2016-01-04, 11:16
Medlem
Jag tycker inte man ska bortse från vittnen

Inte heller kan man bortse från att mordet skedde på NBs arbetsplats och att flickan hittas död i ett för litauerna bekant utrymme

Enligt min mening kan man heller inte bortse från att någon eller några av dessa tre litauer ljuger om var dom befann sig mellan 18-19.30 denna satans mordkväll

Och förutom detta tillkommer spår av blod och dna från NB och hans fru på den döda flickans insida av byxorna

Rönnbäck kommer att ha tjänat ihop bra med pengar när detta är över (på oss skattebetalares bekostnad) men någon respekt har hon inte förtjänat - det är väl inte hennes syfte heller
2016-01-04, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Niklas Lindström's påstående "vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" finns visst med i förhöret, på sidan 1524 i FUP, så dina anklagelser mot nopomil är felaktiga!:
Jag anklagade inte, jag frågade om just den meningen. Då fanns den alltså 3-4 sidor längre fram från den andra meningen han klippte ut ur förhöret och sen satte ihop dessa två meningar så det skulle passa hans syften. Förstår Du inte att just sådant är direkt missvisande och lögnaktigt?

Nu hjälpte du ju mig så jag fick bekräftelse på precis det jag var ute efter, TACK!

Så här skrev nopomil.
Citat:
Det står i fupen. Svart på vitt.
säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få
vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar,

Att nopomil klipper och klistrar ur förhören så det ska passa hans syften, d.v.s hatet mot polisen samt glorifiering av mördarbalten.
Jag upprepar vad syftet med pratet om spårsäkring i förhöret var, det var för att polisen med vetskap om hur brutalt kroppen hanterats, kände sig säkra på att hitta DNA-spår. (s.1521-22 FUP)

Citat:
Ja, och äh, vi vet ju, vi ser ju hur man har hanterat kroppen och också tillhörigheter och vi har alla möjligheter att säkra spår i form av fingeravtryck och dna, och då kan jag berätta om att äh, om jag tar hårt på din tröja med min hand, så räcker det för och avsätta dna på din tröja som går och spåra, och så, och så som den kroppen är hanterad och andra tillhörigheter, så är det ju min fulla övertygelse om att vi kommer kunna få fram dna av den som hanterat kroppen. Det, det är en kostsam metod och göra detta men i det här sammanhanget så får saker och ting i princip kosta vad det vill, och vi har möjlighet och göra dom här analyserna och det pågår, men det tar tid och jag kan va ärlig mot dig och säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få.
NB- (suckar)
Förstår du hur vi kan säkra bevisning?
NB- Nej, det förstod jag inte
För, förstår du hur vi kan säkra bevisning i form av dna till exempel?
NB- Ja, ja, ja, ja

Och, vad hittade man för spår av andra, okända gärningsmän?
Citerar Rönnbäck
Citat:
noll, noll, noll
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-04 kl. 12:06.
2016-01-04, 11:51
Medlem
Citat:
Mitt fetande.

Niklas Lindström's påstående "vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" finns visst med i förhöret, på sidan 1524 i FUP, så dina anklagelser mot nopomil är felaktiga!:

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-22 12:11
FUP 1523 + 1524

Niklas Lindström: Jag tycker du ska tänka så här, om det är du som har gjort det här, då vet du precis
hur kroppen är hanterad, hur tillhörigheter är hanterat, kalkyrera med risken äh, att
äh, vi inte skulle få fram nåt dna, får vi fram dna på henne så är det inte nån bra
situation för dig om, om…

