han inte tvättat snoppen.
Det ser jag som mest troligt,
Men varken du eller jag vet, så vi kan bara spekulera.
2015-12-30, 23:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du undrar om polisen kan använda Irinas eventuella självmord som "bekänningsmedel"?
Är det en relevant fråga? Vad menas egentligen med ett eventuellt självmord? Har Irina sagt att hon ska ta livet av sig?
Det missade jag i djungeln av citat. Ja, det vore intressant att veta vad som menas. Ett eventuellt självmord var ny terminologi. Som bekänningsmedel? Hur "bekänner" nån då?
Kanske-man-kan-få-svar-på-det-i-alla-fall-då.
2015-12-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
...

Finns det något seriöst kriminalforum/skvallersida motsvarande Flashback i England?

Jag blev nyfiken och surfade runt lite - inte alls uttömmande och jag har ingen erfarenhet av dessa eller andra utländska fora i ämnet.

Flashback är svenskt.

Den här hittade jag vid en hastig sökning, som mest direkt motsvarar ditt önskemål:
http://crimeshots.com/forums/

Följande kan vara intressanta ur ett bredare perspektiv:

http://www.theforensicforum.co.uk/

http://www.crimespider.com/cgi-bin/i...cussion_Forums

http://www.websleuths.com/forums/sho...cussion-boards

Med hjälp av ordkombinationer påträffade på dessa fora kan man söka vidare och kanske hitta flera intressanta fora.
2015-12-30, 23:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem har haft den Närkontakten med hustrun och sedan med Lisas trosa ...?

Personligen tycker jag att det är ett ytterst graverande finger som pekar mot NB, igen..
Jag håller med dig helt!
Låter man sig inte helt övertygas av allt det andra som finns i bevis- och indicieväg mot NB
så borde just den omständigheten, den detaljen, bli det som undanröjer defintivt all kvarstående
osäkerhet i skuldfrågan för det är tungt som fanken alltså.

Hustruns DNA finns på Lisas intimaste plagg. Hustrun Irina. Hennes DNA.
Och det är inte hon som mördat Lisa. För bara det spåret finns efter henne.
På snören och rör finns bara spår från maken Nero och offret.
Hur skulle hustruns DNA hitta till Lisa på annat sätt än genom maken?

Jag upprepar:

En gång till:

2015-12-30, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag håller med dig helt!
Låter man sig inte helt övertygas av allt det andra som finns i bevis- och indicieväg mot NB
så borde just den omständigheten, den detaljen, bli det som undanröjer defintivt all kvarstående
osäkerhet i skuldfrågan för det är tungt som fanken alltså.

Hustruns DNA finns på Lisas intimaste plagg. Hustrun Irina. Hennes DNA.
Och det är inte hon som mördat Lisa. För bara det spåret finns efter henne.
På snören och rör finns bara spår från maken Nero och offret.

Jag upprepar:

En gång till:

Bra resonerat. IR.s dna finns inte heller på tejp och andra saker som har med mordet och hanteringen av offer i många olika moment.
Det mest troligaste senario är INTE att IR,s DNA varit på NB,s fingrar, det är bara sagor tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in