2016-01-25, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
FUP s 1294-1295
Och så, och så kommer han hem och du vet inte vad klockan är då, han sitter och röker
på trappan? (klockan är 19:30-19:50)

Jag hörde att kanske var han hemma, och om en viss tid går jag ut och ser att han sitter på
trappan och röker

Okej, och då ser du också Gustav, Arne Jönssons son? (klockan är 19:30-19:50)
Ja, ja det stämmer

Och ni går in och han är smutsig?
Ja, jag startar tvättmaskinen och lägger hans grejer tillsammans med mina

Mmm, och eh när, och, han ringer det här skypesamtalet till sin mamma?
Ja

Och eh, från det att han kom hem till det ni åkte iväg till handlarn så var det minst tio
minuter och som längst trettio minuter?
Mmm

Irina uppger i detta förhör att han kom hem 10-30 min innan de åkte till Källby och de har båda sett Gustav.
Irina går ut på trappen för en rök och där sitter NB, de sitter båda två på trappen och ser när Gustav och dottern åker från herrgården, när de sitter på trappen ser Irina att NB:s byxor är dammiga och föreslår att hon tvättar dem. De går in och NB byter byxor och Irina stoppar byxorna med vitt damm på knäna i tvättmaskinen.
När NB sitter ensam på trappen ser han Gustav och dottern köra in till herrgården i deras vita Audi bil och då är klockan 19.00 enligt NB, de kom från Årnäs. Henrik pratar med Gustav när han kommit in på gården och han säger han kom ca 19.00, polisen gör en utredning efter tel.samtal och kommer fram till att Gustav kom 19.46 +- 5 minuter.
Gustav och dottern stannar en kort stund i herrgården och åker sedan till sin bostad i Gum och det är då Irina kommer ut på trappen och de båda ser när Gustav och dottern åker iväg.
Någon exakt tid finns inte men NB säger de stannar i herrgården max 5 minuter Gustav och dottern.
19.35 öppnar NB skypen mot sin mor i Litauen och den stängs 19.51, sedan åker NB och Irina till Källby och köper pizza 20.00.
2016-01-25, 00:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ordet sadism finns inte i domen, och domstolen har missat att bedöma det riktiga händelseförloppet för att NB inte förklarar sig.

Det är mycket annat i domen som du inte tar till dig, så varför plocka ut sånt som passar din agenda?
Debattekniken är ju inte lysande om jag säger så. Och motiv vet alla är inget som domstolen bedömer direkt. Så oavsett din egen hypotes och agenda, så finns det ju ett motiv här vilket handlar om gärningsmannens sexdriv. Hans impulser att döda och att han har begått gärningen som åklagaren påstår. Men efter det här fallet är över då samlas fallet till arkiv för just sexualmord. Oavsett din hypotes och förhållning till det här mordet det kan ju vara bra att veta tycker jag.

Sex handlar inte alltid om penetrering och jag vet inte vad du själv varit med om men överlag ser det skralt ut med sexualkunskapen. Dock så har dom flesta en insikt om att penetrering inte alltid sker då det handlar om sex. Sexuell tillfredsställelse kan ske på många andra sätt som sagt vad.
2016-01-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ordet sadism finns inte i domen, och domstolen har missat att bedöma det riktiga händelseförloppet för att NB inte förklarar sig.

Domstolen fattar sitt beslut baserat på fakta.
2016-01-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina går ut på trappen för en rök och där sitter NB, de sitter båda två på trappen och ser när Gustav och dottern åker från herrgården, när de sitter på trappen ser Irina att NB:s byxor är dammiga och föreslår att hon tvättar dem. De går in och NB byter byxor och Irina stoppar byxorna med vitt damm på knäna i tvättmaskinen.
När NB sitter ensam på trappen ser han Gustav och dottern köra in till herrgården i deras vita Audi bil och då är klockan 19.00 enligt NB, de kom från Årnäs. Henrik pratar med Gustav när han kommit in på gården och han säger han kom ca 19.00, polisen gör en utredning efter tel.samtal och kommer fram till att Gustav kom 19.46 +- 5 minuter.
Gustav och dottern stannar en kort stund i herrgården och åker sedan till sin bostad i Gum och det är då Irina kommer ut på trappen och de båda ser när Gustav och dottern åker iväg.
Någon exakt tid finns inte men NB säger de stannar i herrgården max 5 minuter Gustav och dottern.
19.35 öppnar NB skypen mot sin mor i Litauen och den stängs 19.51, sedan åker NB och Irina till Källby och köper pizza 20.00.
Inte lika säker när han på sidorna 1410-1411 återger att han ser Gustav köra bilen. Där har inte han och Irina pratat ihop sig riktigt - likadant angående skype-samtalet som IB påstår pågick medan hon var i köket (sidorna 1288 - 1289 i fup) medan NB säger att han och IB varit tillsammans "hela tiden" och då även under skype-samtalet (sid 1359 fup). Balterna ljuger ordentligt under hela förhörskedjan.

