Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Njaa det vet jag nu inte riktigt, för HJ lämnade godst kl ca 18:45, anlände hos AE kl 19 +- någon minut, och anländer tillbaka på godset igen 5-10 minuter över otta.

Det tar ca 6 minuter att åka från godset till AE (säger polisen i Tingsrätten), och tyvärr hade polisen inte IQ till att fråga HJ och/eller AE hur länge HJ stannade hos AE, för om HJ bara hämtade upp dom där rullskidorna (det var ju ett avtal dom gjort tidigare på dagen att HJ skulle ha dom där rullsidorna, men HJ kom tidigare än avtalat, man kan iø fråga sig varför) och kanske stannade några minuter och pratade, ja du borde han ju vara tillbaka på godset kl 19:15, nu blev det inte så utan HJ kom tillbaka till godset en hel timme senare.
Så frågan är; om HJ bara hämtade upp rullskidorna och lämnade AEs hem ca 19:15, vad gjorde han i så fall den timme som fattas ?

Hur fort eller långsamt det tar för en polisbil att köra mellan A och B är uppgifter som jag tar med en stor nypa salt, oftast tar det längre tid än det borde göra.

Han kanske stannade en helt timme och pratade om hur man vårdar ett par rullskidor på bästa sätt, eller så var JH inte särskilt intresserad av loppet på tv och såg sin chans att missa stora delar av loppet.
2016-01-09, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det låter väldigt bra om det stämmer. Att vara med sin son och med sin mor kan ge henne lite distans till det helvete hon utsatts för av i första hand Nerijus och i andra hand Rönnbäck.

Det kan också tänkas att hustrun är rädd då hon tidigare ljugit om tider.
Hon kan också vara rädd för NB, så hon inte vågar berätta vad hon vet.

Men..Hovrätten kan då I undantagsfall, begära att förhöret med vittnet hållas utan att den tilltalade är med i rättssalen.
Den tilltalade lyssnar eller tittar då på förhöret i ett särskilt rum.
[/b] I just detta fall är väll det lämpligast som kan ske så hustrun utan NB,s närvaro fritt kan berätts föt Hovrätten och Åklagare samt Advokater.
Då behöver hon inte känna rädsla för NB, och rätten kan då lugnt och metodiskt ställa sina frågor.
Senast redigerad av HYDRA2016 2016-01-09 kl. 00:28.
2016-01-09, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så frågan är; om HJ bara hämtade upp rullskidorna och lämnade AEs hem ca 19:15, vad gjorde han i så fall den timme som fattas ?

Och, vad tror du själv att HJ gjorde under den timme som eventuellt "fattas"?

Åkte rullskidor?

Mördade Lisa?

Eller något annat?
2016-01-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det låter väldigt bra om det stämmer. Att vara med sin son och med sin mor kan ge henne lite distans till det helvete hon utsatts för av i första hand Nerijus och i andra hand Rönnbäck.

Nerijius verkar använda IR som en en förlängd arm av sig själv. I sitt Maktutövande.

Brodern är borta ur leken. NB nyttjar den återstående makten.
2016-01-09, 00:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför kan inte planen ha lyckats?
Kan inte du som opponerar dig berätta om sammansvurningen du insinuerar istället?
Varför ska folk redogöra för dig vad som går att läsa i FUP?

I helt separata förhör framkommer dessa detaljer - det faller på sin orimlighet att inbilla sig att de kokat ihop detta i en komplott mot NB.
2016-01-09, 00:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur fort eller långsamt det tar för en polisbil att köra mellan A och B är uppgifter som jag tar med en stor nypa salt, oftast tar det längre tid än det borde göra.

Han kanske stannade en helt timme och pratade om hur man vårdar ett par rullskidor på bästa sätt, eller så var JH inte särskilt intresserad av loppet på tv och såg sin chans att missa stora delar av loppet.
Det kanske han gjorde. Det konstiga är att polisen pratade med HJ:s vän för att kolla alibit, och frågade aldrig hur länge HJ stannade.
2016-01-09, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nerijius verkar använda IR som en en förlängd arm av sig själv. I sitt Maktutövande.

Brodern är borta ur leken. NB nyttjar den återstående makten.

Absolut, håller fullständigt med om det. Är precis min tanke.

Mycket obehagligt är det, men blir mer och mer uppenbart.
2016-01-09, 00:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kanske han gjorde. Det konstiga är att polisen pratade med HJ:s vän för att kolla alibit, och frågade aldrig hur länge HJ stannade.

