2016-01-25, 10:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag menar som ett led i hennes tes att militären tagit över polisens uppgift, att han liksom kommenderat en militär operation. Därmed inte sagt att han har någon skuld, mera att hans driftighet ("agerande") skulle ha tagit initiativet från den slöa polisen. Jag vet inte hur hon tänker heller.

Ja det är möjligt. Men det är ju helt irrelevant för målet också. Jag har sagt det tidigare: Hon borde ha anlitat en någorlunda nykter och sansad kollega som kunnat korrigera åtminstone de värsta utsvävningarna och tokerierna i hennes pläderingar. Hon har förlorat den känslomässiga distansen till målet, för inte kan väl det här vara hennes normala sätt att uppträda i rätten?
2016-01-25, 10:22
Medlem
Semir Hasanbegovic: – När blev det avskavt? Det har varit öppet i ladan hela tiden. När man undersöker ett sånt här rör måste man spreja på ett medel, har man då tagit bort en del av dammet? Varför finns det inget spår av smutsen på snöret.
2016-01-25, 10:22
Bannlyst
Jag hoppas att Rönnbäck får någon bestraffning för sitt agerande. Folk sitter i rättssalen och suckar och Lisas pappa har fått ropa till henne, helt desperat, att hon ska sluta att ljuga. Osmakligt skituppförande.
Citat:
Johan Ronge: Ibland tänker jag att jag hör fel när jag sitter här och skriver om att advokaten faktiskt antyder att poliser medvetet har planterat bevis för att sätta dit Nerijus Bilevicius. Eller att Missing People försökt sätta dit Nerijus Bilevicius.Men det är det advokaten säger.
Citat:
Gäst:Jag tycker att Inger går lite utanför ramarna när hon spånar iväg
Johan Ronge: Jag tror att det finns en del folk i rättssalen som delar den uppfattningen av suckarna att döma
Citat:
– Missing People ville inte säga emot pappan... säger Rönnbäck.
– Sluta ljuga, skriker Lisa Holms pappa till Inger Rönnbäck.
Citat:
pappan är uppenbart plågad av advokatens påståenden och tar sig om huvudet. Han återfår snart fattningen och berä rätten om ursäkt. Men det är definitivt en prövning för pappan att lyssna på Inger Rönnbäck
Citat:
Inger Rönnbäck kör alltså i princip en repris av sin slutplädering från tingsrätten. Hon kritiserar polisutredningen och sågar bevisningen mot sin klient. Frågan är taktiken faller i bättre jord hos hovrätten.
Citat:
Rönnbäck har alltså anklagat Missing people för att försöka sätta dit Nerijus Bilevicius och anklagat pappan för att ha besökt Nerijus Biulevicius i häktet – trots att pappan blånekar till detta och det inte finns några som helst bevis för besöket. Bara Nerijus Bilevicius påstående.
Citat:
Advokat Rönnbäck går nu in på Nerijus Bilevicius påstående att Lisa Holms pappa ska ha besökt honom i häktet, där han stirrade på honom genom fönstergluggen.
En polis har senare sagt att det måste ha varit honom som Nerijus Bilevicius såg, men Rönnbäck är tveksam.
– Det kan man ju tänka sig att det är möjligt. Att polisen vill hjälpa en sörjande pappa. Det är mänskligt, men får ändå inte gå till på det sättet, säger Rönnbäck.
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-25 kl. 10:27.
2016-01-25, 10:29
Medlem
Nä nu ser jag fram mot försvarets plädering. Inger Rönnbäck ljuger så det visslar. Anonyma tips från missing people påstår hon nu också ha fått in. Rörande vad ? Hon rapar ur sig halvmeningar som inte leder någonstans.

Hur illa jag än tycker om N så borde han ändå ha fått ett tättvist försvar. Inger Rönnbäck är galen.
2016-01-25, 10:37
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag hoppas att Rönnbäck får någon bestraffning för sitt agerande. Folk sitter i rättssalen och suckar och Lisas pappa har fått ropa till henne, helt desperat, att hon ska sluta att ljuga. Osmakligt skituppförande.