I övrigt vill jag tacka BlackMolly för länken till artikeln om Lisas begravning - fin men ack så sorglig läsning.
2016-01-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Precis!

Ja, vi ska vara väldigt tacksamma att man lyckades ta honom. Vissa här verkar däremot
inte vilja att man skulle ha gjort det.

Var det inte du förresten som hade någon syster i England, i trakterna av där Nerijus bodde
under sina år, Ely, Cambridgeshire, och som skulle kanske försöka intressera någon
brittisk media för detta svenska fall? Eller har jag helt fått fel för mig? Tagit fel på person?

Brittisk media är kontaktad. Min syster har översatt delar av utredningen i en sammanfattning och även sänt med kontaktuppgifter till svensk press och polis. De har visat intresse och det ligger på bevakning. De större tidningarna kände redan till mordet på Lisa Holm. Men om jag har förstått det rätt så inväntar de rapportering först när det blir utslag i någon form gällande polisiära- operativt arbete/nationellt.
2016-01-25, 01:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är mycket annat i domen som du inte tar till dig, så varför plocka ut sånt som passar din agenda?
Debattekniken är ju inte lysande om jag säger så. Och motiv vet alla är inget som domstolen bedömer direkt. Så oavsett din egen hypotes och agenda, så finns det ju ett motiv här vilket handlar om gärningsmannens sexdriv. Hans impulser att döda och att han har begått gärningen som åklagaren påstår. Men efter det här fallet är över då samlas fallet till arkiv för just sexualmord. Oavsett din hypotes och förhållning till det här mordet det kan ju vara bra att veta tycker jag.

Sex handlar inte alltid om penetrering och jag vet inte vad du själv varit med om men överlag ser det skralt ut med sexualkunskapen. Dock så har dom flesta en insikt om att penetrering inte alltid sker då det handlar om sex. Sexuell tillfredsställelse kan ske på många andra sätt som sagt vad.
Domen säger inte att de tekniska bevisen är övertygande, och domstolen saknar en förklaring. Det gör jag också.

Lisa var antingen död då hon skändades (enda rimliga alternativet) eller medvetslös när hon skändades och då var det ingen sexualsadist som dödade henne, eller så var hon vid medvetande och hade händerna fria när hon hängdes, vilket är orimligt.
2016-01-25, 01:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
/.../ NB kan faktiskt hunnit köra hem från ladan via halva fyndvägen och satt sig på trappan för att röka före 18.55. Kanske funderade han på vad fan gör jag nu? När han vinkat färdigt ska han ha tagit av sig byxorna och gett till IB som kör dem i tvättmaskinens entimmesprogram varefter han trampar gasen i botten och uppmärksammas av vittnen 19.00-19.15 på väg i riktning mot Martorp.
Tiden är relativ...

Förutom att det måste vara mycket svårt att rekonstruera tids- och händelsekedjan kan konstateras att AB frånsett pannkaksätningen denna söndag verkar ha suttit som klistrad vid sina filmserier undantaget de gånger han varit ute och rökt.

Det kan tilläggas att det har varit uppenbar språkförbistring under delar av förhören. IB har givetvis varit upprörd och inte kunnat samla tankarna, och det har därför varit lätt för förhörsledarna att dribbla bort henne (vilket inte behöver ha varit deras avsikt men som kan ha blivit en oundviklig följd av det hela). Lägg därtill att tolkarna kanske inte heller har hängt med i alla svängar och nyanser.

Man behöver egentligen inte fördjupa sig i de tidsuppgifter som AB/IB lämnat eftersom dessa hur som helst lämnar ett tillräckligt stort manöverutrymme för NB.

