2016-01-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det är trots allt ett turist-stråk genom ett vackert naturreservat och sommartid, där folk ganska naturligt tar lite tid på sig med div förehavanden en sådan ledig Söndag.
J*lia verkar lika säker som GJ på att notis om "svart SUV" ej tagits, så jag kommer fram till slutsatsen att bilen nog är långt borta när Lisa går mot mopeden.

Tack vare det att det var så mycket trafik på vägen så finns en hel del vittnesuppgifter. I fupen får man en rätt bra överblick om rörelserna framför caféet och på parkeringarna, vid ladan och spitfabriken. Vittnesuppgifterna ligger i fupen i tidslinje dessutom, så det undelättar att få en rätt bra helhetsbild av rörelserna och tidsschemat. När SUV:n körde sakta i väg söderut, så därefter fanns ingen person, ingen bil och ingen moped på parkeringarna, inte framför caféet heller. Lisa och hennes moped försvann.
2016-01-23, 21:56
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du kan sitta och hitta på alternativa historier hur mycket du vill, jag vet ändå att jag kommer att få rätt, av den enkla anledningen att det inte finns något tvivel alls om att NB är skyldig. Sen spelar ingen roll egentligen vad IR bett Irina att ljuga om, allt faller ändå på sin orimlighet och sanningen blir det enda som återstår. Jag påminner om hur TR uppfattade Irinas olika vittnesutsagor, i en mening.
Detsamma kommer att ske i HR, allt annat är en rättsskandal.

Det är alibi som stöds av fakta.
2016-01-23, 21:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du kan sitta och hitta på alternativa historier hur mycket du vill, jag vet ändå att jag kommer att få rätt, av den enkla anledningen att det inte finns något tvivel alls om att NB är skyldig. Sen spelar ingen roll egentligen vad IR bett Irina att ljuga om, allt faller ändå på sin orimlighet och sanningen blir det enda som återstår. Jag påminner om hur TR uppfattade Irinas olika vittnesutsagor, i en mening.

Detsamma kommer att ske i HR, allt annat är en rättsskandal.

Varför skulle det vara en rättsskandal, litar du inte på att domstolen kan göra en korrekt bedömning? Accepterar du inte hur domstolarna med all sin erfarenhet och vishet fattar beslut?
2016-01-23, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackshild

[u]Jag ställde några frågor till Blackmolly . . .

okej

Citat:
Man borde gå till botten med hans ohyggliga ilska och
fruktansvärda aggressivitet.
[/quote]

en sak, fyll ut dina meningar

Så har jag aldrig sagt. Hans ilska finns inte och hade man velat poängtera
2016-01-23, 22:00
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Enda gången Irina talat sanning är när hon berättade i förhör att Nerijus bett henne ljuga och ge honom alibi. Vad hade hon för anledning att hitta på det? Och nu var hennes lögn att hon tvingades säga det till polisen, annars skulle hon inte få träffa sin son. Varför var sonen plötsligt så viktig för henne så hon kände att hon "måste ljuga" om sin man för polisen? Sonen har hon ju struntat i de två år hon hängt efter Nerijus i Sverige. Säger inte det dig något alls? Så himla lågt att utnyttja sin sons namn i detta sammanhang när hon ljuger ihop alibi till en avskyvärd mördare. Rönnbäck har ju instruerat henne i precis vad hon ska säga, det är så jävla uppenbart. Ungefär som att Irina själv vet att det verkar smart att säga - "de har ställt ledande frågor". Är NB:s och Rönnbäcks direktiv, alltihop.
Ingen vettig människa tror på Irinas vittnesmål som var ändrat för femtielfte gången.
Pinsamt. Ovärdigt. Har de ingen stolthet alls? Och moral, det kan man glömma.
Var ett ovärdigt, opassande och osmakligt framträdande av IB i HR.
Arrogant, ifrågasättande, uppkäftig vilket var mycket malplacerat i det sammanhang hon befinner sig när hon ljuger för att ge sin mördare till man alibi. USCH!

Gud, vad bra skrivet!!
Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!
Så himla pinsamt och uppkäftig av henne att bete sig på detta viset i HR...SMH
Precis som du sa, Irina har inte brytt sig om sonen och helt plötsligt är han prioriterad över mördaren NB.
Hon har avslöjat sig och sagt sanningen i första intervjun och nu kan hon inte stå för det! Hon har antagligen ingenstans att ta vägen och är tvungen att bo kvar hos NB mamma och drf måste hon vittna för mördaren!
Och vem i hela världen skulle tro på henne pinsamma lögner i rätten?
BTW! Sverige har inga hemska poliser jämfört med hur de har det i Litauen och andra länder där de verkligen tar i. Irina hittar på så mkt lögner att om HR ska tro denna kvinna så kommer jag aldrig mer lita på det svenska systemet
2016-01-23, 22:02
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har det med mordet att göra, varför är det intressant att NB var full dagen innan? Var han full även när han påstås ha frågat Adriana om vägen till Medelplana?

