2016-01-04, 08:07
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Det var troligen ett försök att locka in henne i bilen, hon hade kunnat blivit ett offer.
Tur hon sprang vidare.
Jag misstänker att han har gjort liknande brott tidigare, men det är bara vad jag misstänker.

Underhållande att träffa på en debattör som delar mina tankar. Trevlig verkar du vara dessutom.

Vem vet vad han gjorde när han bodde i England eller vad det nu var? Struntsamma, kan han ta sig för sånt här som med LH kan han ha gjort det tidigare. Alla kroppar hittas inte alltid, den bistra sanningen, synd om anhöriga.

Och du, har du tänkt på vad tyst lilla mamma blev, mutad? Hon som var så säker på snälla sonen!
2016-01-04, 08:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror du att polisen, NFC, åklagaren m.fl hellre sätter dit en oskyldig hantverkare än att det skulle ha visat sig de haft "fel" misstankar?

Alla verksamma i utredningen/konspirationen riskerar;

1.Sitt arbete såklart, sen att alla medverkande riskerar straff då detta är ett brottsligt agerande.

2.Att den "verklige" mördaren går fri och mördar fler?

3.Att det framkommer att den "verklige" mördaren då också mördat Lisa vilket gör att all personal i utredningen/konspirationen har sitt ansvar i att man låtit den "verklige" mördaren gå fri för att de inte tyckte det var så kul att ha "fel" så de "planterade" lite DNA-spår?

Seriöst?

Jag har tidigare förklarat att jag tror att polisen/ÅK själva tror stenhårt på att NB är mördaren, men att dom inte kunde hitta tillräckligt med bevis till åtal och att dom därför möjligtvis osv osv...
2016-01-04, 09:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag svarade på #Ruggedo. Du får kolla bättre nästa gång.

Ang din fråga om min "teori" så är det ingen teori. Det står i fupen. Svart på vitt.

Förhör 22 juni
säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få

vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar,

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" - den meningen verkar inte finnas med, har du kommit på den själv eller har jag missat?

Du klipper ur saker som sagts och sammanställer det så det passar dina syften och utelämnar då viktiga detaljer.

Det visar på desperation samt försök till skönmålning av NB och försök till svartmålning av polisen.

Så här ser delen i förhöret ut i helhet, där du klippt ut det som passade dig (s.1520-1521 FUP)
Blir liksom en annan innebörd, han förklarar vilka möjligheter de har till spårsäkring, att säkra bevisen, förklarar lite om DNA.
Det polisen vill komma fram till är
Det du klippt ut är understruket.

Mitt fetande.

Niklas Lindström's påstående "vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" finns visst med i förhöret, på sidan 1524 i FUP, så dina anklagelser mot nopomil är felaktiga!:

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-22 12:11
FUP 1523 + 1524

Niklas Lindström: Jag tycker du ska tänka så här, om det är du som har gjort det här, då vet du precis
hur kroppen är hanterad, hur tillhörigheter är hanterat, kalkyrera med risken äh, att
äh, vi inte skulle få fram nåt dna, får vi fram dna på henne så är det inte nån bra
situation för dig om, om…

NB: Jag förstår

Niklas Lindström:… om, om din fru och din bror inte har med det, nåt med detta och göra, så genom och sitta här och neka, så utsätter du dom för en, en duktig påfrestning, jag, jag har talat
om hur din fru mår, din bror mår också mycket dåligt, det är också så här jag alltså
fullständigt ärlig mot dig, din fru hon är häktad som skäligen misstänkt, det finns en st,
stor möjlighet eller stor risk beroende på hur man ser det att man släpper henne fri
redan i morgon äh. På grund av den publicitet det här ärendet har rönt, bilder som
ligger ute på er på nätet, så tror jag att det finns en ganska stor hotbild från folk som
mår dåligt och inte förstår att rättvisan ska ha sin gång. Och har du nånting med detta
och göra, men inte din fru, så, så kan du i så fall påverka hennes säkerhet genom och
berätta vad du vet, om hon blir frisläppt och man har kunnat gå ut med ett
pressmeddelande att äh, du har (ohörbart) att du har gjort erkännanden och att hon
inte vart med så kan, så minskar det risken betydligt att nån gör nåt vansinnesdåd mot
henne, det ska du väga mot risken att vi får fram nåt dna eller spår efter, ja kroppen är
hanterad efter dig, eller att det finns andra spår i fordon eller annat när äh, flickan har
transporterats vilket hon sannolikt har gjort…
(harkling)
… det är svårt och transportera en kropp utan alltså ens ett hårstrå lossnar, och vi har
tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar
, det ska du väga mot att ha det här
utdraget eller lätta i så fall om du har nånting och lätta på, då minskar du lidandet för
dig själv och för andra, och om du ska erkänna nånting så räcker det ju inte och bara
säga att du erkänner utan det måste va i så fall ett så kallat kvalificerat erkännande när
man berättar om hur det har gått till

