2016-01-18, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
För att develi och dennes anhängare stretar emot och inte vill att IB ska vittna från Litauen. Det är väl allmänt känt i tråden att de föraktar och förringat alla fakta som talar till NBs fördel men ofta lägger orimligt hög vikt vid indicier som kan vara till hans nackdel. Jag var ju inte helt säker på mitt antagande, därav mitt frågetecken i mitt initiala inlägg gällande detta. Det fanns iofs även ett frågetecken efter det andra inlägget. För tillfället har jag inte tid att leta reda på citat som stöder det.
Sluta att ljug för i helvete - jag ifrågasätter inte HovR beslut eller att IR ska vittna öht. Jag har diskuterat huvudregeln - att vittne ska i första hand infinna sig på plats. HovR kommenterade i media:
"Hovrättens ordförande Linda Hallstedt menade under förhandlingarna att dålig hälsa inte var ett skäl för att inte infinna sig i rättssalen, och att man från rättens sida inte kunde uttala sig om en eventuell hotbild."(1)

Fortsättningsvis har HovR gjort bedömning att det går bra med videosamtal. Förutom detta har rättegångsbalken diskuterats och regelverk som styr om vittnen inte kan komma: sjukdom (klarar inte att infinna sig) och hotbild (som ska vara reell och inte subjektivt upplevd) även en proportionalitetsbedömning (värdet vs omkostnader).

.. och så har IR rätt att vägra vittna som anhörig och hon gör det inte under ed.

Fortsättningsvis har jag ifrågasatt varför inte IR bad om en tilläggsdag med ordentlig tolk redan i TR då det strulade.

Detta handlar således inte om att inte vilja att hon ska vittna - det handlar om turordning i rätten som diskuteras.

Utöver detta är argumentet från IR: "hon har även ett barn att ta hand om"(2) ren bullshit - dels ur juridisk synvinkel och dels för att IB har lämnat sin son i över 2 år för att leva på NB i Blomberg, och anledningen att hon är med sonen nu är snarare pga av pågående mordrättegång.

Citat:
1. http://www.skovdenyheter.se/article/...-over-telefon/
2. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22058812.ab
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 14:16.
2016-01-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja det är märkligt att Neo går omkring och oroar sig för DNA-släpp bara för att man spärrat av en lada. Lisa var bara anm som försvunnen vid de laget. Inte kunde väll N veta att Lisa var mördad

Sen får man dessutom DNA-träff innanför byxlinningen på Lisas kläder, för att inte tala om hur Irinas DNA hamnat på Lisas underkläder. Skulle hovrätten förbise detta genom att godta en förklaring om att det var Neos arbetsplats. Nej så klart inte.

+4 i DNA träff, går inte att snacka bort. Han sitter där han sitter. Tack vare ett utomordentligt bra polisarbete och med hjälp av mps och andra frivilliga och inte minst Lisa Holms fam snabba insats har vi skyddats från en galning som säkerligen hade sett ut ett nytt offer när lusten tagit vid.

Precis upp till +4, och bara från han och frun och inte ett spår från någon annan hantverkare, inte ens brodern som oxå bör sprungit runt i hela ladan.

Han svarar väl som vanligt ,"jag vet inte, verkligen inte",
detta snack håller inte längre från Neo,
Vad var det för DNA från frun, blod eller?
2016-01-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ur direktrapporteringen:
"
Citat:
Den pensionerade polis som ska vittna på fredag och som ska ha blivit hotad, enligt vad försvarsadvokaten sa tidigare. Han säger till P4 Skaraborg att han inte upplever att han blivit hotad."

Är det bekräftat nu att advokat Inger Rönnbäck ljuger om att hennes klienter och inkallade vittnen är utsatta för hot. Här någonstans gick ridån ner för hela hennes upplägg tycker jag.
Senast redigerad av birkaboo 2016-01-18 kl. 14:14.
2016-01-18, 14:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Precis upp till +4, och bara från han och frun och inte ett spår från någon annan hantverkare, inte ens brodern som oxå bör sprungit runt i hela ladan.