NB: Jag förstår

Niklas Lindström:… om, om din fru och din bror inte har med det, nåt med detta och göra, så genom och sitta här och neka, så utsätter du dom för en, en duktig påfrestning, jag, jag har talat
om hur din fru mår, din bror mår också mycket dåligt, det är också så här jag alltså
fullständigt ärlig mot dig, din fru hon är häktad som skäligen misstänkt, det finns en st,
stor möjlighet eller stor risk beroende på hur man ser det att man släpper henne fri
redan i morgon äh. På grund av den publicitet det här ärendet har rönt, bilder som
ligger ute på er på nätet, så tror jag att det finns en ganska stor hotbild från folk som
mår dåligt och inte förstår att rättvisan ska ha sin gång.
Och har du nånting med detta
och göra, men inte din fru, så, så kan du i så fall påverka hennes säkerhet genom och
berätta vad du vet, om hon blir frisläppt och man har kunnat gå ut med ett
pressmeddelande att äh, du har (ohörbart) att du har gjort erkännanden och att hon
inte vart med så kan, så minskar det risken betydligt att nån gör nåt vansinnesdåd mot
henne, det ska du väga mot risken att vi får fram nåt dna eller spår efter, ja kroppen är
hanterad efter dig, eller att det finns andra spår i fordon eller annat när äh, flickan har
transporterats vilket hon sannolikt har gjort…
(harkling)
… det är svårt och transportera en kropp utan alltså ens ett hårstrå lossnar, och vi har
tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar
, det ska du väga mot att ha det här
utdraget eller lätta i så fall om du har nånting och lätta på, då minskar du lidandet för
dig själv och för andra, och om du ska erkänna nånting så räcker det ju inte och bara
säga att du erkänner utan det måste va i så fall ett så kallat kvalificerat erkännande när
man berättar om hur det har gått till

NB: Nej, va, vad, vad ska jag erkänna om jag har inte gjort det, ni tvingar mig och erkänna det vad
jag har inte gjort

Och häröver ser man ju hur massivt Niklas Lindström hotar NB i förhöret !

Det va inte bara Niklas Lindström som såg den faran.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-04, 11:57
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Till ni som fortfarande tvekar om NB:s skuld
Vill bara påpeka att du inte kan veta om de verkligen tvekar på detta, men det är riktigt att de av någon anledning argumenterar efter detta. De utnyttjar den teoretiska möjligheten att han är oskyldig för att kunna "kriga" här, eftersom det inte finns vittnen till mordet, men detta är ju inget ovanligt i rättsfall.

Jag tror själv att ingen alls tvekar om NB:s skuld som GM, varken här eller i NB:s familj, som ju uppenbarligen inte ens vill komma hit och stötta honom.
2016-01-04, 11:58
Bannlyst
Citat:
Jag har tidigare förklarat att jag tror att polisen/ÅK själva tror stenhårt på att NB är mördaren, men att dom inte kunde hitta tillräckligt med bevis till åtal och att dom därför möjligtvis osv osv...

Du svarade inte på mina frågor? I ditt scenario är har vi ju en mördare som fortfarande går fri för du hävdar ju att NB är oskyldig. Så, svara gärna på nedanstående frågor. Vill också veta vad du menar med att "polisen/ÅK därför möjligtvis osv osv...."VAD är möjligtvis osv osv....?

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror du att polisen, NFC, åklagaren m.fl hellre sätter dit en oskyldig hantverkare än att det skulle ha visat sig de haft "fel" misstankar?

Alla verksamma i utredningen/konspirationen riskerar;

1.Sitt arbete såklart, sen att alla medverkande riskerar straff då detta är ett brottsligt agerande.

2.Att den "verklige" mördaren går fri och mördar fler?

3.Att det framkommer att den "verklige" mördaren då också mördat Lisa vilket gör att all personal i utredningen/konspirationen har sitt ansvar i att man låtit den "verklige" mördaren gå fri för att de inte tyckte det var så kul att ha "fel" så de "planterade" lite DNA-spår?

Seriöst?
2016-01-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Vad man än kallar det så är det ingen acceptabel förhörsmetod. Det är intressant hur polisen gömmer sig bakom en sorts fasad av "svensk hederlighet" men i själva verket gör minst lika grova övertramp som man kan förvänta sig i något mindre utvecklat land. "Här i Sverige får inte vi hota och ljuga som polisen i ditt land, så istället har vi sett till att driva din fru till ett psykiskt sammanbrott så att vi nu ärligt kan säga till dig att hon kanske kommer ta livet av sig om du inte erkänner..." Riktigt svinaktigt.
Det kan jag hålla med om, men det är en annan fråga
2016-01-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
NYFIKET FRÅGAT DEBATTÖRER VAD TROR NI KOMMER HÄNDA OM HAN FRISLÄPPS EFTER ATT HA BLIVIT FRIKÄND?

