2015-12-30, 19:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag kan inte låta bli att misstänka att det var han (kanske på uppdrag av Irina) som tog den där blå kaffeservisen och som gjort honom övermodig. "Svenskarna är så korkade, jag kan göra vad jag vill utan att de fattar att det är jag."
Ja, det är inte alls osannolikt.
Kan han mörda en av caféägarinnans anställda så kan han nog också stjäla hennes
fina kaffeservis.
2015-12-30, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Irina städade i lokalerna i samband med färdigställandet av den genomgripande renoveringen som föregick öppnandet av nuvarande Café på Klostret. Vid den tiden är det osannolikt att det ens fans något porslin där. Jag tror inte att Irina senare har tillhört de som frekvent åtnjutit Caféets delikatesser och därigenom fått vetskap om ”utbudet” av porslin.
Vart framkommer tiden hon var där och städade? Inte för jag tror hon snott blå kaffekoppar men undrar var det står.
Citat:
Under december 2014 polisanmäldes två händelser i kaféet. I ett fall stals husgeråd och kaffe. En dag senare försökte någon begå inbrott men misslyckades.
— Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren Lena Svedung.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.40...-pa-kinnekulle
Hittar bara följande uppgifter från FUP i spoilern.
2015-12-30, 19:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det är inte alls osannolikt.
Kan han mörda en av caféägarinnans anställda så kan han nog också stjäla hennes
fina kaffeservis.

Vad har du för grund för alla dina generella påståenden? Ni är som asgamar som vittrar kadaver. Håll er det det vi vet – eller som förefaller sannolikt.
2015-12-30, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
IR:s överklagande kan ses som en första vitbok över Lisa Holm-fallet och hur mycket outrett det är liksom polisens dåligt skötta utredning. Säkerligen kommer det skrivas böcker om det här fallet där grävande journalister ytterligare belyser detta.
Det är bara hjärnspöken hos dig. Din paranoia som ger sig till känna som vanligt.
Det finns ingen dåligt skött utredning i det här fallet
Den har istället blivit lovordad av kända advokater och gamla åklagare. För att inte tala
om tv-aktuella LGWP. Alla har öst beröm över hur hanteringen skötts.

Vad såna eterdrypande rättshaverister som du anser kan man lämna därhän utan vidare.

Och kommer det att produceras litteratur framöver om fallet så lär det knappast bli i stil
med vad du sitter och inbillar dig.
2015-12-30, 20:02
Medlem
Ett av de mest graverande bevisen, nu tjatar jag om det igen, är IB:s dna på Lisas underkläder. Hur förklarar NB det? Han har rört sig i ladan, något av hans klädesplagg finns där, jovisst. Lisa kan ha släpats där hans blod eller hudpartiklar finns, men HUR kan han förklara att hustruns dna finns på Lisas trosor??????? Hur??
2015-12-30, 20:12
Medlem
Har Niklas Lindström (och därmed Lars Johansson) brutit mot FN:s tortyrkonvention?
Om förhören med NB.

Jag klipper in de viktigaste artiklarna i denna konvention igen:

FN:s tortyrkonvention Artikel 1
I denna konvention avses med begreppet tortyr varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse av honom eller en tredje person, a

FN:s tortyrkonvention Artikel 10
Varje konventionsstat skall säkerställa att undervisning och information om förbudet mot tortyr till fullo innefattas i utbildningen av civil och militär brottsbeivrande personal, medicinsk personal, myndighetspersoner och andra personer som kan delta vid fängsligt förvar, förhör eller behandling av enskilda personer som blivit utsatta för någon form av gripande, kvarhållande eller frihetsberövande.

Jag går nu vidare med förhören med NB och, som sagt, gör jag inte anspråk på att skriva en heltäckande förteckning över de tillfällen när tortyr använts mot NB och kommer också denna gång att koncentrera mig på vad Niklas Lindström gjort - men det finns fler FL som även de använt otillbörliga förhörsmetoder mot NB.

Ur Niklas Lindströms förhör med NB.

