Citat:
Nu får ju inte advokat påverka vittne - läste advokatsed punkt 6 igår, men finner det märkligt att hon ville ha in PJ redan i TR och nu återkommer det i överklagan med en hel radda bekymmer om IB men inte ett ord om sin klient. Det är mer fokus på IB än NB. Visst ska hon tjata om detta med alibi, men om det nu är sån målande beskrivning om hustrun så undrar jag var NB tog vägen det hela? Han är väl för fan den överklagan handlar om och som IR likaväl tjatar om har blivit utsatt för "en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art".
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Ja det är intressant det du påtalar om var fokus ligger!
Det kan väl inte susa så mycket i advokatens skalle, att hon vill få till någon slag av rimligt tvivel med hänvisning till att Irina kan vara alternativ gärningsman? Eller att Irina ljuger för att sätta dit sin man?
Oavsett motiven till att tvinga sig på Irina så fattar inte jag vad det ska bidra med i Neros försvar. Det enda som kan ske är att åklagaren lyssnar noga och eventuellt har så det räcker för att åtala henne för medhjälp om hon vet för mycket! En sak som inte kommer reducera Neros straff, eller gynna honom på något annat vis.
Om det är så att Irina utsatts för någon press, så kan det mycket väl vara så psykiskt eftersom hon beskriver häktestiden som svår. Men det hon sa, och som gjorde att hon släpptes ut från häktet är inget att raljera om. Det handlar om den frihet Irina prioriterade för egen del. Man måste utgå ifrån att hon talade sanning och att det inte gick att få fram bevis på hennes delaktighet eller medhjälp till mordet.
Jag utgår ifrån att det Irina vet om mordet har hon fått veta efteråt, under häktningstiden och det är där hennes trauma började. Då ska hon inte behandlas som en brottsling längre eftersom hon släpptes ut och fick åka hem. Det blir fel om Irina smutskastas av Nero och hans advokat som en skyldig person som ljög sig ut ur häktat. Vad borde Irina ha sagt och gjort för att Inger Rönnbäck inte ska klaga på henne?
I övrigt så är inte Irina ensam om att uppleva det som pressande och otäckt att vara häktad. Det är väldigt långa dagar för de häktade. De nästan dör av leda och nyfikenhet över vad som pågår i omvärlden. Jag förstår fullt ut att Irina tyckte det var en hemsk upplevelse att vara häktad, och det är så det är, trots att personal på häktena oftast är både snälla och trevliga, och maten är bättre än det våra åldringar får.