I och för sig tror inte jag det finns en chans på kartan norrut men.......

Det vill till att någon annan erkänner på ett jäkligt trovärdigt vis.
Misstänker att många skulle vara tveksamma ändå

Och som du själv skriver, så långt norrut når ingen karta.

Det är en sak som stör mig, det är IBs oblandade DNA.
2016-01-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det som talar till NB fördel är:
1. Ingen DNA i hans Bil.
2, Ingen DNA på saker.
3. Ingen har sett honom utföra MORD.
4. Tiden är knapp kan diskuteras.
1- Inte hans DNA heller i en bil han använder ofta. Enligt honom själv och hans advokat så skadar hans sig ofta och avsätter betydligt mer DNA än medel människan.
Det tyder ju på att den bilen städats ur väldigt väldigt noggrant innan polisen tog den i beslag.

Tyder inte på något sätt att NB är oskyldig.
2. Menar du LHs saker som spreds runt? Var väl bara 1-2 av dem som ens hade LHs DNA så att han skulle överfört DNA där vore inte troligt alls med tanke på en väldigt begränsad kontakt.

Om inte ens LHs DNA hittats varför förväntar du dig hitta DNA från GM?
Inte heller fanns DNA från någon annan möjlig GM.
Alltså talar varken för eller emot NB.

3.Sant ingen har sett mordet utföras. Det är dock sant i nästan samtliga mord.

Talar varken för eller emot NB eftersom ingen sett vem som utförde mordet oavsett om det var NB eller inte.

4. Tiden är knapp men helt klart möjligt.

Talar varken för eller emot NB som GM.

Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det som talar till NB nackdel.
1. DNA o blod från NB på LH kläder.

Vittnen kan man bortse ifrån eftersom de i de flesta fall är veliga och osäkra,
Hur DNA hamnat på LH kläder kommer att bli den stora fråga.

Om NB begått MORD så har han i en del fall varit väldigt försiktig med att avsätta DNA, och i en del fall inte.
VARFÖR????

Jag tror att det finns mer att ge i ny RÄTTEGÅNG.

Varför skulle vittnena bortses ifrån, vissa av dem har varit otydliga men andra varit tydliga och tillsammans ger de en bra bild/tidslinje.
Vittnesmål är i princip aldrig 100%iga och därför gör man också en individuell utvärdering av varje vittnesmål. Ofta stämmer inte vissa detaljer överens(färg på kläder, bilar etc är något som är väldigt vanligt att vittnen blandar ihop).
Det är därför man använder sig av många vittnesmål för att se vilken helhetsbild det målar upp istället för att lägga vikt på detaljer om de inte blir bekräftade från flera källor.

Och som du säger hur DNAt avsatts på LHs kläder var den stora frågan i TR och kommer vara den stora frågan i HR.
Kan inte IR slå hål på DNA bevisningen så är NB körd.

När det gäller att NB skulle varit slarvig i vissa delar med DNA och extremt försiktig i andra så nej det håller jag inte med om.
Om man sett mycket på CSI och liknande kan man ju kanske tro att DNA avsätts i spårbara mängder precis överallt genom minsta kontakt men så går det inte till i verkligheten. I verkligheten krävs det ganska mycket. T.ex sekret, blod, större mängd svett eller intakt hårsäck.
Och det förstörs/försvinner lätt.
I det aktuella fallet så har inte GM haft mycket tid eller hanterat kroppen speciellt länge så mer än sporadiska avsättningar DNA hade varit märkligt

Det enda nya att ge i HR handlar om DNAt.
IR måste kunna bevisa att det skulle kunna röra sig om kontaminering eller sekundär överföring(bevisplantering finns inte på kartan).
Kan inte detta påvisas så är NB totalt körd. Allt hänger alltså på vad IRs DNA vittne säger och hur detta står sig mot vad NFCs tekniker säger.