Så vad tycker du som är intelligent att hon ska prata om, för att försvara sin klient?
2016-01-25, 10:38
Medlem
Hopp,, då skall man så tvivel ytterligare om att brodern skall vara inblandad.. Detta känns bekant av nån lustig anledning.

Citat:
Johan Ronge:
Nu säger advokat Inger Rönnbäck att det är troligare att det var brodern som sågs köra Nerijus bil från Martorpshållet, strax före 19.30 söndagen den 7 juni, och hälsa på en granne.
– Det var ju hans fingeravtryck som fanns på solglasögonen som föraren hade på sig, säger Rönnbäck men menar sedan att vittnesmålet inte kan tiimätas någon vikt.
– Varför skulle man vinka glatt och köra med nervevad ruta om man håller på att mörda någon? frågar hon retoriskt.
2016-01-25, 10:41
Bannlyst
Folk rent allmänt verkar tycka att Rönnbäck är helt galen och oförskämd, ljuger, kränker och förtalar.
Dags för PAUS. Bra kommentar där...
Citat:
Johan Ronge: Rätten tar paus. Det känns som alla behöver det.
2016-01-25, 10:45
Medlem
allegragellers avatar
Advokaten säger att hon inte alls är säker på att mordet verkligen skett i ladan, men då faller ju hela idén om att NBs blod och annan DNA har hamnat på Lisas kläder i samband med mordet då hans DNA fanns "överallt" i ladan...
2016-01-25, 10:52
Medlem
Jag tycker , nu när jag lyssnar på IR, att hon utvecklat sin retorik något sedan TR. Hon uttrycker sig lite tydligare och mindre osammanhängande, och rösten låter något bättre också.

Det kan förstås bero på att hon känner sig tryggare nu, mer påläst på materialet, hon hade ju inte så mycket tid att förbereda sig till TR-förhandlingen.
2016-01-25, 10:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker , nu när jag lyssnar på IR, att hon utvecklat sin retorik något sedan TR. Hon uttrycker sig lite tydligare och mindre osammanhängande, och rösten låter något bättre också.

Det kan förstås bero på att hon känner sig tryggare nu, mer påläst på materialet, hon hade ju inte så mycket tid att förbereda sig till TR-förhandlingen.
Var lyssnar du? Det vore intressant att höra pläderingen.
2016-01-25, 10:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Advokaten säger att hon inte alls är säker på att mordet verkligen skett i ladan, men då faller ju hela idén om att NBs blod och annan DNA har hamnat på Lisas kläder i samband med mordet då hans DNA fanns "överallt" i ladan...

Haha, ja... Bra spaning. Inte för att tankevurpan som sådan är ny. Flertalet av trådens alternativteoretiker har begått den också vid upprepade tillfällen.
2016-01-25, 11:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Så vad tycker du som är intelligent att hon ska prata om, för att försvara sin klient?

Hon ska hålla sig till sakliga ifrågasättanden. Att något fel inträffat i samband med omhändertagande av bevis är sakligt, även om det är poänglöst då det saknas varje indicium för det. Att antyda att polisen ljuger och manipulerar bevis är det inte. Att dravla om saker som har noll med bevisvärderingen i målet att göra (t ex pappans påstådda besök på häktet eller militärens inblandning i söket) är det inte. Att påpeka att vittnesmål om bilar divergerar och är röriga är ett relevant påpekande. Att säga att vittnen flinade när de kom in i rättssalen eller jämföra fallet med Twin Peaks är det inte.

Det är skrämmande om än inte oväntat att du och andra alternativteoretiker inte förstår att hon SKADAR sin klient genom sitt bisarra agerande, inte GAGNAR. Därmed tillvaratar hon inte hans intressen på det vis hon är skyldig att göra som advokat. Det är inte utan att jag får lust att faktiskt anmäla henne till advokatsamfundet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in