Sid 1520
Mmm, och efter att äh, du och din bror och din fru har gripits, anhållits och häktats så
har även rönt stor uppmärksamhet i Litauen äh, och där kan jag säga så att jag själv
äh, googlade på internet, äh, och jag översatte mord till litauiska och, och skrev in det i
googlesökarn äh, och äh, tillsammans med Lisa Holm, på så sätt fick jag träff äh, hur
äh, litauiska medier rapporterar kring detta, och då vill jag visa dig några bilder som
jag på mindre än en minut fick fram äh, från internet äh, och då visar jag en första bild
äh, föreställande Nerijus och, och tyvärr då att dom inte har maskerat ditt ansikte så
vem helst söker ser att det är du som är misstänkt, här är en samma bild som är
ihopklippt ihop med den mördade kvinnan mmm, dom litauiska medierna har även lagt
ut en brudfoto på dig och din fru ihop med rapporteringen…
(hostar)
Även din bror finns med på bilder helt äh, omaskerat, och jag förstår inte litauiska men
jag skulle kunna tänka mig att det framgår med all tydlighet att det är ni som är
misstänkta

Ja, ja det är klart, så att säga jag blev också informerad äh, om det samma kväll
Ja, men du förstår hur mediabilden ser ut även i Litauen?
Ja, jag, jag har ingen uppfattning

Niklas Lindström upprepar alltså samma fras som till IB: han har googlat den misstänktes namn och det han får upp i litauisk press tycker han är viktigt att meddela till den fångna litauerna som är helt avskurna från sina anhöriga och i en mycket pressande situation. Det är nästan rasistiskt. Hade det varit svenskar hade knappast dessa s k förhörsmetoder använts. Först hjälper svensk polis till att sprida info till hemlandets media och sedan använder de detta som påtryckningsmedel. Man tror inte det är sant att det får gå till så här.

Lite längre fram i samma förhör säger Niklas Lindström:

sid 1522
Båda två ( AB och IB) har först berättat precis så som du
berättar nu, men dom mår så otroligt dåligt att dom inte orkar ljuga, så dom har på en
fri berättelse utan några anspelningar från oss be, berättat

(Detta vet vi nu att det inte är sant. IB får mycket ledande frågor.)

Din bror har till och med sagt så här till mig, att om du är, om Nerijus är min
bror, så berättar han som det är, vad han har gjort så att, så han inte utsätter mig för
denna terrorn och sitta här och bli uthängd i Litauen. Där mina barn får se att jag är
uthängd på det här sättet. Är, är han min bror och har med detta och göra så erkänner
han det,
Irina hon mår så dåligt att hon säger att jag orkar bara några dar till, jag har
informerat häktespersonalen här att jag uppfattar att hon är suicid benägen, hon säger
också att äh, hon tycker ju att om du har med detta och göra att du ska erkänna det så,
så dom i fall äh, kan slippa utsättas för detta.

Ja, verkligen jag har inget och erkänna, och jag har ingen aning varför min hustru säger så här
när hon med hundra procent säkerhet vet att jag var ju där hemma

Inte bara påstår Niklas Lindström sådant som inte är sant, han säger också att NB:s fru, som NB älskar, är självmordsbenägen. Detta är skandalöst. Niklas Lindström borde ställas till svars om varför han gör så här. Han har uppenbarligen inga hinder för hur lågt han kan sjunka som polis och tvekar inte att framtvinga ”bekännelser” genom att göra NB mycket ledsen och orolig. Var och en kan föreställa sig, som är det minsta empatisk, hur det måste kännas för NB att höra detta. Han kan inte göra något för att hjälpa sin fru och han vet inte om polisen verkligen skulle skydda henne eller låta henne ta livet av sig. Hur skulle han kunna veta det? Hur ska han kunna lita på svensk polis överhuvudtaget nu?