Jag kan inte se någon relevans för fallet i hur NB uppträder när han är berusad.

Han var knappast full då heller eftersom han just varit och köpt ölen. Läser man kvittot ser det ut som att han planerade en mysig hemmakväll snarare än ett mord.

Jag håller med, hans ölsinne är fullständigt ointressant.
2016-01-23, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Han var knappast full då heller eftersom han just varit och köpt ölen. Läser man kvittot ser det ut som att han planerade en mysig hemmakväll snarare än ett mord.
Jag håller med, hans ölsinne är fullständigt ointressant.
Hans aggressivitet är dock inte lika ointressant - dvs bortom hans överkonsumtion av 6-pack.
2016-01-23, 22:05
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Vad har det med mordet att göra, varför är det intressant att NB var full dagen innan? Var han full även när han påstås ha frågat Adriana om vägen till Medelplana?

Jag kan inte se någon relevans för fallet i hur NB uppträder när han är berusad.
Han hade väl svårt att få upp sin lilla mask, annat än då han var bakfull? Han kanske var extra kåt på ett litet "äventyr" som innefattade blottad, hängd och tejpad flicka. Sådär dagen efter, menar jag.
2016-01-23, 22:07
Medlem
Citat:

Har jag ens påstått att det ska ha någon relevans? Nej, jag påpekade bara hur det var! Lugna ner dig lite är du snäll...
2016-01-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Båda föräldrarna ska tydligen ha vittnat om att Lisa vurpade innan kräftskivan, mammans vittnesmål finns inte med i FUP bara. (Kan säkert hittas i slasken)
Att det anmälts till försäkringsbolag var bara en teori från min sida, men polisen borde ha koll på detta, vilket jag tror är fallet, därför undersöks inte skadorna.
Vill minnas att polisen tog in mopeden till sitt förvar, men hittar inte det i FUP nu, är det jag som yrar?

Ja så har pappa Holm sagt och det kan vi väl tro på. Däremot Julias vittnesmål är osäker. Julia var självupptagen och tog tom en selfie innan hon körde i väg. Julia knappast tittade på Lisas moped.
2016-01-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Ja, med tanke på vilken situation IB befann sig i när hon tog tillbaka alibit så är dessa uppgifter inte trovärdiga. Det fanns egentligen inga skäl till att häkta IB och AB utan det gjordes enbart med syftet att spräcka den mordmisstänktes alibi. Polisen hade enkelt kunna bedöma trovärdigheten i IB:s och AB:s berättelser genom att jämföra dem mot varandra, fråga dem om samma saker flera gånger och se om de ändrade något osv. Men istället valde man denna brutala och omoraliska metod för att tvinga fram den information man ville ha.

Som du nämner så vittnade IB faktiskt under ed och skulle teoretiskt kunna straffas i Litauen om det kan påvisas att hon ljög under vittnesmålet. Detta hindrade henne inte från att bestämt ge sin make alibi för tiden kring mordet. Givetvis är den information hon lämnat under ed i en rättegång mycket mer tillförlitlig än det hon pressats till att säga efter psykisk tortyr i häktet.

En helt normal häktning föreligger här, inget konstigt. Det finns varken en brutal eller omoralisk metod här med tanke på det grova brott som de misstänktes för. Du är bara dum om du tror att det förekommit psykisk "tortyr". När varken deras egna advokater kommit med invändningar och andra "vittnen" som tolkar styrker "tortyr" måste du fråga dig var sanningen om detta ligger.

Hennes vittnesmål igår har ändrat och tillrättalagts så att det ska passa in N önskemål. Det förstår alla som följt alla turer. Brodern har inte ändrat sig, borde han inte försvara en bror som riskerar livstid nu när han befinner sig på "säker" mark, långt bort från den svenska tortyren... - Nej, han vet att båda ljuger om tidpunkterna. Dessutom är brodern självförsörjande. Han gör helt rätt som håller sig borta från packet och istället tar hand om sin egen familj.

När det gäller Irinas vittnesmål under ed hoppas jag att det får rättsliga efterspel. När nu N återigen kommer dömas för mordet på Lisa Holm, ja då borde Irinas vittnesmål inte kunna ses som annat än att hon vittnat falskt för att skydda en brottsling. Alltså på en av de två grunderna hon inledningsvis häktades för !
2016-01-23, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hans aggressivitet är dock inte lika ointressant - dvs bortom hans överkonsumtion av 6-pack.
Överkonsumtion av folköl? Hur många dricker han, och delar med sin fru och bror? Dricker han öht något starkare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in