Citat:
Ursprungligen postat av
CarterUSM
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma huruvida NL har gått över någon slags gräns, vilket jag i och för sig tror är högst osannolikt. Vad jag inte förstår är varför detta är centralt i fallet, särskilt då du citerar förhör med NB. Han sitter inte där han sitter på grund av att han pressats i förhör, med eller utan tillåtna medel, utan på grund av bevisning i form av DNA, vittnesuppgifter och brist på alibi. Det är ju detta TR baserar sin dom på, inte vad han "tvingats" säga under "tortyrliknande" förhör. Hade man fällt honom för vad han erkänt eller sagt under förhören vet jag inte vad man skulle ha fällt honom för - minnesförlust?
I grova drag är gången i förhör att polisen inte är tuffa för än det finns något att vara tuff med. I detta fallet blir det hårt i samband med att
alibin knäcks/konfirmeras, samt graverande
vittnes-iakttagelser av NB´s bil uppdagas.
Det är först när NB står på sig i uppenbar lögn om denna högst besvärande
kombination som FhL driver upp utfrågningen och använder kännbar taktik.
Förhörsuppgifter av den sedermera tilltalade är ungefär så långt bort från centralt man kan komma under rådande omständigheter. Sanning är sanning och lögn är lögn. Det är det enda som betyder någonting vid juridisk värdering av förhör.
Noterbart är att försvarsadvokaten är knäpptyst, men det blir så när inga uppenbara överträdelser sker.
På tal om något helt annat, utan att verka för snokig; Du som är berest på för ämnet ett relevant sätt. Finns det något seriöst kriminalforum/skvallersida motsvarande Flashback i England?