I så fall, det är faktiskt märkligt att polisen inte frågade. Har någon i huvudbyggnaden bekräftat när HJ kom tillbaks då? Jag håller med om att polisen borde ha frågat, faktiskt.

Låt säga att HJ har en oredovisad timme, vad för mystiskt med koppling till fallet kan han ha gjort då?
2016-01-09, 00:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det jag inte begriper är IRs hängivna intresse i IB , därmed ointresse för NB och vad det hela (hur IB blivit förhörd mm) skall leda till något som tjänar hennes klient NB.

Det blir ju bara löjeväckande. NBs DNA sitter där dom sitter (på Lisa), IBs vittnesmål har inget bevisvärde alls - så vad är det IR är ute efter? Som skulle hjälpa hennes klient.

Lite fundersam blir man om varifrån IR hämtar sina tips/goda råd. I TR var det snubblande igenkännande och nu verkar det gå åt samma håll, dessvärre. Nu är polis, åklagare och förhörsledare i skottgluggen.
Inget kommer att rubba DNA-bevisningen som kommer få HR att fastställa TRs dom. NB blir dömd till livstids fängelse och evig förvisning från Sverige.
Jag förstår de nada av cirkusen kring oväsentligheter.
Ja, det är löjeväckande, oväsentligt och det luktar skit om alltihop när man sätter samman hela förloppet.
Det är en anhörig som inte vittnar under ed, som gjort totaltrevidering av slutförhör vilket sänkt trovärdigheten ännu ett snäpp. Förutom detta är hon själv inte i form att ställas i frontlinjen i nåt som fanimej verkar snart vara mer personligt än främja sin klient.
2016-01-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Det kan också tänkas att hustrun är rädd då hon tidigare ljugit om tider.
Hon kan också vara rädd för NB, så hon inte vågar berätta vad hon vet.

Men..Hovrätten kan då I undantagsfall, begära att förhöret med vittnet hållas utan att den tilltalade är med i rättssalen.
Den tilltalade lyssnar eller tittar då på förhöret i ett särskilt rum.
[/b] I just detta fall är väll det lämpligast som kan ske så hustrun utan NB,s närvaro fritt kan berätts föt Hovrätten och Åklagare samt Advokater.
Då behöver hon inte känna rädsla för NB, och rätten kan då lugnt och metodiskt ställas sina frågor.

Med tanke på att IBs bevisvärde är noll. Varför skall hon utsätta sig för detta? Absolut inte enligt mig, eftersom det inte har någon betydelse i sak.

Att IR som framför hur dåligt IB mår, i nästa andemening kallar in henne att delta i HR-förhandling mot sin make. Det övergår mitt förstånd.

Det om något skulle kunna anmälas.
2016-01-09, 00:31
Medlem
Läser sporadiskt här och har läst fupen. Kan inte släppa fallet och tänker nu på det udda med att han trycker in kroppen i ett skåp i boden. Han tar sig tiden att hänga upp kroppen utom synhåll i slaktrummet, sen extreemt noga inlindad i plast (antagligen) (som förövrigt tas bort innan kroppen trycks in i skåpet, så den plasten måste ju ligga nånstans) sen frakta bort kroppen i bilen till boden, ta sig tid att trycka in kroppen i skåpet och dölja den MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran? Varför ska hon in i skåpet? Han måste ju fattat att han hade jättelite tid på sig för att inte bli upptäkt..kan han ha gjort del 2 senare under natten/veckan? Att han använder boden är märkligast tycker jag..och där fanns ju en kökssoffa varför inte lägga henne däri? Förlåt om jag är osammanhängande..men kan inte släppa detta fall trotts att det är nästintill färdigt..
2016-01-09, 00:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I så fall, det är faktiskt märkligt att polisen inte frågade. Har någon i huvudbyggnaden bekräftat när HJ kom tillbaks då? Jag håller med om att polisen borde ha frågat, faktiskt.

Låt säga att HJ har en oredovisad timme, vad för mystiskt med koppling till fallet kan han ha gjort då?
Ja, vad kan någon ha gjort i Blomberg mellan Lisas sista SMS och hennes pappas ankomst...

Jag vill framförallt peka på brister i utredningen. Varför fick ingen frågan om hur länge HJ stannade?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in