NB: Nej, va, vad, vad ska jag erkänna om jag har inte gjort det, ni tvingar mig och erkänna det vad
jag har inte gjort

Och häröver ser man ju hur massivt Niklas Lindström hotar NB i förhöret !
2016-01-04, 09:57
Medlem
Det där är skrämsel, inte hot. Förstår du skillnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Niklas Lindström's påstående "vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" finns visst med i förhöret, på sidan 1524 i FUP, så dina anklagelser mot nopomil är felaktiga!:

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-22 12:11
FUP 1523 + 1524

Niklas Lindström: Jag tycker du ska tänka så här, om det är du som har gjort det här, då vet du precis
hur kroppen är hanterad, hur tillhörigheter är hanterat, kalkyrera med risken äh, att
äh, vi inte skulle få fram nåt dna, får vi fram dna på henne så är det inte nån bra
situation för dig om, om…

NB: Jag förstår

Niklas Lindström:… om, om din fru och din bror inte har med det, nåt med detta och göra, så genom och sitta här och neka, så utsätter du dom för en, en duktig påfrestning, jag, jag har talat
om hur din fru mår, din bror mår också mycket dåligt, det är också så här jag alltså
fullständigt ärlig mot dig, din fru hon är häktad som skäligen misstänkt, det finns en st,
stor möjlighet eller stor risk beroende på hur man ser det att man släpper henne fri
redan i morgon äh. På grund av den publicitet det här ärendet har rönt, bilder som
ligger ute på er på nätet, så tror jag att det finns en ganska stor hotbild från folk som
mår dåligt och inte förstår att rättvisan ska ha sin gång. Och har du nånting med detta
och göra, men inte din fru, så, så kan du i så fall påverka hennes säkerhet genom och
berätta vad du vet, om hon blir frisläppt och man har kunnat gå ut med ett
pressmeddelande att äh, du har (ohörbart) att du har gjort erkännanden och att hon
inte vart med så kan, så minskar det risken betydligt att nån gör nåt vansinnesdåd mot
henne, det ska du väga mot risken att vi får fram nåt dna eller spår efter, ja kroppen är
hanterad efter dig, eller att det finns andra spår i fordon eller annat när äh, flickan har
transporterats vilket hon sannolikt har gjort…
(harkling)
… det är svårt och transportera en kropp utan alltså ens ett hårstrå lossnar, och vi har
tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar
, det ska du väga mot att ha det här
utdraget eller lätta i så fall om du har nånting och lätta på, då minskar du lidandet för
dig själv och för andra, och om du ska erkänna nånting så räcker det ju inte och bara
säga att du erkänner utan det måste va i så fall ett så kallat kvalificerat erkännande när
man berättar om hur det har gått till

NB: Nej, va, vad, vad ska jag erkänna om jag har inte gjort det, ni tvingar mig och erkänna det vad
jag har inte gjort

2016-01-04, 10:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
NYFIKET FRÅGAT DEBATTÖRER VAD TROR NI KOMMER HÄNDA OM HAN FRISLÄPPS EFTER ATT HA BLIVIT FRIKÄND?

I och för sig tror inte jag det finns en chans på kartan norrut men.......