Lite senare under samma förhör:

Sid 1524
jag har talat
om hur din fru mår, din bror mår också mycket dåligt, det är också så här jag alltså
fullständigt ärlig mot dig, din fru hon är häktad som skäligen misstänkt, det finns en st,
stor möjlighet eller stor risk beroende på hur man ser det att man släpper henne fri
redan i morgon äh. På grund av den publicitet det här ärendet har rönt, bilder som
ligger ute på er på nätet, så tror jag att det finns en ganska stor hotbild från folk som
mår dåligt och inte förstår att rättvisan ska ha sin gång. Och har du nånting med detta
och göra, men inte din fru, så, så kan du i så fall påverka hennes säkerhet genom och
berätta vad du vet, om hon blir frisläppt och man har kunnat gå ut med ett
pressmeddelande att äh, du har (ohörbart) att du har gjort erkännanden och att hon
inte vart med så kan, så minskar det risken betydligt att nån gör nåt vansinnesdåd mot
henne
, det ska du väga mot risken att vi får fram nåt dna eller spår efter, ja kroppen är
hanterad efter dig, eller att det finns andra spår i fordon eller annat när äh, flickan har
transporterats vilket hon sannolikt har gjort…

Niklas Lindström använder utomrättsliga metoder som hjälp för att framtvinga bekännelser. Han accepterar därmed, låta vara indirekt, att ”folk” skulle utsätta IB för någon sorts hämnd och våld. Vad kan Niklas Lindström annars mena med detta? Betyder det Skövdepolisen backar för lynchmobbar? Allt för att få fram ”bekännelser”? Det här som något som skulle kunna hända i Thailand eller Etiopien. Men tydligen kan svensk polis också använda denna metod.

Detta sätt att framtvinga ”bekännelser” är heller inget enstaka förfarande hos Niklas Lindström.

sid 1561
Fundera nu riktigt noga. Din bror sitter häktad så vitt jag vet ännu. Di … di … din fru
är frigiven.

Ja jag vet.
Äh om äh vi får klart för oss hur det här har gått till så minskar betydligt den hotbilden
som finns mot din fru
om man kan konstatera att hon inte är inblandad. Om du har
med detta och göra vilket med högst du med högst sannolikhet har eftersom din,
eftersom ditt dna finns placerat på det sättet som det gör, dessutom så är det bara ett
första test de har gjort, ett första test på allt material som finns som jag har sagt till dig
man kommer säkra oerhört mycket mer ma … äh spår äh efter den som har gjort det
här, det här är det första man har undersökt och är det från dna på även på andra
delar från dig så är det mycket besvärande vilket det redan är och då kan du minska på
lidandet både för din bror och för din fru
om de inte, om de inte har med detta och
göra. För att du har med detta och göra det är helt uppenbart för mig. Så fund …
fundera nu en lång stund
.

Om NB ”bekänner” skulle alltså hotbilden mot frun minska. Vad hade hänt om NB ”bekänt” något under dessa betingelser? Det hade dröjt år innan det kommit fram och då hade det blivit skandal.

forts följer
Senast redigerad av nopomil 2015-12-30 kl. 20:32.
2015-12-30, 20:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Ett av de mest graverande bevisen, nu tjatar jag om det igen, är IB:s dna på Lisas underkläder. Hur förklarar NB det? Han har rört sig i ladan, något av hans klädesplagg finns där, jovisst. Lisa kan ha släpats där hans blod eller hudpartiklar finns, men HUR kan han förklara att hustruns dna finns på Lisas trosor??????? Hur??

Det enda man med säkerhet kan konstatera är att en giltig förklaring ligger inom en gracil marginal.
2015-12-30, 20:14
Medlem
Har Niklas Lindström (och därmed Lars Johansson) brutit mot FN:s tortyrkonvention?
Fortsättning om förhören med NB.

Slutligen mitt sista exempel (finns måhända fler så leta på) handlar om ytterligare påtryckningar via fruns hälsa.

Sid 1583
Tänk efter nu riktigt ordentligt var du var någonstans, jag kommer att presentera mer
bevisning alldeles strax. Vi vet var du var under den här tiden och det var inte hemma.
Äh du får också tänka på den situationen din bror och Irina har, dom är frigivna i
Litauen,
och du vet bättre än vad jag vet, hur det är att va i Litauen och vart publicerad
att man har vart anhållen för mord, som din bror har vart och grovt skyddande av
brottsling som din fru har vart dom är släppta och åklagaren har sagt att misstankar
kvarstår mot dom, men dom har försvagats så mycket att det finns ingen anledning att
dom ska va häktade längre, du kan via din berättelse om vad som har hänt mellan 18
och 19:35, klargöra alla omständigheter, vilket sannolikt skulle bli bättre, ett bättre liv
för din bror och din fru
.