När det gäller vittnet om förhören så är det totalt ointressant. Det vittnet skall alltså påvisa att vittnesmål som inte hade något alls med en fällande dom att göra gick felaktigt till.
Lite förvånad att HR gick med på det vittnesmålet faktiskt med tanke på att det inte på något sätt kan tänkas påverka utgången av rättegången.
2016-01-04, 12:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det vill till att någon annan erkänner på ett jäkligt trovärdigt vis.
Misstänker att många skulle vara tveksamma ändå

Och som du själv skriver, så långt norrut når ingen karta.

Det är en sak som stör mig, det är IBs oblandade DNA.

Det är snarare det starkaste DNA-beviset beviset för att rätt man sitter.
2016-01-04, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vill bara påpeka att du inte kan veta om de verkligen tvekar på detta, men det är riktigt att de av någon anledning argumenterar efter detta. De utnyttjar den teoretiska möjligheten att han är oskyldig för att kunna "kriga" här, eftersom det inte finns vittnen till mordet, men detta är ju inget ovanligt i rättsfall.

Jag tror själv att ingen alls tvekar om NB:s skuld som GM, varken här eller i NB:s familj, som ju uppenbarligen inte ens vill komma hit och stötta honom.

Instämmer i det du skriver. Ett icke verklighetsförankrat, teoretiskt krig för mördaren NB.
Lite otäckt, kan tyckas.

Att NB:s familj är övertygade om hans skuld tar jag för givet, annars hade de varit på plats och visat sitt stöd. Men nej.
2016-01-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
1- Inte hans DNA heller i en bil han använder ofta. Enligt honom själv och hans advokat så skadar hans sig ofta och avsätter betydligt mer DNA än medel människan.
Det tyder ju på att den bilen städats ur väldigt väldigt noggrant innan polisen tog den i beslag.

2. Menar du LHs saker som spreds runt? Var väl bara 1-2 av dem som ens hade LHs DNA så att han skulle överfört DNA där vore inte troligt alls med tanke på en väldigt begränsad kontakt.

Talar varken för eller emot NB eftersom ingen sett vem som utförde mordet oavsett om det var NB eller inte.

Varför skulle vittnena bortses ifrån, vissa av dem har varit otydliga men andra varit tydliga och tillsammans ger de en bra bild/tidslinje.
Vittnesmål är i princip aldrig 100%iga och därför gör man också en individuell utvärdering av varje vittnesmål. Ofta stämmer inte vissa detaljer överens(färg på kläder, bilar etc är något som är väldigt vanligt att vittnen blandar ihop).
Det är därför man använder sig av många vittnesmål för att se vilken helhetsbild det målar upp istället för att lägga vikt på detaljer om de inte blir bekräftade från flera källor.

Och som du säger hur DNAt avsatts på LHs kläder var den stora frågan i TR och kommer vara den stora frågan i HR.

När det gäller att NB skulle varit slarvig i vissa delar med DNA och extremt försiktig i andra så nej det håller jag inte med om.
Om man sett mycket på CSI och liknande kan man ju kanske tro att DNA avsätts i spårbara mängder precis överallt genom minsta kontakt men så går det inte till i verkligheten. I verkligheten krävs det ganska mycket. T.ex sekret, blod, större mängd svett eller intakt hårsäck.
I det aktuella fallet så har inte GM haft mycket tid eller hanterat kroppen speciellt länge så mer än sporadiska avsättningar DNA hade varit märkligt

IR måste kunna bevisa att det skulle kunna röra sig om kontaminering eller sekundär överföring(bevisplantering finns inte på kartan).
Kan inte detta påvisas så är NB totalt körd. Allt hänger alltså på vad IRs DNA vittne säger och hur detta står sig mot vad NFCs tekniker säger.

När det gäller vittnet om förhören så är det totalt ointressant. Det vittnet skall alltså påvisa att vittnesmål som inte hade något alls med en fällande dom att göra gick felaktigt till.
Lite förvånad att HR gick med på det vittnesmålet faktiskt med tanke på att det inte på något sätt kan tänkas påverka utgången av rättegången.

Undrar om hennes målsättning är att få något/några förhör ogiltigförklarade.
Kanske där IB ger AB alibi.
Det kommer ju aldrig att gå, men någon tanke måste hon ju ha, tycker jag.
2016-01-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Jag menar inget.
Bara konstaterar.
Läget är inte självklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in