Vad var det för DNA från frun, blod eller?

Jag tror det var sekret.
2016-01-18, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De ska intervjua honom i radio kl 14.30 det får vi lyssna på.
Hoppas även han berättar varför han väntade på förhör sen runt 7 juni, kom till insikt först vid jul att höra av sig till IR - samt när han hörde av sig - eftersom IR sa (ljudfil sverigesradio) att han mitt under pågående Hovrättsförhandling hört av sig och hans tips var okänt för henne dess innan.
2016-01-18, 14:25
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer

Vad var det för DNA från frun, blod eller?[/QUOTE

" Det visade sig att de trosor som Lisa Holm bar hade ett sekret med bland-dna som kommer från Lisa Holm och från 35-åringens hustru "

http://m.nlt.se/nyheter/lidkoping/1....a-holms-trosor
Senast redigerad av birkaboo 2016-01-18 kl. 14:30.
2016-01-18, 14:36
Medlem
Citat:
De ska intervjua honom i radio kl 14.30 det får vi lyssna på.

Han tillbakavisar hotet, däremot är det många som hört av sig med synpunkter av varierande slag.
2016-01-18, 14:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han tillbakavisar hotet, däremot är det många som hört av sig med synpunkter av varierande slag.
Det har gjort honom tveksam, men om HR kräver vittnar han, och HR kräver.
2016-01-18, 14:45
Medlem
Citat:
Det är långt ifrån att både han och hans familj blivit hotade. Vad är det för fel på IR?
Fortsätter hon på det här sättet riskerar hon att bli betraktad som en nittionia.
2016-01-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Fortsätter hon på det här sättet riskerar hon att bli betraktad som en nittionia.
Det är vanligt att vittnen blir hotade vid rättegångar i Sverige idag, varför skulle den här rättegången vara unik från sådant ?
Om vittnet har blivit hotat kan det ses som ett hett vittne, som kanske kan avslöja vad som låg bakom mordet på Lisa.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-18 kl. 15:01.
2016-01-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I USA har de planterat DNA som är bevisat, bland annat OJ Simson som var ett känt fall fanns hans DNA i en handske som skulle gjort honom skyldig, men rätten valde att fria honom, därför de misstänkte att DNA i handsken var planterat.
Det visade sig sedan att DNA i handsken hade varit planterat av poliser som önskade få dit honom.
DNA visar endast att personens DNA fanns där, men inte att personen varit där.

Finns till min vetskap inte ett enda dokumenterat fall där man konstaterat planterat DNA.

När det gäller OJ så finns det inga bevis på att något bevis planterats än mindre DNA.
En av OJs advokater; Robert Shapiro skrev i sin bok om fallet att han var övertygad om att inget bevis planterats men att han ansåg domen var korrekt pga inte tillräckliga bevis.

Orsaken till den friande domen var dels en inkompetent/outbildad jury som inte förstod sig på teknisk bevisning och dels rasfrågan.
Cochran gjorde det hela till en fråga om vit polis VS svart man, detta eftersom juryn bestod av 9svarta, en hispanic och bara 2 vita.

Det kan även tilläggas att OJ blev stämd av goldmans familj för wrongful death och förlorade.
2016-01-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns till min vetskap inte ett enda dokumenterat fall där man konstaterat planterat DNA.

När det gäller OJ så finns det inga bevis på att något bevis planterats än mindre DNA.
En av OJs advokater; Robert Shapiro skrev i sin bok om fallet att han var övertygad om att inget bevis planterats men att han ansåg domen var korrekt pga inte tillräckliga bevis.

Orsaken till den friande domen var dels en inkompetent/outbildad jury som inte förstod sig på teknisk bevisning och dels rasfrågan.
Cochran gjorde det hela till en fråga om vit polis VS svart man, detta eftersom juryn bestod av 9svarta, en hispanic och bara 2 vita.

Det kan även tilläggas att OJ blev stämd av goldmans familj för wrongful death och förlorade.
Jag har hämtat uppgifterna från The Trouble With DNA Evidence

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in