2016-01-25, 11:03
Medlem
Men hallå eller,, kontaminering
Detta har avhandlats i TR och hur bevismaterial hanteras när det samlas in.. Inger e ett skämt

Citat:
Johan Ronge:
Nu antyder Inger Rönnbäck att det kan ha skett kontamination och sammanblandningar av DNA hos Nationellt forensiskt centrum, NFC.

Citat:
Johan Ronge:
Inger Rönnbäck om att det kan ha blivit konstigheter hos Nationellt forensiskt centrum.
– Det som de får in måste de ta hand om. Skit in skit ut, så att säga, och de vill inte att det ska bli fel. Vi vet ju att det blev fel med barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus och det var ju därför hon blev friad, vad jag har förstått, säger advokaten.

2016-01-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Enligt IR var hon vid liv ett par dagar efter.

Nej hon sa att hon kunde ha varit i liv efter söndagen. Det finns inget dödsdatum.
2016-01-25, 11:05
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Folk rent allmänt verkar tycka att Rönnbäck är helt galen och oförskämd, ljuger, kränker och förtalar.
Dags för PAUS. Bra kommentar där...

Men är det inte NB som kräver att Advokaten ska ta upp alla dessa påhitt och lögner, för så här galen kan väl ändå inte en Advokat vara!!
Inte konstigt att det kokade över för Pappan, starkt att han kunnat hålla sig lugn så länge som han har.
2016-01-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarterUSM
Jag tror att The Guardian och, i andra änden The Telegraph, inväntar en lagakraftvunnen dom innan de publicerar artiklar om (ännu) en balt i trångmål med rättvisan. The Daily Mail/Express har varit förvånansvärt passiv i ärendet. Sverige har ju annars varit hett hos dem sedan mamman-med-två-barn som attackeras av ficktjuv och läkaren som byggde sexbunker blev känt.

Snarare tvärtom. Vi får förlita oss på att utländska media granskar fallet opartiskt. Svensk media har fallerat med det - igen.
2016-01-25, 11:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men är det inte NB som kräver att Advokaten ska ta upp alla dessa påhitt och lögner, för så här galen kan väl ändå inte en Advokat vara!!
Inte konstigt att det kokade över för Pappan, starkt att han kunnat hålla sig lugn så länge som han har.
Faktiskt tyckte jag han lät ganska sansad trots "utbrottet":
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6352810
2016-01-25, 11:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hon ska hålla sig till sakliga ifrågasättanden. Att något fel inträffat i samband med omhändertagande av bevis är sakligt, även om det är poänglöst då det saknas varje indicium för det. Att antyda att polisen ljuger och manipulerar bevis är det inte. Att dravla om saker som har noll med bevisvärderingen i målet att göra (t ex pappans påstådda besök på häktet eller militärens inblandning i söket) är det inte. Att påpeka att vittnesmål om bilar divergerar och är röriga är ett relevant påpekande. Att säga att vittnen flinade när de kom in i rättssalen eller jämföra fallet med Twin Peaks är det inte.

Det är skrämmande om än inte oväntat att du och andra alternativteoretiker inte förstår att hon SKADAR sin klient genom sitt bisarra agerande, inte GAGNAR. Därmed tillvaratar hon inte hans intressen på det vis hon är skyldig att göra som advokat. Det är inte utan att jag får lust att faktiskt anmäla henne till advokatsamfundet.
Att hon skadar sin klient måste betyda att han skulle ha fått lägre påföljd utan advokat. Är det så?
2016-01-25, 11:09
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Advokaten säger att hon inte alls är säker på att mordet verkligen skett i ladan, men då faller ju hela idén om att NBs blod och annan DNA har hamnat på Lisas kläder i samband med mordet då hans DNA fanns "överallt" i ladan...

Gör den det?

Nu tror jag visserligen att IR klänger på halmstrån med sina argument, mycket är bara spekulationer menade att skapa tvivel kring bevisen som finns.

Men ser ändå inte hur just hela idén faller, Lisa kan ha befunnit sig i ladan blivit med våld tagen dit men utan att ha mördats där. Det är möjligt, även om allt annat är väldigt långtgående.

NBs blod och annan DNA är ju svåra bevis att bortse. Bevisen kan säkert påvisa orimligheten i att hon kunnat få på sig både blod och ANNAN DNA bara från ladan själv utan direkt kontakt med NB. Det låter otroligt, att ladan är så indränkt av hans DNA och bara hans, nåt som taget från en film.
2016-01-25, 11:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att hon skadar sin klient måste betyda att han skulle ha fått lägre påföljd utan advokat. Är det så?

Det är en definitionsfråga vad "skadar" är. Säg hellre att hon inte tillvaratar hans intressen på det bästa sätt hon kan göra utifrån de förutsättningar hon har att arbeta med. Det är allvarligt, även om det i ett enskilt fall inte behöver ha någon inverkan på den slutliga domen.
2016-01-25, 11:15
Medlem
Kommer NB komma till tals idag?

Rent hypotetiskt, vad skulle hända om NB säger att han är oskyldig men han vet vem som begått brottet men att han väljer att ta straffet för denne då man hotat skada hans familj om han golar.
2016-01-25, 11:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Faktiskt tyckte jag han lät ganska sansad trots "utbrottet":
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6352810

Tack, bara läst det innan, nä det var ju inte så starkt som jag trodde.
2016-01-25, 11:17
Medlem
Jaha, där kom insinuationen mot brodern. Intressant att hon var så finkänslig mot IB att hon inte drog fram att hennes DNA på Lisas trosa kunde tyda på att AB och IB hade haft något tillsammans i smyg när NB var borta
2016-01-25, 11:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Kommer NB komma till tals idag?

Rent hypotetiskt, vad skulle hända om NB säger att han är oskyldig men han vet vem som begått brottet men att han väljer att ta straffet för denne då man hotat skada hans familj om han golar.

Bara slutpläderingar idag.

"Jag vet vem det är men kan inte säga det för att jag är hotad bla bla bla" är ett försvar som åtskilliga brottslingar dragit till med genom åren. Det hjälper naturligtvis inte, det är bara ett tomt påstående som inte har mer värde än att säga att gröna gubbar i flygande tefat gjorde det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in