En välvillig tolkning av IB:s tidsuppgifter (till vissa delar verifierade av AB) samt baserad på att fru J m.fl. lämnat korrekta uppgifter:

16.00 NB åker i väg (det är en öppen fråga huruvida han redan under fm fixat fönsterblecket)
16.00 – 17.00 IB spelar framför datorn
17.00 – 18.00 IB tillreder smet och gräddar pannkakor
17.15 - 17.20 NB kommer hem och säger sig leta efter en plåtsax; åker igen.
17.40 - 18.05 NB kommer hem, letar efter verktyg och passar samtidigt på att dricka kaffe. Ses av fru J strax efter kl. 18.00. – Vill inte ha pannkaka
18.05 – 18.27 (18:26:41) NB åker till ladan – Attackerar LH
18.50 GJ passerar ladan och ser NB:s bil
18.50 NB har sett GJ och lämnar brådstörtat ladan*
18.51 NB kör mot bostaden
18.55 HJ passerar ladan och ser ingen bil
18.55 GJ anländer till huvudbyggnaden och parkerar sin bil
18.56 NB har sjunkit ned på trappan och tar en cig. IB hör honom och kommer ut. De uppmärksammar att GJ anlänt
18.59 IB och NB har sett hur GJ stått och pratat med AJ på trappan till huvudbyggnaden
19.00 IB och NB ser hur GJ åker i väg igen – NB försöker få honom att stanna
19.00 HJ anländer till sin kompis AE som beräknat att han vid HJ:s ankomst haft fyra minuter kvar av ett pågående samtal (18.37 - 19.04)
19.02 IB har gått in till sitt kök igen
19.03 NB har bytt byxor inne i sovrummet och slängt sina dammiga/jordiga byxor i tvättkorgen; smiter härefter ut
19.03 NB sätter fart mot Martorp
19.03 – 19.34 IB tror att NB fortfarande befinner sig inne i sovrummet. - Hon hör så småningom NB prata med sin mor
IB sätter i gång tvättmaskinen**; fortsätter sedan städa efter pannkaksstekningen (se AB:s lägenhetsskiss, s. 1089, resp. förtydliganden, s 1078)
19.32 NB parkerar utanför bostaden
19.33 NB smiter in i sovrummet, slänger sig med datorn på sängen – kopplar upp sig på Skype
19.36 IB sticker in huvudet och frågar om han pratar med sin mor; går därefter och tömmer tvättmaskinen för att sedan hänga tvätten på tork
19.35 – 19.51 NB talar via Skype med sin mor
19.58 IB/NB kör in till Källby för att handla pizza

*I ladan har det nedskurna hängningssnöret fått ligga kvar efter att LH släpats in mot diskbänkshoarna och emballerats. Före emballeringen har förbindelsen mellan själva strypsnaran och röret skurits av; s. 671. Efter att LH har lastats in i bilen har NB tagit sig ut på södersidan, svängt av med bilen mot framsidan (GJ såg en bil med nosen riktad mot norr; s. 190) för att snabbt samla ihop jacka, hjälm och hörlurar. – I detta skede passerar GJ ladan och NB tvingas till snabb reträtt och hinner inte upptäcka handsken som AB nästföljande morgon ska plocka upp.

**Enligt både AB och IB ska IB ha startat sitt tvättprogram (30 min enligt uppgift i HR) efter att NB sista gången kom hem (eller som IB tror han slutligt är hemma). IB går ut och upptäcker NB på trappan och de ser bägge hur GJ (som kan klockas på minuten) anländer.

Effektiv brottstid:
Ladan: 23 min
Martorp: 23 min

IB i HR (edsvuren i Litauen):
Senast redigerad av letsdoit 2016-01-25 kl. 01:52.
2016-01-25, 01:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Lars Johansson betonar att det ännu inte finns resultat av en annan förfrågan som gått via NFC - Nationellt forensiskt centrum. Polisens första förfrågan gällde namn och personuppgifter. I NFC:s förfrågan gäller DNA-spår från ouppklarade brott.

– Och jag vet att Lisa Holm-fallet har diskuterats på Europol, säger Lars Johansson.

Därmed borde det ha kommit fram om finns ouppklarade grova sexualbrott som har begåtts i områden där Nerijus Bilevicius har varit bosatt.
http://www.skovdenyheter.se/article/...jus-forflutna/

Hm. Kanske ändå Neros första sexualsadistiska lustmord. Fast kan finnas offer aldrig
påträffade borta i hemlandet. Nergrävda, sänkta i sjöar etc.
Med en mindre alert pappa och ett fördröjt pådrag av den storlek som följde så kan man
föreställa sig möjligheten av en Nero som valt att agera vidare med sitt offer; en
mellanförvaring som blev till en slutförvaring på något helt annat håll.
Fast likstelhet kunde ställa till det i så fall.
En omfångsrik rishög och en dunk med bensin...nja, anlägga en brasa och elda upp kroppen
var kanske inget alternativ han på allvar funderade över. Brasa i försommaren några
kilometer från en försvinnandeplats, nä, tveksamt.

