Jag hoppas att Rönnbäck får någon bestraffning för sitt agerande. Folk sitter i rättssalen och suckar och Lisas pappa har fått ropa till henne, helt desperat, att hon ska sluta att ljuga. Osmakligt skituppförande.
Citat:
Johan Ronge: Ibland tänker jag att jag hör fel när jag sitter här och skriver om att advokaten faktiskt antyder att poliser medvetet har planterat bevis för att sätta dit Nerijus Bilevicius. Eller att Missing People försökt sätta dit Nerijus Bilevicius.Men det är det advokaten säger.
Citat:
Gäst:Jag tycker att Inger går lite utanför ramarna när hon spånar iväg
Johan Ronge: Jag tror att det finns en del folk i rättssalen som delar den uppfattningen av suckarna att döma
Citat:
– Missing People ville inte säga emot pappan... säger Rönnbäck.
– Sluta ljuga, skriker Lisa Holms pappa till Inger Rönnbäck.
Citat:
pappan är uppenbart plågad av advokatens påståenden och tar sig om huvudet. Han återfår snart fattningen och berä rätten om ursäkt. Men det är definitivt en prövning för pappan att lyssna på Inger Rönnbäck
Citat:
Inger Rönnbäck kör alltså i princip en repris av sin slutplädering från tingsrätten. Hon kritiserar polisutredningen och sågar bevisningen mot sin klient. Frågan är taktiken faller i bättre jord hos hovrätten.
Citat:
Rönnbäck har alltså anklagat Missing people för att försöka sätta dit Nerijus Bilevicius och anklagat pappan för att ha besökt Nerijus Biulevicius i häktet – trots att pappan blånekar till detta och det inte finns några som helst bevis för besöket. Bara Nerijus Bilevicius påstående.
Citat:
Advokat Rönnbäck går nu in på Nerijus Bilevicius påstående att Lisa Holms pappa ska ha besökt honom i häktet, där han stirrade på honom genom fönstergluggen.
En polis har senare sagt att det måste ha varit honom som Nerijus Bilevicius såg, men Rönnbäck är tveksam.
– Det kan man ju tänka sig att det är möjligt. Att polisen vill hjälpa en sörjande pappa. Det är mänskligt, men får ändå inte gå till på det sättet, säger Rönnbäck.