Han va inte färdig med ”ladan”.
2016-01-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser att det du la in inte har ett jota med rättsäkerhet att göra - att din granskning av vitten, ur FUP/vittnesmål i TR, skulle äventyra nåt. Det kan inte - eftersom du inte gör en korrekt tolkning öht.

Du har nämligen fel fokus på respektive vittnes primära roll, varför de är kallade.

Hon är inte ett dugg "värre" . Tror du att mopeden är det primära? Det är mördarens bil de försöker få fram fakta om vid ladan.
Ur TR:

Ur tidigare förhör säger hon samma sak om bilen. Skulle hon ha rört runt med fler detaljer än mopeden, som hon hörde sin pappa tala om, så hade det däremot inte varit det minsta trovärdigt. Men denna detalj om bilen ser hon samtidigt som sin far. Lägg därtill att det är en ung tjej, en tonåring, som sitter nervös i tingsrätten fyra månader senare. Som övningskörde vid tillfället (nervositet, fokus) Ur FUP:

Det är exakt vad som är viktigare: att han ingenting sett alls.
... Samma sak igen. Det är inte MOPEDEN de är intresserade av. Det är tiden och om det stod en bil kvar vid ladan =det finns ingen bil kvar på framsidan. Lyssna vad som ÅK och målsägarbiträde talar om ideligen: vad var klockan?
Där ena vittnet slutar tar det andra vid för att få fram ett rörelsemönster över hur fanskapet har rört sig från försvinnandet och iakttagelse av bil vid port, när den är borta och sen tar resterande vittnen över åt Martorphållet. Det kallas den röda tråden som sammanfaller i ett brottsmål, ett förlopp som ska vara begriplig och logisk i en beskrivning från ÅK. Det är en sammanfallande kedja där respektive vittnesbörd tar över efter varann för att få fram ett tidsperspektiv.

Det som talar till NB fördel är:
1. Ingen DNA i hans Bil.
2, Ingen DNA på saker.
3. Ingen har sett honom utföra MORD.
4. Tiden är knapp kan diskuteras.

Det som talar till NB nackdel.
1. DNA o blod från NB på LH kläder.

Vittnen kan man bortse ifrån eftersom de i de flesta fall är veliga och osäkra,
Hur DNA hamnat på LH kläder kommer att bli den stora fråga.

Om NB begått MORD så har han i en del fall varit väldigt försiktig med att avsätta DNA, och i en del fall inte.
VARFÖR????

Jag tror att det finns mer att ge i ny RÄTTEGÅNG.
2016-01-04, 10:28
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det där är skrämsel, inte hot. Förstår du skillnaden?

Vad man än kallar det så är det ingen acceptabel förhörsmetod. Det är intressant hur polisen gömmer sig bakom en sorts fasad av "svensk hederlighet" men i själva verket gör minst lika grova övertramp som man kan förvänta sig i något mindre utvecklat land. "Här i Sverige får inte vi hota och ljuga som polisen i ditt land, så istället har vi sett till att driva din fru till ett psykiskt sammanbrott så att vi nu ärligt kan säga till dig att hon kanske kommer ta livet av sig om du inte erkänner..." Riktigt svinaktigt.
2016-01-04, 10:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
/.../ NB: Nej, va, vad, vad ska jag erkänna om jag har inte gjort det, ni tvingar mig och erkänna det vad
jag har inte gjort

Det tycker jag nog ligger helt inom ramen för en tillämpbar förhörsteknik. Förhören är inte tänkta att vara någon söndagsskola.
2016-01-04, 10:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Till alla debattörer "En god fortsättning på det nya året".

Till ni som fortfarande tvekar om NB:s skuld, VARFÖR VAR HAN PÅ JOGGANDE KVINNAN DAGEN INNAN LH MÖRDADES??????

VARFÖE SLÄPPTES HANS FRU SÅ LÄTT NÄR HENNES SPÅR OCKSÅ HITTADES PÅ INSIDAN AV LH:s TROSOR????????

VARFÖR BLEV NB:s BROR TYSTARE ÄN VANLIGT???????