Nu ser vi fram emot den sympatiske och oerhört duktige åklagaren Wennerholms
slutplädering i morgon. Att behöva lyssna till den andra parten och hennes dravel
lockar dock knappast.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-25 kl. 01:31.
2016-01-25, 01:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.skovdenyheter.se/article/...jus-forflutna/

Hm. Kanske ändå Neros första sexualsadistiska lustmord. Fast kan finnas offer aldrig
påträffade borta i hemlandet. Nergrävda, sänkta i sjöar etc.
Med en mindre alert pappa och ett fördröjt pådrag av den storlek som följde så kan man
föreställa sig möjligheten av en Nero som valt att agera vidare med sitt offer; en
mellanförvaring som blev till en slutförvaring på något helt annat håll.
Fast likstelhet kunde ställa till det i så fall.
En omfångsrik rishög och en dunk med bensin...nja, anlägga en brasa och elda upp kroppen
var kanske inget alternativ han på allvar funderade över. Brasa i försommaren några
kilometer från en försvinnandeplats, nä, tveksamt.

Nu ser vi fram emot den sympatiske och oerhört duktige åklagaren Wennerholms
slutplädering i morgon. Att behöva lyssa till den andra parten och hennes dravel
lockar dock knappast.
Självklart var det inga problem för NB att göra sig av med Lisas kropp permanent första kvällen. Men ska du närvara på rättegången och lyssna på slutpläderingarna? Bra, då kan du direktrapportera, som komplement till media.
2016-01-25, 01:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Domen säger inte att bevisen är övertygande, och domstolen saknar en förklaring. Det gör jag också.

Lisa var antingen död då hon skändades (enda rimliga alternativet) eller medvetslös när hon skändades och då var det ingen sexualsadist som dödade henne, eller så var hon vid medvetande och hade händerna fria när hon hängdes, vilket är orimligt.

Har domstolen menat att han har en förklaringsbörda? Det tror inte jag faktiskt. Däremot dom som förstår att han hade haft bättre utsikter om han då tex inte förnekat att han träffat Lisa.
Men det är överspelat redan och han behöver inte förklara sig alls, och kommer inte att göra det.
Han vet att i hemlandets fängelse blir det tufft eftersom han skämmer ut sina landsmän med ett groteskt sexmord.

Du får sluta använda ordet skända en död för det här handlar om något du inte kan eller vill begripa.
Vad jag förstår har du ingen erfarenhet av mordfall gällande sexuella motiv, och jag tar avstånd från dina inlägg om att han skändat en död kropp. Du får det att låta så simpelt och du avpersonifierar offret och får det att låta som det handlar om någon slags pryl den här unga tjejen. Det är alltså en ung tjej på 17 år som ska resa hem på sin moped som han överfaller och släpar/tvingar in i ett slaktrum där han snarar henne och hänger henne i ett rör. Han drar ner kläder så hon är blottad, och tejpar henne runt munnen. Sadisten njuter av att plåga henne och vara den som bestämmer över liv och död.
Han onanerar bredvid och sen tar han henne i sin bil till ett minimalt skåp i en arbetsbod.
2016-01-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Brittisk media är kontaktad. Min syster har översatt delar av utredningen i en sammanfattning och även sänt med kontaktuppgifter till svensk press och polis. De har visat intresse och det ligger på bevakning. De större tidningarna kände redan till mordet på Lisa Holm. Men om jag har förstått det rätt så inväntar de rapportering först när det blir utslag i någon form gällande polisiära- operativt arbete/nationellt.
Jag tror att The Guardian och, i andra änden The Telegraph, inväntar en lagakraftvunnen dom innan de publicerar artiklar om (ännu) en balt i trångmål med rättvisan. The Daily Mail/Express har varit förvånansvärt passiv i ärendet. Sverige har ju annars varit hett hos dem sedan mamman-med-två-barn som attackeras av ficktjuv och läkaren som byggde sexbunker blev känt.
2016-01-25, 01:20
Medlem
Det är intressant med alla tidsangivelser från vittnen. Dessa verkar uppfattas på största allvar när det igentligen inte finns så många verifierbara tider. Det är Lisas mobil och när NB var och handlade, övriga tider får tas med en stor nya salt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in