Niklas Lindström använder alltså hotbilder mot frun och hennes psykiska hälsa mot NB för att få fram "bekännelser". Varför gör han det? Det är en viktig och central fråga att ställa. Givetvis går det att tolka som att polisen här är helt desperat. Den desperationen kan kanske visa sig på andra sätt – mer än brott mot tortyrkonventionen. Kan polisen använda NB:s hustrus eventuella självmord som ”bekännelsemedel” – är steget då långt till andra övertramp?

Trots att Niklas Lindström säger följande:
sid 1524
om du ska erkänna nånting så räcker det ju inte och bara
säga att du erkänner utan det måste va i så fall ett så kallat kvalificerat erkännande när
man berättar om hur det har gått till

så tvekar han inte att använda psykiska nedbrytande metoder av allvarligt slag för att framtvinga bekännelser. NB har inte ”bekänt” för att han vet inte något om detta. Vad hade hänt om NB haft kontakt med sin dotter? Hur hade hon använts då av Niklas Lindström & co?

Så nu måste Sverige eller någon människorättsorganisation pröva vad svenska poliser / förhörsledare får lov att göra i sin tjänsteutövning vad avser användandet av psykisk och medveten allvarlig smärta eller lidande för att framtvinga en bekännelse. Eller anses utländska medborgare vara mindre viktiga så att "lite" tortyr då är ok?
2015-12-30, 20:24
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad har du för grund för alla dina generella påståenden? Ni är som asgamar som vittrar kadaver. Håll er det det vi vet – eller som förefaller sannolikt.
Men tanken är inte alls orimlig, en "riktig" inbrottstjuv skulle aldrig skippat kassan.
Nerijus hade inte brist på pengar, men ville kanske gärna ha just servisen, precis som han velat ha Adriana och Lisa.
2015-12-30, 21:00
Medlem
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma huruvida NL har gått över någon slags gräns, vilket jag i och för sig tror är högst osannolikt. Vad jag inte förstår är varför detta är centralt i fallet, särskilt då du citerar förhör med NB. Han sitter inte där han sitter på grund av att han pressats i förhör, med eller utan tillåtna medel, utan på grund av bevisning i form av DNA, vittnesuppgifter och brist på alibi. Det är ju detta TR baserar sin dom på, inte vad han "tvingats" säga under "tortyrliknande" förhör. Hade man fällt honom för vad han erkänt eller sagt under förhören vet jag inte vad man skulle ha fällt honom för - minnesförlust?
2015-12-30, 21:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Om förhören med NB.
Jag klipper in de viktigaste artiklarna i denna konvention igen:
Vi är FLERA som besvarat dina massiva inlägg men du för inte minsta dialog. Vi har besvarat men du svarar med att spamma sidan:
Det är en debattsida och inte en anslagstavla och jag har flertal motfrågor till dig. Kan du vänligen besvara tidigare inlägg.
2015-12-30, 21:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
(...)
Men sker en kartläggning för övrigt?
Varför inte utgå från hans egen story i personutredningen och dubbelkolla delar ur den?
...
Varför tappade han kontakten med dottern? Varför var han våldsam mot sin exfrun?
Angående England - hur kunde han så enkelt ta till en id-stöld vid rattfylla? Han inledde med svarjobb sa IR under TR. Vad innebar det? I Litauen var han han chaufför innan byggbranchen? Vad? Vart?

Varför har ingen media hakat på i undersökande journalistik (de hade likaväl skrivit att de inte hittat nåt som sensation.. breaking news.). Det förvånar mig mer då det finns ett stort intresse för rättsfallet och sen kring denna gåtfulla man. Motsvarande fall med dubbelnaturer skapar stora rubriker i andra länder där de intervjuar grannar, skolkamrater, arbetskamrater, anhöriga om de hittar nån samarbetsvillig i periferin etc.

Det är ju detta man skulle önska, att det grävdes och helst plöjdes upp ett och annat ur det förflutna.
Det är nästan märkligt tyst från litauiskt håll. Kanske är de berörda för chockade, förstår ingenting och inväntar den svenska hovrättens dom. Kanske är det någon form av hänsyn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in