VARFÖR VILLE NB HA ALIBI ATT HAN VAR HEMMA KLOCKAN 18.00 OCH VARFÖR DETTA SVÄNGANDE FRAM OCH TILLBAKA MED HUSTRUN OCH BRODERN GÄLLANDE ALIBIT?????

TÄNK
God fortsättning, själv!

Jag tänker och tänker, men hittar inget svar på dina frågor. Har du något svar?

Jag konstaterar dock att tingsrätten tog lätt på joggerskans vittnesmål. Att spår av frun hittades på insidan av trosorna var en nyhet för mig, varifrån har du fått det? När blev brorsan tystare än vanligt? Vad är det för svängande fram och tillbaka du menar?
2016-01-04, 10:53
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det som talar till NB fördel är:
1. Ingen DNA i hans Bil.
2, Ingen DNA på saker.
3. Ingen har sett honom utföra MORD.
4. Tiden är knapp kan diskuteras.

Det som talar till NB nackdel.
1. DNA o blod från NB på LH kläder.

Vittnen kan man bortse ifrån eftersom de i de flesta fall är veliga och osäkra,
Hur DNA hamnat på LH kläder kommer att bli den stora fråga.

Om NB begått MORD så har han i en del fall varit väldigt försiktig med att avsätta DNA, och i en del fall inte.
VARFÖR????

Jag tror att det finns mer att ge i ny RÄTTEGÅNG.

Ja det är egentligen bara NB:s DNA på LH:s kläder som talar för att han är skyldig. Eftersom tingsrätten övertygades av DNA-bevisen så blev det naturligt för dem att även godta diverse tveksamma vittnesuppgifter som stödbevisning, men om försvarets nya expertvittne i hovrätten öppnar upp för möjligheten att det kan röra sig om sekundär överföring så faller den övriga bevisningen som käglor och NB har stor chans att bli frikänd.
2016-01-04, 10:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Ja det är egentligen bara NB:s DNA på LH:s kläder som talar för att han är skyldig. Eftersom tingsrätten övertygades av DNA-bevisen så blev det naturligt för dem att även godta diverse tveksamma vittnesuppgifter som stödbevisning, men om försvarets nya expertvittne i hovrätten öppnar upp för möjligheten att det kan röra sig om sekundär överföring så faller den övriga bevisningen som käglor och NB har stor chans att bli frikänd.
Nej, DNA-bevisningen övertygade inte.
Citat:
Den tekniska bevisningen ger således ett mycket starkt stöd för åklagarens talan och
Nerijus Belivicius har inte förmåtts lämna någon rimlig förklaring till de gjorda
fynden.
2016-01-04, 11:03
Medlem
Citat:
NYFIKET FRÅGAT DEBATTÖRER VAD TROR NI KOMMER HÄNDA OM HAN FRISLÄPPS EFTER ATT HA BLIVIT FRIKÄND?

I och för sig tror inte jag det finns en chans på kartan norrut men.......

Förmodligen blir det poliseskort till närmaste större flygplats där det svenska regeringsplanet väntar för vidare transport av den frikände lustmördaren hem till Litauen. Och det är de svenska skattebetalarna som får stå för kalaset. Man vågar inte riskera att han lynchas i Sverige, det skulle kunna skapa en våg av liknande reaktioner i andra upprörande rättsfall.

Det måste förmodligen till nya, sensationella uppgifter om "folkets" dom ska kunna hävas. Förhoppningsvis köper inte heller HR IRs försök att så tvivel med sitt ifrågasättande av oviktiga detaljer i utredningen och förhören. NB är redan dömd i TR. Med all rätt dessutom eftersom det gjorts en ordentlig teknisk utredning vid vilken man funnit okontaminerad dna på Lisas kläder, och NB i det läget försökt ljuga ihop en "snacka-sig-ur-situationen-historia" om att någon mördat LH för att kunna plantera ut bevis i syfte att "komma åt honom". Och den tekniska bevisningen + en tydlig indiciekedja visar att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att han är skyldig.
Senast redigerad av Vildhallonet 2016-01-04 kl. 11:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in